Cat5e kabel haalt maar 100mbit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huijs_94
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 09:04
Ik heb een probleem met mijn internet kabel. Tot vorige week ging deze kabel netjes tot 1000mbits. Echter door de sneeuw vorige week is er water in de meterkast gekomen, precies in de LAN poort van het ONT kastje van de provider. Dit kastje is al vervangen, want die LAN poort werkte niet meer.

Nu werkt de kabel echter ook niet meer goed. Ik heb de RJ45 connector al vervangen door een stuk eraf te knippen en deze in de juiste kleurencode weer opnieuw erop te zetten.

Nu haal ik echter nog steeds maar 100mbit, terwijl ik beide kanten op dezelfde (juiste kleurencode) manier heb verbonden. 2 keer zelf, met de laatste 3 keer dubbel gecontroleerd.

Kan het zijn dat de gehele kabel door het water defect is? Of moet ik misschien een groter stuk afknippen en opnieuw de RJ45 erop zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je niet een kant en klare kabel, die zeker weten goed is, die je er even voor in de plaats kan zetten om te controleren of het inderdaad aan de kabel ligt? Of evt. een kabeltester scoren.

Kan ook nog zijn dat de poort op de router waar die kabel vanaf het ONT naartoe loopt ook beschadigd is, maar verkeerd geknepen kabel lijkt me vooralsnog de meest voor de hand liggende optie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

Wit-oranje | Oranje | Wit-groen | Blauw | Wit-blauw | Groen | Wit-bruin | Bruin

Maar, is dit echt 100mbit max? Dan kan dat bijna niet aan de kabel liggen. Controleer de kwaliteit van de verbinding eens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
C:\>ping -n 4 9.9.9.9

Pinging 9.9.9.9 with 32 bytes of data:
Reply from 9.9.9.9: bytes=32 time=17ms TTL=59

Ping statistics for 9.9.9.9:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 17ms, Maximum = 17ms, Average = 17ms

Zet de -n 4 even naar 20 of zo.

Update: gebruikt een "gegoten originele kabel" en duik even met je laptop in de meterkast en draai een speedtest.

[ Voor 73% gewijzigd door hamsteg op 10-01-2025 12:56 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

hamsteg schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:45:
Wit-oranje | Oranje | Wit-groen | Blauw | Wit-blauw | Groen | Wit-bruin | Bruin
Er zijn een paar varianten van, goed opletten dus wat er oorspronkelijk gebruikt is (zoals topicstarter aangeeft te hebben gecheckt).
Maar, is dit echt 100mbit max? Dan kan dat bijna niet aan de kabel liggen.
Juist wel, gbit gebruikt meer aders dan 100mbit, dus als net die aders die het verschil maken tussen 100mbit en gbit verkeerd zijn aangesloten of niet lekker contact maken of zo, dan valt de verbinding terug van gbit naar 100mbit.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 10-01-2025 12:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Huijs_94 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:31:
Ik heb een probleem met mijn internet kabel. Tot vorige week ging deze kabel netjes tot 1000mbits. Echter door de sneeuw vorige week is er water in de meterkast gekomen, precies in de LAN poort van het ONT kastje van de provider. Dit kastje is al vervangen, want die LAN poort werkte niet meer.
Ik zou ook niet uitsluiten dat het apparaat aan de andere kant van de kabel defect is geraakt door kortsluiting als gevolg van het water.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huijs_94
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 09:04
Ik heb de kabeltester gebruikt en bij pin 5,6 en 7 gaf die een foutmelding. Kijkend naar de pinnetjes leek dit te kloppen. Dus alles weer afgeknipt en nu voor het vastzetten gekeken of alle kabels vergenoeg erin zaten. Nu werkt de kabel weer perfect!

Hopelijk onthoud ik dit voor de volgende keer: kabels moeten tegen het einde van de RJ45 connecter komen!
Pagina: 1