Quooker Combi+ samen met Intergas Xtreme

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 14:37
Mijn situatie:
Binnenkort een andere woning, waarin ook een nieuwe keuken en een nieuwe cv-ketel komen.

We zijn gewend aan een Quooker (Combi) in onze huidige woning, daar was de afstand tussen ketel en keuken ongeveer 30 meter leiding... De Quooker bevalt super, dus komt er sowieso weer een in de komende woning (instant kokend water is ideaal!).

Nu weet ik niet welke Quooker ik moet kiezen. Want in de 'nieuwe' woning hangt de ketel in de bijkeuken (naast de keuken). Ik schat de leidinglengte tussen ketel en kraan op een meter of 4 (1 meter naar beneden, 2 meter opzij, 1 meter terug omhoog).
In dat geval zou een Combi+ logisch lijken. Je tapt warm water uit de Quooker, totdat de ketel het levert.
De ketel wordt waarschijnlijk een Intergas Xtreme 30 (of 36) met een behoorlijk korte opwarmtijd en flinke afgifte van warm water. Toch denk ik dat ik regelmatig de kraan weer dicht heb voordat het warme water uit de ketel de kraan heeft bereikt. Dan staat de cv-ketel voor niets op te warmen (inschakelen, hoog vermogen tapwater verwarmen, uitschakelen). En dat met intensief gebruik door 5 personen in huis...

Mijn concrete vraag is dus: wat zouden jullie doen?
1. Quooker Pro3 (alleen kokend water) en alle warme tapwater uit de CV-ketel.
2. Quooker Combi (kokend water en warm tapwater uit de Quooker). Als de Quooker leeg is (komt bij ons 6x per jaar voor denk ik), dan moeten we naar een ander tappunt lopen om warm water via de ketel te krijgen (garage / badkamer / ???).
3. Quooker Combi+, zoals hierboven geschetst. Kokend water en eerste liters warm water uit de Quooker, rest warm water uit de ketel. Met alle schakelacties op de ketel erbij.

De adviezen die ik lees zijn vaak alleen vanuit het oogpunt van energieverbruik (stroom en/of gas), maar niemand lijkt in te gaan op slijtage aan de ketel door veel aan en uit. Is dat een terechte zorg van mij, of maak ik me druk om niets? ;)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ik zou denken om een aparte toevoerleiding te maken naar de ingang van de quooker, die je met 2 kraantjes vlakbij de ketel aansluit op warm en koud water.
- Kraantje koud water open: ketel gaat niet aan, en als quooker leeggetapt is heb je koud water.
- Kraantje warm water open: ketel gaat steeds aan, maar als quooker leeggetapt is heb je warm water.

Zo houd je de beide opties open, en kan je bijvoorbeeld volgens seizoen kiezen welke je wil.

Een ketel kan er wel tegen om vaak in- en uit te schakelen. Dat je vreest om warm water te tappen, en de kraan weer te sluiten voor er warm water uit de kraan komt, tsja, daar is technisch weinig aan op te lossen; daarvoor moet je de gebruiker van de kraan vervangen :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier heb ik er bewust voor gekozen om geen warm water leiding meer te gebruiken in de keuken (deze was ook niet aanwezig dus de keuze was gemakkelijk).

Zeker als de afstand vrij groot is tussen keuken en ketel loont het totaal niet. Voordat je warm water daar is ben je meestal al klaar.

En hoe vaak heb je nou echt heel veel warm water nodig in de keuken?

Scheelt ook wat in kosten. Sowieso warm je de gehele leiding op die vervolgens ook weer afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:44
Ik had eerst via de ketel nog warm water, maar doordat iedere x de ketel maar 4-5 sec aansloeg vind ik het zonde. Ik heb ook een afstand van +15m leiding tussen ketel en quoocker.

Nu met de 7l boiler alles via de quoocker.

Snap jou punt wel want het is een hele korte afstand, maar dan moet je gaan denken, heb ik genoeg aan het buffertje in de quoocker of wil ik iedere keer gas gaan gebruiken voor warm water. Want voordat je “echt” warm water hebt staat je ketel zeker 30/50 sec. Te loeien.

Keuzes;)

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
naftebakje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:16:
Ik zou denken om een aparte toevoerleiding te maken naar de ingang van de quooker, die je met 2 kraantjes vlakbij de ketel aansluit op warm en koud water.
- Kraantje koud water open: ketel gaat niet aan, en als quooker leeggetapt is heb je koud water.
- Kraantje warm water open: ketel gaat steeds aan, maar als quooker leeggetapt is heb je warm water.

Zo houd je de beide opties open, en kan je bijvoorbeeld volgens seizoen kiezen welke je wil.

Een ketel kan er wel tegen om vaak in- en uit te schakelen. Dat je vreest om warm water te tappen, en de kraan weer te sluiten voor er warm water uit de kraan komt, tsja, daar is technisch weinig aan op te lossen; daarvoor moet je de gebruiker van de kraan vervangen :+
Hmmz, interessante gedachte. Daar ga ik eens verder over nadenken/naar kijken in het huis.

En over het vervangen van de gebruiker zeg ik maar niets... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:46
Ik zou voor optie 2 gaan. Hier ook alleen een koudwater leiding aangesloten en het is het afgelopen jaar 2x gebeurd dat er geen warm water was omdat de boiler leeg was. Dan wacht je gewoon even tot hij weer warm is.

In ons vorige huis hadden we een Combi+, maar merkte dat de CV ketel toch nog best vaak bij sprong, nu is alles in de keuken gewoon gasloos.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Neem een Pro3 als je geen gekoeld water wil?
Die 4 meter is immers snel op temperatuur.
En je hebt vaatwassers die je op het warm water kan aansluiten.

Anders Combi en de warmwaterleiding weglaten.

[ Voor 64% gewijzigd door DJMaze op 10-01-2025 20:55 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 13:55
wellproc schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:09:
De adviezen die ik lees zijn vaak alleen vanuit het oogpunt van energieverbruik (stroom en/of gas), maar niemand lijkt in te gaan op slijtage aan de ketel door veel aan en uit. Is dat een terechte zorg van mij, of maak ik me druk om niets? ;)
Hangt er natuurlijk ook mee samen hoe vaak je warm water tapt en hoeveel warm water je dan wil hebben.
En hoe snel je daarna weer opnieuw warm water of kokend water wil hebben uit diezelfde kraan.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Hoe vaak warm water: op een thuisdag (weekend/vakantie) met 5 personen 5x per dag handen wassen? Plus nog wat andere dingetjes?
Met name dat handen wassen is natuurlijk precies een actie waarbij de ketel wel moet werken, maar het warme water eigenlijk voornamelijk uit de Quooker komt. Tenminste als de kids niet de kraan eindeloos laten stromen...

De Quooker Combi die we nu hebben houdt het prima vol met dit gebruik, dus de ketelaansluiting is niet nodig. Behalve op dagen dat we feestjes hebben en we naast de vaatwasser ook nog het een en ander met de hand willen afwassen. Naast het extra gebruik door meerdere personen (gasten). Dan is de Quooker uiteindelijk leeg en dat is irritant. Komt in orde van grootte van 6x per jaar voor denken we nu.

De afweging is dus ook dat we dat maar accepteren. Dat scheelt 361 dagen per jaar dat de ketel mee moet doen (met 25 starts op een dag). Ik vind dat nl. nogal wat.

Het meest voor de hand liggende alternatief is een 3-wegklep in het keukenkastje onder de kraan. Normaal komt het warme water dan uit de Quooker, maar als die leeg is zet je de klep om en tap je het uit de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:49
wellproc schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:30:
Hoe vaak warm water: op een thuisdag (weekend/vakantie) met 5 personen 5x per dag handen wassen? Plus nog wat andere dingetjes?
Met name dat handen wassen is natuurlijk precies een actie waarbij de ketel wel moet werken, maar het warme water eigenlijk voornamelijk uit de Quooker komt. Tenminste als de kids niet de kraan eindeloos laten stromen...

De Quooker Combi die we nu hebben houdt het prima vol met dit gebruik, dus de ketelaansluiting is niet nodig. Behalve op dagen dat we feestjes hebben en we naast de vaatwasser ook nog het een en ander met de hand willen afwassen. Naast het extra gebruik door meerdere personen (gasten). Dan is de Quooker uiteindelijk leeg en dat is irritant. Komt in orde van grootte van 6x per jaar voor denken we nu.

De afweging is dus ook dat we dat maar accepteren. Dat scheelt 361 dagen per jaar dat de ketel mee moet doen (met 25 starts op een dag). Ik vind dat nl. nogal wat.

Het meest voor de hand liggende alternatief is een 3-wegklep in het keukenkastje onder de kraan. Normaal komt het warme water dan uit de Quooker, maar als die leeg is zet je de klep om en tap je het uit de ketel.
Dan zou je ook zo een drieweg klep kunnen maken die de aanvoer de quooker in schakelt na X tijd open?
Met het idee dat de ketel dan pas in schakelt als de quooker langere tijd (en richting leeg gaat) open staat?
als je dat gemaakt hebt, kun je het dan delen... ik zou dat ook willen :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:13

Haan

dotnetter

Ik heb al 10 jaar een quooker 7l en misschien twee keer gehad dat ie leeg was. En dat was dan vanwege een zwembadje in de tuin met kokend water wat meer op temperatuur brengen.
Met normaal gebruik krijg je die boiler echt niet zomaar leeg. Ik wist überhaupt niet dat het zelfs een optie was om een quooker icm tapwater uit de CV te gebruiken :P

Maar dan moet je dus wel het 7l reservoir nemen en niet die van 3l

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:11
wellproc schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:30:

Je hebt toch geen Quooker omdat je je handen wil wassen met warm water? Dat kan gewoon met een boilertje van 150 euro.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
No Hands schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Je hebt toch geen Quooker omdat je je handen wil wassen met warm water? Dat kan gewoon met een boilertje van 150 euro.
Klopt, de Quooker is er voor het direct warme water (comfort) en voor het kokende water (scheelt losse waterkoker en alle verliezen daarbij). In de huidige woning is het een must vanwege positie van de ketel, in de nieuwe woning zouden we ook met de kleinere Quooker toe kunnen (alleen kokend water).
Maar dat willen we niet, want het comfort bevalt ons heel goed :*)

Dus komt er weer een Combi (7 liter) en is de vraag alleen maar: laat ik de ketel meedoen, of niet?
Maar: dat idee van een 3-wegklep begint steeds verder te rijpen. Als we de sleutel hebben moet ik even wat zaken nagaan, daarna ga ik het uittekenen.
Idee nu is dat de klep onder de ketel komt en in de normale stand koud water inlaat in de leiding die naar de Quooker gaat. Het mengventiel van de Quooker blijft dan eindeloos warm water toevoegen om de juiste temperatuur te bereiken.
Als de Quooker leeg is (of als we weten dat we heel veel warm water gaan gebruiken), dan zetten we de klep onder de ketel om, zodat de leiding gevoed wordt vanuit de ketel. Die gaat dan vanzelf aan (stromingssensor) als je de kraan open zet in de keuken, waardoor na enige tijd de kraan het warme water uit de ketel doorgeeft.
Win-win, want we kunnen het zelf bepalen.
tcw82 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:25:
[...]

Dan zou je ook zo een drieweg klep kunnen maken die de aanvoer de quooker in schakelt na X tijd open?
Met het idee dat de ketel dan pas in schakelt als de quooker langere tijd (en richting leeg gaat) open staat?
als je dat gemaakt hebt, kun je het dan delen... ik zou dat ook willen :+ _/-\o_
Jazeker! Om dus in Tweakers-sferen te blijven: het kriebelt al bij mij om een schakeling te koppelen vanuit de Quooker. Iets met: warm water op = klep omzetten. Dat kan simpel door de uitgaande leiding van de Quooker te voorzien van een temperatuursensor en ergens een doorstroomsensor te plaatsen. Bij stroming en koud water uit de Quooker moet dan de klep geactiveerd worden. Ik denk dat er dus een loze leiding van de keuken naar de bijkeuken komt, dan kan ik daarin de stuurdraad stoppen.

Alternatief is jouw voorstel om het gewoon na X-tijd te doen. Dan moet ik een keer meten hoe lang het duurt voordat de Quooker geen warm water meer geeft en dan een timer erbij zetten. Maar ook dat gaat per keer dat je de Quooker gebruikt. En hoe ga je dan om met kraan open - kraan dicht - 2 minuten wachten - kraan open - kraan dicht? Hoeveel warm water kan de Quooker dan nog leveren? Hoeveel tijd is dat?
Ik denk dat dit meer moeite kost dan een doorstroomsensor en een temperatuursensor.

Vooralsnog ga ik beide niet uitzoeken, de verbouwing omvat nog heel wat meer en daar ga ik nu eerst mee verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12:31
^misschien kan je sturing ook baseren op het stroomverbruik van de quooker: als je deze leegtapt in 10 minuten, kan je na 7 minuten stroomverbruik van de quooker de klep omzetten (en terugzetten als de quooker geen stroom meer verbruikt).
Dan ga ik er van uit dat bijwarmen zonder waterverbruik in minder dan 7 minuten gebeurt.

En als je even een pannetje vult, en daarna geen water verbruikt, dan zal de klep wel omschakelen maar je verbruikt geen water dus de ketel slaat niet aan.

Then again, manueel omschakelen werkt feilloos voor die ene keer dat je een handmatig afwasje wil doen.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 15-01-2025 15:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het nadeel van optie 3 is dat je de Intergas ketel ook altijd op de tapwaterstand 'aan' of 'eco' (zelflerend) moet zetten. In deze stand wordt er constant of periodiek voorverwarming van tapwater gedaan dat natuurlijk ook gas kost.

Ik heb deze stand op uit staan (extreme HR36) vanwege energie besparing en het duurt daarbij ietsjes langer voordat het water warm is (maar acceptabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Mad_Manic schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:21:
Het nadeel van optie 3 is dat je de Intergas ketel ook altijd op de tapwaterstand 'aan' of 'eco' (zelflerend) moet zetten. In deze stand wordt er constant of periodiek voorverwarming van tapwater gedaan dat natuurlijk ook gas kost.

Ik heb deze stand op uit staan (extreme HR36) vanwege energie besparing en het duurt daarbij ietsjes langer voordat het water warm is (maar acceptabel).
Nee dat hoeft niet perse. Het mengventiel achter de Quooker regelt zolang warm water (uit de Quooker) bij, totdat het tapwater van de ketel op temperatuur is.
Inderdaad heb ik die stand nu ook uit staan en het verbruik daarvan weegt zeker niet op tegen het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou een combi pakken, en kijken hoe het bevalt... Wil je achteraf toch liever de combi+, dan bestel je voor twee tientjes de ombouwset..

Ombouwset COMBI/COMBI+.

Of je gaat de andere kant om...

COMBI+ ombouwen naar COMBI

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1