Accu vervangen voor een alternatief of revisie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
Goedemorgen,

voor elektrische fiets van een jaar of 7 oud ben ik me aan het oriënteren voor een andere accu. De huidige accu gaat redelijk snel van 5 naar 2 strepen en daarna weer naar vol. Gedrag wat niet eerder wat (ook niet in de winter). De accu dus maar eens vernieuwen.
Nu heb ik 2 opties:
1. Reviseren van de accu (nieuwe cellen er in)
2. Nieuwe accu kopen. Origineel niet meer te koop. Wel een alternatief.

Het alternatief kan natuurlijk prima zijn. Weinig ervaring mee en niet inzichtelijk welke cellen er in zitten. Kunnen maar zo happie flappie china cellen zijn.
Met revisie weet je wel wat er in gaat bij een betrouwbare partij.

Heeft er iemand ervaring met beide? Of een goed advies wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:28
Ik zou kijken naar het prijsverschil tussen revisie en nieuwe accu.
Bij een revisie kunnen ze soms iets meer capaciteit plaatsen dan er oorspronkelijk inzat.
Gezien ze dan alleen de cellen wisselen, blijft de rest van je accu hetzelfde.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
Wellicht vergeten te vermelden. De kosten voor beide zijn hetzelfde en dat maakt het lastig.
Beide zitten rond de 325 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:55

_Apache_

For life.

Dan zou ik voor een nieuwe gaan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Bij de nieuwe krijg je zelfs een andere lader. Mocht het toch niet helemaal lekker werken kan je alsnog een revisie van de oude accu uit (laten) voeren en heb je de nieuwe nog als reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Ik weet van mijn ouders' Sparta dat die aan de computer moest om een andere accu in te leren, vraag dit na of dit ook op jouw fiets moet.

Ik weet wel dat bij een goede aftermarket accu ze er er goede 18650 accu's inzetten bv. van Samsung. Dus hoe goedkoper hoe minder die kwaliteit zal zijn. Die losse Samsung 18650 accu's zijn niet heel goedkoop en er gaan er veel in.

[ Voor 46% gewijzigd door pennywiser op 10-01-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 17:34
voor elektrische fiets van een jaar of 7 oud ben ik me aan het oriënteren voor een andere accu. De huidige accu gaat redelijk snel van 5 naar 2 strepen en daarna weer naar vol.
Het vetgedrukte is de "adder onder het gras". ( :? Van vol naar bijna leeg en weer naar vol. :? )

Het bovenstaande heeft zeer waarschijnlijk een andere rede dan de accu. Ik had een soortgelijk probleem en volgens de fietsenmaker zou ik een nieuwe accu nodig hebben. Dit euvel deed zich van de één op de andere dag voor en daardoor kan het nooit de accu zijn. Bij een kapotte accu wordt de rijafstand steeds kleiner of doet helemaal niets meer. Ik ben dus gaan zoeken op internet en kwam de onderstaande oplossing tegen.

Achtergrond info:
In dit geval is het de elektronica die zich in de accu bevindt. Deze elektronica is NIET kapot, maar het probleem zit in de fabrieksprogrammering van de accusoftware. Deze software bepaald op een gegeven moment dat jouw dashboard op het stuur de info geeft dat de accu onbetrouwbaar is!!! En dat klopt niet!!!

Oplossing:
In dit geval moet de accu alleen gereset worden. Het resetten kan op verschillende manieren gedaan worden en dat is afhankelijk van het merk. Klik hier. (Dit heeft mijn accu weer tot leven gebracht en gaat inmiddels al 12 jaar mee.) Staat de oplossing er niet bij zoek op internet naar "fietsaccu resetten".

Opmerking:
Het kan zijn dat de handelingen van het resetten 2 of 3 keer uitgevoerd moeten worden.
Het resetten kan geen enkel kwaad en zal de accu nooit beschadigen!!!

Mocht het resetten NIET lukken, dan is waarschijnlijk de accu wel aan vervanging toe.

Alternatieve accu:
Over deze opgegeven accu (en leverancier) zijn redelijk wat klachten. Ik zou daar persoonlijk geen accu kopen. Ik zou eerder voor dat geld nieuwe cellen in de behuizing laten plaatsen met een hogere capaciteit. Er zijn meerdere goede bedrijven op internet te vinden die goede tot zeer goede resultaten hebben.
Pagina: 1