Scheuren in stucwerk binnen en buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adventure55
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-05 10:06
Ik heb een paar jaar geleden nieuw stucwerk laten aanbrengen op de binnen- en buitenmuur van mijn woonkamer. Gelijk daarna ontstond er onder de vensterbank al een verticale scheur. Deze loopt vanaf de vensterbank tot aan onderen. Deze heeft de stucadoor bij de buitenmuur al een aantal keer opgevuld met stuc maar de scheur komt elke keer weer net zo hard terug. Het betreft het gedeelte in de muur onder het raam / vensterbank. Ook buiten bij de vensterbank (deze is van steen) komt elke keer de scheur terug nadat deze door de schilder geplamuurd is. De oorzaak is waarschijnlijk dat het venster (raam) teveel op de muur drukt waardoor de scheuren ontstaan? Maar dat denk ik. Waar zou dit door kunnen komen en de grote vraag; hoe zouden de scheuren wel blijvend hersteld kunnen worden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:58
Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Kan je die erbij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adventure55
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-05 10:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnXA20cDvMbxh9cR0jJUviTGZrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfhD0ZPsp1tPYgOxA2mmNNZP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:42
post eens een overzichtsfoto, deze foto is nietszeggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:14
Ik gok dat het een oudere woning betreft waarbij de muren niet gedilateerd zijn? Temperatuurschommelingen kunnen dan voor ‘natuurlijke dilataties’ zorgen, oftewel scheuren. Je ziet dat bij veel woningen als je goed kijkt, met name rond gevelopeningen (deuren, ramen) omdat de muur daar nu eenmaal zwakker is. Bij zo’n gestucte muur valt het beter op. Weinig aan te doen, mogelijk helpt het plaatsen van gaas in het stucwerk, daarvoor zal het wel eerst breed weggekrabt moeten worden. En het is maar de vraag of de scheur dan weg blijft. Scheur zit waarschijnlijk al in onderliggende metselwerk.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 20:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Eens met @decipherer
Dit is vrij normaal bij dunnere stukken metselwerk, en zit waarschijnlijk ook in de steen.
Woningen verzakken over de tijd altijd net een beetje anders. Net onder een raam zul je dan zien dat er een breukje ontstaat.

Wat al gezegd is, helemaal breed weghakken en gaas er in, kan misschien helpen.

Maar een geultje van 1 cm uitkrassen en opvullen met iets flexibels is misschien wel een handiger oplossing. Al ga je dat met die korrelstructuur natuurlijk wel blijven zien.
Pagina: 1