Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 16:53
Situatieschets:

Asus XT9 router/AP (1) -- cat 6 --> switch -- cat 7 --> AP mesh (2)
(1) -- cat 5e of 6 --> QNAP NAS (3)
(1) -- cat 5e of 6 --> QNAP NAS2 (4)

Laptop verbonden met (1) kan (3) benaderen via verkenner, browser en ping
Laptop verbonden met (2) kan (3) benaderen via verkenner, browser en ping

Spontaan kan de laptop verbonden met (2) nummer (3) niet meer benaderen.
De verbinding met de andere NAS (4) blijft wel werken.
Herstart van (2) lost dit niet op.
Herstart van (1) lost dit wel op en alles is weer benaderbaar.

Dit is meerdere keren voorgekomen.
Het is altijd dezelfde NAS, maar hij is altijd niet bereikbaar via de mesh wel via het hoofd AP

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:04
Ik vermoed een issue met de switchpoort op je router.
Een kleine test:
Verwissel 3 en 4 op de router.

Als mijn hypothese klopt kan je laptop verbonden met (2) nummer (4) niet meer bereiken.

Mocht het probleem hetzelfde blijven:
Hebben je laptop en nummer (3) per ongeluk hetzelfde IP gekregen?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
(3) heeft een static IP obv MAC
Laptop heeft wel een ander IP-adres

Ik zal straks de kabels eens proberen (dat kan toch zonder herstart van de systemen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:04
FF schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:15:
(dat kan toch zonder herstart van de systemen?)
Ja

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
Ergens wel vreemd aangezien de laptop die op dezelfde router aangesloten zit dit probleem niet heeft.
Zou ik misschien de netwerkkabel naar de switch toe moeten omdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
Eerste test was het omzetten van de netwerkkabel die de computers (die het probleem ervaren) met de router verbind over te zetten naar een andere poort. Dit heeft helaas niet geholpen.
Nu weet ik het niet meer zeker, maar volgens mij had ik die omgewisseld met die van de NAS.

Het probleem komt alleen voor bij computers die op een bepaald punt verbonden zijn.
Zou het probleem misschien aan een switch kunne liggen?

De verbinding is:

AP - NAS
AP - cat 6 - switch - cat 7 (1) - computer
AP - cat 6 - switch - cat 7 (2) - AP2 - computer en evt. telefoon
Alle verbindingen achter de switch hebben er last van.

Het is alleen vreemd dat dit probleem zich alleen voordoet bij deze ene specifieke NAS en niet bij alle andere aangesloten apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
Helaas is het probleem toch nog niet opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/278PHz9TKXCDJfh_G6Oflqci0Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uQ2joe3MF0AXe6ERWDsk9li4.png?f=fotoalbum_large

Nu met een plaatje.
Regelmatig is NAS 1 niet bereikbaar vanaf computer 1 en computer 2 (browser/verkenner/ping).
Als dit het geval is, dan is NAS 1 ook niet bereikbaar vanaf bijv. een telefoon of netwerkscanner die via de AP verbonden is.
Al het andere dat bedraad en draadloos is aangesloten op zowel ROUTER / AP als op AP (aimesh) is wel benaderbaar.

Als NAS 1 niet via de verbinding achter SWITCH bereikbaar is, is deze nog wel bereikbaar via computers die draadloos verbonden zijn met ROUTER / AP.

NAS 1 en NAS 2 hebben een static IP o.b.v. MAC-adres.
Van de rest zijn er apparaten die het IP via DHCP of statict o.b.v. MAC-adres krijgen.

Opnieuw opstarten van NAS 1 geeft geen oplossing.
Opnieuw opstarten van ROUTER / AP zorgt er voor dat de verbinding weer werkt.

Wat is al geprobeerd?
Andere kabel tussen NAS 1 en ROUTER / AP
Andere poort op ROUTER / AP voor de kabel van NAS 1
SWITCH is vervangen door een nieuwer model

De CAT 6-kabel kan helaas niet eenvoudig vervangen worden, maar aangezien de verbinding met de rest wel werkt, lijkt de kans klein dat daar het probleem in zit. De verbinding vanaf computer 2 (WiFi) is volgens de speedtests ook goed (910/102 Mbps; lat 16,9ms; jitter 2.20 ms).

Ik dacht dat de switch een probleem zou kunnen zijn, dus die is vervangen door een nieuwer model.
Het is een unmanaged GB-switch. Die zou het signaal alleen maar door moeten sturen en verder niets.

Ik weet niet meer waar ik nu moet zoeken.
Optie 1:
NAS 1 is kapot aan het gaan waardoor deze geen verbindingen meer accepteert. Een throttle van ROUTER/AP geeft hem weer signaal.
Maar ... waarom is NAS 1 dan nog wel benaderbaar vanaf een computer aangesloten op ROUTER / AP?

Optie 2:
Er is iets mis in de verbinding tussen ROUTER / AP en SWITCH (de CAT 6).
Maar ... waarom is het probleem alleen bij NAS 1 en niet bij de andere NAS en de overige verbonden apparaten?

Wie heeft er nog een idee voor mij?
SWITCH vervangen is een kleine investering om te testen. NAS 1 vervangen om te testen is een heel grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:56

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Heb je geen loop? Hoe "meshed" het AP? Wired/wireless of per ongeluk beide?
Als het beide is heb je een loop dan knoopt het AP namelijk het netwerk aan elkaar. Je switch zou
dan bijvoorbeeld in het geval van een managed config een poort in "blocked" state kunnen zetten met (R)STP.
Als dit dan de uplink naar je router is (wat goed zou kunnen) kap je dan inderdaad het netwerk verkeer daar af.
Je schrijft wel dat je een unmaged switch hebt maar wie weet draait je router/ap wel (RSTP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Vertel eens welke apparatuur je hebt in plaats van router switch en Nas.

Heb je soms afgeschermde kabel gebruikt en de afscherming niet goed gedaan waardoor je last van storing door aardlussen krijgt.

En er is een kans dat je een loop hebt doordat iets zowel via wifi als via een kabel verbinding zoekt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
Cat 5e = kant en klare meegeleverde/aangeleverde/gekochte kabels
Cat 6 = blijkt CAT 7 S/FTP te zijn, wel een andere kabel dan de Cat 7 hieronder. (Cat 7 zwart)
Cat 7 = S/FTP (Cat 7 grijs)

ROUTER / AP = ASUS ZenWifi XT9
AP = ASUS ZenWifi XT9
NAS 1 = QNAP TS-212P
NAS 2 = QNAP TS-231P
SWITCH = TP-Link (TL-SG1005D)

Bekabeld zijn
op ROUTER / AP
  • Google TV Streamer*
  • Philips HUE Bridge
  • QNAP TS-212P
  • QNAP TS-231P (2 poorten)
  • AP
  • PC
op AP
  • Omvormer
* De Google TV streamer is het enige bedraade apparaat dat ook WiFi heeft.

Dus misschien moet ik de stekkers van de Cat 7 zwart (die dus als Cat 6 op de tekening staat) vervangen?
Die kabel ligt er al enige tijd en misschien dat een connector/aansluiting beschadigd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Stekkers aan vaste bekabeling is altijd verdacht als het de kabel met stugge aders is moet het afgemonteerd worden op Lsa dus een wcd op keystone.

Heb je de afscherming van die kabels goed gedaan?
Aarding van afscherming moet op een punt, als die afscherming ergens anders nog aan aarde raken (een muur is ook aarde) dan loop je de kans last van aardlussen te krijgen die storingen op je netwerk veroorzaken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
De enige plekken waar metaal aanraakbaar zijn, is bij de connectoren zelf (de 8 gleufjes ;)).
Verder is niets aanraakbaar.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat in de loop der jaren de connectoren losser zijn gaan zitten. Misschien de 'aardklem' die achter de stekker zit of de binnenkant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Geen idee wat je bedoelt met een aardklem achter de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
Afbeeldingslocatie: https://netwerkkabel.eu/cdn/shop/files/file_49bd8657-ec75-43fe-aa26-b2434f863229.jpg?pad_color=fff&v=1713436497&width=533

Het metalen gedeelte achter de stekker om de kabel zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FF
Ik heb even gewacht met vermelden, maar het probleem is opgelost.
De NAS waarvan de verbinding steeds wegviel, bleek IPv6 aan te hebben staan.

Ik kwam hier bij toeval achter toen ik bij een update van de andere NAS in de beschrijving iets zag staan over IPv6 en problemen die het zou kunnen veroorzaken.

IPv6 uitgeschakeld. De boel voor de zekerheid herstart en sindsdien geen klachten meer.
Pagina: 1