Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Factor1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-01 09:18
Hoi,

Volgens de installateur van onze warmtepomp is deze niet te combineren met een Evohome zonesysteem. "Als de pomp te vaak moet schakelen slijt deze sneller", was geloof ik de verklaring. Ik had al een Evohome set gekocht voordat de warmtepomp kwam, die lag te wachten om geïnstalleerd te worden. Die set zou dus op Marktplaats kunnen.

Maar ik heb geleerd niet alles aan te nemen van één informatiebron, dus ik ben benieuwd of hier mensen zijn die de bewering kunnen bevestigen of weerleggen.

Context: de voornaamste reden om die set aan te schaffen, was het feit dat ik vaak hele dagen in onze studeerkamer doorbreng en het zonde vind als de woonkamer dan verwarmd moet worden, puur om warmte te krijgen in de studeerkamer.

Ik had bedacht dat de Evohome zou regelen dat de woonkamer helemaal uit zou kunnen. Door de nieuwe informatie kan ik me voorstellen dat we de woonkamer gedurende dag wel een béétje verwarmen, en bijv. instellen dat het hier rond lunchtijd behaaglijk wordt. Ook vroeg ik me af: als je nu instelt dat woonkamer en studeerkamer elkaar afwisselen, zodat de pomp altijd íets te doen heeft, gaat het dan ook goed? Of is er dan ook sprake van te veel schakelen, wat slecht is voor het systeem?

Ik las hier al iets over een bypass, maar wat dat precies inhoudt en wat te kosten zijn om zo iets te laten aanleggen is me niet duidelijk. Meer informatie hierover is welkom.

Laatste vraag: een andere installateur heeft me verteld dat het qua Evohome alles of niets is. Die knoppen zouden dus óók op de slaapkamers en in de gang moeten, die we bijna nooit verwarmen. Terwijl ik hoopte dat we daar de eenvoudige aan-uit-knoppen konden houden. Kan dat volgens jullie wel of niet?

Bij voorbaat dank voor het meedenken,
Esther

[ Voor 17% gewijzigd door Factor1 op 10-01-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DB LucF
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:06
Een warmtepomp heeft een heel laag maximum vermogen vergeleken met een gasketel. Hij draait ook vele malen zuiniger als hij gewoon op een zacht pitje kan doorpruttelen. Wat je dus ook niet wil en waarschijnlijk veel meer zal verbruiken is het wisselen van temperaturen in ruimtes.

Ik zou zelf in ieder geval niet kiezen voor een Evohome systeem i.c.m. met een warmtepomp.

Je zult ook op de een of andere manier moeten kunnen garanderen dat de warmtepomp altijd zijn minimum vermogen kwijt kan in je systeem. Met vloerverwarming is dat meestal prima te regelen, maar met radiatoren een heel stuk lastiger. Je komt al heel snel in de situatie dat je een extra buffer nodig zal hebben om pendelen te voorkomen, wat het rendement verder omlaag haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online

Jan2023

KISS

je ben nog teveel gefocust op een ouderwetse gasketel die met hoge temperaturen werkt.

Even snel een ruimte opwarmen voor de lunch gaat het echt niet worden.
Gewoon alles open de hele dag zou mijn advies zijn.
En je warmtepomp heeft een bepaalde water inhoudt nodig voor de warmte afgifte , af en toe een radiator open werkt niet.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Factor1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-01 09:18
Aha.... dank.
Aangezien ik nu met ervaringsdeskundigen te maken heb, nog een vraag:

We hoorden inderdaad dat je de temperatuur 's nachts niet te veel omlaag mag doen, hooguit 2 graden.
Maar toen bleek dat we elke nacht best wat gas verbruiken, ook als de buitentemperatuur niet erg laag was, vond ik dat wel een beetje zonde. Ik vraag me dus af, kan je de thermostaat 's nachts op 16,5 zetten als hij overdag op 19,5 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik had ook Evohome in combinatie met m'n stadsverwarming en daarbij werkte het prima.

Met de warmtepomp heb ik 'm er vrij snel uitgegooid, dat werkte niet:
- de Evohome heeft slimmigheid om te 'ketel' korte periodes aan te doen en zo op de gewenste temperatuur te komen, dat werkt met een warmtepomp natuurlijk niet.
- Het BDR91 ketelrelais ging in mijn geval meerdere keren per uur aan en uit (ondanks de T-versie die dat niet zou doen...). De warmtepomp had ik zo ingesteld dat ie nog 20 minuten naliep als de thermostaat uit ging, op die manier bleef de pomp tenminste aan, want binnen die 20 minuten was de thermostaat weer geschakeld.
- Voor de warmtepomp wil je zoveel mogelijk systeeminhoud gebruiken, dus alle kleppen zoveel mogelijk open. Evohome zet ze dicht, waardoor je warmtepomp gaat pendelen (korte periodes aan en uit). In al mijn kamers staat nu de radiator open, en een deel is 'geboost' met ventilatoren om de afgifte te verbeteren.

Ik heb nu een aan/uit thermostaat met hysterese (Netatmo). Die zorgt er alleen voor dat het niet te warm wordt, maar de stooklijn zorgt er eigenlijk al voor dat dat maximum niet bereikt wordt (behalve in het voor- en naseizoen als ik nachtverlaging toepas).
Met de huidige temperaturen pas ik geen nachtverlaging toe, dan duurt het overdag veel te lang om weer op te warmen (logisch), terwijl het op temperatuur houden prima gaat, en de warmtepomp dan ook het zuinigst is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:53
Je kan het ook omdraaien, heel het huis altijd verwarming behalve die kamer:

-evohome op marktplaats
- https://www.vloerverwarmi...-nc-m30x15-230v-088h3220/ kopen + 230v slimme schakelaar en dan thermostaat in homeassistant programmeren

Dan is je woonkamer en rest van het huis de master, en je werkkamer alleen de slave. Dus als je een dag niet werkt kan je de verwarming uit laten in die kamer. Eigenlijk is de winst marginaal en zou ik er niet aan beginnen, maar dan heb je nog enig gevoel van controle over die kamer. Qua energie besparing zal het lood om oud ijzer zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 19-01-2025 15:24 ]

Pagina: 1