Is een retourzending bij Amazon.nl verzekerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-06 21:07
Ik heb een jas besteld bij Amazon die ik wil reourneren.

Recent is een router die ik via marktplaats verstuurd heb via PostNL kwijtgeraakt. Het ging om een standaard verzending en ondanks dat het label meermaals gescand is, trekt PostNL haar handen er volledig af. Voor alles een eerste keer, maar nu ben ik toch iets voorzichtiger.

Ik heb de retourvoorwaarden bekeken, maar ik kan nergens iets vinden over wie de verantwoordelijkheid draagt van de retourzending.

De zending is met Prime door Amazon verzonden en geleverd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-06 17:27
Wettelijk gezien is er nog wel wat geneuzel over op het moment dat je een vezendlabel krijgt van de winkel. Maar kijken we naar hun voorwaarden dan betalen ze het bedrag op het moment dat je kan aantonen dat je het product hebt terug gestuurd

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus een mooie foto reportage maken en die naar hun sturen met afleveringsbewijs van je T&T zou volgens hun voorwaarden voldoende moeten zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door loki504 op 10-01-2025 09:09 . Reden: Member only stond niet goed ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrganicIron
Dankjewel voor het meedenken @loki504 ! Dat klinkt inderdaad goed. 👍

In de afgelopen jaren is er nooit iets mis gegaan en merk dat ik daar gemakzuchtig door geworden ben. Was even een deksel op mijn neus dat het precies met een pakketje van aardige waarde mis ging. 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-06 17:27
klop het gaat niet vaak mis maar als het mis gaat is het altijd met juiste dat ene dure pakje. je zou ze altijd nog even kunnen bellen/mailen. het ene bedrijf gaat makkelijker om met een vermist pakketje als de andere(en ze zullen naar je bestel history kijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je kunt artikelen om meerdere redenen retourneren. Een retour in het kader van garantieafhandeling is voor risico van de verkoper.
Als je 'gewoon' van de koop afziet (ontbinding op grond van de regeling voor overeenkomsten op afstand), is het juridisch onduidelijk wie er verantwoordelijk is voor een retourzending. De procureur-generaal bij de Hoge Raad is voornemens om deze vraag voor te leggen aan de Hoge Raad (Overzicht voornemens tot het instellen van cassatie in het belang der wet 17 december 2024 (pdf, 98 kB)). Ik zou de die procedure afwachten voordat je verdere stappen zet. Als de Hoge Raad oordeelt dat de verkoper verantwoordelijk is, zal het relatief makkelijk zijn om je geld terug te krijgen.
Je hebt neem ik aan al onderzoek laten doen door PostNL, anders moet je dat alsnog doen.
Het is zaak om alles goed te documenteren, want later zal er veel informatie niet meer beschikbaar zijn. Bewaar dus alle bonnetjes, screenshots, en de communicatie met PostNL. Daarnaast zou ik met Amazon chatten en aangeven dat je hen aansprakelijk gaat stellen, hen de link naar de track&trace sturen zodat ze die intern kunnen documenteren, aangeven dat het wel twee jaar kan duren voordat je een procedure zult starten omdat je een uitspraak van de Hoge Raad afwacht, en vragen of ze op dit moment bepaalde feiten willen documenteren, en het tijdstip en inhoud van het gesprek vastleggen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:48

EiT

Amazon stort het bedrag terug zodra jouw retour label wordt gescand bij inname.

Ze geven wel aan actie te kunnen ondernemen als je niet de juiste aantallen retourneer. Maar ze zijn vrij lui met retouren daar, duurt soms weken tot het definitief is.

Maar als het pakketje kwijt raakt is het niet meer jouw probleem, Amazon weet namelijk dat je wel een pakket verstuurd hebt met hun label.

[ Voor 4% gewijzigd door EiT op 12-01-2025 12:27 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
Dank allen, het pakket gaat met de lunch retour naar Amazon en ik gebruik het door Amazon verstrekte retour label. 👍

@fopjurist Dank voor de inhoudelijke reactie! Ik hoop dat het met Amazon niet zover komt. Het pakket dat zoek is geraakt was een prive zending via Marktplaats. Het risico lag bij de koper, maar ik voelde me er als verzender ook verantwoordelijk voor en het zette me vooral aan het nadenken. Ik was vrij gemakkelijk met pakketjes ontvangen en versturen, het is in de afgelopen 20 jaar nooit misgegaan dus waarom nu wel? Tot het juist om een flink bedrag ging en die *poef* foetsie is. Rare gewaarwording! Uiteindelijk de kosten gedeeld met de koper, hebben we beide niets. (iets met gedeelde smart is... 🫣) Trouwens wel een case aangemaakt bij PostNL, maar dat heeft tot niets geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:41
Ergens is het toch van de zotte dat wanneer PostNL je zending gescand heeft (aantoonbaar) het vervolgens kwijtraakt en dan kan zeggen: "Sorry, niet ons probleem" "Jammer maar helaas, had je het maar aangetekend of verzekerd moeten verzenden"

Waarbij aangetekend (pun unintended) kan worden dat zelfs bij verzekerd verzenden de voorwaarden dusdanig zijn dat je je moet afvragen of dat nou zoveel nut heeft.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Eric H schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:27:
Ergens is het toch van de zotte dat wanneer PostNL je zending gescand heeft (aantoonbaar) het vervolgens kwijtraakt en dan kan zeggen: "Sorry, niet ons probleem" "Jammer maar helaas, had je het maar aangetekend of verzekerd moeten verzenden"

Waarbij aangetekend (pun unintended) kan worden dat zelfs bij verzekerd verzenden de voorwaarden dusdanig zijn dat je je moet afvragen of dat nou zoveel nut heeft.
Aangetekend wordt hier vaak gewoon door de postbode getekend dus dat biedt in dat opzicht ook nul extra bescherming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11

paQ

Ik heb nu exact zo'n situatie met AliExpress (en dat is pas echt trekken aan een dood paard)
ICS wijst na lang lang wachten mijn claim af, daarop heb ik geageerd en het is al weer 6 weken stil.
Ik denk dat ik het Kifid maar eens ga benaderen. (en een andere creditcard zoeken)

Het gaat mij ook niet om zomaar retourzendingen; het gaat me erom dat ook dit een retourzending is die volgens een logistiek systeem van de verkoper verloopt. Ik heb daarop geen invloed, en krijg ook anderzijds geen opties het zelf te verzenden.
Ze zien je pakje aankomen bij de receptie van het fulfilmentcenter, of de mevrouw aan de balie even wil tekenen.

Overigens betaalt amazon.nl mij altijd vrijwel direct terug binnen enkele uren dat ik het pakje bij een pakketpunt heb ingeleverd.

Deze situatie schreeuwt echt om jurisprudentie.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 13-01-2025 17:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1