Fix & finish over stuc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-06 22:52
Hallo allemaal,

Ik heb op zolder een muurtje geprobeerd te stucen met Knauf Roodband. Het was mijn eerste keer, en aangezien het om de zolder gaat wou ik wel een poging wagen.
Nu ben ik er niet super tevreden mee, hier en daar is het niet super strak geworden.
Ik denk dat ik er met enkel schuren helaas niet kom.

Nu heb ik een ander muurtje met enkel Fix en Finish gedaan en dat ging prima. Dus nu zit ik te denken om op de gestucte muur een dun laagje fix en finish te doen om het iets meer recht te trekken.

Het stucen is een 3 dagen geleden gedaan (ongeveer 5mm dik) en het voelt droog aan.
Kan ik hier gewoon een dun laagje fix en finish over doen? Of moet ik langer wachten en het ook nog gronden?

Ik hoor graag jullie gedachten.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:25
Kan er gewoon overheen maar als je niet tevreden bent moet je wel kijken hoe dat komt. Wat was de reden dat je Roodband had gekozen? Stenen muur? Normaal wordt dat alleen gebruikt voor als je echt flinke stukken moet opvullen of onregelmatige ondergronden, je 5 mm is al aan de dunne kant.

Bijvoorbeeld zet er eens een waterpas (horizontaal/verticaal/schuin), mes, afrijlat tegenaan en kijk eens of je er onderdoor kan kijken. Er zijn marges voor maar je mag er licht onderdoor kunnen kijken maar perfect recht is beter natuurlijk (een muur wordt nooit 100% recht).

Fix & Finish is 1 tot 3 mm en vult dus alleen de slechte plekjes op en kan je nat op nat smeren (dus in 1 sessie 2x), messen en dan nog een x sponsen / messen.

Mijn veel gemaakte fout is niet genoeg stuc aanbrengen en dan krijg je dus plekjes / krasjes (als het nog niet droog genoeg is), daar is fix & finish wel goed voor en dan kan je het eventueel ook nog een keer schuren met bijv. een wand/plafondschuurmachine.

Is het helemaal mislukt, kan je terugschuren of gewoon nog een keer met roodband (liever mp75 of goldband) aan de slag, dan zou ik wel primeren.

Truc bij stuc'en is met tempo opzetten zodat de hele muur vol is en nog niet gelijk alles perfect willen hebben, daar gaat het meestal fout. 1 sessie (in jouw geval 1 muur) kost tussen de 2 en 3 uur en 3/4x handelingen met tussendoor pauze's.
1. Opzetten / vlak zetten.
2. Afrijen + opvullen (als je dit goed heb gedaan, kan het al bijna niet meer fout gaan).
3. Messen
3. Sponsen + Messen

Er zijn trouwens ook nog producten waar je tot 0 mm egaal kan maken, dat heb ik nog niet geprobeerd maar lijkt mij ook wel goed. Zoals Gyproc Rifino Top of Knauf top finish

[ Voor 4% gewijzigd door wm1234 op 10-01-2025 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr_sam
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-06 22:52
Achteraf had ik inderdaad beter mp74 kunnen gebruiken. Roodband had ik nog liggen, vandaar dat ik daarvoor gekozen had.

Maar wauw, wat een hoop bruikbare info. Heel erg bedankt! Hier heb ik veel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je fix &finish hebt liggen, gewoon gebruiken.
Maar als je er voor naar de bouwmarkt moet zou je nog kunnen kijken naar fill&finish of stucpasta. Kant en klaar product, en het verpoedert wat minder als je het dun uitsmeert. Fix & finish droogt dan soms te snel, al scheelt het al als je de muur even wat vochtig maakt met de plantenspuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:32
dhr_sam schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 00:15:
Hallo allemaal,

Ik heb op zolder een muurtje geprobeerd te stucen met Knauf Roodband. Het was mijn eerste keer, en aangezien het om de zolder gaat wou ik wel een poging wagen.
Nu ben ik er niet super tevreden mee, hier en daar is het niet super strak geworden.
Ik denk dat ik er met enkel schuren helaas niet kom.

Nu heb ik een ander muurtje met enkel Fix en Finish gedaan en dat ging prima. Dus nu zit ik te denken om op de gestucte muur een dun laagje fix en finish te doen om het iets meer recht te trekken.

Het stucen is een 3 dagen geleden gedaan (ongeveer 5mm dik) en het voelt droog aan.
Kan ik hier gewoon een dun laagje fix en finish over doen? Of moet ik langer wachten en het ook nog gronden?

Ik hoor graag jullie gedachten.
Hier een paar weken geleden voor het eerst 4 kleine kalksteenmuurtjes (á 2m²) gestuct, laagdikte slecht 2-4mm, ik had Goldband willen gebruiken maar was op dat moment alleen via een webshop leverbaar, daarom roodband gebruikt.
Van te voren had ik de (volledig) droge muren met een handveger flink nat gemaakt, roodband aangemaakt met de voorgeschreven hoeveelheid water.
Mss omdat de laagdikte zo dun is, droogte het op de 1-ste muur erg snel uit en kon ik het niet meer goed vlak 'uitsmeren' , bij volgende muurtjes heb ik de tijd tussen opbrengen en uitsmeren flink ingekort, zodat de laaste muur duidelijk de 'beste' is.
Een paar dagen later heb ik de vele oneffenheden vlak gemaakt met Fill en Finish van Knauf (emmer)

Roodband laat zich prima vlak schuren.. is vrij zacht, Fill en Finish is harder.
Let op: Fill en Finish niet aanbrengen in dikke lagen (meer dan 2.5mm) droogt dan heel langzaam uit en gaat scheuren, ik gebruik na die ervaring eerst een 'Joint Filler' en dán pas Fill en Finish.
MP 75 wil je helemaal niet voor dunne lagen gebruiken, een stucadoor heeft mij hiervoor gewaarschuwd.

Fill en Finish droogt langzaam uit in de emmer, ik roer er dan wat water doorheen, kun je zó een paar jaar bewaren, zoniet vele jaren, inhoud in emmer geheel afdekken met plastiek.. rand van emmer schoonmaken, vervolgens deksel stevig (!) rond-om op de emmer drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 10-01-2025 19:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Nog een Tip,

Deze knakker:
YouTube: How-to: een wand stucen / muur stucen - Part 2 - Opzetten en Afreien

Heeft tig videos over stuccen, van dikke lagen tot afwerken van gipsplaat.

Kent de kneepjes van het vak en legt het goed uit. Ik heb er veel van geleerd iig.
Pagina: 1