Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 23:48
Beste,

Heeft er iemand ervaring met goede GU10 spots (smart)? Het plan was om in mijn nieuwe keuken color&white van Hue te installeren boven het kookeiland/spoelbak, maar ik zie dat deze maar tot 400lumen gaan.
Dit lijkt me net toch wat weinig voor 'werkplaatsen'.

Ik zie ook dat GU10 vrij moeilijk te vinden is als smart lamp met pakweg een 600 of 800 lumen > is daar een reden voor? Warmteontwikkeling binnen het kleine armatuur?

Ik heb ook nog wat "sfeerlampen" voorzien als GU10 spot in de keuken, die kan ik wel op Hue zetten omdat ik daar minder lumen nodig heb. Maar voor de spoelbak en dergelijke is dat niet echt een oplossing denk ik om daar 400 lumen te gaan voorzien.

Alvast bedankt!
Pieter

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 09:42
Plaatsing is belangrijker in je situatie. 200 lumen op 50cm boven je werkblad zorgt voor 4x meer helderheid op je werkblad dan 800 lumen op 2m van je werkblad.

[ Voor 7% gewijzigd door TheMaxMan op 10-01-2025 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:48
Spots voor werklicht in de keuken gaan imho sowieso niet samen.

Hier hebben we de Hue Centris hangen aan het plafond, boven het kook/spoel/bar-eiland. Als er eten bereid wordt gaan de grote lichtbakken aan. Dat geeft een mooi constant licht, zo praktisch dat het zelfs overdag aan gaat als er gewerkt wordt in de keuken.

De spots en lichtbak van de Centris kan je apart schakelen. 's avonds gaan de spots aan voor het maken van sfeerlicht, met een schakelaar aan de muur om de lichtbak aan te zitten bij het maken van de snacks voor de op bank.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt alvast voor de reacties. De spotten zijn al geboord boven de keuken, maar denk dat ik idd best een soort van lichtbalk bijplaats en de spots enkel gebruik 's avonds als "sfeerverlichting" en niet als echte werkverlichting.
Ik zal het even afwachten eens alles klaar is en wat opstellingen testen.

Bedankt alvast allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ja, het zal de warmteontwikkeling zijn. Op zich kunnen spotjes nog wel werken. Maar dan wel redelijk dicht op elkaar, elke 60-75cm ofzo. Anders is de slagschaduw echt vervelend. En dan is wat minder lumen ook minder erg maar sterk afhankelijk van de hoogte.

Een aspect dat is überhaupt al belangrijk vind maar in de keuken onmisbaar, de kleurweergave-index ofwel de CRI. Daar zou ik zeker >90 nemen, bij slechte kleurweergave ziet eten er gewoon snel minder lekker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Mochten jullie een voorstel hebben, graag. Het plan van de keuken zit aan deze post vast:
- De (half) zwarte rondjes op het plan zijn inbouwspots.
- Het middeneiland zie je staan: enerzijds keukeneiland en anderzijds direct daaraan de eettafel gemonteerd.
- De 2 bakken die je ziet staan op het keukeneiland zijn de spoelbak en anderzijds de kookplaat. Tegen de muur staan nog keukenkasten en de koelkast.

Zou dat middeneiland lukken met 2 spots? De hoogte van de ruimte is 2.5meter (vanaf grond tot plafond).
Of zou ik toch maar iets extra monteren tussen die 2 spots in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VsE9LbpGdKXX-QfDDZ0DAFYud9E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2ZMDkKRDN00vLurGGM1oYCDO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Twee spots voor het eiland lijkt me dus heeeel weinig. Want gok geen afzuigkap tegen het plafond? Zou ik verdubbelen boven het eiland, 4 in een rij.

Het eiland is het enige werkblad?

@DukeBox Niet met je eens, ze zitten echt niet rambam vol led. Wel proberen de fabrikanten gewoon aan de voorkant te smokkelen want elke mm telt. Maar ook dat om gevoelige componenten als de condensator zo ver weg mogelijk te kunnen plaatsen. Ofwel, die ruimte beperking is naar mijn idee weer het gevolg van de warmte.

[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 10-01-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19-09 09:42
2,5m hoogte - 90cm (keukeneiland) = 1,6m afstand van plafond tot werkoppervlak?

Met die afstand moet je pakweg 2000 lumen gaan uitsturen om aan een verlichting van 750 lumen /m2 te geraken (minimum aangeraden voor precisiewerk zoals groenten snijden), maar dan moet de spreiding van de lamp wel een beetje overeenkomen met je werkblad. Als de helft er naast schijnt, heb je nog meer nodig natuurlijk.

[ Voor 43% gewijzigd door TheMaxMan op 10-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Septillion schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:18:
Ja, het zal de warmteontwikkeling zijn.
Vroeger wel maar tegenwoordig is de ruimte een beperking voor meer leds, helemaal i.c.m. een grote straalhoek. Dat zie je ook terug in watt/lm van oude en moderne spots.

Er zijn spots die om te compenseren wat naar buiten komen (passen dus niet in ieder frame) die zijn er met 600lm (of 800lm bij 3k). Voor een keuken moet je er echt al heel veel plaatsen (richting 1 per m²) om het als werklicht te kunnen gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2025 13:32 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Septillion schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
@DukeBox Niet met je eens, ze zitten echt niet rambam vol led. Wel proberen de fabrikanten gewoon aan de voorkant te smokkelen want elke mm telt. Maar ook dat om gevoelige componenten als de condensator zo ver weg mogelijk te kunnen plaatsen. Ofwel, die ruimte beperking is naar mijn idee weer het gevolg van de warmte.
En toch worden GU10 spots alleen maar kleiner (korter), meer lm en minder vermogen. De led prints zitten vaak maximaal vol bij hoge lm (helemaal de multi tone/rgb versies) ook zijn ze steeds vaker van plastic i.p.v. metaal (aluminium). Daarom zag je vroeger ook bijna geen MR16/GU 5.3 smart spots, gewoon te weinig ruimte voor electronica en leds.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Septillion schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
Twee spots voor het eiland lijkt me dus heeeel weinig. Want gok geen afzuigkap tegen het plafond? Zou ik verdubbelen boven het eiland, 4 in een rij.

Het eiland is het enige werkblad?
Afzuigkap zit in kookplaat.

Verdubbelen van de spots gaat nietmeer (woning is bijna afgewerkt). Wat ik wel kan doen, is een verlichtingsarmatuur tussen de 2 spots hangen dat veel lumen afgeeft, en de spots als 'bijverlichting' en 's avonds als sfeerverlichting gebruiken.
Denk dat dat mijn beste oplossing is. Al ben ik ook niemand die echt veel kookt (bijna nooit), maar goed: het moet natuurlijk wel een beetje in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 14:10

greatgonzo

schit-te-rend!

https://www.bol.com/nl/nl...n-5-kwh/9300000194735830/

[ Voor 21% gewijzigd door Septillion op 10-01-2025 15:40 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Is maar 350 lumen @ 2700k

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 10-01-2025 15:41 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Ik heb boven het eiland 4x GU10 LEDspots van ikea geplaatst, ik dacht 400lumen. Ze zijn qua lengte eiland op 1/3 en 2/3 geplaatst, en qua breedte 15cm naar binnen vanaf rand eiland. Er zit een shelly dimmer aan, en die is wel nodig want op volle bak lijkt het een zonovergoten zomerdag (scheelt mss ook dat het werkblad wit is).
Standaard staat ie rond de 30% aan (dat is de "werkstand"); als ik ze na 22u inschakel is de nachtstand het minimum waarbij ze nog net inschakelen.

De hoeveelheid licht is snel voldoende (of zelfs teveel) vind ik, wat hindert is shaduw. Door de 4 lampen wordt je overal 'beschenen' door 3 lampen en zit je nooit met harde schaduw.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Pharos1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Afzuigkap zit in kookplaat.

Verdubbelen van de spots gaat nietmeer (woning is bijna afgewerkt). Wat ik wel kan doen, is een verlichtingsarmatuur tussen de 2 spots hangen dat veel lumen afgeeft, en de spots als 'bijverlichting' en 's avonds als sfeerverlichting gebruiken.
Denk dat dat mijn beste oplossing is. Al ben ik ook niemand die echt veel kookt (bijna nooit), maar goed: het moet natuurlijk wel een beetje in orde zijn.
Je kan er toch een gat bijboren en doorlossen? Juist met GU10 spotjes kan je vrij makkelijk straffeloos doorlussen.

Ook die 2,5m tussen die andere spots is erg groot. Je gaat eerder naar 90-120 cm en soms nog minder afhankelijk van positie. Teveel licht kan je dimmen, te weinig is veel lastiger.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Pharos1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:32:

Zou dat middeneiland lukken met 2 spots? De hoogte van de ruimte is 2.5meter (vanaf grond tot plafond).
Of zou ik toch maar iets extra monteren tussen die 2 spots in?
2 lijkt me te weinig. Ik zou er voor 4 kiezen, iets van 600lm en dan een dimmer zodat je het nog naar eigen smaak kan instellen. Ik heb boven mijn keuken er 3 hangen, ook met dimmer, en dat is perfect. Wil je veel licht? Dimmer wagenwijd open. MOet het sfeer? Dimmer dicht.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Klopt, maar er is gepleisterd...
Plus als je boven dat kookeiland nog 2 extra spots wilt zetten, dan zou je locatie van de huidige ietwat moeten wijzigen denk ik om goed te zijn.

Ik dacht een kabeltje bijtrekken van een halve meter naar het midden tussen die 2 spots (kan met wat plamuur denk ik, OK ik weet het: dat is natuurlijk niet hoe het moet) en daartussen een armatuur te hangen (wat weet ik nog niet).

Alle ideeën uiteraard welkom, ik apprecieer het ten zeerste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:51
Je zou iets van een koof boven je kookeiland kunnen maken. In de koof kun je dan zelf indeling compleet opnieuw bepalen en heb je eventueel de mogelijkheid om hierin een smart module/dimmer te plaatsen en gebruik te maken van niet-smart lichtbronnen.

Zelf heb ik 4x een (niet smart) Philips led van 355 lumen zitten boven een werkblad van tussen de 2,5 en 3 meter. Deze zijn wel dimbaar, maar staan eigenlijk nooit op de maximale stand.
Let er ook op (met het bepalen van de positie van de lichtbronnen) dat je straks niet in je eigen schaduw loopt te werken.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, dat dacht ik al.
Pharos1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:25:
Plus als je boven dat kookeiland nog 2 extra spots wilt zetten, dan zou je locatie van de huidige ietwat moeten wijzigen denk ik om goed te zijn.
Een derde zou dan nog moeten lukken als er niet precies een balk ofzo zit. Daar krijg je de kabel er dan heen en een gat boren door een gestuct plafond is geen issue.

Extra armatuur kan natuurlijk ook. Zeker als je toch voor smart lampen gaat en dus ze individueel kunt regelen. Maar denk aan de CRI :)
OK ik weet het: dat is natuurlijk niet hoe het moet
Op zich niets mis mee, als je de aftakking maar netjes in een lasdoos hebt. Dus of in het connectiedoosje van de spotjes (twin-snoer met twin adereindhulsjes past vaak wel) of er een mini-lasdoosje bij drukken, die past dan wel door het gat van de spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou een slimme dimmer gebruiken en normale (750 lumen) dimbare LED-spots plaatsen. (dit werkt uiteraard alleen als je niet elk lampje los wil bedienen achter dezelfde dimmer)

[ Voor 39% gewijzigd door pagani op 10-01-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Pharos1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:25:

Ik dacht een kabeltje bijtrekken van een halve meter naar het midden tussen die 2 spots (kan met wat plamuur denk ik, OK ik weet het: dat is natuurlijk niet hoe het moet) en daartussen een armatuur te hangen (wat weet ik nog niet).

Alle ideeën uiteraard welkom, ik apprecieer het ten zeerste!
Een gatenboor van 70mm is vaak voldoende voor die spots. Die kan je gewoon in het midden tussen de twee bestaande gaten laten boren? Dan heb je 3 spots h.o.h. 75cm. Dat is al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom trouwens GU10 spots? Die zijn vrij diep. Ik heb in mijn keuken gewoon ultra-dunne Led inbouwspots.
https://www.123ledspots.n...pots-warm-wit-in-rvs.html

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Señor Sjon schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Een gatenboor van 70mm is vaak voldoende voor die spots. Die kan je gewoon in het midden tussen de twee bestaande gaten laten boren? Dan heb je 3 spots h.o.h. 75cm. Dat is al een stuk beter.
Denk ook dat dit prima kan. Ik had ook veel meer lichtbronnen gehangen in deze toch wel grote ruimte.

Verder zou ik nu opteren voor een aantal niet smart, wel dimbare lichtbronnen. Die kosten niet de wereld, die duw je in een armatuurtje van 2,65 en dan ga je eens even kijken hoe het is uitgepakt met de lichtsterkte.

Je kunt dan altijd nog kijken of je een smart (tussenplaats) dimmer wil plaatsen. Of dat je gewoon tevreden bent met een goede domme led dimmer. En of dat je alsnog extra licht wil hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:37
Wij hebben 3x dim to warm over 3,5m, 5W en 450 lumen op 280cm hoogte. Bevalt prima, staat zelden op felste stand, behalve bij bijv schoenen poetsen. Hangt uiteraard af van de verlichting in de rest van de ruimte.

https://www.ledwereld.nl/...UJCCpIM1LNGxoCyI4QAvD_BwE

Ivm rommel op het aanrecht maar even alleen een foto daarboven gemaakt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHhg1SqR4yynRcsI0mXzshkeaU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKVKQGwIHdOVY45JcQQeD4jx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EicibX_wrVl6ZGGnt5faBQa3tGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CFHJHX5vpUzUD53pwdYJUEm.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter referentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Heel aangename reacties. Het betreft een wit werkblad, dus zal dit zeker en vast gewoon proberen met de huidige 2 LED spots en daar een hue color ambiance in te steken.
Ik kan nog eventueel een spot bijmaken in het midden of iets van armatuur hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-09 06:15
Waarom neem je geen domme GU10 spots met een slimme schakelaar in je wcd. Ik ben nu ook al mijn slimme lampen aan het dumpen en inbouwspots worden allemaal dom. Geen gedoe meer met schakelaars die vrouwlief gebruikt en je kan een stuk fellere spotjes krijgen.

https://www.robbshop.nl/s...slimme-inbouw-schakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Microkid schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:13:
Waarom trouwens GU10 spots? Die zijn vrij diep. Ik heb in mijn keuken gewoon ultra-dunne Led inbouwspots.
https://www.123ledspots.n...pots-warm-wit-in-rvs.html
7-8 cm heb je genoeg aan en zijn altijd makkelijk te vervangen. LED (vooral de electronica) heeft niet een eeuwige levensduur. In 7 jaar heb ik al een stuk of 15 LED's vervangen omdat ze opeens stuk waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:02
Ik heb zelf ok Gu10 White Ambiance van Hue boven mijn keuken.

Eiland heb ik 4 pots boven, vergelijkbare grootte van jouw eiland.
We hebben de spots in 'kook mode' op 80% staan en dan heb ik meer dan voldoende licht op het eiland.
Heb zelfs al zitten te twijfelen of ik ze niet naar 70% breng tijdens het koken.

Wij hebben deze situatie nu 2 jaren actief en naar mijn idee kan dit prima

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Pagina: 1