Data uit een directory kopieren in proxmox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 08:21
Hoi

bij een kennis heb ik een proxmox installatie gedaan.

en hier heb ik via proxmox de turnkey fileserver geinstalleerd.

2 schijven als directory aangemerkt in proxmox zelf en deze gemount om te delen in de turnkey fileserver.

nu heeft deze kennis 1 van de schijven redelijk gevuld met data.
een tijdje geleden bleek deze schijf "opeens" vol te zitten.

De lost+found directory is enorm groot met niet verwijderbare bestanden.
maar hierdoor/mee is de schijf verder vol gelopen.

waardoor de container niet wou starten (ivm een volle schijf)
heb hem toen nog kunnen vergroten de share was weer toegankelijk. en de data zou overgezet worden.
dit is gebeurd maar er is 30gb ruimte overgehouden |:(

nu na een stroomuitval heb ik wederom hetzelfde probleem. (maar kan ik de directory niet meer vergroten om zo de container/fileserver te starten in proxmox)

weet iemand zo of het mogelijk is deze data vanaf de directory / hdd te kopieren/benaderen?
vanuit proxmox zelf?

(anders wordt het 1.5tb overzetten naar een 2tb schijf via proxmox denk ik)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

En op welk soort storage staat deze turnkey fileserver? Is dat een lxc container?

Map je de data directory naar interne opslag op proxmox of blijft alles in de container zelf?

Staat de disk ervan op lvm of op zfs, btrfs etc.?

Als het op lvm staat is er geen “file” als zodanig om via een filesysteem te kunnen vinden, want het is block storage. Ik zou data voor het eenvoudig beheren op een andersoortige storage plaatsen iig.
Wellicht is het opnieuw opzetten en het terugzetten van de back-up de snelste route, of je moet de storage weer uitbreiden met een extra schijf en het dan allemaal doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eehbiertje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 08:21
nelizmastr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:53:
En op welk soort storage staat deze turnkey fileserver? Is dat een lxc container?

Map je de data directory naar interne opslag op proxmox of blijft alles in de container zelf?

Staat de disk ervan op lvm of op zfs, btrfs etc.?

Als het op lvm staat is er geen “file” als zodanig om via een filesysteem te kunnen vinden, want het is block storage. Ik zou data voor het eenvoudig beheren op een andersoortige storage plaatsen iig.
Wellicht is het opnieuw opzetten en het terugzetten van de back-up de snelste route, of je moet de storage weer uitbreiden met een extra schijf en het dan allemaal doen.
de fileserver zelf is een lxc container als ik het goed heb (geeft container aan)
de hele schijf is ingedeeld als een directory en gemount. (raw storage file volgens mij)
had zelf al begrepen / gelezen dat dus zo niet 123 als een directory uit te lezen is.

en je dan het hele raw bestand over moet zetten op een grote schijf (als ik dat goed begreep)
denk dat het dus gewoon extra schijf erin wordt overzetten en dan een ander soort storage type aanmaken om deze te mounten.

ik ga kijken wat lukt van de week.