Woonkamer TV die lang mee kan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:13
Na de helaas mislukte reparatie van de backlights van mijn 43" Toshiba UHD LCD vrees ik dat het toch tijd is om wat nieuws/anders te gaan kopen. De laatste paar jaar heb ik mezelf zoveel mogelijk geprobeerd te leren over het repareren van zaken i.p.v. vervangen en wanneer het even kan spullen te kopen die gewoon lang mee gaan of economisch rendabel te repareren zijn. Bij TV's moet ik dan direct denken aan Panasonic Plasma's, maar ik vermoed dat ik dan aangewezen ben op 2e hands en dat komt uiteraard ook weer met het nodige aan nadelen.

Ik zoek een?
55" TV voor in de woonkamer. Er valt geen direct zonlicht op de TV. Een mooie beeldweergave vind ik belangrijk maar mijn LCD komt in de verste verte niet in de buurt van FALD/mini-led/OLED dus een vooruitgang is het hoe dan ook. En voor mijn gevoel deed de upgrade van de geluidsinstallatie meer dan beeld (stereo installatie staat al)

Wat is je budget?
Heel veel duurder dan een LG C4 krijg ik er bij vrouwlief waarschijnlijk niet doorheen, tenzij er bijvoorbeeld een aanzienlijk langere garantie of betere onderdelen verkrijgbaarheid is (+-1100E volgens Pricewatch zo te zien)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hoofdzakelijk een Nvidia Shield en nintendo Switch op aansluiten middels de stereo receiver (hdmi 2.1/eARC geschikt) en youtube/streaming/Plex op kijken. Ik heb ook een PS5 waar ik wel eens (single player, geen FPS) op speel en vrouwlief en ik willen ook nog wel eens PC games spelen via Parsec o.i.d. Maar alle smarts worden geregeld door de Shield, en dat bevalt prima. Een uitgevallen monitor zou al voldoen zegmaar.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik volg al een tijdje de lange termijn test van RTings en naar aanleiding van de laatste valt edge-lit voor mij af. En sowieso wil ik eigenlijk geen Samsung meer in huis hebben, want alle apparaten die ik tot dusver van Samsung hebben gehad (kookplaat, telefoon, TV) zijn allemaal vroegtijdig overleden. Dat is mogelijk een N=3 gevoelskwestie maar ik ga het simpelweg niet nog een keer proberen.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik weet niet zo goed wat wijsheid is. Als ik puur kijk naar beste bang for the buck dan kom je volgens mij uit bij een LG C3/C4. Die lijken in ieder geval vaak benoemd te worden hier. Zijn er tweakers die deze TV's hebben die bijvoorbeeld wat aanpassingen hebben gedaan aan de max helderheid of de koeling wat beter in de gaten houden die wat kunnen vertellen over hun ervaring m.b.t. uniformiteit en beeldkwaliteit met die aanpassingen? Of denken jullie nu van goh als dit je wensen zijn zoek een goeie 2e hands plasma. Ik noem maar wat richtingen, en ik ben erg benieuwd naar de mening van mijn mede-tweakers!

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Ik denk dat of iets te repareren meer ligt aan de importeur dan ergens anders aan tegenwoordig bij de goede merken.
Dus zorg dat je een exemplaar krijgt van de Nederlandse importeur en geen grijze import.

Dat maakt het allemaal wat makkelijker als het misgaat.
Bij een OLED is het paneel ook de lichtbron, dus daar valt niet veel aan te repareren, alleen de print achter de tv zou vervangen kunnen worden.

Dat is een nadeel, maar misschien ook een voordeel, ten opzichte van een TV met veel local dimming led’s simpeler qua opbouw, dus denk ik minder points of failure.

Kijk ook een naar de LG B4, doet niet veel onder voor de C serie, wel een stuk goedkoper.
Als de 120Hz voor gaming niet van belang is kan dat best een goede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Dankjewel! De B4 is inderdaad ook nog wel het overwegen waard. Ik ben wel gecharmeerd van het idee van een hoge refresh rate maar heeft voor mij niet de hoogste prioriteit. Wel 'jammer' dat de TV niet rond black friday stuk is gegaan want hij ziet er nu weer een stukje duurder uit :(

Wat ik juist zo 'mooi' vond met de backlight LCD was dat ik op aliexpress voor een tientje een viertal nieuwe LED strips kon krijgen en plaatsen. Het was een hele uitdaging om het scherm eraf te krijgen want mijn hemel wat een hoop schroeven maar los daarvan was het niet een hele ingewikkelde klus. Ik gleed alleen helaas uit en de LCD zelf raakte daarbij beschadigd dus een beetje van de regen in de drup. Alas, daar leren we weer van.. Nu ik zo even snel zoek lijkt een dergelijke reparatie ook wel te doen voor iets als de Sony X85L overigens maar ik kan me vergissen. Maar ergens heb je natuurlijk wel een punt dat je minder points of failure hebt met OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:40
Goed geluid met middelmatig beeld geeft inderdaad een veel betere beleving dan goed beeld met matig geluid.

De QC en technische opbouw is bij Samsung matig, geen wonder dus dat je zoveel pech hebt gehad.

Direct Led is goedkoper om te implementeren, een goed toegepaste Edge Lit doet niet onder voor Direct Led. Samsung, LG en Philips staan bekend om de matige implementatie van Direct Led, issues hierbij komen regelmatig voor.

LG heeft de laatste paar jaar een inhaalslag gemaakt op het gebied van bouwkwaliteit en accuraatheid, bij hun OLED line up in het bijzonder.

Met het gestelde budget zou ik naar de LG C3 kijken, dit model heeft een glossy scherm wanneer dit geen issue is biedt het de meeste bang for the buck als je beeldkwaliteit belangrijk vindt. En anders kun je naar de LG B4 kijken met een semi-glossy scherm, hierbij lever je in op het design/ afwerking en processing.

Sony ligt net boven het gestelde budget, dan ben je minimaal rond de 1300 euro kwijt. Je krijgt er wel een betere bouwkwaliteit, semi-glossy paneel en imo fijnere afstandsbediening voor terug, vergelijk maar eens het gewicht van de 55A84L met een C3/ C4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
Uit niewsgierigheid @Freshouttheoven , wat zou je aanraden als budget geen issue zou zijn? Ook dank voor de reactie trouwens. We hebben een nieuwbouw woning en daadwerkelijk een beetje na kunnen denken over lichtinval, raampartijen en verlichting. In ons vorige huis was glare van de verlichting echt heel irritant, dat is nu gelukkig geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Panasonic, Sony of een LG G4.

Helaas doet Panasonic de laatste jaren geen moeite meer in de Benelux en zijn de modellen die Panasonic zelf technisch ontwerpt en geassembleerd wordt door TCL flink aan de prijs dat niet te rechtvaardigen valt. In Duitsland zijn ze vriendelijker geprijsd. Sony is ook aan de prijs, weliswaar -wanneer je een goede deal weet te pakken- een stuk behapbaarder. Daarnaast biedt het voor de gemiddelde consument geen meerwaarde, mede doordat LG de laatste paar jaar een inhaalslag heeft gemaakt.

Door de MLA techniek en geïmplementeerde heat sink zal een LG G4 op papier langer meegaan dan een reguliere WOLED TV. Aan de andere kant staat de techniek niet stil en kun je met het bedrag dat je bespaart en bijlegt over ~ 6 jaar weer iets nieuws kopen en ga je met de techniek mee.

Het hangt af van hoeveel waarde je aan bepaalde zaken geeft, rationeel gezien haal je op moment van schrijven met een LG C3 de meeste bang for the buck in huis. De goedkoopste Benelux model kost 999 euro, voor een C4 Benelux model betaal je 300 euro extra, dit is de meerprijs imo niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
Misschien wel goed om te benoemen dat "met de techniek meegaan" iets is wat ik juist zoveel mogelijk probeer los te laten in mijn aanschaf. Het punt wat je aandraagt voor goede warmte oplossing vind ik persoonlijk waardevoller dan de andere snufjes die er omheen zitten. Ik wil nu gewoon een 55" TV kopen die laten we zeggen 10 jaar mee kan. Zo degelijk mogelijk gebouwd dus.

Dat er over 5/6 jaar een AI ultra pro AI max AI gen 6 op de markt komt levert vast een beter beeld op maar ik heb sterk mijn twijfels dat zaken als bouw kwaliteit er de komende jaren op vooruit zullen gaan. Het moet vooral helderder en goedkoper heb ik het idee.

Ik heb Panasonic in ieder geval laten varen. Dat lijkt nav wat je benoemt een beetje de Miele van de TV's. Ik zal de Sony nog eens naast de LG lineup leggen en nadenken wat past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Met de uitspraak dat de techniek niet stil staat doelde ik juist niet op marketing termen zoals ‘AI Gen 6’.

WOLED is pas sinds een aantal jaar volwassen -maar kent nog steeds bottlenecks- en door de komst van QD-OLED is LG Display genoodzaakt om te blijven innoveren/ verbeteren, kijk bijv. naar de 4-stack panel die een paar dagen geleden geïntroduceerd is. Zelfde geldt voor Samsung Display die door technische aanpassingen de weergave en levensduur van de QD-OLED panelen flink heeft verbeterd en blijft verbeteren.

Jij hebt het over duurzaamheid, daar doelde ik juist op. Wat betreft Panasonic kun je meerdere winkels benaderen en om een deal vragen, de Z85A gaat eind deze maand aardig in prijs zakken. Neem even contact op met Smits, de MZW984 is een uitlopend model waardoor er vast wat te onderhandelen valt over de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
Ah, excuus dan begreep ik je niet goed. Als ik het dan goes heb begrepen zeg je dat specifiek OLED techniek steeds beter wordt wat als bijvangst een verbeterde levensduur heeft. Qua QC heeft LG een beste inhaalslag gemaakt dus dat zou een goede combinatie zijn van kwaliteit en kosten. Vat ik het dan goed samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Ik heb een C3. Een paar maand geleden gekocht. De TV staat naar schatting 5 uur per dag aan. Vooral streaming services, af en toe Nintendo Switch. De TV hangt nooit in direct zonlicht. Ik heb de C4 ook overwogen, maar de C3 gekozen omdat de C4 volgens verschillende reviews slechtere kijkhoeken heeft.

Ik merk geen burn-in of problemen met uniformiteit. De TV staat ingesteld op een modus die automatisch de helderheid regelt. Het is me helaas niet gelukt af te lezen naar welke helderheidswaarde de TV terugregelt. Het is wel aanzienlijk lager dan standaard out-of-the-box en nog steeds meer dan helder genoeg. Deze instelling heb ik met name gedaan om de levensduur te maximaliseren.

Edit: De TV vervangt een 42” edge-lit LCD van LG uit 2012, die nu op de slaapkamer hangt. Beeldkwaliteit van de LCD is echt veeel slechter dan OLED. Ik zou niet meer anders willen dan OLED, hoewel LCD natuurlijk ook wel een slag heeft gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door voz op 11-01-2025 13:44 ]

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-09 11:45
Ik lees zo dat je een TV met een lange levensduur wilt met zo min mogelijk inpact voor het milieu? Dan kun je volgens mij het beste gewoon een LCD tv met FALD backlight van Sony kopen, bv de: Sony X90L. Een OLED blijft toch organisch materiaal, het beeld is beter dan LCD, maar slijt wel sneller (=minder licht opbrengst of burn in). Het OLED paneel is niet zelf te repareren. Ik heb een ''oude'' Sony XE9005 uit 2017 en die draait nog steeds als een zonnetje. Op Aliexpress zijn er nog steeds LED strips van te koop. Ik denk dat er over 7-10 jaar ook nog wel LED strips te koop zijn voor de Sony X90L.
Pagina: 1