Intern contact elektra draad los te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aimsees
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-01 12:42
Ik wil een thermostaat aansluiten. Echter een van de 4 contactjes van de draad aansluitingen is kwijt (er uit gevallen denk ik??). Zie foto.

Zijn deze dingen los te koop ergens?
Of een tip hoe ik een van de onderste contactjes (die worden niet gebruikt) los kan maken en in de missende te stoppen. Ik heb de schroef helemaal los gedraaid maar krijg het contactje niet er uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MA5t1xY2qomQ84ZqrY_nMcE9hls=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vW3A9DCABB4WpW3VBJNlG0pB.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

pistole

Frutter

Ik zou wel verwachten dat door de schroef te verwijderen je het 'blokje' eruit zou moeten kunnen halen. Soms zit er nog een 'lipje' ofzo aan dat voorkomt dat het er spontaan uitvalt.

Als het een thermostaat is dan is het vermoedelijk niet meer dan 12 volt (let op: aanname!) en zou je misschien ook contact kunnen maken via een propje koperdraad of eventueel zelfs aluminiumfolie.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 21:16
Misschien kun je even langs warmteservice en kun je een krijgen van een geretourneerde o.i.d?

Dit zijn meestal connectoren die een pin strip accepteren aan de andere kant, daar is niet heel moeilijk aan te komen, maar je moet wel even zoeken op conrad etc.
Op basis van deze foto lukt dat mij niet.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 09-01-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:42
Ik vermoed dat je die strip aan de voorkant iets naar beneden moet duwen om het blokje er uit te krijgen.
Maar het zit ws. ook nog ergens met een pin vast gesoldeerd op een printplaat of zo.

[ Voor 29% gewijzigd door JukeboxBill op 09-01-2025 21:57 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
Conrad.nl ?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
aimsees schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:12:
Zijn deze dingen los te koop ergens?
Over het algemeen niet. Mogelijk kan je wel hele witte blok (al dan niet met een soldeerbout) vervangen door een nieuwe.

Persoonlijk zou ik mezelf dat allemaal besparen en de thermostaat vervangen: Als een eenvoudig component als een contactpunt al los laat, is het nog maar de vraag hoe goed de rest van de componenten vastzitten en functioneren. Voor je het weet zit een koud huis of ben je bakken met geld kwijt aan het onnodig opwarmen van je huis.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 21:58
aimsees schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:12:
[...]
Of een tip hoe ik een van de onderste contactjes (die worden niet gebruikt) los kan maken en in de missende te stoppen. Ik heb de schroef helemaal los gedraaid maar krijg het contactje niet er uit

[Afbeelding]
Getuige het feit dat je er een bent verloren, kunnen ze er sowieso uit :D.
Ik zou, als ik @aimsees was, de onderste klem op de tweede positie zetten.
De schroef moet niet alleen los, maar er eerst helemaal uit worden gehaald.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Gewoon een van die niet gebruikte pakken. De schroef er helemaal uithalen. Dan kun je waarschijnlijk het huisje/hulsje er zo uit tikken (de andere ben je zo waarschijnlijk ook kwijt geraakt) en dan stop je die op de plek waar het nu mist. Schroefje weer aandraaien klaar.

En dan in het vervolg het schroefje niet meer volledig losdraaien maar genoeg los zodat de draad erin kan, maar het boutje nog wel in de huls zit.
Persoonlijk zou ik mezelf dat allemaal besparen en de thermostaat vervangen: Als een eenvoudig component als een contactpunt al los laat, is het nog maar de vraag hoe goed de rest van de componenten vastzitten en functioneren. Voor je het weet zit een koud huis of ben je bakken met geld kwijt aan het onnodig opwarmen van je huis.
Hoeft er niet perse aan te liggen dat de thermostaat een slecht apparaat is, eerder slecht design van de behuizing. Deze hangt waarschijnlijk op het idee dat je die schroeven losdraait, niet eruit. Dat boutje borgt waarschijnlijk het hulsje waardoor het geheel blijft zitten, draai je beide volledig los dan valt het hulsje eruit want dat boutje houdt hem niet meer vast en raak je hem kwijt. Gebeurt mij ook weleens bij van die screw terminals op pcbtjes. Iets te enthousiast los gedraaid, heb het op zijn kop vast en het binnenwerk valt er ook uit. Stop je er gewoon weer terug in, schroefje vast draaien, niks aan de hand.
Normaal zit er iets van een verdikking in/op het plastic bij de huls. zodat die geklemd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Gewoon laten vervangen. Dat is de veiligste optie hoor TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6h5c
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-09 17:26
Dit is een printkroonsteen met vier aansluitingen. Het missende 'blokje' is een metalen contact dat is afgebroken van de printplaat. Je zult de hele printkroonsteen moeten vervangen.

Thermostaat openmaken, met een soldeerbout en tinzuiger het kapotte onderdeel verwijderen en een nieuwe erop solderen. Let op de afstand tussen de contacten, zo te zien is dat hier 5mm.

Er zijn verschillende maten verkrijgbaar, afhankelijk van de draaddikte die je wilt aansluiten. Hier twee voorbeelden. Ik gok dat de eerste prima gaat passen.

https://www.conrad.nl/nl/...rijs-1-stuk-s-731908.html

https://www.conrad.nl/nl/...roen-1-stuk-s-732129.html

[ Voor 22% gewijzigd door 6h5c op 10-01-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-09 21:58
@6h5c
Ik geloof dat het hier gaat om de grondplaat, de pinnen op het PCB van de thermostaat maken hiermee contact als hem erop klikt.

@aimsees
Om welke thermostaat gaat het eigenlijk?

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1