Ai, hoe gevaarlijk ben ik bezig?? (over condensatoren enzo)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haanhoefforum
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 09:12
Hallo allen,

Ten eerste maar met de deur in huis; ik ben een beetje lomp bezig geweest. Verstand van elektronica heb ik niet, maar wel van modelbouwen. Zo leek het mij een goed plan om een jaren 70 tv-tje te demonteren en daar een diorama in te bouwen. Tot zover een tof idee....

Tv-tje in huis gehaald, ik kreeg te horen dat het ding al meer dan een jaar niet in het stopcontact heeft gezeten. Vervolgens openen, en gelukkig wel zo slim geweest om te bedenken dat deze (implosiebeveiligde) beeldbuis mogelijk nog spanning kon bevatten.

Conform de talloze filmpjes daarover op youtube de beeldbuis ontladen: schroevendraaier (met daaraan een draad die vervolgens naar de gespannen veer op de achterkant van de beeldbuis gaat) onder de rubberen beschermkap op de beeldbuis geschoven, na een beetje porren ed wat gaan wrikken en toen kwam de rubberen kap met kabel los. Toen met de schroevendraaier (in dezelfde constructie) nog contact gemaakt met het gaatje in de achterwand van de beeldbuis. Deze zou volgens mij nu ontladen moeten zijn.

Maar toen...
Ik ging met mijn handen op de rug de rest bekijken en zag toen condensatoren zitten. Ook hier weer meer geluk dan wijsheid: even checken op internet deed mij n.l. wat schrikken want die dingen zouden (levens?)gevaarlijk kunnen zijn. Dat ik mijn tienerjaren -met mijn neiging om ALLES te demonteren- heb overleefd is geloof ik een wonder??

Daarom (na een lang verhaal over mijn mazzel dat ik nog leef) de volgende vragen;

Kan ik er nu vanuit gaan dat mijn beeldbuis ontladen is en alleen nog gevaar voor implosie bestaat?

-Vanaf welke waarden zijn condensatoren gevaarlijk?
Ik zie een grote blauwe (formaat C batterij) met daarop 2200 MFD en 25 WV.
Verder nog een kleinere aan een trafo met daarop .047 uF(k) en WV 1,000 VDC
Dan nog een met vermoedelijk .0022 uF en 1,000 VDC (er zit wat bedrading voor dus niet 100% leesbaar)
En op een printplaat nog één met daarop 470 MFD en 16 WV

-Kunnen condensatoren na een jaar nog gevaar opleveren?

-Wordt dit een casus dichtschroeven en afvoeren of is er nog hoop?

-Kan de trafo nog gevaar opleveren?

-Zijn er nog andere onderdelen die gevaar kunnen opleveren?

Het is voor mij best wel van groot belang dat ik de tv-ombouw uiteindelijk kan gebruiken maar begrijp me niet verkeerd: het is geen levensbelang. Dus als er mogelijkheden zijn om dit te overleven dan hoor ik het graag, ga ik er zeker aan dood of is de kans groot dat ik letsel oploop dan laat ik het voor wat het is....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Na een jaar is zeker alles ontladen. Beeldbuizen imploderen niet zomaar. In mijn tijd dat ik nog monitoren repareerde en regelmatig een buis overzette knipte ik van de oude altijd het achterste puntje eraf en zoog die netjes wat lucht op.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-09 09:35

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

No stress wat memphis zegt is waar na 1 jaar is het gevaar miniem tot 0.

edit:mooi verhaal voor de kindjes of kleinkindjes met een wijze les ;)

[ Voor 34% gewijzigd door t.w.e.a.k.e.r op 09-01-2025 21:17 ]

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:28
Wel even opletten dat er "hoogspanning" aanwezig is. Ik zou hem alleen gebruiken met een kap of afscherming of je moet heel goed weten wat je doet.

De trafo is dus potentieel gevaarlijk aangezien deze de "hoogspanning" transformeert.

[ Voor 23% gewijzigd door Vogels60 op 09-01-2025 21:28 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:23
En anders een goed geïsoleerde kabel ertegenaan, met andere eind aan de aarde van stopcontact :) als je aardlek eruit vliegt dan weet je dat er nog spanning op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:58
Zoals gezegd zal het na een jaar wel meevallen, ik sluit ze altijd even kort met een schroevendraaier als ik twijfel (gewoon contact maken tussen de twee pinnen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 11:54
99ruud99 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:30:
En anders een goed geïsoleerde kabel ertegenaan, met andere eind aan de aarde van stopcontact :) als je aardlek eruit vliegt dan weet je dat er nog spanning op staat.
Een aardlek meet het verschil tussen de stroom van de fase en de nul. En zal dus niet trippen. Hoe groot de stroom naar de aardaansluiting ook wordt.

In België noemen ze de aardlekschakelaar heel mooi een differentieelschakelaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Jackxl op 09-01-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vogels60 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:25:
Wel even opletten dat er "hoogspanning" aanwezig is.
Als die oude TV al meer dan een jaar geen wcd gezien heeft, is er echt geen hoogspanning meer aanwezig hoor... ;)

@Haanhoefforum Check wel ff hoe je op een veilige manier het vacuum van de beeldbuis kunt verbreken. Dat vermindert het implosiegevaar.
Het is eigenlijk heel simpel; die grote connector op het uiteinde van de beeldbuis er voorzichtig afhalen (meestal is dat een soort van rond printplaatje). En dan zie je vaak het glazen dichtgesmolten nokje al zitten. Die tik je er voorzichtig af, en dan hoor je de beeldbuis volstromen met lucht.
Implosiegevaar geweken!
Precies wat @memphis ook al aangaf.

Wel al dit soort materialen correct afvoeren naar de plaatselijke milieustraat.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jackxl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Een aardlek meet het verschil tussen de stroom van de fase en de nul. En zal dus niet trippen. Hoe groot de stroom naar de aardaansluiting ook wordt.

In België noemen ze de aardlekschakelaar heel mooi een differentieelschakelaar.
Dat en je hebt een stroomkring nodig voor stroom kan gaan lopen. Dus een enkele contact maken zal niks doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Tijdens een stage bij een televisie reparatieboer ontladen we de condensator gewoon met een gloeilamp (geen led dus) met daaraan 2 draden. Die op de twee polen van de condensator en deze werd ontladen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
ehtweak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:30:
[...]

Als die oude TV al meer dan een jaar geen wcd gezien heeft, is er echt geen hoogspanning meer aanwezig hoor... ;)

@Haanhoefforum Check wel ff hoe je op een veilige manier het vacuum van de beeldbuis kunt verbreken. Dat vermindert het implosiegevaar.
Het is eigenlijk heel simpel; die grote connector op het uiteinde van de beeldbuis er voorzichtig afhalen (meestal is dat een soort van rond printplaatje). En dan zie je vaak het glazen dichtgesmolten nokje al zitten. Die tik je er voorzichtig af, en dan hoor je de beeldbuis volstromen met lucht.
Implosiegevaar geweken!
Precies wat @memphis ook al aangaf.

Wel al dit soort materialen correct afvoeren naar de plaatselijke milieustraat.
Ik dacht dat de TS deze in het diorama ging bouwen en weer laten werken. Dus dan met testen o.i.d. wel opletten maar inderdaad na een jaar geen voedingsspanning zal er niet veel prik meer op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Vogels60 De TS zegt:
Het is voor mij best wel van groot belang dat ik de tv-ombouw uiteindelijk kan gebruiken
m.a.w. het gaat hem alleen om de behuizing, zonder de beeldbuis...

Toch? @Haanhoefforum ?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:15

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Sissors schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:34:
[...]

Dat en je hebt een stroomkring nodig voor stroom kan gaan lopen. Dus een enkele contact maken zal niks doen.
Nee, je hebt geen stroomkring nodig, je hebt een potentiaalverschil nodig. Als er ergens nog een lading aanwezig is, en je verbindt die lading met aarde, gaat er kortstondig stroom lopen totdat het potentiaalverschil tussen de ladingdrager en aarde vereffend is.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
het enige wat ik me kan voorstellen dat na een jaar nog spanning voert is een batterij, accu of goldcap.
die laatse is een soort condensator van menige farad die extreem lang spanning kan vasthouden.
maar maak je geen zorgen, all drie hebben - als ze al in een tv gebruikt zouden worden - een dermate lage spanning dat het niet gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoogspanningskabel met de rubberen kap is ook wel handig om even aan de massa van de tv te hangen zodat daar ook geen spanning meer op straat.
Voor de rest zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
ehtweak schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:13:
@Vogels60 De TS zegt:
Het is voor mij best wel van groot belang dat ik de tv-ombouw uiteindelijk kan gebruiken
m.a.w. het gaat hem alleen om de behuizing, zonder de beeldbuis...

Toch? @Haanhoefforum ?
Aaah, nu lees ik het pas goed.
In de behuizing moet een diorama komen. Ik dacht dat de t.v. onderdeel uit moest gaan maken van een diorama.
Iets met begrijpend lezen... :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Haanhoefforum
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 09:12
Bedankt voor alle reacties.
Dit is mijn teken van leven na volledige demontage, ik was voldoende gerustgesteld om verder te gaan en het is dus gelukt. Alles kortgesloten, echt nergens meer spanning te bekennen, dus een jaar was lang genoeg.

Alle inhoud gaat naar de stort, het gaat er inderdaad om dat ik de behuizing kan gebruiken, dus is nu helemaal leeg. Het opbouwen kan beginnen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:54
kort sluiten met een lamp is beter dan gewoon kortsluiten...kan bij een flinke condensator best heftig zijn zonder weerstand...
en gewoon spanning meten met een multimeter is ook een goed begin misschien? (begin op hoge range)...

[ Voor 28% gewijzigd door Snowhite0901 op 10-01-2025 12:23 ]

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

@Haanhoefforum deel je straks wel het eindresultaat met ons? :D

[ Voor 5% gewijzigd door Aganim op 10-01-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

De beste condensatoren zijn met een week al ontladen (op 3V ultracaps na). En we hebben het hier over elektronica uit de jaren 70, dus van een halve eeuw oud. Kans is groot dat zulke oude condensatoren gewoon al stuk zijn en niet eens langer dan een paar secondes lading vast kunnen houden, al ze het überhaupt nog doen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 19:34
Mooi dat het is gelukt en succes met bouwen! Komen allemaal herinneringen op van mijn vader (oude bok ITer) die ook eens ff de oude tv van opa en oma ging 'reviseren' zodat ik mijn ps2 eraan kon hangen. Zenders stoorde soms enzo en was er nog zo een zonder afstandsbediening maar met knoppen op de behuizing zelf die niet goed meer werkte. Hele ding open ik natuurlijk met mijn neus er boven op, poef zij het toen hij in de buurt kwam met de schroevendraaier (condensatortje knalde). Pap was er klaar mee en ik geen tv voor de ps2 :'(

Ben benieuwd wat je diorama wordt, zie hem graag voorbij komen op het forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 86ul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:35
Haanhoefforum schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:01:
Zo leek het mij een goed plan om een jaren 70 tv-tje te demonteren en daar een diorama in te bouwen. Tot zover een tof idee....
Dus je vervangt een beeldig bewegend 'diorama', met een beeldig 'stil levend' diorama? :+

Erg interessant. Een diorama zelf doet mij wel denken aan de besloten hofjes (wiki). #Theoloog O-)

Fedora42 KDE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17-09 22:20
Nooit er vanuit gaan wat de vorige eigenaar zegt waar is voor zulke dingen.

Mogelijk heeft het jaren uitgestaan maar is nog wel even getest voordat jij hem kreeg, of heeft hij het een maand geleden eenmalig gebruikt of kinderen, dochter of vrouw ofzo wie weet ga daar niet vanuit dat het een jaar ECHT stil heeft gezeten.

[ Voor 6% gewijzigd door ilaurensnl op 11-01-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-09 09:35

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

ilaurensnl schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 06:38:
Nooit er vanuit gaan wat de vorige eigenaar zegt waar is voor zulke dingen.

Mogelijk heeft het jaren uitgestaan maar is nog wel even getest voordat jij hem kreeg, of heeft hij het een maand geleden eenmalig gebruikt of kinderen, dochter of vrouw ofzo wie weet ga daar niet vanuit dat het een jaar ECHT stil heeft gezeten voor een jaar
Hij leeft nog en er is niets misgelopen. ;) 8)

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-09 11:12
Haanhoefforum schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:15:
Bedankt voor alle reacties.
Dit is mijn teken van leven na volledige demontage, ik was voldoende gerustgesteld om verder te gaan en het is dus gelukt. Alles kortgesloten, echt nergens meer spanning te bekennen, dus een jaar was lang genoeg.

Alle inhoud gaat naar de stort, het gaat er inderdaad om dat ik de behuizing kan gebruiken, dus is nu helemaal leeg. Het opbouwen kan beginnen.

Bedankt!
Ga je er een buildlog van maken? Ben eigenlijk wel nieuwsgierig.
Pagina: 1