Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De kids gebruik(t)en hier nog 'n Asus T300Chi. Dat is een Windows tablet-convertible (een 2-in-1) uit 2015. D.w.z. een volwaardige (lichte) Windows computer op tablet formaat, met een bluetooth dock die er een laptop van maakt. Kwam op Win 8, inmiddels lang en breed geupgrade naar Win10.

Hij heeft al wat meegemaakt: de USB poort (micro en best kwetsbaar) werkt niet meer en sinds een recente val het touch screen ook niet. We gebruiken 'm dus via BlueTooth (dock (= toetsenbord met trackpad) en muis). Totdat hij vandaag op een onverhoeds ogenblik in airplane mode werd gezet..

Nou weet ik dat dit soort apparaten vaak bijzondere knoppencombinaties gebruiken voor het een of ander. Zo heb ik de BIOS nog kunnen bereiken* en zelfs doorbladeren en aanpassen (alles terug naar default). Maar zoals ik al verwachtte: airplane mode is geen BIOS dingetje..

De beschikbare knoppen zijn power, volume up, volume down, windows key. Is er een combinatie die airplane mode uitschakelt, of tenminste bluetooth inschakelt?

*BIOS is booten met volume omlaag ingedrukt. Booten met volume omhoog ingedrukt toont als eerste een zandlopertje wat ik nog nooi had gezien, maar lijkt verder normaal te booten.

Beste antwoord (via Gwaihir op 13-01-2025 17:08)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

BOOT ie van (een bootable) SD als je die er in stopt? Je zou dan een of andere distro met auto answer file kunnen gebruiken om het betreffende bestand te kopieren of iets anders.

Omgekeerd moet het ook mogelijk zijn om zo via load hive het register aan te passen en zo airplane mode uit te zetten. Ik denk dat het wel een hoog trial en error gehalte heeft maar theoretisch moet het te doen zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:18

_Apache_

For life.

Heb je nog een port over om een bedraad keyboard aan te sluiten?

Volgens ChatGPT :
To get an Asus T300Chi tablet out of Airplane Mode without using the touchscreen, you can try these methods:

1. Use the Keyboard Shortcuts:
If the device has a physical or Bluetooth keyboard connected, try the following:
Press Fn + F2 or Fn + a key with the airplane icon (the specific key may vary depending on the keyboard layout).
This should toggle Airplane Mode on or off.
2. Using Windows Settings via Keyboard Navigation:
If the keyboard shortcuts don't work, navigate through Windows settings using just the keyboard:

Open the Settings App:
Press Windows + I to open the Windows Settings menu.
Navigate to Network & Internet:
Use the Tab key to navigate, and the Arrow keys to highlight "Network & Internet."
Press Enter to select.
Select Airplane Mode:
Use the Tab key to navigate to the "Airplane mode" section in the left-hand menu.
Press Enter to open it.
Toggle Airplane Mode Off:
Use Tab to highlight the toggle switch for Airplane Mode.
Press Spacebar to toggle it off.
3. Via the Quick Actions Center:
If you can access the Quick Actions center using the keyboard:

Press Windows + A to open the Quick Actions Center.
Use the Arrow keys to navigate to the "Airplane mode" tile.
Press Enter to toggle Airplane Mode off.
4. Command Prompt or PowerShell (Advanced):
If none of the above works, use Command Prompt or PowerShell:

Open Command Prompt:
Press Windows + R, type cmd, and press Enter.
Disable Airplane Mode:
Enter the following command to disable Airplane Mode:
bash
Copy code
netsh interface set interface name="Wi-Fi" admin=enabled
This command re-enables the Wi-Fi interface, effectively turning off Airplane Mode.

[ Voor 93% gewijzigd door _Apache_ op 10-01-2025 09:55 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Volgens tweakers zitten er 2 micro usb poorten op, beiden zijn defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Met WIndows I kun je de "Settings charm" openen.

blz 64 vind je alle shortcuts

https://objects.icecat.bi...1508413895_9997_12579.pdf

misschien kun je zo bij de instellingen komen voor de airplane mode?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dank voor het meedenken!
_Apache_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:52:
Heb je nog een port over om een bedraad keyboard aan te sluiten?
Nope.

(Dus, @Fraggert , geen 'I', en dat is trouwens Win 8 info.)
Volgens ChatGPT
Oh, goed idee. Ik heb het Perplexity ook maar gevraagd. Die dacht dat er een 'hard reset' is wellicht, waarna default airplane mode weer uit is. Dat zou je bereiken door de uitknop maar liefst 15 seconden vast te houden.

Helaas.. het bracht me in Windows herstel-modus, zonder manier om die te bedienen. Dus na de restart was alles nog hetzelfde.
DukeBox schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:58:
Volgens tweakers zitten er 2 micro usb poorten op, beiden zijn defect?
Ik heb er maar een. Denk dat tweakers in de war is met degene op het 'dock' (oplaadpoort toetsenbord).

De gebruiksaanwijzing (in @Fraggert's post, p. 20) noemt er ook maar één, maar die ziet er wel zo gek uit als daar. In het kleinere linker deel past evenwel geen losse, normale (micro) stekker. Eerlijk gezegd nooit een idee gevormd waar dat voor is. Maar ik vind er net wel een bijzondere stekker voor. Het zou, als geheel, een micro USB B zijn, voor overdracht op hogere snelheid.

Tja.. heeft dat een kans van werken, gegeven dat de standaard micro usb stuk is? (D.w.z. zijn er aders dan een tweede keer verbonden?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. alleen ground komt een tweede keer voor (en dan nog in een andere functie?): https://www.arrow.com/en/...icro-connector-usb-pinout verder zijn het extra pinnen voor extra datasnelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 10-01-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Gwaihir schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:33:
De gebruiksaanwijzing (in @Fraggert's post, p. 20) noemt er ook maar één, maar die ziet er wel zo gek uit als daar. In het kleinere linker deel past evenwel geen losse, normale (micro) stekker. Eerlijk gezegd nooit een idee gevormd waar dat voor is.
Dat is powered micro usb. Kom je ook wel eens op externe hdd's tegen met aan de andere kan 2x USB-A (een voor data, een voor power).
In het rechter gedeelte van de connector zou gewoon ook een micro USB zonder power moeten passen.

Oh.. never mind. Ik zag de micro HDMI ook even voor micro USB aan.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 10-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
;w
Dag lief laptop-tabletje. We hadden je graag eervol begraven samen met Win10 later dit jaar, maar het lot heeft anders beschikt.

Dank aan wie reageerde en ook aan wie niet reageerde omdat hij / zij geen oplossing zag. Zo weet ik dat ik geen eenvoudige / voor de hand liggende oplossing over het hoofd heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Gezien je er toch niets mee kan, waarom niet openmaken om proberen de USB connector te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:59:
Gezien je er toch niets mee kan, waarom niet openmaken om proberen de USB connector te fixen?
Sterk overwogen, maar de kans dat het scherm dat overleeft lijkt nihil en er staat niet zo veel interessants op het apparaat zelf. (Vastgelijmd en metalen (niet flexibele) achterkant. Zie mening(en) bij iFixit.)

Kost dan sowieso veel tijd met één bestandje van oudste dochter te winnen. Ze ziet me dan liever meteen een nieuwe aanrukken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

BOOT ie van (een bootable) SD als je die er in stopt? Je zou dan een of andere distro met auto answer file kunnen gebruiken om het betreffende bestand te kopieren of iets anders.

Omgekeerd moet het ook mogelijk zijn om zo via load hive het register aan te passen en zo airplane mode uit te zetten. Ik denk dat het wel een hoog trial en error gehalte heeft maar theoretisch moet het te doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DukeBox Dat is 'n verdomd goed punt: ik heb nog toegang tot de BIOS. Geen idee of hij vanaf de SD kan booten, maar als dat in te schakelen valt, kan ik iets anders booten, wat niet in airplane mode staat.

Hmm maar dan ook niet gepaired is met z'n eigen toetsenbord? Dan blijft 't lastig om echt functionaliteit terug te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:16
DukeBox schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:30:
Als je de schijf tijdelijk op een ander systeem kan mounten en het register inladen/wijzigen?
Google: Disabling Airplane Mode Permanently Registry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:45:
Als je de schijf tijdelijk op een ander systeem kan mounten en het register inladen/wijzigen?
Google: Disabling Airplane Mode Permanently Registry
Dat is op zich het probleem niet, je moet alleen alles voor elkaar zien te krijgen zonder keyboard/muis dus alles moet gescript worden indien je kan booten van SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:16
DukeBox schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:54:
Dat is op zich het probleem niet, je moet alleen alles voor elkaar zien te krijgen zonder keyboard/muis dus alles moet gescript worden indien je kan booten van SD.
Ik bedoel dus SSD/HDD aansluiten op ander PC systeem en Windows register daarvan uit inladen/wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

The_Doman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:59:
Ik bedoel dus SSD/HDD aansluiten op ander PC systeem en Windows register daarvan uit inladen/wijzigen.
Er zit geen losse SSD/HDD in, het is onboard (op moederbord gesoldeerd) en TS had al aangegeven de tablet niet te willen openmaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkajwUhqpfQOLCkB8G20PdipIuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3qROuRRya9fOpR8bLq0ToWo3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 13-01-2025 20:17 ]

Pagina: 1