Firefox crasht in Linux distro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Hey.
Ik heb soms problemen met mijn laptop. Oorspronkelijk had mijn laptop Windows. Maar mijn vriendje heeft de harde schijf eruit gehaald en er Linux op gezet. Sindsdien werkt mijn laptop niet zo geweldig.
Firefox crashed heel vaak en dan kan ik al mijn tabladen weer opnieuw activeren. Vandaag gebeurde het weer. En een aantal chatsites waar ik op zat waren helemaal van slag geraakt. Wat mij nu ook opviel is dat mijn ad blockers niet meer goed werken sinds de crash van vandaag. Ik krijg nu gewoon weer reclame's op youtube. En zelf op Airplane Radar. Al met al super vervelend en ben al een paar keer boos geweest op mijn vriend dat hij mijn computer perse moest openmaken en er een harde schrijf met linux in moest instaleren. Iets waar ik niet om had gevraagd. Naar mijn garantie kan ik nu ook mooi fluiten want ja...er is duidelijk aan mijn computer geklooit. Heel erg zonde want het was een nieuwe laptop. Het merk is HP.
Mijn vraag is nu, wat kan ik eraan doen om te verkomen dat firefox steeds crashed? Het gebeurd ongeveer wel een keer per week.
Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Laptop aan hem teruggeven en EISEN dat hij weer de laptop naar windows hersteld.

Als hij dat niet wil doen, dan wegbrengen naar een winkel en op zijn kosten weer Windows laten installeren.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Marc H schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:11:
Laptop aan hem teruggeven en EISEN dat hij weer de laptop naar windows hersteld.

Als hij dat niet wil doen, dan wegbrengen naar een winkel en op zijn kosten weer Windows laten installeren.
Ja dat vind ik eigenlijk ook wel. Want dit is natuurlijk gewoon ruk he. Ik heb ook tegen hem gezegd dat hij daarmee moet ophouden. Het is zo zonde van zo'n nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Welke Linux versie, welke GUI?

Voor Windows heb je een key nodig. Heb je die nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Hij heeft het erin geplaats dus hij zou het moeten weten.
mrmrmr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:18:
Voor Windows heb je een key nodig. Heb je die nog?
Nee die heb ik niet meer. Misschien dat mijn vriend die nog heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Als het een nieuwe laptop is heb je geen key nodig, na installatie van windows wordt die vanzelf weer geactiveerd.

Je zou zelfs zelf een USB stick met Windows 11 kunnen maken en dan die zo her installeren, maar dan moet je wel een backup maken van al je bestanden.

[ Voor 40% gewijzigd door Marc H op 09-01-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:19
Laat hem maar zorgen dat het weer goed komt en anders een filter zetten op wie je als vriend beschouwd. Ongevraagd een ander operating systeem (of ook een ander programma) installeren op een laptop die niet van jou is, dat moet ie afleren.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Marc H schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:25:
Als het een nieuwe laptop is heb je geen key nodig, na installatie van windows wordt die vanzelf weer geactiveerd.

Je zou zelfs zelf een USB stick met Windows 11 kunnen maken en dan die zo her installeren, maar dan moet je wel een backup maken van al je bestanden.
Ja precies, ik wil wel al mijn bestanden behouden natuurlijk. Het zou zonde zijn als ik die allemaal kwijtraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dat een adblocker het niet meer doet kan komen doordat Google/Chrome die uitschakelt.

Het zal wel een OEM key zijn aangezien het een HP laptop is. Die kan in de BIOS staan. Er kan ook een herstelpartitie zijn.

Er is ook de HP Cloud Recovery Tool om Windows 10/11 opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Therazor schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:26:
Laat hem maar zorgen dat het weer goed komt en anders een filter zetten op wie je als vriend beschouwd. Ongevraagd een ander operating systeem (of ook een ander programma) installeren op een laptop die niet van jou is, dat moet ie afleren.
Ja het is mijn vriendje eigenlijk. We wonen samen zeg maar. Hij heeft die laptop voor mij gekocht trouwens. Maar toen had hij waarschijnlijk ook zoiets van "ik heb de laptop voor hem gekocht dus ik bepaal wel wat ermee gebeurd en wat het beste is voor deze laptop.'' Nou en daarna gaf hij mij de laptop kado. Met uiteraard Linux erop. Maar ja...deze computer heeft duidelijk een hekel aan Linux dus daarom ondervind ik er zoveel problemen mee iedere keer. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
mrmrmr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:30:
Dat een adblocker het niet meer doet kan komen doordat Google/Chrome die uitschakelt.
Joh ik heb geen enkel idee. Maar irritant is het wel. Dat je opeens weer allemaal reclames krijgt op je de sites die je zo graag bezoekt.
Het zal wel een OEM key zijn aangezien het een HP laptop is. Die kan in de BIOS staan. Er kan ook een herstelpartitie zijn.
Ja dat zal het vast zijn.

[/quote]

Weetje voor mij maakt het niet perse uit of mijn laptop Linux of Windows heeft. Zo lang die het maar gewoon goed doet. En met deze computer gaat Linux gewoon niet goed samen duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Die gaat niet werken, die werkt alleen in windows, niet in linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Google vind nu eenmaal dat je reclames moet zien. Ze voeren een nieuw v3 manifest in die blokkeren door bijvoorbeeld Ublock Origin onmogelijk maakt. Google is ook regelmatig bezig met wijzigingen om het blokkeren moeilijk te maken. Dat doen ze semi-willekeurig, de een kan er last van hebben en de ander (nog) niet.

Je kan overstappen op een andere browser, bijvoorbeeld Brave of Librewolf en zien of dat beter werkt.

Als je vriend er niet uitkomt kan die altijd hier hulp vragen.

Wat betreft de relatie: ik snap wel waarom je vriend Linux installeert. Linux bevat veel minder spyware dan Windows. Dat is veel beter voor de privacy. Het is wel zo dat sommige laptops nogal merk-specifiek zijn en dat niet iedere Linux dan goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:42
Ik gok dat je vriend er linux op heeft gedaan omdat je laptop al heel erg oud is?

Weet je toevallig hoe oud?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Marc H schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:43:
[...]

Die gaat niet werken, die werkt alleen in windows, niet in linux.
Het is tool om een USB stick te maken, dat kan op een Windows computer. Eventueel kan Windows PE worden opgestart op de laptop vanaf een USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:45:
Ik gok dat je vriend er linux op heeft gedaan omdat je laptop al heel erg oud is?
Dat kan inderdaad een probleem zijn, want Windows 11 stelt eisen aan de laptop, het moet bijvoorbeeld TPM 2.0 hebben. De ondersteuning van Windows 10 stopt in oktober 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Bschnitz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:45:

Weet je toevallig hoe oud?
Mijn laptop is gewoon nieuw. Vorig jaar gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:42
Dario_D_Best schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:50:
[...]

Mijn laptop is gewoon nieuw. Vorig jaar gekocht.
Dan kan je gewoon de usb media tool gebruiken van windows 11 en je licentie is dan geactiveerd via het moederbord.

Bestanden die je wilt bewaren zelf op een usb stick zetten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:19
a het is mijn vriendje eigenlijk. We wonen samen zeg maar. Hij heeft die laptop voor mij gekocht trouwens. Maar toen had hij waarschijnlijk ook zoiets van "ik heb de laptop voor hem gekocht dus ik bepaal wel wat ermee gebeurd en wat het beste is voor deze laptop.'' Nou en daarna gaf hij mij de laptop kado. Met uiteraard Linux erop. Maar ja...deze computer heeft duidelijk een hekel aan Linux dus daarom ondervind ik er zoveel problemen mee iedere keer.
Ok, dat verandert de benadering wel een beetje uiteraard. Maar dan nog niet fijn om zonder vragen over te gaan op Linux. Hopelijk komen jullie er samen uit.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58

Compizfox

Bait for wenchmarks

mrmrmr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:44:
Google vind nu eenmaal dat je reclames moet zien. Ze voeren een nieuw v3 manifest in die blokkeren door bijvoorbeeld Ublock Origin onmogelijk maakt. Google is ook regelmatig bezig met wijzigingen om het blokkeren moeilijk te maken. Dat doen ze semi-willekeurig, de een kan er last van hebben en de ander (nog) niet.
TS zegt dat hij Firefox gebruikt, geen Chrome, of mis ik nou iets?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit met aankoopadvies of hardware te maken heeft. Schopje naar LNX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:11:
TS zegt dat hij Firefox gebruikt, geen Chrome, of mis ik nou iets?
Excuus als het niet voldoende duidelijk was: veel browsers hebben last van de pesterijen van Google's Youtube, ook onder Firefox. Dat gaat in stappen, van meldingen via vertragen tot en met blokkering. Groepen gebruikers worden op momenten een nieuwe set anti-adblocker maatregelen voorgeschoteld.

Op Chrome pest Google Ublock Origin door bij willekeurige gebruikers de plugin uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe vervelend het ook is, die vriend van je is eigenlijk het eerste aanspreekpunt voor problemen met je systeem aangezien die er mee aan de haal is gegaan. Je wilt een systeem dat gewoon werkt, dat was het in zekere zin met de fabrieksinstallatie, iets wat je ook niet echt kan bewijzen omdat je die nooit hebt kunnen gebruiken. Maar met het veranderen van het OS is 'ie wel direct het eerste aanspreekpunt. Jij zou niet moeten gaan uitzoeken waarom iets niet werkt, want je hebt het niet zelf zo opgezet.

Kan die vriend van je geen ondersteuning geven, dan moet 'ie op z'n minst het systeem terug naar fabrieksconfiguratie brengen en er lekker vanaf blijven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Als toevoeging aan de rest van de linux-zonder-toestemming-bashers: het zou verstandig zijn om een en ander zo snel mogelijk aan het vriendje te melden en te laten regelen.

Ten eerste is het natuurlijk onnodig om met dergelijke gebakken peren te zitten, maar ten tweede bestaat er ook nog een kans dat het kapotte hardware betreft. In dat geval valt, volgens mij, een eventueel defect in de laptop (indien niet veroorzaakt door klungelige installatie van de nieuwe schijf) gewoon nog onder de garantie. Ook is het mogelijk dat de nieuwe schijf defectief uit de fabriek rolde, en die valt dan met nog minder discussies onder de garantie van de winkel waar die schijf is aangeschaft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Btw ik heb nieuws. Dat mijn adblockers zijn verdwenen is omdat mijn vriendje dat zo ingesteld heeft na de crash. En ik was daar toen even niet aanwezig bij. Dus ik wist niet dat hij dat had gedaan. Hij heeft dat gedaan in de hoop dat ik geen problemen meer zou krijgen met Firefox.
Dus uh.... het probleem is vanaf nu dus opgelost. Ik wil iedereen bedanken in deze topic die met mij mee heeft gedacht.
En een fijne dag nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is iig wel duidelijk dat die vriend van je een verbetertraject in moet als het komt om communicatie. Eerst ongevraagd het OS wijzigen, daarna zonder melden je instellingen veranderen. Vervolgens zit jij met alleen maar vragen wat er nou weer is gebeurt en waarom dingen missen of niet werken.

@Anoniem: 57411, als het een hardware probleem is, kan je bij HP alleen aankloppen als het oorspronkelijke OS er nog op staat. Of iig iets dat zij ondersteunen. Als Linux crasht door hardware problemen, zal de eerste reactie op je aanmelding zijn om Windows te draaien. Heb je daar geen middelen voor, dan kan het nog wel eens lastig worden om je defect hersteld te krijgen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Hero of Time schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:00:
Het is iig wel duidelijk dat die vriend van je een verbetertraject in moet als het komt om communicatie. Eerst ongevraagd het OS wijzigen, daarna zonder melden je instellingen veranderen. Vervolgens zit jij met alleen maar vragen wat er nou weer is gebeurt en waarom dingen missen of niet werken.

@Anoniem: 57411, als het een hardware probleem is, kan je bij HP alleen aankloppen als het oorspronkelijke OS er nog op staat. Of iig iets dat zij ondersteunen. Als Linux crasht door hardware problemen, zal de eerste reactie op je aanmelding zijn om Windows te draaien. Heb je daar geen middelen voor, dan kan het nog wel eens lastig worden om je defect hersteld te krijgen.
Jep. Hij heeft een communicatie probleem. Ik heb dat al vaak aangekaart met hem.
Pagina: 1