Moderne hardeschijf aansluiten op oude pentium 1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-05 13:29
Is het mogelijk om een moderne sata schijf aan te sluiten op een oude pentium 1 met ide aansluitingen? Zoja hoe🤓
En hoe zit het dan met de grootte want uit m’n hoofd kan een pentium 1 geen harde schijven aan groter dan 20gb.. en aangezien je zulke kleine hardeschijven nergens meer kunt kopen 😂

En dit hoort hier eigenlijk niet thuis maar bestaat er ook een verloop van de antieke muisaansluiting naar usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Belangrijkste is. Wat is je doel?

Als je af wil van HDD's of het gewoon wil laten werken waarom niet via CompactFlash samen met een CF naar IDE adapter? Dan kun je gewoon goedkope CF-kaarten halen of 2e hands CF-kaarten halen en die gebruiken voor de PC.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
corné325i schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:46:
En dit hoort hier eigenlijk niet thuis maar bestaat er ook een verloop van de antieke muisaansluiting naar usb?
Zoiets? uitvoering: Digitus USB - PS/2 adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Als je het over pentium 1 hebt dan gaat het volgens mij nog een stapje verder terug, de oude DIN aansluiting. Ik weet niet of dat naar PS/2 en daarna naar USB te converteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er zijn nog wel IDE hard disks te koop. Sommige zijn bedoeld voor 44 pins IDE (laptops), andere voor 40 pins IDE. Er zijn ook nog converters voor 44 > 40 pins.

Er zijn converters voor SATA naar IDE.

Je kan ook een converter kopen voor mSATA naar IDE.

Wat je eventueel ook kan doen:
• een ISA of PCI netwerkkaart insteken. Zodoende kun je bij de data. Bijvoorbeeld via FTP.
• data overzetten via de RS232 poort

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 09-01-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
Het punt is dat de originele harde schijf gesneuveld is van Deze pc dus ik een harde schijf nodig heb om Windows op te installeren.

En kwa muisaansluiting idd de antieke din aansluiting😂 een verloop van ps2 naar isb bestaat dat weet ik 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Je kan denk ik heel simpel deze adapter gebruiken die gebruik ik ook regelmatig om een SATA hardeschijf in een originele XBOX te monteren.

Wat betreft een grotere hardeschijf in een oude pc moet je letten op de LBA (link)

en zoals al aangegeven een CF naar IDE adapter wordt vaak gebruikt in dit soort gevallen ook omdat een CF kaartje veel overeenkomsten heeft met IDE. (link),

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Hier niet van toepassing, maar voor de meelezer: daar heb je twee soorten in: werkende en niet werkende.

In geval van TS zal er een ronde DIN converter nodig zijn. Of die werken met een USB toetsenbord is de vraag. Misschien werkt het wel vanaf een type DIN connector naar PS/2, voor een PS/2 toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MarkyB schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Als je het over pentium 1 hebt dan gaat het volgens mij nog een stapje verder terug, de oude DIN aansluiting. Ik weet niet of dat naar PS/2 en daarna naar USB te converteren is.
Genoeg Pentium 1 borden die gewoon PS/2 hadden. ATX werd standaard in de tijd van de latere Pentiums, dus misschien handig als de TS eerst specs geeft van z'n machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
corné325i schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:17:
En kwa muisaansluiting idd de antieke din aansluiting😂 een verloop van ps2 naar isb bestaat dat weet ik 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Denk dat dit wel moet werken voor je disk.
https://www.amazon.nl/IDE...atibiliteit/dp/B09LGDFHXW

En 120GB is echt de max per partitie.

[ Voor 24% gewijzigd door bananasplit op 09-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

corné325i schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:46:
Is het mogelijk om een moderne sata schijf aan te sluiten op een oude pentium 1 met ide aansluitingen? Zoja hoe🤓
En hoe zit het dan met de grootte want uit m’n hoofd kan een pentium 1 geen harde schijven aan groter dan 20gb.. en aangezien je zulke kleine hardeschijven nergens meer kunt kopen 😂

Fysiek aansluiten is het issue niet. SATA naar IDE adapters bestaan.
Waar je, zoals je zelf ook al aankaart, tegenaan gaat lopen is het issue dat Pentium1 machines vaak beperkt zijn in het aantal GB disks wat ze kunnen aansturen. Ik meen dat de grens lag op 8.4GB.

Dat is iets wat je kan oplossen met XTIDE (link), of b.v. een tool zoals EZ-Drive (link, een tool van Western Digital maar werkt op meer merken) of Ontrack Disk Manager (link)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:46

Twazerty

AVCHDCoder developer

In plaats van Compact Flash kaarten en moderne grote Sata HDD's (of grote SSD's) kun je ook gaan voor kleine SATA SSD's middels de SATA to IDE converter. Ik heb hier een 8GB en een 16GB SATA SSD liggen.

Ik heb ook een 44 pins IDE Sata liggen van 2GB. Heb je nog wel de converter naar 40 pins nodig.

Dan heb je denk ik al die andere problemen niet van te grote schijven.

Of uiteraard gewoon Compact Flash. Is direct compatibel met IDE.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
heb iig genoeg om over na te denken nu waarvoor dank :D !

Om nog ff terug te komen op de grootte van de schijf, dat hoeft natuurlijk niet veel te zijn de hardeschijven waren in die tijd maar 1/4gb veel meer zat er toen niet in de meeste systemen.

En wat betreft de compact flash zijn die nu sneller dan de oude ide schijven van toen of niet? lees en schrijfsnelheid bij compact flash is iets van 50mb/s maar weet zo niet wat de snelheid is van die oude hardeschijven van toen, kreeg het zo ff niet gegoogled :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

corné325i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:36:
heb iig genoeg om over na te denken nu waarvoor dank :D !

Om nog ff terug te komen op de grootte van de schijf, dat hoeft natuurlijk niet veel te zijn de hardeschijven waren in die tijd maar 1/4gb veel meer zat er toen niet in de meeste systemen.

En wat betreft de compact flash zijn die nu sneller dan de oude ide schijven van toen of niet? lees en schrijfsnelheid bij compact flash is iets van 50mb/s maar weet zo niet wat de snelheid is van die oude hardeschijven van toen, kreeg het zo ff niet gegoogled :)
Afhankelijk van wat er precies inzat is de kans groot dat het ATA33 was, dan zat je op 33MB/s. Nog niet te spreken over de seektimes van die oude disks. Je bent met een CF kaartje sneller uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Zijn er geen oude bigfoot disken te vinden op Marktplaats of hier? P1 was gewoon ide/pata

https://www.marktplaats.n...-bigfoot-5-25-hdd-ide-2gb

[ Voor 53% gewijzigd door pennywiser op 10-01-2025 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:19
corné325i schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:17:
Het punt is dat de originele harde schijf gesneuveld is van Deze pc dus ik een harde schijf nodig heb om Windows op te installeren.
Hoeveel wil je er hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgIlLEot-Bu5sCJQs-Up-_-zDV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qK24eNUSdSJfKYBAcjRUIjus.jpg?f=fotoalbum_large

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
heb je gepbt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

TERW_DAN schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Genoeg Pentium 1 borden die gewoon PS/2 hadden. ATX werd standaard in de tijd van de latere Pentiums, dus misschien handig als de TS eerst specs geeft van z'n machine.
Dat, en Pentium 1 was ook het tijdperk van de opkomst van USB dus PS/2 was al flink ingeburgerd en zelfs verouderd aan het raken. Die oude DIN-aansluitingen voor muizen stamt echt uit de 286/386-tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:59
En vergeet bovenal niet bijv; https://www.philscomputerlab.com/ontrack-disk-manager.html

Je ontkomt namelijk bijna niet aan een Dynamic drive overlay-tooltje als je een iets grote HDD uitzoekt dan de BIOS slikt. https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_drive_overlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
Icephase schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Dat, en Pentium 1 was ook het tijdperk van de opkomst van USB dus PS/2 was al flink ingeburgerd en zelfs verouderd aan het raken. Die oude DIN-aansluitingen voor muizen stamt echt uit de 286/386-tijd.
ze bestaan dat weet ik maar het meerendeel van de pentium 1's had gewoon de oude aansluitingen heb hier nog diverse pentium 1's staan zowel compleet als moederborden/processoren en andere parts en zijn nagenoeg allemaal met de antieke toetsenbordaansluitingen en de hele oude din muisaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

TERW_DAN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Afhankelijk van wat er precies inzat is de kans groot dat het ATA33 was, dan zat je op 33MB/s. Nog niet te spreken over de seektimes van die oude disks. Je bent met een CF kaartje sneller uit.
Dat was de interface. HD's zelf kwamen vaak niet eens verder dan 10-15 mb/s in realistische werkloads :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
als ik nu trouwens een grootte ide schijf vind een 80/120gb oid zou deze herkend worden in de bios? en kan ik m dan in deze pc gelijk partitioneren in en de grootte's die een p1 aan kan of moet ik dat via een andere pc doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32

Jiffy

God, you're ugly!

Dat hangt van de specs van je moederbord af. Als je het merk en typenummer daarvan doorgeeft, is dat significant eenvoudiger dan in het wilde weg speculeren wat wel/niet kan.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

corné325i schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:15:
als ik nu trouwens een grootte ide schijf vind een 80/120gb oid zou deze herkend worden in de bios? en kan ik m dan in deze pc gelijk partitioneren in en de grootte's die een p1 aan kan of moet ik dat via een andere pc doen?
Grote kans dat je die niet compleet gaat zien. Veel disks hebben nog wel de optie om ze te limiteren tot 32GB, zeker om om te kunnen gaan met oudere machines.

Maar geef eens specs van die machine. Verder dan Pentium 1 zijn we nog niet gekomen, en er zijn nogal wat verschillende dingen gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Overigens , pure interesse, wat doe je met die machine? Oude games spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
Jiffy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:18:
Dat hangt van de specs van je moederbord af. Als je het merk en typenummer daarvan doorgeeft, is dat significant eenvoudiger dan in het wilde weg speculeren wat wel/niet kan.
Ben met meerdere pentium 1 systemen bezig op het moment aangezien ik de zolder aan het opruimen ben en aan het inventariseren ben wat ik allemaal heb liggen en wat er allemaal nog van werkt :+

maar dit is het moederbord van het systeem waar ik nu mee bezig ben:

https://theretroweb.com/motherboards/s/soyo-sy-5th

de Soyo SY-5TH met 2 pentium1 200MMX processoren 8) lijkt me btw ook erg zeldzaam een pentium 1 systeem met 2 processoren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
FreakNL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:20:
Overigens , pure interesse, wat doe je met die machine? Oude games spelen?
Ben de zolder aan het opruimen en aan het inventariseren wat ik allemaal nog heb en wat er nog werkt.
Was vroeger nogal een verzamelaar op computergebied dus heb best wel wat exotische dingen staan hier :D

- oa 2 pentium 60's dus letterlijk de allereerste pentium 1 ooit gemaakt 8)
- een dual pentium 200MMX dus met 2 processoren
- een hele grote oude compaq server ik geloof een proliant met pentium pro
- nog wat oudere en nieuwere systemen, pentium 2/3/4 en nog wat 2/3/486ers volgens mij
- en een hele hoop onderdelen, videokaarten, geluidskaarten,moederborden en processoren, geheugen etc etc
- kwa videokaarten ook nog een heleboel oude 3dfx kaarten

En nu ik er aan denk moet ik ook nog ergens een hele doos met antieke hardeschijven hebben liggen haha dus moet nog is ff verder gaan graven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
TERW_DAN schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Grote kans dat je die niet compleet gaat zien. Veel disks hebben nog wel de optie om ze te limiteren tot 32GB, zeker om om te kunnen gaan met oudere machines.

Maar geef eens specs van die machine. Verder dan Pentium 1 zijn we nog niet gekomen, en er zijn nogal wat verschillende dingen gevonden.
gedaan, zie reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Soyo maakte hier een bord (ca. 1997) enigszins vergelijkbaar met de Abit BP6 (1999). De laatste is ook een dual cpu bord, dat later nogal succesvol was. Met 2x 300MHz goedkope Celerons in SMP, flink overklokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Icephase schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Op mijn P1 75 zat een DIN voor het toetsenbord in 1995. PS/2 zat tot aan Core2duo op elk moederbord dus verouderd kan ik niet plaatsen. Wel oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Als er geen ps/2 wordt gebruikt dan had je meestal een seriële muis of een bus muis. Die laatste gebruikt ook mini-DIN, maar met een andere pin-configuratie dan ps/2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pennywiser schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:08:
[...]

Op mijn P1 75 zat een DIN voor het toetsenbord in 1995. PS/2 zat tot aan Core2duo op elk moederbord dus verouderd kan ik niet plaatsen. Wel oud.
sterker nog.. onze AMD K6-2 500 had nog een DIN connector voor het toetsenbord...
wel een breakout kabeltje met 2x usb en 1x PS/2 (voor een muis) er bij)

destijds had je nog best veel BabyAT behuizingen en daar krijg je geen ATX smaak bord in gelepeld.. :-)

(anders om was het wel mogelijk afaik)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné325i
Het grootste drama is sowieso de kasten. Heb zoveel onderdelen dat ik mss wel 10/20 complete systemen kan bouwen maar te weinig kasten( die met de ronde din toetsenbord connector)
Pagina: 1