Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vedette.
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:50
Ik heb een Aux 10kW warmtepomp welke een zoemend maakt wanneer de circulatiepomp draait. Dit geluid lijkt door het leidingwerk ook doorgegeven te worden aan het boilervat dat ernaast staat.

De binnenunit van de warmtepomp bevat een automatische ontluchter, welke te zien is op onderstaande foto. Het zwarte ventiel van de ontluchter staat, in lijn met de handleiding van de warmtepomp, 2 volledige rotaties tegen de klok in open. Daarnaast hebben alle vloerverwarmingverdelers een automatische ontluchter welke ook open staan.

Het model van de circulatiepomp is een Shimge APM25-9-130 PWM1. Voor zover ik kan zien is de pompsnelheid niet handmatig te regelen en wordt deze dynamisch aangepast door het circuit van de warmtepomp. Een document over Shimge pompen dat ik hier gevonden heb geeft aan dat de maximale flow en head respectievelijk 4,5m3/uur en 9 meter betreffen. Tijdens het gebruik van de vloerverwarming geeft het display van de warmtepomp aan dat de water flow rond de 1,45m3/uur bedraagt. Het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt in het watercircuit is iets meer dan 7,5 meter. Daarnaast is de geluidsproductie redelijk gelijk bij het gebruik van de vloerverwarming en het verwarmen van het boilervat, welke dus naast de binnen unit staat.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YygM1tc8WWBZXeA7LP_Bh8x6fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8bQu7APapzMrRFTwNcSOUHJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Vedette. op 09-01-2025 13:16 . Reden: Tekst opgedeeld in alinea's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:03
Als het normaal weet ik niet , maar als dat zo is, én er is ruimte, pomp waterzijdig aansluiten met flexibele slang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_00J7NCKPTEnG7nD2trFcvOTxME=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/isHQD6ovO1Tbf5GUTImQs21d.jpg?f=user_large

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraakie7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06 09:34
Vedette. schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:15:
Ik heb een Aux 10kW warmtepomp welke een zoemend maakt wanneer de circulatiepomp draait. Dit geluid lijkt door het leidingwerk ook doorgegeven te worden aan het boilervat dat ernaast staat.

De binnenunit van de warmtepomp bevat een automatische ontluchter, welke te zien is op onderstaande foto. Het zwarte ventiel van de ontluchter staat, in lijn met de handleiding van de warmtepomp, 2 volledige rotaties tegen de klok in open. Daarnaast hebben alle vloerverwarmingverdelers een automatische ontluchter welke ook open staan.

Het model van de circulatiepomp is een Shimge APM25-9-130 PWM1. Voor zover ik kan zien is de pompsnelheid niet handmatig te regelen en wordt deze dynamisch aangepast door het circuit van de warmtepomp. Een document over Shimge pompen dat ik hier gevonden heb geeft aan dat de maximale flow en head respectievelijk 4,5m3/uur en 9 meter betreffen. Tijdens het gebruik van de vloerverwarming geeft het display van de warmtepomp aan dat de water flow rond de 1,45m3/uur bedraagt. Het hoogteverschil tussen het hoogste en laagste punt in het watercircuit is iets meer dan 7,5 meter. Daarnaast is de geluidsproductie redelijk gelijk bij het gebruik van de vloerverwarming en het verwarmen van het boilervat, welke dus naast de binnen unit staat.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

[Afbeelding]
Wij hebben eenzelfde warmtepomp en ook last van het geluid.
Volgens de handeling, 10kW warmtepomp, moet een flow van 1700 a 1900 m3/h worden aangehouden.

Heb jij inmiddels een oplossing gevonden?