Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:16
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:22

Seraphin

Meep?

De term "met wederzijds goedvinden" in artikel 5 kan op twee manieren worden geïnterpreteerd:

1 - het refereert aan "beëindiging van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden" zoals de vorm van beëindiging ook in artikel 1 wordt genoemd

2 - het doelt er op dat een vervroeging van de einddatum met wederzijds goedvinden mogelijk is (dus na akkoord van zowel jijzelf als je leidinggevende)

Ik ben geneigd te vinden dat optie 1 de "juiste" interpretatie is, en dat je leidinggevende geen grond heeft om je langer (tegen je wil) in dienst te houden. Dat je niet aan je opzegtermijn wordt gehouden staat er duidelijk dus zou je per direct over moeten kunnen stappen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:21

Clush

Do as I say...

Je nieuwe werkgever moet ook even concreet worden en aangeven per welke datum ze jou willen aannemen. En dan die datum zsm schriftelijk doorgeven bij huidige werkgever. Ik zou even over je leidinggevende heenstappen naar iemand die er echt iets over te zeggen heeft, als die niet gewoon mee wil werken.

in art. 5 staat dat je in principe eerder kan overstappen naar een andere werkgever, en het contact dan gewoon eerder beëindigd wordt. Enige wat daar nog iets aan af zou kunnen doen is het 'wederzijds goedvinden'. Maar volgens mij is dat in de zin van 'beëindiging met wederzijds goedvinden', dat is een van de manieren waarop een contract beëindigd kan worden.

Het aanbod om 2 maanden opzegtermijn te veranderen in 2 maanden min 1 week is duidelijk in strijd met "werknemer wordt niet gehouden aan de opzegtermijn".

Dat je nog even overlegt of je op donderdag of op vrijdag je laatste dag hebt is normaal, voor de rest moet je huidige werkgever zich gewoon aan de eigen regels houden.

... not as I do.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Heb je een jurist geraadpleegd voor je een en ander getekend hebt? Want volgens mij ben je echt aan alle kanten een oor aangenaaid.

Je werkgever wil van je af, maar als het nodig is kan je ineens blijven. Ook zit er geen enkele consequentie voor de werkgever aan vast nu, je salaris stopt gewoon per direct eigenlijk. Het lijkt wel een soort 0-uren / oproepovereenkomst op deze manier. Voor de huidige werkgever wel de lusten, niet de lasten.

Ik weet niet in welke branche je werkt en hoe belangrijk "oude schepen" zijn, maar ik zou als dat niet belangrijk is een hele dikke figuurlijke vinger naar je leidinggevende opsteken en hem vertellen dat je per ingangsdatum nieuwe contract weg bent. Ik zou voor het goede fatsoen nog een paar dagen blijven werken om een en ander over te dragen (dat vind ik fatsoen), maar dan is het klaar. En heel lullig, maar anders meld je je ziek onder het mom van onwerkbare situatie. Kan je ook niet beginnen bij je nieuwe werkgever volgens mij, maar dan heeft de oude er dus niks aan.

Heel simpel gezegd, je huidige werkgever heeft je verteld dat hij je niet meer hoeft te hebben. Er is een VSO en er staat duidelijk in dat er geen opzegtermijnen meer zijn. Je hoeft voor deze werkgever weinig tot geen empathie meer te hebben lijkt mij. Zijn keuze, zijn verlies. Voor het fatsoen nog netjes afronden, maar langer dan 3 dagen zou ik daar niet van maken. En het is vooral een geste richting collega's dat je niet zomaar spoorslags vertrekt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:57
doet die 1,5 maand eerder starten zoveel voor je nieuwe werkgever?
Je hebt in december dus nog met je werkgever gezeten en een handtekening gezet voor nog 3 maanden verlenging. Daarbij niet gesproken dat je wel op zoek bent naar een nieuwe baan? eventuele optie om toch eerder daar te starten? Je hebt na morgen nog welgetekend precies 7 weken tot het 1 maart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zou het een optie zijn om te middelen of een ander soort constructie te bedenken waardoor je de twee functies kunt doen? bijv 3 dagen voor je huidige en 2 voor je nieuwe werkgever de komende tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet niet wat er in de overige artikelen staat, maar zoals ik het interpreteer kun je morgen starten bij je nieuwe werkgever.

(Op het moment dat je daar een overeenkomst aangaat in ieder geval.) Je bestaande overeenkomst eindigt dan gewoon direct. Dat vind je huidige werkgever niet leuk, maar als hij dat niet had gewild dan had hij dat ook niet af moeten spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 18:12
Als je het anders bekijkt: als er helemaal geen sprake was geweest van een VSO, dan had je een opzegtermijn van 1 of 2 maanden verwacht ik. Dus iedere werkgever kan een vertrek van een medewerker die iets nieuws vindt verwachten binnen de 1 of 2 maanden die de normale overeenkomst al aangeeft.

Als je het voor beide partijen netjes wilt doen: kijk dan eens wat gebruikelijk is bij een normale opzegging (wat staat in je huidige contract). Als de opzeg termijn die daarin genoemd is 1 maand is, dan kan je zonder gezichtsverlies met 1 maand vertrekken.

En formeel heb je nu een VSO omdat een werkgever eerder dan wat jij mocht verwachten van je af wil. Dat betekent ook dat je per direct kan stoppen als je een nieuwe baan hebt. Door het in de vorm van een VSO te gieten neemt je huidige werkgever bewust al dit risico.

NB. doorgaans heb je sowieso recht op een transitievergoeding van je oude werkgever en bij een VSO kan je als je geen baan gevonden had gewoon WW als uitkering aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:10

inhico

pw

Goede tips hier, en volgens mij kun je zoals anderen aangeven vrijwel direct naar de nieuwe werkgever. Maar we zijn hier allemaal amateurs. Als je gesprek met HRM van je oude werkgever niets wenselijks oplevert, raadpleeg dan een jurist. Bijvoorbeeld als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, of lid bent van een vakbond. Anders is er ook nog het juridisch loket.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:35

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wat is de reden geweest van de VSO met wederzijds goedvinden?

Wilde de werkgever van je af, en heb je een vso met ontslagpremie gekregen omdat beiden een rechterlijke procedure wilden vermijden; of

Wilde jij bij je werkgever vertrekken, maar had je nog niks anders en wilde je jouw WW-rechten veiligstellen. Je hoefde dus niet weg bij je werkgever.

[ Voor 3% gewijzigd door gorgi_19 op 10-01-2025 10:08 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
gorgi_19 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:08:
Wat is de reden geweest van de VSO met wederzijds goedvinden?
Members only:
Pagina: 1