Badkamer op houten ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 08:32
We gaan een badkamer installeren op de 1ste verdieping, waar een houten vloer ligt. De planken zijn deels verwijderd, en de balken liggen gelukkig dicht genoeg op elkaar en zijn draagkrachtig genoeg.

Omdat ik het gewicht en de hoogte van de vloer zoveel mogelijk wil beperken, en omdat ik de klus zelf wil doen, ben ik me aan het verdiepen in de verschillende XPS platen:
1. Wedi
2. Vidi
3. QBoard

Zoals ik het begrijp gerangschikt op kwaliteit.
Het idee is om de planken te verwijderen, en multiplex erop te schroeven. Daarop komt dan 1 van deze systemen. Ik twijfel nog over het volgende:

- hoe 'bewezen' zijn deze systemen?
- kiezen voor een goedkopere variant dan Wedi?
- materialen combineren? Goedkope plaat, dure afdichtingsmaterialen van Wedi?
- xps doucheplaat i.c.m. afdichtingsvlies, of hele vloer voorzien van xps platen?

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van deze platen op een houten vloer? Zo ja, welke, en hoe heb je het aangepakt? Heb je ook de wanden voorzien van xps of gewoon met gipsplaten gewerkt?

Onderstaand een Qboard voorbeeld waarbij de volledige vloer voorzien is van platen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfJFLCE4HUlMCmcFw7yiX2rgMbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zaewa9gpK3thEujLWMoeWlxP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:40
Ik heb er geen ervaring mee, maar een houten vloer werkt. Volgens mij is dat een van de belangrijkste redenen om hier een vloer op te storten met zwaluwstaartplaten. Maarrrr ik geef toe: dat is ook wel een beetje de oude gedachte die er bij mij inzit. Ik heb even gekeken en die Wedi platen lijken wel geschikt voor wat je zoekt en wil doen.

Ik zou persoonlijk niet besparen op kwaliteit van deze vloerdelen; je tegelwerk wil je de komende 20 jaar toch wel netjes en scheurvrij.

Wanden kun je gewoon met blauwe (geimpregneerde kern) gipsplaat bekleden in een badkamer.

Al met al kan ik je dus niet echt goed adviseren, maar meer een tip vanaf de zijlijn geven :)

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ik zie dat Bouwmaat Polyblue verkoopt, de Vidi is nergens op voorraad dus die lijkt eruit te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 16:22
Wij hebben een soortgelijke constructie, waar underlayment op de bestaande vloerplaten is gelijmd + geschroefd. Daar overheen een product van Schluter, Kerdi. Dat lijkt zo op het oog vergelijkbaar met jouw lijstje. De techniek is wel bewezen waterdicht. De hele vloer is met die platen gelegd met een apart stukje met wat afschot in de doucheruimte.
Als je alleen een afdichtingsvlies zou gebruiken, heb je misschien meer kans dat de voegen tussen je vloertegels gaan scheuren, ik geloof dat een laag ter ontkoppeling er tussen wel wenselijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door p.m. op 09-01-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
p.m. schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:40:
Wij hebben een soortgelijke constructie, waar underlayment op de bestaande vloerplaten is gelijmd + geschroefd. Daar overheen een product van Schluter, Kerdi. Dat lijkt zo op het oog vergelijkbaar met jouw lijstje. De techniek is wel bewezen waterdicht. De hele vloer is met die platen gelegd met een apart stukje met wat afschot in de doucheruimte.
Als je alleen een afdichtingsvlies zou gebruiken, heb je misschien meer kans dat de voegen tussen je vloertegels gaan scheuren, ik geloof dat een laag ter ontkoppeling er tussen wel wenselijk is.
Daar heb ik idd ook al eens van gehoord. Schijnt al wat langer in de markt te zijn. Weet je toevallig hoe zich dit verhoudt tot de overige systemen? Prijstechnisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 16:22
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Daar heb ik idd ook al eens van gehoord. Schijnt al wat langer in de markt te zijn. Weet je toevallig hoe zich dit verhoudt tot de overige systemen? Prijstechnisch?
Nee sorry, geen idee. Ik heb het ook niet zelf verzonnen, m'n aannemer werkte altijd met oplossingen van Schluter in badkamers. De kosten 'vielen weg' in een verbouwing van een hele woning en omwille de tijd heb ik destijds geen vergelijking gemaakt met andere produkten op de markt. Maar nu, 5 jaar later, is t nog steeds goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb zelf 12 jaar geleden voor dit systeem gekozen op aanraden van de professionele bouwmarkt. Nog geen dag spijt van gehad.
https://reppel.nl/onze-oplossingen/max-4-wapeningsplaten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Ik zie op Youtube vooral installaties in het natte gedeelte. Is het de gebruikelijk om alleen Wedi platen te gebruiken in het natte deel? Of moet de hele badkamer (incl wanden) ermee worden bekleed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:39:
Ik zie dat Bouwmaat Polyblue verkoopt, de Vidi is nergens op voorraad dus die lijkt eruit te gaan.
Vidi leek te veel op wedi en dat vond wedi niet leuk.

Dus hebben ze hun naam veranderd in polyblue ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Qboard en wedi komen uit dezelfde fabriek het grootste verschil is de kleur van de XPS en onder de wedi lijn zijn meer "speciale" en nieuwe producten te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:32:
Qboard en wedi komen uit dezelfde fabriek het grootste verschil is de kleur van de XPS en onder de wedi lijn zijn meer "speciale" en nieuwe producten te verkrijgen.
De toplaag van qboard is echt een heel stuk zachter dan die van wedi/polyblue.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Ik heb twee keer een badkamer op 50mm qboard platen gemaakt. Dat ging prima en voelde degelijk aan. Je tegels blijven wel wat hol klinken. In beide gevallen waren de platen wel volledig ondersteund, dus niet op de balken. En heb ze op de ondergrond verlijmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Makrolon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:33:
[...]

De toplaag van qboard is echt een heel stuk zachter dan die van wedi/polyblue.
Zolang je het als hechtlaag gebruikt zoals normaal in tegelwerk is dat geen probleem. . als je het om 1 of andere reden graag met punlasten wil belasten kan dat een overweging zijn. in deze toepasiing is vooral de vervorming van de xps belangrijk en dat ontloopt elkaar niet heel veel volgens de specs en zou qboard zelfs iets beter zijn. 0,30 N/mm2 vs 0,25 N/mm2 bij 10% vervorming. (gek genoeg is 20 mm dan weer een tuk minder)

Ik kan trouwens de hardheid van de toplaag helaas niet terug vinden in de specificaties. zelf heb ik ook geen stukje meer, anders was testen wel leuk geweest :)

[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 09-01-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperMelle
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:20
@fRiEtJeSaTe heb je al een besluit genomen wat betreft je plan om met xps platen op de houten vloer te gaan werken? Ik ben het zelfde aan het overwegen dus volg het onderwerp met interesse.

Zelf ben ik ook van plan om met Wedi (polyblue) van 10mm de vloer te bekleden en de douche wanden. Ik heb als vloer een balk laag van 80x180 met 620 h.o.h. maar voor de stevigheid onder het underlayment ga ik hier nog met dunnere balkjes (44x119) met 400 h.o.h. een regelwerk tussen maken zodat er geen flex meer zit in de vloerdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
@JasperMelle
Nog niet. Ik twijfel nog over Wedi of Schluter, 180x90. Ik wil de hoogte graag zo beperkt mogelijk houden. Daarnaast wil ik liever niet diagonaal moeten zagen / in meerdere richtingen afwaterend tegelen, dus een lijngoot heeft de voorkeur.

Ik neig nu meer naar Schluter om de volgende redenen:
- partij is al een tijdje bezig en een gevestigde naam
- afdichting, ik heb niet zo'n vertrouwen in de 'kit maar dicht' methode van Wedi
- lijngoot volledig tegen de muur (wat tegelijk een nadeel is ivm lekgevoeligheid, al ziet de Schluter goot er goed uit met de aangehechte afdichting). Doordat de goot tegen de muur zit hoef ik alleen horizontaal naast de goot wat passtukjes te maken.

Nadeel van Schluter lijkt me dat je voor de Ditra heel precies moet smeren, om te zorgen dat de hele mat voorzien is van tegellijm. Daarnaast zal er aardig wat tegellijm doorheen gaan. Daarnaast vraag ik me af of ik door de gehele vloer te voerzien met Wedi niet meer geluidsdemping krijg. Best belangrijk want onze badkamer komt boven de tv-hoek. Ik twijfel ook of ik alleen de natte cel wanden ga voorzien van waterproofing, of de gehele badkamer. Voelt nutteloos duur...

Denk dat ik ze qua kosten eens ga uitwerken om een goed vergelijk te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-01-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperMelle
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:20
@fRiEtJeSaTe ik zit met de zelfde vraagstukken.
Ik zal het binnenkort ook eens in een Excel bestandje naast elkaar vergelijken in de prijs deze kan ik dan wel even delen.

Ik vermoed dat polyblue/wedi iets duurder is, maar het voordeel is dat je het zelf kan kopen bij de bouwmaat of vergelijkbare bouwketen. Verder zag ik dat polyblue minimaal 10mm adviseert bij een h.o.h van 30 cm op de wand en bij een stabiele ondervloer. Waar Schulter vanaf 12.5mm levert. Persoonlijk vind ik die 2.5mm verwaarloosbaar maar met minimale opbouw ingedachte maakt het misschien nog verschil. Ik doe de ondervloer met underlayment van 18 mm. De opbouw is dan + 12.5 mm EPS plaat + tegel (10mm) kom je in totaal op een opbouw hoogte van ongeveer 32.5 mm.

Weet jij toevallig waar je in Nederland makkelijk Schulter kan bestellen? Ik heb wel online prijs lijsten kunnen vinden voor 2025 maar ik vermoed dat dit enkel voor B2B is (Prijslijst). Hier kun je ook hun configurator vinden:Configurator.

Verder verkopen volgens mij zowel Schulter als Polyblue(wedi) douche vloeren op afschot, met een goot die dicht bij de muur loopt.
- Polyblue douchgoot onder afschot
- Schulter-Kerdi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Klopt. Die van Polyblue is alleen in 120cm te krijgen. Bij Wedi tot 180cm maar €1000. 8)7
Bij Schluter zit de goot niet in de douchevloer volgens mij, maar erachter.

[ Voor 29% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 16:00
Kerdi is in Duitsland een stuk goedkoper, idealo.de zoekmachine.
Paar jaar geleden slaapkamer omgebouwd tot badkamer, 50mm qboard op de vloer, vloerverwarming ingefreesd en de wanden voorzien van 10mm qboard.
Natte gedeelte voorzien van waterdicht vlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSpQf_yih_DhDXgSqBFHVQQp7rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JS9FvIxCZJDXWj9n6F3O1mQi.jpg?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Zolang je het als hechtlaag gebruikt zoals normaal in tegelwerk is dat geen probleem. . als je het om 1 of andere reden graag met punlasten wil belasten kan dat een overweging zijn. in deze toepasiing is vooral de vervorming van de xps belangrijk en dat ontloopt elkaar niet heel veel volgens de specs en zou qboard zelfs iets beter zijn. 0,30 N/mm2 vs 0,25 N/mm2 bij 10% vervorming. (gek genoeg is 20 mm dan weer een tuk minder)

Ik kan trouwens de hardheid van de toplaag helaas niet terug vinden in de specificaties. zelf heb ik ook geen stukje meer, anders was testen wel leuk geweest :)
Ah, ik heb nooit die waardes we op na gekeken. Interessant dat qboard beter is qua drukvastheid.

Als je een toilet ombouw betegeld met kleine tegels kan die puntbelasting wel voorkomen.

Maar polyblue heeft het veranderd, de toplaag is nu echt merkbaar zachter en vergelijkbaar met qboard heb ik ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
tonny147 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:15:
Kerdi is in Duitsland een stuk goedkoper, idealo.de zoekmachine.
Paar jaar geleden slaapkamer omgebouwd tot badkamer, 50mm qboard op de vloer, vloerverwarming ingefreesd en de wanden voorzien van 10mm qboard.
Natte gedeelte voorzien van waterdicht vlies.
[Afbeelding]
Heb je alle wanden voorzien van qboard of alleen de natte cel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 16:00
Ik heb een inloopdouche gemaakt, de muur die doorloopt in het natte gedeelte is geheel voorzien van qboard.

Wh-mdc07j3e5

Pagina: 1