Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 13:08
Beste lezers,

Even een hersenspinsel waarbij ik graag eens wat inzichten van jullie krijg.

Situatie: er is nog een subsidie beschikbaar waar ik (indien logisch) graag gebruik van maak. Deze subside kan ingezet worden voor duurzame oplossingen, daaronder vallen: isolatie, splitairco, warmtepomp, zonnepanelen etc etc.

Ik woon in een hoekwoning (2009) met uitbouw opzij (2023). Destijds vloerverwarming laten infrezen en een nieuw gasgestookte CV ketel laten plaatsen. Oppervlak beneden verdieping ca. 60 m2. 7 lussen aan vloerverwarming.

Op gas de vloerverwarming gebruiken kost veel gas heb ik gemerkt, dus het overgrote deel van het stookseizoen verwarm ik de beneden verdieping met een 3,5 kW MHI airco. Dat werkt best prima, maar bij temperaturen rond het vriespunt wordt het iets minder comfortabel. --> vloerverwarming blijft het fijnst al met al. Gepoogd wat hybride stook acties met vloerverwarming en airco te doen, maar is ook niet echt functioneel.

Goed, het subsidie stukje. Keuze uit
  1. - Zonnepanelen
  2. - Warmtepomp
  3. - Rolluiken!? (kan ook)
  4. - Nog een Airco
1. Zonnepanelen
Zou bij ons 7 of 8 kunnen worden (garage + uitbouw). Al met al loop ik niet helemaal meer warm voor deze optie ivm veranderende regelgeving en onbekend wat het nou straks nog aan voordeel biedt.

2. Warmtepomp
Een hybride warmtepomp zou een optie kunnen zijn, maar ketel hangt boven op zolder, vloerverwarming verdeler naast de voordeur. Als ik het tot zover goed heb begrepen dient een warmtepomp (Quatt bijvoorbeeld) onder de CV ketel aangesloten worden - resultaat, leidingwerk over de voorgevel naar boven. Heeft niet mijn voorkeur, daarnaast stoken we boven nagenoeg niet.

Dus mijn hersenspinsel was eigenlijk:

Vloerverwarming volledig ontkoppelen van de ketel. Een klein/zuinig warmtepompje in voortuin die je bijna niet ziet en hoort. Aansluiten via leidingen in kruipruimte / naast voordeur puur voor vloerverwarming. Daarmee de vloerverwarming op een comfortabele stand zetten tegen relatief laag stroomverbruik (denk ik hoop ik). Airco altijd nog beschikbaar voor bijverwarmen en/of koelen in zomer.

Radiatoren boven + warmwater gewoon nog conventioneel via de CV ketel. Apart circuit dus.

Ik realiseer me dat het vrij ongebruikelijk is, maar zou in onze situatie wellicht een werkbaar iets zijn.

3. Rolluiken 4. Nog een Airco
Puur ter info in mijn overwegingen, opzich geen openstaande vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom niet gewoon de cv-ketel de deur uit doen?

Je hebt een extra investering nodig voor je warm water, maar hoeft geen moeilijke dingen te doen zoals twee gescheiden circuits. Daarnaast ben je van het vastrecht voor gas af.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Terechte opmerking natuurlijk, maar dan zit ik vast aan een wat forsere pomp - dus flinke stijging in stroomverbruik, meer lawaai etc indien ik full electric alles moet doen. En inderdaad een grotere investering.

Daarnaast is de ketel net 1,5 jaar oud - ook zonde om die weer de deur uit te doen (destijds andere keuze moeten maken? Achteraf gezien - ja misschien wel :-) ) Toen nog niet overtuigd van full electric voor het hele huis. Nu misschien nog steeds wel niet, vandaar mijn "ongebruikelijke" variant.

*wellicht mensen op het forum die een vergelijkbare setup hebben draaien in huis :P

[ Voor 7% gewijzigd door Kirretje op 09-01-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-05 17:28
CV ketel aanhouden kost sowieso 250 euro per jaar aan vastrecht. (dat staat ook gelijk aan ca. 1000 kWh stroom voor de warmtepomp, vergelijkbaar met zo'n 470 m3 gas die je dan kunt gebruiken voor het extra verbruik van de warmtepomp, buiten dat je dan ook nog gas zou gebruiken). Dus dat extra gebruik kun je denk ik daar al mee opheffen. En dan dus nog een extra onderhoudscontract a 125 euro per jaar?

Hoeveel groter die warmtepomp moet worden zal denk ik meevallen en grotere warmtepompen zijn over het algemeen juist stiller: grotere ventilator draait meestal juist een stuk langzamer, grotere verdamper achterop betekent meer vermogen waardoor de compressor het grootste deel van de tijd juist minder hard hoeft te werken en stiller kan zijn. Mocht je over 2 jaar toch over willen naar full-electric en je de huidige te kleine warmtepomp kwijt willen, dan krijg je daar niks meer voor denk ik.

Ik snap dat het zonde lijkt voor de huidige ketel, maar ik zou de investeringen toch nog eens goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kirretje schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:04:
Daarnaast is de ketel net 1,5 jaar oud - ook zonde om die weer de deur uit te doen
Da's tegenwoordig goud geld waard op marktplaats. Ik heb genoeg pandjesbazen gehad die naar mijn cv-ketel van twee jaar oud informeerde toen ik hem op marktplaats gooide. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:58
Ik vond dit topic omdat ik eigenlijk die stappen ook genomen heb.
Alleen heb ik de vloerverwarming aan het begin van mijn traject om van het gas af te komen los gekoppeld en met een Riho e-heater, een vloerverdeler die met een verwarmingselement (niet efficient weet ik). Was goedkoop en daardoor kon ik verder met de rest (verwijderen CV, radiatoren en lucht-lucht airco verwarming).
Dat werkt ok, 3kw verarming capacityd versus 3kw stroom. De airco is nu de hoofdverwarming ondersteund met de vloer.
Ik wil nu ook deze stap maken door deze Riho weer te vervangen met een dedicated lucht-water WP die dan die vloer wat meer warmte capcitijd moet beiden versus minder stroom.
Ik loop een beetje vast op de offerte's hiervoor, die zijn idioot hoog (8K bijv) terwijl het soort WP die je hiervoor nodig hebt zo duur niet zijn, en in mijn geval het werk eigenlijk ook mee zou moeten vallen (buffervat bij de verdeler plaatsen (genoeg ruimte) voor de Riho zit er al een dedicated groep stopcontact, de leidingen kunnen via het houten kozijn van de tuin deur naar buiten en dan 3 meter naar de plek waar de buiten unit moet staan.
Ik was aan het zoeken naar vergelijkbare projecten en of het een doe het zelf klusje kan zijn.
Ik heb handig met alles wat elextrisch is maar water (en gas maar dat heb ik niet meer) ben ik ongemakkelijker bij.
Mijn ervaring met de Riho zorgt ervoor dat ik al weet dat het 3kw vermogen dat die bied redelijk dicht bij onze wens zit, alleen deze aanhoudende lage temperaturen zou het iets lekkerder zijn als hij net wat meer kan. Dus een 4.7kw unit zou al een flinke stap zijn terwijl ik dan nog veel minder stroom verbruik, dut zou me op jaar basis zonder overdrijven 2000-3000 kwh schelen terwijl het comfort zelfs omhoog gaat.

Heb jij al verdere stappen gemaakt?
Alleen al het vinden van een redelijke maar goedkope unit viel tegen, veel goedkope opties waar ik zelf geen goede kwaliteit oordeel over kan vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
Ik ben er helaas nog niet over uit :-)

kwam nog wel dit topic tegen ter referentie: misschien staat daar nog in info in voor jouw.
https://forum.fok.nl/topi...rming-bestaat-zoiets.html

Ik overweeg ook als alternatief stiekem toch ook nog steeds een tweede airco :? t.b.v. betere warmte verdeling - maargoed dan nog steeds geen warme vloer - hoewel dat bij de temperaturen van nu zo rond de 5 graden buiten al niet zo spannend meer is moet ik zeggen. We speculeren rustig nog even door dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoe handig ben je zelf? Ik heb via dezelfde subsidie (SNN?) airco’s aangeschaft en deze zelf geplaatst. Koeltechnische handelingen door een bevriend koelmonteur laten doen.
Kon de facturen van de airco’s indienen en heb dat netjes teruggekregen. Je mag namelijk ook zelf de werkzaamheden uitvoeren stond in de uitleg.

Wellicht op die manier een betaalbare monoblock scoren en die zelf plaatsen.
Pagina: 1