Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-09 20:13
Goedenmorgen allen

Oude situatie:
6 zonnepanelen 350wp 31 gr op zuid
2 zonnepanelen op de dakkapel kijkend naar zuid 15gr

Alles voorzien van solaredge s500b

Helaas hebben wij een nieuwe dakkapel aangeschaft ,wat een lang traject geworden is en de eigenaar uiteindelijk de boel heeft laten klappen
Lang verhaal kort : de zonnepanelen kunnen niet terug op nieuwe dakkapel.

Het dakvlak ligt verder al vol en in mijn gedachten hebben we dus maar 2 keuzes :

De string van de 2 panelen verlengen met 15m zodat ze op onze overkapping kunnen staan en ze iig meewerken om wat makkenlijker de opstartspanning te halen en het "1" geheel blijft

De 2 panelen voorzien van micro-omvormers met stekker? En er zo een eigen systeem van te maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZaVq-h0Zuv3JxCqwtl3tsixa2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzccXS8804HG3VXwyhl0QreJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0aU4gRe0JFh9DyTcYeT3O6NdAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3ditrdvz8dNHiuVuPVP4UHU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiyJyTRbKTESBPUyW86IaJx6vL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i49fM8R9CsqabuBwTfHeCG5D.jpg?f=fotoalbum_large

Bvd allemaal
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:38
ReversdRainbow schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:42:
Goedenmorgen allen

Oude situatie:
6 zonnepanelen 350wp 31 gr op zuid
2 zonnepanelen op de dakkapel kijkend naar zuid 15gr

Alles voorzien van solaredge s500b

Helaas hebben wij een nieuwe dakkapel aangeschaft ,wat een lang traject geworden is en de eigenaar uiteindelijk de boel heeft laten klappen
Lang verhaal kort : de zonnepanelen kunnen niet terug op nieuwe dakkapel.

Het dakvlak ligt verder al vol en in mijn gedachten hebben we dus maar 2 keuzes :

De string van de 2 panelen verlengen met 15m zodat ze op onze overkapping kunnen staan en ze iig meewerken om wat makkenlijker de opstartspanning te halen en het "1" geheel blijft

De 2 panelen voorzien van micro-omvormers met stekker? En er zo een eigen systeem van te maken
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bvd allemaal
Mvg
Ik snap weinig van de situatie, maar goed, kun je de panelen niet (misschien met nog meer) boven de dakkapel leggen gericht op het noorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Die overkapping zit aan het huis? Dus ze blijven dan op zuid staan? Dat is een prima optie. Een andere oriëntatie geven lijkt me niet wenselijk, dat vind de omvormer ook niet tof. Maar van 8 naar 6 vind de omvormer ook niet tof.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Al eens gespeeld met de solaredge designer en daar eens wat opties mee gesimuleerd?

Welke omvormer heb je eigenlijk? Er staat mij bij dat een short-string met SolarEdge eigenlijk nog steeds minimaal negen panelen moet bevatten. Met acht zit je misschien al heel erg op, of over het randje.

[ Voor 13% gewijzigd door Question Mark op 09-01-2025 14:02 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Question Mark schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:01:
Al eens gespeeld met de solaredge designer en daar eens wat opties mee gesimuleerd?

Welke omvormer heb je eigenlijk? Er staat mij bij dat een short-string met SolarEdge eigenlijk nog steeds minimaal negen panelen moet bevatten. Met acht zit je misschien al heel erg op, of over het randje.
Goedenavond
Dankjewel voor uw reactie ,
De omvormer is een solaredge SE2200H

Ik heb met de designer nog jiet gespeeld idd ik dacht dat je hiervoor een installateus account nodig had?

De panelen zullen op zuid blijven liggen en dan de zon mee pakken tot een uur of 12?
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
hfolkers schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Ik snap weinig van de situatie, maar goed, kun je de panelen niet (misschien met nog meer) boven de dakkapel leggen gericht op het noorden?
Goedenavond
Dankjewel voor uw reactie
De panelen komen dan 31gr schuin 100%noord te liggen 3 hoog ,ik betwijfel ofdat ze dan überhaupt zonlicht gaan zien ?
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klein schopje naar DEI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:25

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ReversdRainbow schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:01:
[...]
Ik heb met de designer nog jiet gespeeld idd ik dacht dat je hiervoor een installateus account nodig had?
Nee, designer is ook als consument toegankelijk. Wel even registrereren.

Ik heb nog even de datasheet van je optimizers erbij gepakt, omdat je een 1-fase omvormer hebt, is de minimale stringlengte 6. Daar kom je dus mee weg. :) Bij een 3-fase omvormer had je minimaal 8 optimizers in één string moeten plaatsen.

https://knowledge-center....s-series-datasheet-nl.pdf

Maar zoals gezegd, ga eens met de designer spelen, en kijk eens wat er gebeurd als je de twee panelen wat verplaatst.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Question Mark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb nog even de datasheet van je optimizers erbij gepakt, omdat je een 1-fase omvormer hebt, is de minimale stringlengte 6. Daar kom je dus mee weg. :) Bij een 3-fase omvormer had je minimaal 8 optimizers in één string moeten plaatsen.

Maar zoals gezegd, ga eens met de designer spelen, en kijk eens wat er gebeurd als je de twee panelen wat verplaatst.
Dankjewel voor de moeite en je reactie ,
We gaan proberen de kabel om te leggen en de 2 panelen op de overkapping te leggen
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Question Mark schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Nou die zes is wel enorm de ondergrens, als er dan 1 of 2 panelen in de schaduw van die (enorme?) schoorsteen liggen gebeurt er alsnog weinig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
No Hands schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:54:
[...]

Nou die zes is wel enorm de ondergrens, als er dan 1 of 2 panelen in de schaduw van die (enorme?) schoorsteen liggen gebeurt er alsnog weinig.
Goedenmorgen,
Vandaar dat we de 2 panelen er wel weer graag bij willen/moeten hebben

Tot 12 u waarschijnlijk draaien ze dan mee en daarna is de schaduw wel weg van de schoorsteen

We gaan een verlengkabel bestellen om ze weer aan te sluiten op de overkapping
We moeten dan alleen opnieuw aansluiten in de omvormer
Mvg

Ps helaas kom ik niet in de designer hij start het programma niet op na het inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door ReversdRainbow op 12-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Goedenavond
Hierbij nog even een verlate vraag
Om voor ons zelf het beeld helder te hebben

De 2 panelen die zijn verwijderd daarvan ligt de kabel nog onder een dakpan dat was onze gedachte

Die kabel komt te vervallen bij de omvormer en daar wouden wij de nieuwe mc4 stekker indoen , van binnen naar buiten boren , langs het huis naar beneden en daar op de optimizers aansluiten
Maar..
Dan is er natuurlijk helemaal geen circuit omdat ze niet verbonden zijn met de resterende 6 op het dak

Hebben ze de "verlaten" kabel van de dakkapel doorgelust naar de 6 op het dak om het circuit weer rond te maken?

Hopenlijk is het een beetje duidelijk omschreven

Mvg
Ps mocht er iemand in de buurt van dordrecht dit willen verzorgen voor een kleine bijdrage mag dat tijd natuurlijk
Pagina: 1