Koopadvies 43 inch televisie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-pax
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-03 14:27
Ik zoek een?
Vervangende televisie voor mijn ouders.

Wat is je budget?
Maximaal €800 euro, liever minder.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken voor ......
Normaal gebruik: televisie en doorsnee films kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ze zijn niet veeleisend en willen niet te veel poespas. Gelet op het budget en het soort gebruik, kwam ik al snel uit bij Sony KD-43X80L en Philips The One 43PUS8949. Het hoeft niet per se een 43 inch model te zijn, maar groter is ook niet nodig. Ze hadden hiervoor een Sony Bravia KDL-40WD650 van 40 inch, dus dit zou al een upgrade zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Het belangrijkste is de beeldkwaliteit en dat hij enigszins makkelijk te bedienen is. Behalve de refresh rate (100-120 hz is geen vereiste), zie ik met mijn beperkte kennis geen grote verschillen tussen Sony KD-43X80L en Philips The One 43PUS8949. Welke is in jullie ogen het beste model? En zijn er betaalbare opties in dit segment die beter zijn?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via K-pax op 24-02-2025 12:53)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou of voor je portemonnee gaan, of echt een goede televisie kopen. De 42" OLED's liggen ietsje buiten je budget, maar niet veel. Dat betekent dat als je voor een LCD gaat je een stuk minder dan €800 wilt uitgeven, anders is het zonde dat je niet voor die paar tientjes extra een toptelevisie koopt.

De televisies die je noemt zijn instapmodellen, ze hebben een IPS-paneel met randverlichting en zitten wat betreft beeldkwaliteit dan ook aan de onderkant van het spectrum. Een IPS-paneel geeft je weer wel goede kijkhoeken, wat een voordeel is als je met meerdere personen rondom de televisie zit.

Je huidige televisie heeft directe verlichting. Directe verlichting kan een uniformere verlichting betekenen dan randverlichting en televisies met directe verlichting bereiken een hogere leeftijd.

Bij de Chinezen (TCL, Hisense) krijg je als het om LCD-televisies gaat vaak meer televisie voor je geld dan bij de gevestigde fabrikanten. Je gaat dan wel een grotere televisie kopen. De 55" TCL C803 valt bijvoorbeeld prima binnen je budget en dan krijg je een VA-paneel met mini-led en FALD met een comfortabele hoeveelheid zones.

De Philips heeft Ambilight, mocht dat meerwaarde voor je bieden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou of voor je portemonnee gaan, of echt een goede televisie kopen. De 42" OLED's liggen ietsje buiten je budget, maar niet veel. Dat betekent dat als je voor een LCD gaat je een stuk minder dan €800 wilt uitgeven, anders is het zonde dat je niet voor die paar tientjes extra een toptelevisie koopt.

De televisies die je noemt zijn instapmodellen, ze hebben een IPS-paneel met randverlichting en zitten wat betreft beeldkwaliteit dan ook aan de onderkant van het spectrum. Een IPS-paneel geeft je weer wel goede kijkhoeken, wat een voordeel is als je met meerdere personen rondom de televisie zit.

Je huidige televisie heeft directe verlichting. Directe verlichting kan een uniformere verlichting betekenen dan randverlichting en televisies met directe verlichting bereiken een hogere leeftijd.

Bij de Chinezen (TCL, Hisense) krijg je als het om LCD-televisies gaat vaak meer televisie voor je geld dan bij de gevestigde fabrikanten. Je gaat dan wel een grotere televisie kopen. De 55" TCL C803 valt bijvoorbeeld prima binnen je budget en dan krijg je een VA-paneel met mini-led en FALD met een comfortabele hoeveelheid zones.

De Philips heeft Ambilight, mocht dat meerwaarde voor je bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Philips... The One that restarts every time.
Of elke 3 uur de OLED refresht...

Dan kan je beter voor een Sony, Panasonic of LG gaan.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-pax
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-03 14:27
Het is alweer even geleden, maar alsnog bedankt voor de feedback! Mede daardoor is de keuze toch op een OLED gevallen. Voor slechts 50 euro meer dan de Sony LCD was ook de LG OLED48B4 te koop en die is het uiteindelijk geworden. Met 48 inch wel wat groter dan gepland, maar daar wen je snel genoeg aan.

De bediening is voor mijn ouders nog even een uitdaging door de interface en vele opties, maar daar ontkom je tegenwoordig denk ik niet meer aan.

[ Voor 55% gewijzigd door K-pax op 24-02-2025 14:19 ]