Beschadigde PC na transport: mijn ervaring en advies gevraag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emreG1905
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-01 22:26
Onlangs kocht ik een computer bij een bekend computerbedrijf voor meer dan €1000, maar het product arriveerde beschadigd door transportschade. Bij het openen van de doos merkte ik dat de CPU-koeler was losgekomen, de koeler was wel zwaar. Het zorgde ervoor dat deze in de behuizing rammelde. Hierdoor raakten zowel de behuizing als het sierstuk op het moederbord beschadigd en de koeler zelf ook. De koeler kwam ook op de videokaart terecht, wat mogelijk een flinke klap en extra druk heeft veroorzaakt. Tot overmaat van ramp was de processor ook uit de socket.

Ik heb de computer teruggestuurd voor reparatie, maar moest voordat ik het opstuurde weken wachten op een onderzoek voordat ik het kon retour aanmelden. Uiteindelijk duurde het ongeveer een maand voordat ik de PC terugkreeg. Hoewel de computer technisch werkte, bleef het beschadigde sierstuk op het moederbord een probleem. Toen ik vroeg waarom dit niet vervangen was, kreeg ik te horen dat de PC "technisch in orde" was. Maar ik vergelijk dit met een auto die ik nieuw aanschaf met een deukje erin. Je kunt wel beweren dat de auto technisch in orde is maar je hebt een volle prijs ervoor betaalt. Dus dan verwacht je ook dat het 100 procent goed is. Dit voelde voor mij oneerlijk, omdat ik een volledig nieuw product had gekocht en nu met zichtbare schade zat. Ik wilde het product ook eerst terug sturen en dat ik mijn geld terug kreeg. Maar dat was helaas niet mogelijk omdat ik de pc heb laten bouwen.

Na overleg bood het bedrijf mij een vergoeding van €30 aan om het sierstuk te vervangen. Hoewel dit beter is dan niets, blijf ik twijfelen over de staat van de PC op de lange termijn. De schade die door de transportschade is ontstaan, kan mogelijk gevolgen hebben die nu nog niet zichtbaar zijn.

Het is immers al maanden geleden dat dit gebeurd is. Ik heb een garantie periode voor dit product van 3 jaar.

Mijn vraag is:

Is het mogelijk dat er door deze schade problemen ontstaan op de lange termijn, zoals aan de videokaart, het moederbord of andere componenten die nu niet zichtbaar zijn?

Wat kan ik doen in deze situatie? Ik had de €30 geaccepteerd of moet ik aandringen op een betere oplossing? En wat zou ik kunnen eisen?

Ik vind dit een complexe en ingewikkelde situatie. Heeft er iemand kennis over dit soort situaties?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Vraagje, wat bedoel je precies met 'een sierstuk'? Verder, ja de leverancier is verantwoordelijk voor het transport en zal ook fysiek beschadigde componenten moeten herstellen of vervangen. Al met al lijken de componenten een redelijke klap gehad te hebben, je kunt nooit met zekerheid zeggen of hier op termijn gevolgschade achter weg komt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:54
Ik vermoed dat met 'sierstuk', ook omdat de koeler het heeft kunnen raken, de i/o shroud bedoeld wordt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xMTGzJ1.png

zoiets dus.

@emreG1905

Ik denk dat je zeker kan aandringen op een betere oplossing, maar zoiets kan wel een verhaal worden van gelijk hebben en gelijk krijgen. In de basis moeten ze het probleem oplossen, tenzij dat binnen alle redelijkheid niet van de shop gevraagd kan worden. Maar als ik je post zo lees zullen ze waarschijnlijk niet heel meewerkend zijn. Als je een RBV hebt, misschien die erop zetten. Al heb je ook daar een kans dat die je 'gewoon' afkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
emreG1905 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:25:
Ik wilde het product ook eerst terug sturen en dat ik mijn geld terug kreeg. Maar dat was helaas niet mogelijk omdat ik de pc heb laten bouwen.
Dat is wat de winkel je verteld maar volgens mij juridisch niet correct. Zie:
https://blog.iusmentis.co...embleerde-pc-retourneren/

...al kan ik mij voorstellen dat als je 'assemblage' als produkt hebt afgenomen, je dit geld niet retour krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gezien de courante prijs van ongeveer 1000 euro voor een PC, ga ik er maar even vanuit dat 80 tot 100% van de gebruikte onderdelen ook al door de betreffende winkel geleverd wordt/werd als losse onderdelen en dat je niet hele exotische spullen hebt besteld die specifiek voor jouw build bij de importeur of fabrikant per 1 stuks besteld moesten worden.

Zoals @vanaalten aangeeft lijkt het er dus inderdaad op dat de winkel onterecht niet meewerkt.

Daarnaast, en dat vind ik wel een goede discussie waard: als CPU uit socket gekomen is en ook andere componenten geraakt zijn, neem ik aan dat de winkel, tijdens & na reparatie, ook bewijs heeft dat er geen enkel pinnetje van de socket verbogen / teruggebogen is? Dat de PCIe-slots niet minimaal ontwricht zijn etc? Want de PC kan nu wel goed werken maar het is ook bekend dat als je zometeen meer van je moederbord vraagt, er alsnog 1 pinnetje "net niet goed werkt" en je daardoor iets niet kan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien dit om een probleem bij levering gaat, hoort dit topic meer thuis in Shopping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 22:12
Tja, 30 euro voor een beschadigd moederbord die je als nieuw hebt gekocht. Ik zou het niet gedaan hebben. Je hebt recht op een product in nieuwstaat zonder beschadigingen. Dat zij het onbeschadigd hebben opgestuurd is niet jouw probleem.

In het verleden een soort gelijke casus meegemaakt (2018) geloof ik. Toentertijd pci slot afgebroken, 2080ti totaal vernield, hoop stukjes van het moederbord af, case beschadigd. Destijds alles laten vervangen voor nieuwe materialen. Sinds dien ook nooit meer hele componenten laten opsturen want je weet gewoon dat bezorgers er mee gooien. Ondanks dat dit niet jouw verantwoordelijkheid is ben je er wel zoet mee.

Al met al, 30 euro afkopen is een lachertje voor het bedrijf.
Pagina: 1