Waar de M2 SSD plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gucky66
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-04 21:46
Laat ik beginnen dat ik het maar verwarrend vind omdat de meningen weer eens verdeeld zijn.
Dat meenemend en opzoek naar een eenduidig antwoord, is mijn vraag;

Waar installeer ik de SK hynix Platinum P41 2TB NVMe M2 op mijn Gigabyte B650 EAGLE AX mobo (Rev.1.0).
Er wordt tevens een 7600X op geïnstalleerd.

Ik wil namelijk later een PCie 5.0 M2 aanschaffen en deze dan in het M2A_CPU slot monteren (logisch) en ik wil eigenlijk niets omwisselen. Want ik ben van mening dat hoe minder je ergens aan zit hoe minder het stuk gaat. ik wil dus de P41 nu al zijn eigen PCIe 4.0 slot geven.

In eerste instantie dacht ik in het M2C_SB slot. De 4.0 pci-lanes staan los van de CPU maar gaan naar de chipset.

Als ik nu de specs van het mobo wat beter bekijk zou ik zeggen dat ik de ssd beter in de M2P_CPU kan plaatsen. PCIe 4.0 en rechtstreeks naar de CPU. Perfect zou je zeggen.

Niet nader te noemen bronnen ;) zeggen echter dat de PCI lanes van dat slot worden gedeeld met het 16x slot, of zelfs helemaal niet worden aangestuurd met een 7600x
Dat zou betekenen dat het niet slim zou zijn om dat slot te gebruiken.

Mijn vraag is dus; gebruik in nu het M2P_CPU slot of het M2C_SB slot om de P41 te plaatsen?
En dan de SATA sloten, mocht ik die ooit nog gaan gebruiken, worden die dan gedeeld met de M2C_SB.

En een derde M2? Is dat nou wel of niet verstandig of mogelijk met deze mobo en processor combo.

In de handleiding, pagina 9,staat ook de voor mij vage zin "The PCIEX16 slot can only support a graphics card or an NVMe SSD. If only one graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot."

Ik neem aan dat ze bedoelen dat als je geen grafische kaart installeert maar een kaart met NVMe's in dat slot. Dat je dan geen grafische kaart meer kan gebruiken, in dat slot... euh??
Hoe dan ook een beetje advies van mensen die de technische ontwikkelingen de laatste jaren Wel hebben gevolgd zou welkom zijn.

link naar de handleiding;

https://download.gigabyte...8af27826480a5e99026d17d3c

Alvast dank voor de reactie(s)
Met vriendelijk Groet René.

[ Voor 3% gewijzigd door Gucky66 op 08-01-2025 22:07 ]

| Gigabyte Aorus X570 Pro | AMD Ryzen 7 3700X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14 | Kraken 280 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT | 990 Pro / Platinum P41 / MP510 |

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Als ik kijk naar onderstaande info, dan zou je je PCIe 4.0 x4 in de M2C_SB willen steken.
Haal je max performance uit je PCIe 4.0 x4 NVME.

Later kan je dan je PCIe 5.0 x4 in M2A_CPU prikken.
1x M.2 connector (M2A_CPU), integrated in the CPU, supporting Socket 3, M key, type 25110/2580 SSDs:
- AMD Ryzen™ 7000 Series Processors support PCIe 5.0 x4/x2 SSDs
- AMD Ryzen™ 8000 Series-Phoenix 1/2 Processors support PCIe 4.0 x4/x2 SSDs

1 x M.2 connector (M2P_CPU), integrated in the CPU, supporting Socket 3, M key, type 22110/2280 SSDs:
- AMD Ryzen™ 7000/8000 Phoenix 1/2 Series Processors support PCIe 4.0 x2 SSDs

Chipset:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 22110/2280 PCIe 4.0 x4/x2 SSD support) (M2C_SB)

4 x SATA 6Gb/s connectors
RAID 0, RAID 1, and RAID 10 support for NVMe SSD storage devices
RAID 0, RAID 1, and RAID 10 support for SATA storage devices

ICE ICE Baby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:01

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check pagina 25 van de handleiding. Daar staat dat M2A_CPU en M2C_SB beide x4 ondersteunen, terwijl M2P_CPU dat niet doet en alleen x2 doet. Let dus op wat je aan snelheid wilt hebben met die SSD en of dat ook werkt.

Zoals ik die pagina namelijk lees, wil je M2C_SB gebruiken en wanneer je de PCIe 5.0 SSD erin wilt zetten, die in M2A_CPU doet.

Er is nergens een melding dat er sloten zijn die het PCIe x16 slot deelt qua bandbreedte. Dat is iets wat je nog wel eens ziet bij moederborden, maar hier dus niet. De CPU heeft dan blijkbaar genoeg lanes over om dit te ondersteunen. Enigszins apart ook, want de Ryzen 7000 serie heeft 24 lanes, 16 voor de GPU, 4 hoe dan ook gereserveerd voor de chipset en dan heb je er nog 4 over voor het m.2 slot. Hoe er dan nog 2 lanes bruikbaar zijn voor het tweede m.2 slot is niet duidelijk. Zou het die van het eerste m.2 slot gebruiken?

Commandline FTW | Tweakt met mate