Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-05 11:24
Goedeavond,

Ik heb sinds een half jaar een Lynk & Co 01 uit 2022 en heb nu de warme tijden en kouden tijden meegemaakt qua opladen.

Tegenwoordig laad de auto een stuk trager op, normaal gesproken was hij binnen 4.5 uur volledig opgeladen maar hij zit nu pas op 1/3. Komt dit door de temperatuur of gaat er iets mis met de auto? Het zou ook nog de laadpaal zelf kunnen zijn misschien?

Ik gebruik altijd de zelfde openbare laadpaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTBv8JC_DWeclrlfMv8gVGUrbTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eDlqUS9Cyetv1lqpbFZF22o2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door dtacaptcave op 08-01-2025 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-05 18:37

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Ja dit heeft niks met de auto te maken dit is door de temperatuur. Dit zie je ook bij je telefoon de batterij heeft het dan zwaar te verduren. Onder -5°c zou ik hem persoonlijk niet laten opladen dit is niet zo goed voor de accu van je auto.

[ Voor 3% gewijzigd door t.w.e.a.k.e.r op 08-01-2025 22:17 ]

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:42:
Ja dit heeft niks met de auto te maken dit is door de temperatuur. Dit zie je ook bij je telefoon de batterij heeft het dan zwaar te verduren. Onder -5°c zou ik hem persoonlijk niet laten opladen dit is erg slecht voor de accu van je auto.
Oh serieus! Heb je hier toevallig wat meer informatie over wat dit doet met de batterij gradatie? Misschien een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Oja kan je auto in een garage opladen dit kan helpen.

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

www.anwb.nl/auto/elektris...oud/accu-elektrische-auto Je kan hier info vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door t.w.e.a.k.e.r op 08-01-2025 21:57 ]

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Ja dit heeft niks met de auto te maken dit is door de temperatuur. Dit zie je ook bij je telefoon de batterij heeft het dan zwaar te verduren. Onder -5°c zou ik hem persoonlijk niet laten opladen dit is erg slecht voor de accu van je auto.
Euh, nee.
Traag laden tot 11kW kan ook prima met -10 graden.

Alleen snelladen (zeg meer dan 50kW) kan langzamer gaan als het heel koud is, aangezien de accu dan niet voldoende warm kan worden.

Dat het onder de -5 graden opladen ‘erg slecht is voor de accu’ is daarbij naar mijn mening ook totale onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

@Smobbo erg slecht is het niet op kort termijn op lang termijn zou ik twijfelen. Ik zei die -5 eigenlijk als zekerheid.

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Smobbo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Heb je dit ook zelf gelezen?
Het stuk van een accu in de winter wel waarom als ik dit mag vragen?

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Het stuk van een accu in de winter wel waarom als ik dit mag vragen?
Omdat het stuk aangeeft dat het rijbereik in de winter bij een EV minder is dan in de zomer, maar dit heeft totaal niets te maken met de laadsnelheid aan een reguliere laadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smobbo
t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:05:
@Smobbo erg slecht is het niet op kort termijn op lang termijn zou ik twijfelen. Ik zei die -5 eigenlijk als zekerheid.
Op basis waarvan stel je dit zo?
Je geeft nu de suggestie om een (PH)EV in de winter niet op te laden, want dat zou slecht zijn voor de accu. Dus, dan laat je een auto met lege accu een hele winter staan? Als er iets slecht is voor een accu dan is het wel om die voor langere tijd vrijwel volledig opgeladen of vrijwel volledig ontladen te laten staan…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Probeer eens een andere laadpaal. Is het toevallig een dubbele laadpaal waarbij nu een andere auto staat te laden op de andere plek?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoine_
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:55
Ik zou verwachten dat de auto bij kou zelf de batterij opwarmt tot de goede temperatuur of dan niet gaat laden. Het zou eventueel ook nog in de kabel kunnen zitten, gebruik je deze kabel normaal gesproken ook?

De laadpaal bepaald (ook) de snelheid, dus probeer idd een andere laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Heb je daar een bron van? Hoe doen ze dat dan in Noorwegen en Zweden?
antoine_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:13:
Ik zou verwachten dat de auto bij kou zelf de batterij opwarmt tot de goede temperatuur of dan niet gaat laden. Het zou eventueel ook nog in de kabel kunnen zitten, gebruik je deze kabel normaal gesproken ook?

Bij langzaam laden (AC) heeft het geen zin om de batterij (voor) te verwarmen, alleen bij snelladen

[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 08-01-2025 22:14 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Akkoord maar tijdens het laden is er ook een klein verlies. Bij een telefoon is dit toch ook?

(Ik zal eerdere post aanpassen en die erg slecht verwijderen. Omdat ik vind dat u een punt heeft.)

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Smobbo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Op basis waarvan stel je dit zo?
Je geeft nu de suggestie om een (PH)EV in de winter niet op te laden, want dat zou slecht zijn voor de accu. Dus, dan laat je een auto met lege accu een hele winter staan? Als er iets slecht is voor een accu dan is het wel om die voor langere tijd vrijwel volledig opgeladen of vrijwel volledig ontladen te laten staan…
Inderdaad maar een auto kan ook in een garage staan.

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
-tom-562 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:13:
Probeer eens een andere laadpaal. Is het toevallig een dubbele laadpaal waarbij nu een andere auto staat te laden op de andere plek?
Klopt! Het is een dubbele laadpaal en er staat nu ook een tesla te laden. De andere keren was dat ook vaak zo maar zeker weten doe ik het niet. Morgen zal ik een andere paal proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door dtacaptcave op 08-01-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
dtacaptcave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:23:
[...]

Klopt! Het is een dubbele laadpaal en er staat nu ook een tesla te laden. De andere keren was dat ook vaak zo maar zeker weten doe ik het niet. Morgen zal ik een andere paal proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Smobbo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Omdat het stuk aangeeft dat het rijbereik in de winter bij een EV minder is dan in de zomer, maar dit heeft totaal niets te maken met de laadsnelheid aan een reguliere laadpaal.
Inderdaad. Het kan best dat een auto accu met lagere temperaturen iets langzamer oplaad, maar om van 4,5 uur naar pakweg 15 uur te gaan is wel een heel groot verschil. Je kan inderdaad eens een andere paal proberen. Kan je ook zien met welke snelheid er geladen wordt? Kan je het instellen? Niet per ongeluk aangepast? En anders een L&C vragen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Laat je weten of het werkt? Hoe laad de tesla ook traag of snel?

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
antoine_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:13:

Ik gebruik de zelfde kabel ja. Die had ik nieuw bij de auto gekregen. Morgen zal ik een nieuwe laadpaal proberen om te kijken als dat iets uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
Microkid schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Inderdaad. Het kan best dat een auto accu met lagere temperaturen iets langzamer oplaad, maar om van 4,5 uur naar pakweg 15 uur te gaan is wel een heel groot verschil. Je kan inderdaad eens een andere paal proberen. Kan je ook zien met welke snelheid er geladen wordt? Kan je het instellen? Niet per ongeluk aangepast? En anders een L&C vragen?
Klopt, daarom schrok ik ook omdat het verschil zo belachelijk groot is. Helaas zie ik niet welke snelheid er geladen word op de paal en kan ik ook niks instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Laat je weten of het werkt? Hoe laad de tesla ook traag of snel?
Ga ik doen! Ik heb geen idee als de tesla ook traag oplaad. Als ik die man een keer zie dan zal ik het vragen aan hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

dtacaptcave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:23:
[...]

"Probleem" gevonden, er is dus geen probleem :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

dtacaptcave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Ga ik doen! Ik heb geen idee als de tesla ook traag oplaad. Als ik die man een keer zie dan zal ik het vragen aan hem.
Perfect sorry van de niet 100% correcte antwoorden maar ik probeerde je te helpen. Bedankt ook aan de anderen om mij bij te sturen.

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:35:
[...]

Perfect sorry van de niet 100% correcte antwoorden maar ik probeerde je te helpen. Bedankt ook aan de anderen om mij bij te sturen.
Geen probleem! Zo leren wij allemaal wat. Ik zal morgenavond een update geven over de andere laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
-tom-562 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:34:
[...]

"Probleem" gevonden, er is dus geen probleem :+
Jij denkt dat het komt omdat er 2 auto’s tegelijk aan het laden zijn dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

dtacaptcave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Jij denkt dat het komt omdat er 2 auto’s tegelijk aan het laden zijn dus?
Ja, er zijn palen die het vermogen verdelen (halveren) als er 2 auto's staan te laden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Als Tom correct is zou ik investeren in een privé laadpaal anders duurt het laden verschrikkelijk lang.

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:44:
Als Tom correct is zou ik investeren in een privé laadpaal anders duurt het laden verschrikkelijk lang.
Valt wel mee hoor, ik kan maar met 1 fase laden en red mij en prima mee (51kWh). In de praktijk komt dat vaak neer op 3,7kW.
Je rijdt je accu eigenlijk nooit helemaal leeg en afhankelijk van welke soort accu je hebt laad je hem maar tot 80% o.i.d..
En dan nog, auto van de TS heeft maar een kleine accu ~18kWh volgens Google), met 5kW is die ook snel vol

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 08-01-2025 22:50 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

+1 Je kan ook 1 kopen voor het gemak en in de toekomst zullen het ze grotere accu's hebben.

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19
Even je auto in kwestie opgezocht, deze heeft een batterij van 17,6 kWh en een laadsnelheid van maximaal 3,7 kWh. De 4,5 uur die je eerder noemde komt dan inderdaad redelijk in de buurt (0-100%).

Met het Nederlandse weer en de lage laadsnelheid van deze auto, zal temperatuur echt geen rol spelen in de laadsnelheid van je auto. Zoals gezegd, enkel auto's die snelladen hebben impact door lage temperaturen. Kan overigens geen kwaad om toch ergens in de handleiding op te zoeken of men een voorzichtige temperatuurinstelling heeft ingesteld vanuit de fabrikant.

Openbare laadpalen die dubbel uitgevoerd zijn (2 laadpoorten) hebben meestal een capaciteit van 22 kW en soms 11 kW. Bij twee auto's laden wordt dit netjes verdeeld, dus 11 kW of 5,5 kW als je pech hebt. Zelfs dan nog is deze laadcapaciteit hoger dan jouw auto zou trekken. Kortom, andere ladende auto's aan dezelfde laadpaal hebben geen invloed op jouw specifieke laadsnelheid.

Wat eventueel wel kan meespelen is een gemeente die relatief nieuwe laadpalen heeft laten installeren met loadbalancing, die bij piekuren op het stroomnet langzamer of niet laden. In deze tijd van het jaar zijn dat grof gezien 7-9u en 17-20u, beetje afhankelijk van de dag en weersomstandigheden. Ik zou hierover informatie verwachten op de laadpaal (QR-code) of website van de gemeente. Kleine kans hoor, want daadwerkelijk actieve loadbalancing openbare laadpalen ben ik zelf nog nooit tegengekomen.

Als dat uitgesloten is, misschien toch een instelling van de auto?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
Stef42 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:16:
Openbare laadpalen die dubbel uitgevoerd zijn (2 laadpoorten) hebben meestal een capaciteit van 22 kW en soms 11 kW. Bij twee auto's laden wordt dit netjes verdeeld, dus 11 kW of 5,5 kW als je pech hebt. Zelfs dan nog is deze laadcapaciteit hoger dan jouw auto zou trekken. Kortom, andere ladende auto's aan dezelfde laadpaal hebben geen invloed op jouw specifieke laadsnelheid.
22kW is 3x32A, 11kW is 3x16A. Gehalveerd zou dat dus 3x16A of 3x8A worden.

Autoladers snappen 8A echter niet. AC laden gaat in vaste stappen van uit mijn hoofd 6A, 10A, 13A, 16A, 20A, 25A en 32A. Als er 3x8A beschikbaar is zal de auto dus met maximaal 3x6A oftewel zo'n 4kW laden.

Maar deze Lynk&Co heeft geen 3-fasen lader. In plaats van 3x8A laadt je auto dan ineens nog maar op 1x8A, wat uitkomt op zo'n 1,8kW. Dat komt toch wel verdacht in de buurt van de laadsnelheid die @dtacaptcave nu ervaart.

Kortom andere ladende auto's aan dezelfde laadpaal kunnen dit wel degelijk verklaren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:19
Xander schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:37:
[...]

22kW is 3x32A, 11kW is 3x16A. Gehalveerd zou dat dus 3x16A of 3x8A worden.

Autoladers snappen 8A echter niet. AC laden gaat in vaste stappen van uit mijn hoofd 6A, 10A, 13A, 16A, 20A, 25A en 32A. Als er 3x8A beschikbaar is zal de auto dus met maximaal 3x6A oftewel zo'n 4kW laden.

Maar deze Lynk&Co heeft geen 3-fasen lader. In plaats van 3x6A laadt je auto dan ineens nog maar op 1x6A, wat uitkomt op zo'n 1,4kW. Dat komt toch wel verdacht in de buurt van de laadsnelheid die @dtacaptcave nu ervaart.

Kortom andere ladende auto's aan dezelfde laadpaal kunnen dit wel degelijk verklaren.
I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

dtacaptcave schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:30:
[...]

Ga ik doen! Ik heb geen idee als de tesla ook traag oplaad.
En? Al kunnen vragen?

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:03
Xander schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:37:
[...]
Dat is onzin. Ik kan bij mijn Polestar 2 de laadstroom op iedere waarde tussen 6A en 16A instellen. En ook via de load balancing van mijn laadpaal laadt hij soms op 15A, soms op 14A en soms op 13A, afhankelijk van het verbruik in huis.

[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 09-01-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32
JTHZZ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Dat is onzin. Ik kan bij mijn Polestar 2 de laadstroom op iedere waarde tussen 6A en 16A instellen. En ook via de load balancing van mijn laadpaal laadt hij soms op 15A, soms op 14A en soms op 13A, afhankelijk van het verbruik in huis.
Je hebt gelijk. Het protocol kan blijkbaar vrij traploos regelen vanaf 6A. Niet alle laders doen dit, de Wallbox die bij mijn ouders hangt schakelt met vrij grote stappen terug als ik de P1 monitor moet geloven, volgens mij zijn dat dezelfde stappen die je ook handmatig via de potmeter kunt instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu7HG493vgLvcHDi_iL4aATw01k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgQRJQhIwJJY0VEm8YBe62b6.jpg?f=fotoalbum_large
Maar misschien ligt dat aan de lader. Of aan de auto..

Ik heb mijn post aangepast. De belangrijkste boodschap uit mijn reactie klopt volgens mij wel: De lader kan wel 3x8A aanbieden, als je auto maar op 1 fase laadt houd je daar maar 1x8A van over.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtacaptcave
Nog even een update: gisteren avond de auto weer aan de paal gezet. Aan het begon stond er geen tweede auto bij, toen leek hij ook met normale snelheid op te laden. Later op de avond kwam er 1 bij en ging die langzamer. Ik heb niet meer kunnen vragen aan mijn buurman als zijn auto ook langzamer aan het laden was maar dat zal wel zo zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-05 11:56
t.w.e.a.k.e.r schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:44:
En die zet je dan op de gemeentegrond? Niet iedereen heeft een eigen plek..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:19

_Apache_

For life.

En als je het direct na het rijden doet? Mogelijk is de accu dan wat warmer en absorbeert hij de nieuwe kWh's dan wat beter.

Dat word bij mijn EV aangeraden. Mind you, dat is wel een motorfiets, en alles is lucht gekoeld, dus heeft geen warmtepomp om zich op te warmen enzo. Maar warmt wel iets op bij het rijden, dus laden na het rijden, en een target aanhouden die past bij je verbruik (70-90%, niet tot 100% of er voorbij).

[ Voor 55% gewijzigd door _Apache_ op 10-01-2025 11:29 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
_Apache_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:27:
En als je het direct na het rijden doet? Mogelijk is de accu dan wat warmer en absorbeert hij de nieuwe kWh's dan wat beter.

Dat word bij mijn EV aangeraden. Mind you, dat is wel een motorfiets, en alles is lucht gekoeld, dus heeft geen warmtepomp om zich op te warmen enzo. Maar warmt wel iets op bij het rijden, dus laden na het rijden, en een target aanhouden die past bij je verbruik (70-90%, niet tot 100% of er voorbij).
Met dat langzame laden van een 1-fase PHEV is dat niet relevant.
Uberhaupt is ook bij 11kW de warmte van de accu niet dusdanig dat het sneller gaat als het opgewarmd is.

Bij snelladen natuurlijk wel, de meeste moderne EV's doen dan ook aan het voorverwarmen van het accu pakket als je richting een snellader navigeert, zodat je zo snel mogelijk kan laden bij de snellader :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

LordSinclair schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:28:
[...]

En die zet je dan op de gemeentegrond? Niet iedereen heeft een eigen plek..
Dat is waar

5 euro op je muil gauw.

Pagina: 1