We hebben ons huis laten verbouwen en zijn over naar een warmtepomp met vloerverwarming en airco's. De warmtepomp is een Mitsubishi Electric PUHZ-SHW140 YHA met een buffervat boiler van 500l. Het huis is een groot huis (ongeveer 300m2). De begane grond is volledig voorzien van vloerverwarming (ongeveer 140m2). Op de eerste en tweede verdieping verwarmen we met airco's. De begane grond is goed geisoleerd (vloer, verdiepingsvloer, spouwmuur en hr++ glas).
Het elektriciteitsverbruik vond ik enorm hoog en toen ik er in dook viel het me op dat het verbruik van de warmtepomp extreem hoog is en tot mijn verbazing komt dit door de SWW. 1442kwh voor de SWW en 264kwh voor de verwarming. De verwarming vind ik overigens vrij laag. Zie hieronder.
:strip_exif()/f/image/kmD2Z0rQ2bkNI4cEaLuwOSxm.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me zojuist opviel was dat de temperatuur van het buffervat 46 graden was en in vrij korte tijd terugviel tot 39 graden zonder dat er gedouched werd.
De samenvatting van de instellingen staan hieronder:
:strip_exif()/f/image/g91lI0LaHTpxntNBEYIZO73O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LAt8ik7XYZkQny84ojQ08ThG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ns0HfRhY4iIRzawH0ifiwtIt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe zou het kunnen dat het verbruik zo hoog is voor de SWW en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?
Het elektriciteitsverbruik vond ik enorm hoog en toen ik er in dook viel het me op dat het verbruik van de warmtepomp extreem hoog is en tot mijn verbazing komt dit door de SWW. 1442kwh voor de SWW en 264kwh voor de verwarming. De verwarming vind ik overigens vrij laag. Zie hieronder.
:strip_exif()/f/image/kmD2Z0rQ2bkNI4cEaLuwOSxm.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat me zojuist opviel was dat de temperatuur van het buffervat 46 graden was en in vrij korte tijd terugviel tot 39 graden zonder dat er gedouched werd.
De samenvatting van de instellingen staan hieronder:
:strip_exif()/f/image/g91lI0LaHTpxntNBEYIZO73O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LAt8ik7XYZkQny84ojQ08ThG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ns0HfRhY4iIRzawH0ifiwtIt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe zou het kunnen dat het verbruik zo hoog is voor de SWW en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?