Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 18:42
We hebben ons huis laten verbouwen en zijn over naar een warmtepomp met vloerverwarming en airco's. De warmtepomp is een Mitsubishi Electric PUHZ-SHW140 YHA met een buffervat boiler van 500l. Het huis is een groot huis (ongeveer 300m2). De begane grond is volledig voorzien van vloerverwarming (ongeveer 140m2). Op de eerste en tweede verdieping verwarmen we met airco's. De begane grond is goed geisoleerd (vloer, verdiepingsvloer, spouwmuur en hr++ glas).

Het elektriciteitsverbruik vond ik enorm hoog en toen ik er in dook viel het me op dat het verbruik van de warmtepomp extreem hoog is en tot mijn verbazing komt dit door de SWW. 1442kwh voor de SWW en 264kwh voor de verwarming. De verwarming vind ik overigens vrij laag. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gb9KnSHggLm3AIIB0Yy8mb5CGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmD2Z0rQ2bkNI4cEaLuwOSxm.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me zojuist opviel was dat de temperatuur van het buffervat 46 graden was en in vrij korte tijd terugviel tot 39 graden zonder dat er gedouched werd.
De samenvatting van de instellingen staan hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D3H0RaOIT95FzmUP-o8d-91wKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g91lI0LaHTpxntNBEYIZO73O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtMfHhjDTjJtijfEdKmVxmHaXZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAt8ik7XYZkQny84ojQ08ThG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dRzXZBEPJ1sJ8LD2hplv5OL11I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ns0HfRhY4iIRzawH0ifiwtIt.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou het kunnen dat het verbruik zo hoog is voor de SWW en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:16
Welk buffervat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
Sorry fout gemaakt: 500 liter boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:15
Het verbruik voor SWW is inderdaad extreem hoog. Kan natuurlijk aan extreem verbruik liggen (veel in bad/regendouche) etc. Kan je hier wat over zeggen? Daarnaast is de snelle daling van de temperatuur van het boilervat ook raar. Waar zit de sensor die dit meet? Hoe is de isolatie van het vat? Gaan de aansluitingen van met name het warme water wel eerst naar beneden om eenpijpscirculatie te voorkomen? Een paar foto's van de installatie zouden helpen.
Maar ook al lekt het boilervat veel warmte, dan nog is het verbruik extreem - het lijkt erop dat hij veel op het elektrische element verwarmd en nauwelijks op de warmtepomp. Misschien is er iets met de 3-wegklep aan de hand waardoor de warmtepomp alleen nog maar warm water kan verzorgen? Geen foutmeldingen neem ik aan? Zoals je ziet kunnen er veel redenen zijn, dus flink wat extra info is nodig om dit te helpen. Zit er misschien een kWh-meter op zodat je kan zien hoe het stroomverbruik over de tijd verloopt? Desnoods het stroomverbruik van het hele huis via een p1-logger of iets dergelijks?

[ Voor 15% gewijzigd door JBtL op 08-01-2025 21:56 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je hebt in alleen de maand december dus 1442 kWh verbruikt voor SWW?! Mijn ecodan verbruikt zo'n 1700 kWh voor sww + verwarmen.. in één heel jaar :+

Daar gaat iets heel erg verkeerd.. ik maak me zorgen om de installatie. Heb je wellicht wat foto's van hoe de boel is aangesloten?

Wellicht kan @Andrehj hier wat zinnigs over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_1909
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-05 22:14
Twee dingen waar ik aan zit te denken: komt bij het maken van sww het elektrische backup element bij?
Gaat de defrost altijd over de Sww boiler? Ik zie mijn Panasonic dat soms ook doen, maar meestal pakt die de cv voor defrost.

Hoeveel uur heeft je elektrisch backup element bijgestaan? Wordt dit gelogd?
Heb je een element in de boiler of zit die in de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01
Zijn de aansluitingen van boiler en verwarming niet verwisseld? Ik hoop niet dat er water van 50 graden de vloerverwarming in gestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SWW verbruikte dus gemiddeld 46,5kWh per dag :o 8)7
Dan staat er continu een 2kW element aan of hij staat constant voluit te loeien (14KW warmte).
Als het andersom is dan is het nog veel voor 140m2 met vv.
Kan dat 500l vat iets anders zijn (combinatie), zitten er meer dan 2 leidingen op?
Altijd leuk dit soort raadsels behalve de stroomrekening dan :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:07

Sport_Life

Solvitur ambulando

264kWh voor het verwarmen van een gerenoveerde woning van 300m2 vind ik dan weer aan de lage kant. Ter vergelijking: ik zat met 264m2 woonruimte in december op 700kWh waarvan ~500kWh voor verwarmen, de rest sww (300l boiler). SWW komt dus wel redelijk overeen.

Het lijkt alsof sww en verwarming zijn verwisseld.
1442kWh voor verwarmen klinkt ook wel hoog natuurlijk , kan wel verklaard worden door verkeerde instellingen (electrisch element springt snel aan of stooklijn)

Wat zegt je digitale meter als je die een paar dagen bij houdt ?

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-01-2025 22:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:15
@Sport_Life Er worden ook nog airco's gebruikt voor verwarmen op de bovenverdieping. Zou wel goed zijn om te weten hoeveel die hebben gedraaid inderdaad. Als die niet hebben gedraaid is het verbruik voor verwarming juist te laag. Zeker omdat TS voor de installatie het volgende heeft aangegeven:

"Als ik dit allemaal meeneem dan verwacht ik ong. 3000m3 aan gas te verbruiken. Dit is zowel verwarming als SWW. Voor SWW verwacht ik ongeveer 700m3 te verbruiken. (We douchen veel en gaan geregeld in bad)."

Dan verwacht je (grove schatting) 600 m3 aan gas nodig te hebben voor verwarmen in december (ca. 6000kWh) + 60 m3 gas voor warm water (600kWh). In totaal 6600 kWh aan warmte - als je daar 1700kWh voor nodig hebt is dat een gemiddelde COP van 3.88. Lijkt me eigenlijk prima - SWW en verwarming lijken dus omgedraaid. Maar dan moeten de airco's dus nauwelijks iets gedaan hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door JBtL op 08-01-2025 23:03 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvlieg
Ik kan me voorstellen dat de getallen omgedraaid zijn. Ik heb de compensatie curve aangepast (verlaagd) vandaag.

Als ik op de warmtepomp kijk zie ik niet (meerdere keren gekeken) dat het elektrisch element verwarmd. We douchen wel vaak en ook lang onder een regendouche maar die is wel weer waterbesparend en volgens mij zou het dan alsnog niet aan ruim 1400kwh moeten komen.

Foto's van de installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDaNSCukUawIRlp-fhY6-UmaSjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HShLm5Ls6Ql8Kw5ND32scxzX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv5OzYbG-e0ZVv-NQ_b87Y3gsyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBMm90Vhehs1wZXG9QudlYFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWc-fGV3jN7_GCwn-W8rYXg3_2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnubyzBwcVFVXfEJGgcmHj5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNl5wee5KkMFGmM_VFRKhOUJdFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jWATOmBSohPXtsMDajpWq4P.jpg?f=fotoalbum_large

De boiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43Yr1sMRj7obWroYc8Cok5Ulqow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWK6EKWNVoGrnVtZYqzmvWxd.jpg?f=fotoalbum_large

Het schema waar de warmtepomp volgens is aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWMcwZpPobxs2UPqr_vCmmlFXqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlkqU9z6ElZrlUGgqyraG6XC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basfromasd
Hypothese: driewegklep 17 in het schema is mogelijk verkeerd om aangesloten. Dat is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nclN1jGoR83XhV4nA5v0IGncJH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S4YL4Br2VHnSInGTt2amtL8z.png?f=fotoalbum_large

Dat kun je verifiëren door te voelen aan de leidingen die van deze klep naar verwarming (de witte tank) en warmwaterboiler (de grijze tank) lopen. Als de warmtepomp op Verwarming staat zou de buis vanaf de klep naar boven (richting Bellyse buffer) warm moeten worden. Als hij op Sww staat moet de buis naar onder warm worden. Als het omgekeerd is (bij Sww wordt buis omhoog warm) is de hypothese bevestigd. In dat geval is het afhankelijk van de elektrische schakeling van de driewegklep of je alleen twee draadjes hoeft te verwisselen (bij een A-nul-B aansluiting) of iets anders (bij een aan-uit schakeling met terugstelling).

Het grote verbruik van de verwarming, dat onder Sww geboekt is, zou verklaard worden door de te hoge aanvoertemperatuur. Voor verwarming wil je in het algemeen op zo'n 30 graden zitten.
Dit alles onder de aanname dat mijn hypothese correct was.

Het zou ook kunnen dat de aansluitingen van temperatuursensoren van buffer en boiler verwisseld zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door basfromasd op 09-01-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de klep verkeerdom zou schakelen dan had ie een koude woning gehad, vermoedelijk een flow error vanwege het korte circuit en wellicht een dT die niet klopt.
Ik zoek het meer in een element dat vaak inschakelt bij tapwater gebruik en/of defrosts, misschien is dat in de menu's te zien.
Dat correspondeert met veel tapwater gebruik en mogelijk een wp die bij een bepaalde temperatuur stopt, het buitendeel lijkt een oudere te zijn met R410a.
De voeding monitoren is wellicht lastig met een 3-fase wp, dan zou je het via de (slimme) meter moeten doen.
Dan is er nog de 14kW, kan de minimale afgifte van 5,1kW het regelgedrag verstoren?

Een hoog verbruik is niet zo uitzonderlijk, maar dan wel correct met veel minder voor SWW:
mdbraber in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 17:15
Heb je toevallig een circulatieleiding? (i.e., altijd meteen warm water)

[ Voor 29% gewijzigd door Yaldair op 09-01-2025 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:11
Yaldair schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:17:
Heb je toevallig een circulatieleiding? (i.e., altijd meteen warm water)
Die zie je inderdaad zitten op het SWW vat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz4lHrcAYG82Ka8nUThQ2JbrH0U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6iQ3PNFjZzY9sbejhNRK9sTU.jpg?f=user_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 23:10
Extra hypothese:

Lekkende 3-wegklep, waardoor je het boilervat continu afkoelt door het vvw-water op relatief lage temperatuur (30-35°C ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-05 17:15
Thnx @Bo0bz
Bij mij thuis met circulatieleiding nam het WW verbruik ook gigantisch toe. Koelt namelijk heel de tijd weer af doordat je het aan het circuleren bent. Dus, ga je heel de tijd je boiler weer zitten opstoken. Dat warmteverlies is behoorlijk. Probeer die eens uit te zetten, kijken of dat effect heeft.

Matcht ook met deze observatie:
Vuurvlieg schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:24:

Wat me zojuist opviel was dat de temperatuur van het buffervat 46 graden was en in vrij korte tijd terugviel tot 39 graden zonder dat er gedouched werd.

[ Voor 32% gewijzigd door Yaldair op 09-01-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
Bo0bz schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:02:
Die zie je inderdaad zitten op het SWW vat.

[Afbeelding]
Dat viel me ook op. Een ongeïsoleerde circulatieleiding. 8)7 |:( 8)7 Welke briljante installateur verzint zoiets?
Hier wordt gewoon met het SWW de woning verwarmd...

Toch kan ik me niet voorstellen dat dat de enige oorzaak is. Er zal nog meer meespelen. Wellicht een lekke driewegklep?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15
Speedy-Andre schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:49:
Als de klep verkeerdom zou schakelen dan had ie een koude woning gehad, vermoedelijk een flow error vanwege het korte circuit
Waarom zou het korte circuit door een SWW-vat een flow error geven? De flow door het SWW-vat is juist over het algemeen erg goed.
en wellicht een dT die niet klopt.
Ik zoek het meer in een element dat vaak inschakelt bij tapwater gebruik en/of defrosts, misschien is dat in de menu's te zien.
Dat correspondeert met veel tapwater gebruik en mogelijk een wp die bij een bepaalde temperatuur stopt, het buitendeel lijkt een oudere te zijn met R410a.
De voeding monitoren is wellicht lastig met een 3-fase wp, dan zou je het via de (slimme) meter moeten doen.
Dat is niks lastiger dan bij een 1-fase WP, behalve dan dat je 2x2 draden extra moet aansluiten in de kWh-meter.

Met zo'n enorm verbruik verdien je zo'n meter in een paar dagen terug.

Maar als eerste moet @Vuurvlieg het element uitschakelen voor verwarming en SWW. Die heeft zo'n WP alleen maar nodig voor de legionellacyclus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Andrehj schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Waarom zou het korte circuit door een SWW-vat een flow error geven? De flow door het SWW-vat is juist over het algemeen erg goed.
Dat was een gokje, nu ik naar de aansluitingen kijk zijn die best dik.
De circulatie aansluiting is ook een dingetje, de onderste pomp lijkt die te bedienen en het zou leuk zijn om te weten wat hem aanstuurt.
Verder kan er aardig wat warmte via leidingen weglekken, diverse gaan direct omhoog of opzij op de boiler.
Dan kan je je nog afvragen hoe de 3-wegklep van binnen er uit ziet, met name de diameters en waterloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:11
Andrehj schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:53:
[...]

Maar als eerste moet @Vuurvlieg het element uitschakelen voor verwarming en SWW. Die heeft zo'n WP alleen maar nodig voor de legionellacyclus.
Volgens mij zit er niet eens een element in voor sww als je kijkt naar de afbeeldingen. Er zit gewoon een dop op de plek waar normaal het sww element zit. Zou het kunnen dat er een Legionella run gestart is die niet de 60°c haalt en dus blijft doorgaan op normale kracht?

Volgens mij is de unit zowat de hele dag bezig met het maken van warm water. Iedere keer 500l opwarmen door het verlies. Overigens is 264kWh voor een hele maand december verwarmen echt niet veel.

[ Voor 15% gewijzigd door Bo0bz op 09-01-2025 19:10 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:51
Andrehj schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:49:
Dat viel me ook op. Een ongeïsoleerde circulatieleiding. 8)7 |:( 8)7 Welke briljante installateur verzint zoiets?
Hier wordt gewoon met het SWW de woning verwarmd...
Mogelijk. Maar isoleren is erg oppassen, bij SWW leidingen mag het sowieso niet vanwege het in dat geval reële risico van legionella. In circulatie leidingen lees ik dat het in theorie wel mag, maar ik vermoed dat die dan meestal wel met hogere temperaturen werken dan de WP vermoedelijk doet. Je hebt anders al snel een perfecte legionella-broedplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eenpijpscirculatie? Ik zie nergens u bochtjes?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuurvlieg
basfromasd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:31:
Hypothese: driewegklep 17 in het schema is mogelijk verkeerd om aangesloten. Dat is deze:
[Afbeelding]

Dat kun je verifiëren door te voelen aan de leidingen die van deze klep naar verwarming (de witte tank) en warmwaterboiler (de grijze tank) lopen. Als de warmtepomp op Verwarming staat zou de buis vanaf de klep naar boven (richting Bellyse buffer) warm moeten worden. Als hij op Sww staat moet de buis naar onder warm worden. Als het omgekeerd is (bij Sww wordt buis omhoog warm) is de hypothese bevestigd. In dat geval is het afhankelijk van de elektrische schakeling van de driewegklep of je alleen twee draadjes hoeft te verwisselen (bij een A-nul-B aansluiting) of iets anders (bij een aan-uit schakeling met terugstelling).

Het grote verbruik van de verwarming, dat onder Sww geboekt is, zou verklaard worden door de te hoge aanvoertemperatuur. Voor verwarming wil je in het algemeen op zo'n 30 graden zitten.
Dit alles onder de aanname dat mijn hypothese correct was.

Het zou ook kunnen dat de aansluitingen van temperatuursensoren van buffer en boiler verwisseld zijn.
Dit klopt de driewegklep was verkeerd aangesloten door de installateur en is nu omgedraaid. We vonden het water uit de kraan al niet heel warm (gelukkig werd het huis wel warm). De compensatiecurve stond ook vrij 'defensief' door de installateur ingesteld op 52 graden bij -10 graden en 25 graden bij 24 graden. Die heb ik ook maar even aangepast.

Nu weer even wachten wat dit gaat doen voor het verbruik. Bedankt voor het meedenken _/-\o_ . Ik zal na even wachten nog een update plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Vuurvlieg schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Dit klopt de driewegklep was verkeerd aangesloten door de installateur en is nu omgedraaid. We vonden het water uit de kraan al niet heel warm (gelukkig werd het huis wel warm). De compensatiecurve stond ook vrij 'defensief' door de installateur ingesteld op 52 graden bij -10 graden en 25 graden bij 24 graden. Die heb ik ook maar even aangepast.

Nu weer even wachten wat dit gaat doen voor het verbruik. Bedankt voor het meedenken _/-\o_ . Ik zal na even wachten nog een update plaatsen.
Oké verklaarbaar.

Wat ik ook zie is dat je ongeissoleerde warmwater circulatie hebt.
De pomp (rood op de foto) zorgt dat het water rondpompt en afkoelt en direct bij de sensor weer inkomt. Waardoor de WP heel vaak de boiler (die zeer groot is) gaat verwarmen.

Je kunt deze pomp uitzetten en iets langer wachten op warmwater in de badkamers. Maar dat zal best veel energie schelen.
Als dit goed werkt zal je de circulatie leiding moeten laten verwijderen van het verste punt tot de boiler. (Of laten zitten en beide afpluggen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_y77SHCAeK0pH0N3RhgG0rzDeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzTKU82pzDz8FuaQ8E11kvga.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Technician- op 10-01-2025 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 17:42
Vuurvlieg schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:19:
[...]

De wp heeft in december hard moeten werken om het SWW vat op hoge temperatuur te houden, dat dus vaak door/ voor het verwarmen werd afgekoeld.
En juist die hoge temperatuur resulteert in een heel matig rendement/ efficiency van welke wp dan ook.
Het verwarmen zal nu efficiënter -op lagere temperatuur voor de wp- verlopen, voor SWW zal het niet uitmaken... en je totaal verbruik zal nog steeds hoog blijven.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 11:33
Vermoedelijk trekt je cv systeem de warmte uit je boiler. De boiler koelt af en gaat weer verwarmd worden telkens weer.
Je installateur ernaar laten kijken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat verklaart niet dat het verbruik bij SWW zat wat je normaal bij cv zou hebben.
Een omgedraaide 3-wegklep betekent volgens mij dat het cv circuit niet warm wordt tenzij een SWW run eeuwig duurt vanwege de klep.
Maar goed, het huis werd blijkbaar toch verwarmd en de boiler bleef achter maar was warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-05 11:33
Vuurvlieg schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:24:
We hebben ons huis laten verbouwen en zijn over naar een warmtepomp met vloerverwarming en airco's. De warmtepomp is een Mitsubishi Electric PUHZ-SHW140 YHA
De Mitsubishi die je hebt is een erg oud model, ik zou minstens een puz-shw140yaa + ERSF-VM2E verwachten.
Nu heb je een model met dubbele fan, R410A ipv R32, geen aanraakscherm.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
@Vuurvlieg Hoe is het de afgelopen koude dagen gegaan met de verwarming en warm water? Dit weer is wel de juiste lakmoestest voor je warmtepomp en afgiftesysteem. :-)
Pagina: 1