Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanvua
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-07 11:45
Hallo allemaal,

Ik heb een ASRock B650E PG Riptide WiFi moederbord met een ingebouwde Killer E3100G 2.5 Gigabit NIC. Mijn internetverbinding is een gigabit glasvezelverbinding. Wanneer ik een speedtest doe via deze ingebouwde NIC, haal ik ongeveer 620 Mbit download en 930 Mbit upload.

Ter vergelijking heb ik via AliExpress een goedkope NIC gekocht met een Realtek 8125B chipset (link: https://nl.aliexpress.com/item/1005006150273078.html). Met deze NIC (en dezelfde kabel) haal ik gewoon 920 Mbit download en 930 Mbit upload, zoals ik had verwacht.

Heeft iemand een idee waarom de interne NIC geen volle snelheid haalt? Ik heb verschillende versies van de drivers geprobeerd. O.a. de default van microsoft, de officiele (meest up-to-date) van ASRock en de officiele van intel/killer. Het heeft geen verschil.

Hier is een screenshot van de speedtest-resultaten: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0GRA0glXXSeNgQe9SfXZHhIYWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vt75PJ3IkceCV3i8Q57xCAP1.jpg?f=fotoalbum_large.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe installeer je de driver voor die NIC? Via de setup installer? Krijg je er nog extra software bij? Heb je die ook al verwijdert en alleen de driver behouden? Of alles eraf en via device manager alleen de driver installeren?

Kijk ook even in Taakbeheer hoeveel CPU er wordt gebruikt en welke processen het meeste vragen tijdens zo'n speedtest.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanvua
Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad de setup's gebruikt van zowel ASrock als Killer. Ik heb met Killer software getest daarna killer software verwijderd maar geen merkbaar verschil (misschien met software iets trager).
Ik zal nogmaals testen wat er gebeurd als ik de drivers compleet verwijder en zal deze post dan updaten.

CPU gebruik is wel interessant! Ik heb een 7800x3d met 32GB 6000 Mhz ram. Tijdens de test met de externe nic zie ik in taakbeheer ook netwerk receive zo'n 930 mbit (komt overeen met speedtest) en CPU usage is dan rond de 20-25%. Met Killer nic zie ik 630 mbit en 40-42% (piek naar 46% kwam tijdens nemen van screenshot).

edit: Na jouw suggestie om het een en ander te testen met of zonder software heb ik de software en drivers nogmaals verwijderd om met een schone lei te beginnen. Tijdens het uninstalleren van de hardware in device manager heb ik nu ook het vinkje gezet om alle drivers proberen te verwijderen.
Als ik op Update Driver -> Browse my computer for drivers -> Let me pick from a list koos kreeg ik 3 opties.
Die ben ik voor grap nogmaals gaan testen en hier kwamen de volgende resultaten uit (met rechts de driver versie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eetNkpQsCF147S7QAB9On0DFQl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7e9T0XuBpqDXIeAaqUrj0EgY.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt dus opgelost te zijn maar ik kan het niet verklaren.... |:( Voor het eerst zonder killer software i.c.m. de default microsoft drivers blijkt optimaal te zijn :? Dat de upload bij de eerste versie van de drivers afwijkt is ook bijzonder.

Edit2: ik kom er net achter dat ik met de Microsoft drivers geen wol heb dus dat is niet echt een oplossing helaas.

[ Voor 45% gewijzigd door kanvua op 08-01-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanvua
In de tussentijd heb ik veel verschillende driver versies geprobeerd maar geen enkele haalt de volle snelheid en heeft wol.

Ik heb een andere oplossing gevonden. Met esphome (en een esp32) kan ik de pc op afstand aanzetten en dan kan ik de goedkope netwerk kaart van AliExpress gebruiken. Die haalt tenslotte wel de volledige snelheid.

Dit is voor nu een oplossing. Mocht iemand nog een ander idee hebben dan andere drivers proberen hoor ik het graag.