Alternatief gestucte buitenmuurtjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb in de tuin in verband met hoogteverschillen, verschillende muurtjes laten metselen met betonblokken.
Deze betonblokken zijn vervolgens gestuct. Ook heb ik een situatie waarbij ik 2 meter muurtje heb, 2 meter trap, en wederom 2 meter muur. De stootborden van de trap zijn ook gestuct.

Achter de muurtjes ligt gewoon grond. Hierdoor zijn de muurtjes eigenlijk continu vochtig en laat het stucwerk los. Nu kun je dat wel bijsmeren etc. maar het blijft behelpen.

Ik zou er het liefst iets van een Trespa plaat tegenaan willen monteren, maar dan sluit je het vocht ook op?!
En de stootborden van de trap, gaat dan de kopse kanten laten zien.

Iemand anders nog een goed alternatief in gedachte?

The best is yet to come

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 09:34
Plaat monteren op de muur maar wat ruimte overlaten door toepassen van afstandhouders. Zodoende kan er lucht achterlangs stromen waardoor vocht verdampt.

Andere oplossing is de drainage aanpakken van het hoger gelegen deel van de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Mr. Blonde schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:29:
Plaat monteren op de muur maar wat ruimte overlaten door toepassen van afstandhouders. Zodoende kan er lucht achterlangs stromen waardoor vocht verdampt.

Andere oplossing is de drainage aanpakken van het hoger gelegen deel van de tuin.
Klopt, maar dan zit je nog met de afwerking van de trap. De stootborden aan de bovenkant gaan dan erg lelijk uitzien.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Kopse kant trespa kan je verbergen met een aluminium trapprofiel.

Maar zit er nog iets van verankering bij die keermuren of een andere stabilisatie?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ja, betonankerpalen met strips.

De trede van de trap zijn grote keramische tegels, die zijn dus als het ware strak ingestuct. Dus zo'n hoekijzer/profiel gaat niet mooi zijn.

[ Voor 71% gewijzigd door Dean Martin op 08-01-2025 19:33 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexoofd
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-09 14:36
Waarom niet gewoon cementeren met een geschikt product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ook naar gekeken, maar dan zal eerst alles volledig gezandstraald moeten worden. Kan, maar ik kijk liever naar een alternatief.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:30
Je zou met hardhouten latten of plankjes een soort bankjes er van kunnen maken. (als voorbeeld) Afbeeldingslocatie: https://www.hardhoutdiscount.nl/content-image/project/large/ipe-bank.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:10
Maak er gaas voor en laat begroeien met niet woekerende klimplanten? Meer groen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
Hardhout gaat op deze manier wel snel glad worden, niet ideaal voor een trap...
Hoe ziet het beton eruit? Kan je er geen Italiaanse tegel tegenaan plaatsen oid? Of een stepstone idee met daaromheen groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:45
Gramser schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:49:
Maak er gaas voor en laat begroeien met niet woekerende klimplanten? Meer groen!
Heb je specifieke tips voor niet woekerende klimplanten? Wij hebben nu klimop (prachtig, maar wat een onkruid, het groeit op de raarste manieren het huis in :'( ).

Excuses voor de offtopic.

Wij hebben zelf een soortgelijk probleem. Gestucte muren die mogelijk vocht veroorzaken aan de binnenkant bij de buren. (Ik denk zelf eigenlijk dat hun dakrand lekt.) Wij gaan in de lente zodra onze klimop weg is, de muur opnieuw stuccen en dan meteen impregneren zodat hij waterdicht blijft. Hopelijk houdt de stuc daardoor ook beter. In jouw geval zou ik aan 2 kanten impregneren zodat het vocht er niet doorheen kan trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 15:21
Is het nodig de muren te stuccen?
Je zou eens kunnen informeren of kaleien een optie is, dat is hoe ze vroeger enkelsteens muren vol optrekkend vocht buiten behandelden, helpt in de waterhuishouding van de muur; maar met een berg aarde achter de muur is natuurlijk nog een bijzonder geval.
Je kan dat trouwens gemakkelijk zelf doen, zie je vaak om gevels op te frissen; ik heb er een oude zoldermuur met afbrokkelende voegen mee opgedaan en dat is zeer mooi geworden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Je kan beter de oorzaak wegnemen, dus aan de hoge kant drainage aanbrengen.

Want wat je er ook op smeert of tegenaan plaatst, op de lange duur krijg je vorstschade, zouten van meststoffen worden meegenomen door het water en veroorzaken lelijke plekken.
Door een voortdurend natte muur is het een ideale plaats voor mossen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Thanks voor alle reacties! Ik ga me even bedenken 😉

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:10
WeerNsKlussers schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:42:
[...]

Heb je specifieke tips voor niet woekerende klimplanten? Wij hebben nu klimop (prachtig, maar wat een onkruid, het groeit op de raarste manieren het huis in :'( ).

Excuses voor de offtopic.

Wij hebben zelf een soortgelijk probleem. Gestucte muren die mogelijk vocht veroorzaken aan de binnenkant bij de buren. (Ik denk zelf eigenlijk dat hun dakrand lekt.) Wij gaan in de lente zodra onze klimop weg is, de muur opnieuw stuccen en dan meteen impregneren zodat hij waterdicht blijft. Hopelijk houdt de stuc daardoor ook beter. In jouw geval zou ik aan 2 kanten impregneren zodat het vocht er niet doorheen kan trekken.
Ik heb totaal geen verstand van planten maar een tuincentrum wel :+ Ze zullen ongetwijfeld bestaan, niet-woekerende klimmers die makkelijk bij te houden zijn…
Pagina: 1