=FILTER-formule

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend-1966
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-03 16:11
Mijn vraag

Kan ik met een =FILTER in een Excel-formule de formule ook zo maken dat hij een reeks postcodegebieden zonder letters kan filteren?

Bijvoorbeeld: ik wil alle postcodes in Excel die beginnen met 2100 selecteren en die in resultatenveld weergeven naast de oorspronkelijke tabel en die weer uitprinten.

Wat ik nu heb is: =FILTER(A6:D86;(D6:D86=G2)+(C6:C86=G2);"NIETS GEVONDEN")
Deze regel staat in een Excel-cel.

Excel reageert nu niet alleen op woonplaats maar ook op postcode. Helaas moet ik nu de hele postcode intikken, bijvoorbeeld "2100 AA" terwijl ik alle records wil filteren die beginnen met 2100, anders krijg ik geen verzameling resultaten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- 12th Gen Intel(R) Core(TM) i5-12400 2.50 GHz
- 32,0 GB (31,7 GB beschikbaar)
- Windows 11 64 bit
...
Ik ben nog een beginneling... dat moge blijken. Informatie uit handboeken hierover heb ik niet kunnen terugvinden.

Wie helpt mij bij het oplossen van mijn vraag?
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Met LEFT (of het Neerlandsch equivalent ervan) pak je de eerste X karakters uit een cel.

Dus waar je nu (zeg) je volledige postcode in B1 hebt staan doe je dan LEFT(B1, 4) of LINKS(B1, 4). Werkt natuurlijk alleen voor NL postcodes; elke postcode heeft z'n eigen nukken.

[ Voor 53% gewijzigd door RobIII op 08-01-2025 16:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1966-Foto
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23-03 09:45
Dank voor uw reactie.

- Ik heb een tabel_data tab en een
- zoek tab

Ik wil in het zoek tab een filter plaatsen. Dit lukt niet.
= FILTER(tabel_data(ZOEKEN(A3,tabel_data[Woonplaats]))

Het bereik van de tabel is: A5:D85.
En het bereik van de kolom "Woonplaats" is D5:D85.

Werkt niet... Wat doe ik fout op het tabblad "zoek"; hij geeft gewoon de verwijzing niet weer en herkent ook de formule niet. Ik werk met Excel in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1966-Foto
Ik heb het gevonden. De formule luidt:

=FILTER(Tabel_1;NIET(ISFOUT(VIND.SPEC(A1;Tabel_1[Naam]&"*"&Tabel_1[Postcode]&"*"&Tabel_1[Woonplaats]))))

Excel filtert dan op alles.

- Wel zou ik graag willen zien dat bij GEEN resultaat er komt te staan "Niets gevonden". i.p.v. #BEREKENEN! want dat snap ik niet.

Graag nog een aanvulling hierop, indien mogelijk natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:54
Om "Niets gevonden" te tonen kan je nog een ALS.FOUT om je formule heen zetten

code:
1
=ALS.FOUT(FILTER(Tabel_1;NIET(ISFOUT(VIND.SPEC(A1;Tabel_1[Naam]&"*"&Tabel_1[Postcode]&"*"&Tabel_1[Woonplaats]))));"Niets gevonden")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1966-Foto
De laatste code heb ik geknipt en geplakt maar het werkt niet... vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:54
Probeer het nog eens, ik had een , in plaats van een ; in de formule verstopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1966-Foto
=ALS.FOUT(FILTER(Tabel_1;NIET(ISFOUT(VIND.SPEC(A1;Tabel_1[Naam]&"*"&Tabel_1[Postcode]&"*"&Tabel_1[Woonplaats] ))));"Niets gevonden")

Nu geeft hij bij het intikken van bijvoorbeeld een woonplaats Amsterdam de melding #OVERLOPEN!

Ben ik te moeilijk bezig? Het werkte eerst wel, nu niet meer. Mag ik nog een reactie van u verwachten op de foutmelding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmagus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:26
Kijk eens naar https://support.microsoft...79-4a17-a6e2-ef9cc9ad4023
Waarschijnlijk zijn er te weinig lege cellen om het resultaat van de filter te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend1966-Foto
Het bereik van de tabel is aangepast en de formule is 1 regel naar beneden verplaatst. Daarna de formule met een ; aangepast:

=ALS.FOUT(FILTER(Tabel_1;NIET(ISFOUT(VIND.SPEC(A1;Tabel_1[Naam]&"*"&Tabel_1[Postcode]&"*"&Tabel_1[Woonplaats] ))));"Niets gevonden")

En het werkt weer als een tierelier. Bedankt!
Pagina: 1