Inlaatkanaal vervuild door E10 tanken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:51
Hallo allemaal, heb een probleem gehad met een Niro met directe injectie, deze gaf een foutcode motor misfire.
Dus na laten kijken bij dealer en onder garantie (dacht ik) later herstellen, maar kreeg een gepeperde rekening van bijna €1000,- en de dure reperatie kwam door E10 tanken, inlaatkanaal was vervuild en dus geen garantie van Kia.
Mijn vraag is of er meer mensen zijn met deze opmerking/probleem, omdat m.i.z. er helemaal geen brandstof bij het inlaatkanaal kan komen, alleen terugvoer uitlaatgassen en carterontluchting.

Wel heb ik al een paar keer gemerkt dat er teveel motorolie in zat na een beurt.

M.a.w. waarom wordt ik met dit verhaal over E10 geconfronteerd terwijl er niemand problemen mee schijnt te hebben?

Alvast bedankt voor de aandacht en evt reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:07

CaDje

Framedrops for life

Anticky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:34:
Hallo allemaal, heb een probleem gehad met een Niro met directe injectie, deze gaf een foutcode motor misfire.
Dus na laten kijken bij dealer en onder garantie (dacht ik) later herstellen, maar kreeg een gepeperde rekening van bijna €1000,- en de dure reperatie kwam door E10 tanken, inlaatkanaal was vervuild en dus geen garantie van Kia.
Mijn vraag is of er meer mensen zijn met deze opmerking/probleem, omdat m.i.z. er helemaal geen brandstof bij het inlaatkanaal kan komen, alleen terugvoer uitlaatgassen en carterontluchting.

Wel heb ik al een paar keer gemerkt dat er teveel motorolie in zat na een beurt.

M.a.w. waarom wordt ik met dit verhaal over E10 geconfronteerd terwijl er niemand problemen mee schijnt te hebben?

Even los van wat de daadwerkelijke oorzaak was, waarom wordt als reden E10 brandstof gebruikt? Staat er in de handleiding / instructie op de tankdop dat er geen E10 getankt mag worden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15

Volgens e10check.nl mag die KIA van jou gewoon E10 hebben. Waar staat in de documentatie dat je dat niet mag tanken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Vervuild inlaatkanaal komt veel voor bij direct ingespoten motoren, dat heeft niet echt met E10 te maken maar door de debiele milieurestricties (zoals je zelf al aangeeft)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Het is geen gebrek volgens Kia maar een soort slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:56
Was het niet een probleem met de egr klep, schijnbaar een bekend probleem met eerdere modellen volgens internet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39
Of je E10 of E5 tankt maakt niet uit: vervuilde inlaat is inherent aan direct ingespoten motoren. Alleen met wallnutblasting kan het wegkrijgen...
Alle moderne auto's kunnen met E10 overweg (er zal vast wel iets in de EU regels voor typegoedkeuring staan). Maar omdat het valt onder "slijtage" zal het nooit onder garantie vallen.

Alles voor het milieu :X :')

[ Voor 4% gewijzigd door SniperGuy op 09-01-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Nielson schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:25:
Was het niet een probleem met de egr klep, schijnbaar een bekend probleem met eerdere modellen volgens internet?
Dat vroeg ik me ook al af, heb vernomen dat 2016 en 17 jaartallen vd Niro HEV last van hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
SniperGuy schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:06:
Of je E10 of E5 tankt maakt niet uit: vervuilde inlaat is inherent aan direct ingespoten motoren. Alleen met wallnutblasting kan het wegkrijgen...
Waarom is dit, de brandstof komt toch niet in het inlaat kanaal, of heeft het iets met het Atkinson cyclus te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyYl6nFRa1Fgaax5qIrxP5R0aYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0hQUlpSRsUk6RKc7zHOD6yNY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Anticky schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:16:
[...]

Waarom is dit, de brandstof komt toch niet in het inlaat kanaal, of heeft het iets met het Atkinson cyclus te maken?

[Afbeelding]
Dat de brandstof niet in het inlaatkanaal komt is juist het hele probleem.

Bij klassieke injectie wordt benzine verneveld in de inlaat, spoelt die nevel het inlaattraject schoon en verbrandt het mengsel in de cilinder.
Bij directe injectie wordt benzine direct in de cilinder geïnjecteerd. Je inlaattraject ziet alleen nog maar lucht, verbrandingsgassen en oliedampen. Koolafzetting wordt niet meer weggespoeld en koekt aan, gevolg is een vervuilde motor en een dure reiniging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:31:
[...]

Dat de brandstof niet in het inlaatkanaal komt is juist het hele probleem.

Bij klassieke injectie wordt benzine verneveld in de inlaat, spoelt die nevel het inlaattraject schoon en verbrandt het mengsel in de cilinder.
Bij directe injectie wordt benzine direct in de cilinder geïnjecteerd. Je inlaattraject ziet alleen nog maar lucht, verbrandingsgassen en oliedampen. Koolafzetting wordt niet meer weggespoeld en koekt aan, gevolg is een vervuilde motor en een dure reiniging.
Exact dat en het feit dat er gebruik wordt gemaakt van
  • EGR: uitlaatgas terug het inlaatkanaal in
  • Hogere carterdruk (door zuigerveren met minder spanning en dus hogere blow-by) waardoor carterdampen in je inlaattraject komen.
Dat alles koekt aan. Vroeger had je dat niet en had je dus ook dergelijke problemen niet.
De meeste prut zal op je inlaatkleppen terrecht komen en daar een dikke laag vormen met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
Een motor met alleen direct injectie is daarom een slecht ontwerp (geworden)
Je ziet tegenwoordig vaker een combinatie van direct injectie EN poort injectie.
Die poort injectie gaat via je inlaatkanaal en zorgt voor het "schoonmaken" / schoon houden.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Dat is trouwens geen garantie voor carbon build-up, alhoewel het aanzienlijk minder zal zijn dan een GDI motor met EGR :)

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 10-01-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:31:
[...]

Onderstaand citaat uit de volgende link .

https://www.autoweek.nl/v...n-auto-met-atkinsonmotor/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjMEAWMMMUXvMA1rwyBr7yJIgDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBaLkOkKHBjZFpYMO1AjKfMe.png?f=fotoalbum_large

M.a.w. er komt wel degelijk brandstof in het inlaat traject, omdat de inlaatklep even open blijft terwijl de zuiger omhoog komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Ik kan me niet voorstellen dat er dan al brandstof ingespoten wordt als de zuiger al naar boven gaat en de inlaatkleppen nog openstaan: dat is enigszins verspillend en dat willen ze juist niet.
Pas als de kleppen sluiten en er compressie is wordt er brandstof ingespoten (daarom is de brandstofdruk ook zo gigantisch hoog) en daarna zal (na TDC) er ontsteking plaatsvinden.

[ Voor 12% gewijzigd door SniperGuy op 10-01-2025 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07 20:39
Anticky schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:10:
[...]

M.a.w. er komt wel degelijk brandstof in het inlaat traject, omdat de inlaatklep even open blijft terwijl de zuiger omhoog komt.
Blijf je maar doorhameren om je zin door te drijven, of sta je open voor informatie?

Wat velen hierboven al zeggen, dit een FEIT bij Direct Ingespoten benzinemotoren.
Atkinson heeft er weinig mee te maken, dat is alleen maar om de benzine/lucht verhouding zo gunstig mogelijk te krijgen, lees: zuiniger verbruik minder Nox)

Dit valt gewoon onder 'gebruik', en twee seconden op google had je ook al deze informatie gegeven.

Vele zijn jou al voorgegaan, en toevallig zelf laatst nog een wallnutblasting gedaan.
Bij diesels heb je dit probleem ook overigens, maar dat is meer vanwege de EGR.

Vroeg of laat komt er een moment dat het schoonmaken of vervangen van het inlaattraject benodigd is.

Ik denk dat je beter had moeten communiceren met de garage over eventuele kosten.
De aanname dat maar iets onder garantie valt is dus volledig aan jou zelf te weiten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 15:56
Anticky schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:10:
[...]

Onderstaand citaat uit de volgende link .

https://www.autoweek.nl/v...n-auto-met-atkinsonmotor/

[Afbeelding]

Bij een Atkinson motor wordt de brandstof pas ingespoten als de inlaatklep weer gesloten is.

De reden dat die inlaatklep tijdens de compressieslag nog even open gelaten wordt is zodat de zuiger minder weerstand heeft tijdens het omhoog komen. Hierdoor gaat er minder energie van de arbeidsslag verloren.

Dus nee, ook bij een Atkinson motor blijft het inlaattraject droog. De oliedampen van de carterventilatie en de uitlaatgassen van de EGR regeling komen ondertussen wel nog steeds door je inlaattraject heen maar omdat het inlaattraject niet schoongespoeld wordt met vers ingespoten benzine gaat dat allemaal vastkoeken.

En nee, ook ik kan me niet voorstellen hoe dat kan komen door E10 te tanken.

Deze vervuiling hoort helaas gewoon bij het hebben van een motor met directe injectie. Daar hebben alle fabrikanten last van. Waarom dan directe injectie? Omdat dit een schonere meer gecontroleerde verbranding geeft en dus minder uitstoot.

EDIT
Ik moet mezelf hier even corrigeren. Bij een Atkinson motor wordt lucht en brandstof aan het begin van de compressieslag terug de inlaat ingedrukt, tot de inlaatklep dicht is, dan vind er pas compressie plaats.

Als de garage dan aangeeft dat die vervuiling van je inlaat door E10 komt. Dan moet dat haast uitgedroogde en vastgekoekte ethanol zijn? Ik heb er nog nooit van gehoord.

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 10-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Bij een Atkinson motor wordt de brandstof pas ingespoten als de inlaatklep weer gesloten is.

De reden dat die inlaatklep tijdens de compressieslag nog even open gelaten wordt is zodat de zuiger minder weerstand heeft tijdens het omhoog komen. Hierdoor gaat er minder energie van de arbeidsslag verloren.

Dus nee, ook bij een Atkinson motor blijft het inlaattraject droog. De oliedampen van de carterventilatie en de uitlaatgassen van de EGR regeling komen ondertussen wel nog steeds door je inlaattraject heen maar omdat het inlaattraject niet schoongespoeld wordt met vers ingespoten benzine gaat dat allemaal vastkoeken.

En nee, ook ik kan me niet voorstellen hoe dat kan komen door E10 te tanken.

Deze vervuiling hoort helaas gewoon bij het hebben van een motor met directe injectie. Daar hebben alle fabrikanten last van. Waarom dan directe injectie? Omdat dit een schonere meer gecontroleerde verbranding geeft en dus minder uitstoot.

EDIT
Ik moet mezelf hier even corrigeren. Bij een Atkinson motor wordt lucht en brandstof aan het begin van de compressieslag terug de inlaat ingedrukt, tot de inlaatklep dicht is, dan vind er pas compressie plaats.

Als de garage dan aangeeft dat die vervuiling van je inlaat door E10 komt. Dan moet dat haast uitgedroogde en vastgekoekte ethanol zijn? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Daar heb ik alleen van gehoord bij motoren/brommers met carburateurs die voor een langere tijd (lees: maanden/jaren) stil staan. Niet bij auto's waarbij zo'n 1500x per minuut een miniscuul pufje E10 in een inlaattraject komt :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Kan wel zijn dat die kleppen open staan, maar als ik met de stoomreiniger de badkamer schoonmaak, wordt mijn overloop niet ineens magisch schoon omdat de deur open staat.

Wat betreft "komt door E10": E10 is een factor in het proces, maar niet de oorzaak. Euro95 ontbrandt sneller dan Euro98, een direct ingespoten benzinemotor loopt gewoon lekkerder op Euro98. Daarnaast zorgt de toegevoegde Ethanol voor meer vervuiling. Al die rotzooi zet zich af op de cilinderwanden, wat vervolgens meegenomen wordt door te slappe olieschraapveren die vervolgens ook helemaal vastkoeken. Gevolg is dat die na verloop van tijd niks meer doen waardoor je cilinderwanden niet meer schoongemaakt worden en al die rotzooi overal in je inlaattraject gaat zitten. En omdat een vastzittende veer niet goed afdicht verlies je compressie en komt er nog meer troep op plekken waar het niet hoort.

De vervuiling hoort gewoon bij het ontwerp van de motor. De brandstof die jij tankt en je rijstijl bepaalt hoe snel je problemen krijgt.

Oud collega rijdt een THP motor in een BMW, heeft al ruim 200K op de teller. Hij heeft nog nooit problemen gehad. Waarom? Hij is van de oude garde, heeft het nieuwe rijden nooit meegekregen. Die rijdt altijd 3000 of meer toeren. Knetter onzuinig, maar de motor is altijd op temperatuur en de verbranding is altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
radium6969 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Blijf je maar doorhameren om je zin door te drijven, of sta je open voor informatie?

Wat velen hierboven al zeggen, dit een FEIT bij Direct Ingespoten benzinemotoren.
Atkinson heeft er weinig mee te maken, dat is alleen maar om de benzine/lucht verhouding zo gunstig mogelijk te krijgen, lees: zuiniger verbruik minder Nox)

Dit valt gewoon onder 'gebruik', en twee seconden op google had je ook al deze informatie gegeven.

Vele zijn jou al voorgegaan, en toevallig zelf laatst nog een wallnutblasting gedaan.
Bij diesels heb je dit probleem ook overigens, maar dat is meer vanwege de EGR.

Vroeg of laat komt er een moment dat het schoonmaken of vervangen van het inlaattraject benodigd is.

Ik denk dat je beter had moeten communiceren met de garage over eventuele kosten.
De aanname dat maar iets onder garantie valt is dus volledig aan jou zelf te weiten. :)
Je doet je pictogram eer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
_JGC_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:51:
Kan wel zijn dat die kleppen open staan, maar als ik met de stoomreiniger de badkamer schoonmaak, wordt mijn overloop niet ineens magisch schoon omdat de deur open staat.

Wat betreft "komt door E10": E10 is een factor in het proces, maar niet de oorzaak. Euro95 ontbrandt sneller dan Euro98, een direct ingespoten benzinemotor loopt gewoon lekkerder op Euro98. Daarnaast zorgt de toegevoegde Ethanol voor meer vervuiling. Al die rotzooi zet zich af op de cilinderwanden, wat vervolgens meegenomen wordt door te slappe olieschraapveren die vervolgens ook helemaal vastkoeken. Gevolg is dat die na verloop van tijd niks meer doen waardoor je cilinderwanden niet meer schoongemaakt worden en al die rotzooi overal in je inlaattraject gaat zitten. En omdat een vastzittende veer niet goed afdicht verlies je compressie en komt er nog meer troep op plekken waar het niet hoort.

De vervuiling hoort gewoon bij het ontwerp van de motor. De brandstof die jij tankt en je rijstijl bepaalt hoe snel je problemen krijgt.

Oud collega rijdt een THP motor in een BMW, heeft al ruim 200K op de teller. Hij heeft nog nooit problemen gehad. Waarom? Hij is van de oude garde, heeft het nieuwe rijden nooit meegekregen. Die rijdt altijd 3000 of meer toeren. Knetter onzuinig, maar de motor is altijd op temperatuur en de verbranding is altijd goed.
Dank voor de heldere uitleg.
Het is dus allebei waar de E 10 helpt niet mee en De DGI motor ook niet en de automaat zorgt voor een laag toerental, als je met aanhanger rijd is het toerental vaak hoger.

Wat ik ook mis als je zelf wil schakelen is een toerenteller, zou ook helpen tegen carbonbuiding.

Voor wie e.e.a. wil begrijpen is de volgende link heel interessant, https://www.mvwautotechniek.nl/injectie/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:48
Anticky schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Je doet je pictogram eer aan.
Pardon?
Hij heeft helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anticky
Marcel Br schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:58:
[...]

Pardon?
Hij heeft helemaal gelijk.
Heb ik gezegd dat ie geen gelijk had? Ik wil alleen de feitelijkheden boven water hebben en anderen waarschuwen voor wat ik/garage of Kia fout heb gedaan.
Ik ben het wel met hem eens, en nu zijn we het met ze'n drieën eens. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
GarBaGe schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:46:
Een motor met alleen direct injectie is daarom een slecht ontwerp (geworden)
Je ziet tegenwoordig vaker een combinatie van direct injectie EN poort injectie.
Die poort injectie gaat via je inlaatkanaal en zorgt voor het "schoonmaken" / schoon houden.
Niet altijd hoor, een motor die goed op bedrijfstemperatuur komt heeft daar geen last van.

De Volvo S60 2.0T (2010, is in feite een 2.0T Ecoboost van Ford met Volvo tweaks) van mijn vader heeft nu bijna 170.000km gereden, is naar gekeken heeft helemaal geen last van inwendige vervuiling.

Mijn 1.2 TSI (CBZB) heeft 335.000km afgelegd nu, ook helemaal geen inwendige vervuiling. Is ook nog nooit gereinigd en de motor trekt nog als vanouds ;)

dus misschien een slecht ontworpen motor, maar het is zeker niet zo dat elke motor daar last van heeft :)

[ Voor 3% gewijzigd door barta123 op 13-01-2025 11:07 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anticky
SniperGuy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:16:
Ik kan me niet voorstellen dat er dan al brandstof ingespoten wordt als de zuiger al naar boven gaat en de inlaatkleppen nog openstaan: dat is enigszins verspillend en dat willen ze juist niet.
Pas als de kleppen sluiten en er compressie is wordt er brandstof ingespoten (daarom is de brandstofdruk ook zo gigantisch hoog) en daarna zal (na TDC) er ontsteking plaatsvinden.
Niet dus, als zuiger weer naar beneden gaat na uitlaatslag wordt er brandstof ingespoten. zie afbeelding en link (na 40 seconden)YouTube: How To Clean Carbon Off Your Engine!

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyH9QzC8NzqwWlkgBTOQTD-BRM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kt3WefPw829sc1tf8i3l7q7s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Anticky schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Niet dus, als zuiger weer naar beneden gaat na arbeidsslag wordt er brandstof ingespoten. zie afbeelding en link (na 40 seconden)YouTube: How To Clean Carbon Off Your Engine!

.[Afbeelding]
Klopt :)

[ Voor 12% gewijzigd door SniperGuy op 13-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
barta123 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Niet altijd hoor, een motor die goed op bedrijfstemperatuur komt heeft daar geen last van.

De Volvo S60 2.0T (2010, is in feite een 2.0T Ecoboost van Ford met Volvo tweaks) van mijn vader heeft nu bijna 170.000km gereden, is naar gekeken heeft helemaal geen last van inwendige vervuiling.

Mijn 1.2 TSI (CBZB) heeft 335.000km afgelegd nu, ook helemaal geen inwendige vervuiling. Is ook nog nooit gereinigd en de motor trekt nog als vanouds ;)

dus misschien een slecht ontworpen motor, maar het is zeker niet zo dat elke motor daar last van heeft :)
Ik ben geen kenner, maar wel erg benieuwd waarom deze motoren dan weinig tot geen last hebben van vervuiling.
Immers, met direct injectie heb je geen "schoonmaak"-werking van de benzine in het inlaatkanaal (zoals bij port injectie)...
maar wegens de milieu eisen hebben alle motoren wel EGR, wat automatisch allemaal zooi en meuk (vooral koolstof meuk) het inlaatkanaal injaagt.
Eigenlijk een gegarandeerde formule voor flinke koolstof opbouw op je kleppen.
Nu snap ik ook wel dat het een en ander afhangt van de kwaliteit van je motorolie en de freqentie waarmee je dit vernieuwd.... maar toch...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
GarBaGe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Ik ben geen kenner, maar wel erg benieuwd waarom deze motoren dan weinig tot geen last hebben van vervuiling.
Immers, met direct injectie heb je geen "schoonmaak"-werking van de benzine in het inlaatkanaal (zoals bij port injectie)...
maar wegens de milieu eisen hebben alle motoren wel EGR, wat automatisch allemaal zooi en meuk (vooral koolstof meuk) het inlaatkanaal injaagt.
Eigenlijk een gegarandeerde formule voor flinke koolstof opbouw op je kleppen.
Nu snap ik ook wel dat het een en ander afhangt van de kwaliteit van je motorolie en de freqentie waarmee je dit vernieuwd.... maar toch...
Bedrijfstemperatuur. Veel mensen gebruiken hun auto als boodschappenmobiel en doen alleen maar ritjes rond de kerk. In principe zou het zo ontworpen moeten zijn dat op temperatuur dit soort meuk door de druk (vd turbo) en temperatuur het er gewoon niet aan gaat koeken en wat er aanzit mee de verbrandingskamer wordt ingejaagd.

Bij de auto van mijn vader hebben ze letterlijk met een endoscoop gekeken en dat was brandschoon! Ik heb hem overigens wel geleerd dat voor de korte ritten beter de auto van mn moeder gebruikt wordt (de A170 W169), die kan daar beter tegen dan een DI motor :)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Pagina: 1