Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 15-05 13:08
Hallo,

Ik heb sinds gisteren een nieuwe B580 waar ik geen beeld uit lijk te krijgen.
Het intel merk licht gewoon op en de ventilatoren draaien.

Relevante software en hardware die ik gebruik

MSI MPG Z390 moederbord
inter i7 9700K
G.SKILL 32 gb 3200mhz RAM
MSI GTX 1070ti (die wel werkt)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de kaart geïnstalleerd, alles gaat dus gewoon aan en draaien.

De TV herkent dat er iets aan de hdmi kabel zit maat weet niet 'wat' ( wat hij wel weet als de 1070ti er in zit) dus ik selecteer dat er een PC is aangesloten, en dan krijg ik een zwart scherm zonder 1 teken dat dat veranderen gaat.

Ik hoor graag wat jullie ideeën zijn.

Groet,

Marco de Boer

Beste antwoord (via marcodeboer1986 op 09-01-2025 14:18)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

CSM is legacy en puur voor oude hardware en oude besturingssystemen (Win7 en ouder), sinds 2015 kunnen alle nieuwe pc’s UEFI gebruiken en dat is ook nodig voor veiligheidsfeatures zoals secure boot en om Windows 11 te kunnen draaien.

Videokaarten ondersteunen nu ook bijna allemaal geen legacy modus meer, Intel doet dat ook met de IGP’s al niet meer sinds de 11e generatie en ook niet met hun dedicated kaarten.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
  • Laatst online: 18-05 21:51
Weet niet of dit het probleem zou kunnen zijn maar volgens mij moet je een vrij recente CPU hebben voor Battlemage GPU's. Een 9e generatie Intel is niet supported volgens de documentatie van Intel zelf.

https://www.intel.com/con...s/000096161/graphics.html

Edit: Wellicht dat er ook nog andere zaken aan de orde zijn voor compatibiliteit, Resizable BAR is ook gewenst voor ARC kaarten.

https://www.intel.com/con...s/000090831/graphics.html

[ Voor 27% gewijzigd door colinator op 08-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:14
Is het bios van je moederbord up-to-date?

Hoe staat "CSM" ingesteld in je bios settings?
Aan of uit?
Probeer dan eens de andere setting!

Of reset je bios eens.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-01 13:38
Bestaat er ook een GPU van een 10e generatie eigenlijk? Zo ja dan kan je die misschien aanschaffen en het daarmee proberen.
Hoe dan ook veel succes en ik hoop dat je je B580 maar snel aan de praat weet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
colinator schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:32:
Weet niet of dit het probleem zou kunnen zijn maar volgens mij moet je een vrij recente CPU hebben voor Battlemage GPU's. Een 9e generatie Intel is niet supported volgens de documentatie van Intel zelf.

https://www.intel.com/con...s/000096161/graphics.html

Edit: Wellicht dat er ook nog andere zaken aan de orde zijn voor compatibiliteit, Resizable BAR is ook gewenst voor ARC kaarten.

https://www.intel.com/con...s/000090831/graphics.html
Hij is getest op een i5 9600k dus dan moet het op een i7 9700k ook lukken zou je zeggen?

YouTube: The Intel ARC B580 is Broken...on Older Systems

En ik heb met de nieuwe software voor mijn BIOS een optie om rebar aan te zetten. Maar het punt is dus dat het scherm gewoon zwart blijft. Als ik de Pc aan druk komt er gewoon geen beeld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
HugoBoss1985 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:41:
Is het bios van je moederbord up-to-date?

Hoe staat "CSM" ingesteld in je bios settings?
Aan of uit?
Probeer dan eens de andere setting!

Of reset je bios eens.
Yep, ik heb de laatste update een week geleden gedaan om te kijken of ik dan die rebar optie kon krijgen.. En die zit er nu in. Maar ik krijg vanaf het moment dat ik de computer aan zet geen beeld. Hoe wil je dat ik dan in de Bios ga spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
marcodeboer1986 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:19:
[...]

Yep, ik heb de laatste update een week geleden gedaan om te kijken of ik dan die rebar optie kon krijgen.. En die zit er nu in. Maar ik krijg vanaf het moment dat ik de computer aan zet geen beeld. Hoe wil je dat ik dan in de Bios ga spelen?
Met je 1070ti erin natuurlijk ;)

Anders eerst proberen met moederbord batterijtje eruit halen of de twee "cmos clear" pinnen shorten.

En heb je de monitor al uitgezet tussendoor?
Anders ook eens een ander type kabel proberen (stel je hebt nu HDMI voor de 1070ti, probeer dan eens DP en/of andersom)

[ Voor 17% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-01-2025 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
Dario_D_Best schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:47:
Bestaat er ook een GPU van een 10e generatie eigenlijk? Zo ja dan kan je die misschien aanschaffen en het daarmee proberen.
Hoe dan ook veel succes en ik hoop dat je je B580 maar snel aan de praat weet te krijgen.
Ja, die is er.. Helaas gaat socket 1151 maar tot de 9e generatie. En om dan gelijk het moederbord ook maar te vervangen is wel een beetje rijk om een videokaart van 275 euro uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colinator
  • Laatst online: 18-05 21:51
marcodeboer1986 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:17:
[...]

Hij is getest op een i5 9600k dus dan moet het op een i7 9700k ook lukken zou je zeggen?
Dat iets getest is wil niet zeggen dat het altijd en overal werkt. Er kunnen andere factoren meespelen waarom het niet werkt.

Dat je moederbord ReBAR nu ondersteunt is mooi maar de CPU doet dat officieel niet dus geen zekerheid. Het schijnt wel te werken voor de meeste 9th gen cpu’s als ik het zo een beetje lees. Zag nog wel de tip om CSM uit te schakelen in de BIOS.

Kan je de integrated graphics niet gebruiken om met de Intel kaart alsnog de pc te starten en in de bios te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:30
ik had het zelfde fans draaien en geen beeld kwam door de hdmi hub is de eerste keer dat ik problemen ondervond mijn systemen met nvdia en amd kaarten geen probleem ps5en xbox werken prima erop .
zelfs de arc a770 had geen problemen met de hub maar de 580 wel.
nu direct op de tv en geen problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Beaudog op 08-01-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
colinator schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:03:
[...]

Dat iets getest is wil niet zeggen dat het altijd en overal werkt. Er kunnen andere factoren meespelen waarom het niet werkt.

Dat je moederbord ReBAR nu ondersteunt is mooi maar de CPU doet dat officieel niet dus geen zekerheid. Het schijnt wel te werken voor de meeste 9th gen cpu’s als ik het zo een beetje lees. Zag nog wel de tip om CSM uit te schakelen in de BIOS.

Kan je de integrated graphics niet gebruiken om met de Intel kaart alsnog de pc te starten en in de bios te krijgen?
Ja, ik heb een update: Ik heb met de GTX1070ti ReBar aan gezet en dan geeft de ARC B580 wel beeld. Maar nu komt het volgende probleem:

In de UEFI modus kom ik niet verder dan de BIOS. Zodra ik de computer opstart gaat hij na het MSI scherm zonder dat ik op delete druk gewoon naar de BIOS.. Als ik de Bios afsluit gebeurt dit gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
marcodeboer1986 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:20:
[...]

Ja, ik heb een update: Ik heb met de GTX1070ti ReBar aan gezet en dan geeft de ARC B580 wel beeld. Maar nu komt het volgende probleem:

In de UEFI modus kom ik niet verder dan de BIOS. Zodra ik de computer opstart gaat hij na het MSI scherm zonder dat ik op delete druk gewoon naar de BIOS.. Als ik de Bios afsluit gebeurt dit gewoon weer.
Dat is wellicht nu door je ssd/os installatie. Had je met CSM aan of uit geïnstalleerd?

Ik denk dat CSM nu sowieso uitstaat omdat je Rebar aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
HugoBoss1985 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:26:
[...]

Dat is wellicht nu door je ssd/os installatie. Had je met CSM aan of uit geïnstalleerd?

Ik denk dat CSM nu sowieso uitstaat omdat je Rebar aan hebt.
CSM is de standaard toch? Maar dat denk ik dus wel. Maar het is inderdaad niet mogelijk om het aan te zetten als ReBar aan staat. Ik had al wat meer gelezen om de OS opnieuw te installeren? Klopt dat? En hoe dan? gewoon er overheen drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
marcodeboer1986 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:31:
[...]

CSM is de standaard toch? Maar dat denk ik dus wel. Maar het is inderdaad niet mogelijk om het aan te zetten als ReBar aan staat. Ik had al wat meer gelezen om de OS opnieuw te installeren? Klopt dat? En hoe dan? gewoon er overheen drukken?
Een OS op UEFI is wel beter volgens mij.
CSM uit is tegenwoordig meer de standaard.
Je kan ook nog kijken het je kan bestaande OS kan transformeren.

Wellicht is een keer schoon installeren verstandig.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcodeboer1986
HugoBoss1985 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:48:
[...]

Een OS op UEFI is wel beter volgens mij.
CSM uit is tegenwoordig meer de standaard.
Je kan ook nog kijken het je kan bestaande OS kan transformeren.
Ik ga even wat proberen. Ik ben nu net bezig met lezen over MBR2GPT tools e.d.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

CSM is legacy en puur voor oude hardware en oude besturingssystemen (Win7 en ouder), sinds 2015 kunnen alle nieuwe pc’s UEFI gebruiken en dat is ook nodig voor veiligheidsfeatures zoals secure boot en om Windows 11 te kunnen draaien.

Videokaarten ondersteunen nu ook bijna allemaal geen legacy modus meer, Intel doet dat ook met de IGP’s al niet meer sinds de 11e generatie en ook niet met hun dedicated kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
nelizmastr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:39:

Ik was hier inderdaad al een beetje van op de hoogte.. Maar het werkte tot ik deze kaart had gekocht.
Dus ik had me er nog niet echt op ingelezen en me nog niet druk om gemaakt. Maar wat je zegt: Als de tijd komt om over te stappen op win11 moet eigenlijk toch alles al omgezet zijn.

Ik ga vandaag even kijken of ik een back-up kan maken of iig even wat foto's en documenten veiligstellen voor het geval dat het omzetten van legacy naar UEFI bij mij zou mislukken ( zover heb ik het nu iig begrepen).

Als het gelukt is (of niet) post ik het hier wel even.

Eerst alvast bedankt voor de hulp om zover te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
marcodeboer1986 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Ja, die is er.. Helaas gaat socket 1151 maar tot de 9e generatie. En om dan gelijk het moederbord ook maar te vervangen is wel een beetje rijk om een videokaart van 275 euro uit te proberen.
Okay. En wat zou dan een betere oplossing zijn volgens jou om ts zijn probleem op te lossen als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Dario_D_Best schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Okay. En wat zou dan een betere oplossing zijn volgens jou om ts zijn probleem op te lossen als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?
Je reageert op ts ;)

Maar je vraag is terecht. Een 10e of 11e generatie lost dit niet op, omdat de oorzaak legacy boot is en er geen oude BIOS ROM meer op nieuwe videokaarten zit van in ieder geval Intel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcodeboer1986
Dario_D_Best schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:07:
[...]

Ik heb alles intussen draaiende! Wat was er nodig om dit voor elkaar te krijgen:

De laatste BIOS update installeren zodat ReBar ondersteund wordt.

Mijn systeem draaide nog onder legacy/CSM Boot. Dit werd niet ondersteunt door de intel ARC B580 kaart (waarschijnlijk draaien meer moderne systemen standaard al onder UEFI).

Maar om dit te veranderen zit er een MBR2GPT tool in Windows 10. Ik heb deze pagina daar voor gebruikt:
https://www.intel.com/con.../intel-optane-memory.html

Toen dat allemaal goed gelukt was had ik weer een pc die normaal wou opstarten onder UEFI Boot. Maar nog geen drivers e.d. Dus bar slecht beeld en nog geen geluid uit de B580. (Maar dat is al beter dan een zwart scherm).

Om verder alles te optimaliseren (oude drivers verwijderen, nieuwe installeren) heb ik deze video stap voor stap gevolgd: YouTube: Don't Install Your Intel ARC B580 Graphics Card Until You Watch This

Alles lijkt nu te werken? Maar er word (nog) wel veel niet ondersteund in de instellingen van het stuurprogramma.

Of dit in de toekomst nog met software updates is op te lossen? Of dat we het gewoon over de grenzen van mijn oudere hardware hebben weet ik niet? De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dario_D_Best
Ooh okay dan had ik even niet goed opgelet.
nelizmastr schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:43:
Maar je vraag is terecht. Een 10e of 11e generatie lost dit niet op, omdat de oorzaak legacy boot is en er geen oude BIOS ROM meer op nieuwe videokaarten zit van in ieder geval Intel.
Aaaawh dat is nou jammer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dario_D_Best
marcodeboer1986 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb alles intussen draaiende! Wat was er nodig om dit voor elkaar te krijgen:

De laatste BIOS update installeren zodat ReBar ondersteund wordt.

Mijn systeem draaide nog onder legacy/CSM Boot. Dit werd niet ondersteunt door de intel ARC B580 kaart (waarschijnlijk draaien meer moderne systemen standaard al onder UEFI).

Maar om dit te veranderen zit er een MBR2GPT tool in Windows 10. Ik heb deze pagina daar voor gebruikt:
https://www.intel.com/con.../intel-optane-memory.html

Toen dat allemaal goed gelukt was had ik weer een pc die normaal wou opstarten onder UEFI Boot. Maar nog geen drivers e.d. Dus bar slecht beeld en nog geen geluid uit de B580. (Maar dat is al beter dan een zwart scherm).

Om verder alles te optimaliseren (oude drivers verwijderen, nieuwe installeren) heb ik deze video stap voor stap gevolgd: YouTube: Don't Install Your Intel ARC B580 Graphics Card Until You Watch This

Alles lijkt nu te werken? Maar er word (nog) wel veel niet ondersteund in de instellingen van het stuurprogramma.

Of dit in de toekomst nog met software updates is op te lossen? Of dat we gewoon over de grenzen van mijn oudere hardware hebben weet ik niet? De tijd zal het leren.
Oooh nou gelukkig. Ik ben in ieder geval heel blij voor je dat je je PC toch nog aan de praat hebt weten te krijgen. Nou....heel veel plezier met je PC in ieder geval hoor. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcodeboer1986
Verder ook ieder bedankt die mij op de goede weg hebben geholpen! Zonder advies had dit waarschijnlijk veel langer geduurd. (Als het al gelukt was)
Pagina: 1