Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 00:31
UPDATE: Dit is eerder aankoopadvies dus mag eventueel verplaatst worden naar dat forum. Excuses :)

Hi Tweakers,

Ik ga binnenkort van het AM4 naar het AM5 platform upgraden. Daarvoor was ik al even aan het wachten op de B850 moederborden en specifiek de ITX varianten.

Sinds CES zijn deze beschikbaar gekomen en kon al de volgende vinden:
1) ASUS Strix B850-I
2) Gigabyte B850I Aorus Pro
3) Asrock B850I Lightning

Daarbij zijn de ASUS en Gigabyte ongeveer even duur (rond de 320 a 330 euro). De Asrock vond ik nog niet in Benelux maar zou 70 tot 100 euro goedkoper kunnen zijn.

Zijn er tweakers die in dezelfde markt zitten? Misschien al ervaringen hebben? Voorkeuren?

Wat ik tot nu al vond:

Gigabyte & Asus:
  • Beide Wifi 7
  • Identieke audiochip (ALC4080)
  • Asus iets meer USB en meer fan headers
  • Asus ook iets duurder
Asrock (tov de duurdere Gigabyte en Asus)
  • Wifi 6E ipv Wifi 7
  • Audiochip iets lager gepositioneerd (ALC1220 tov ALC4080)
Verder kan ik weinig vinden die het (mogelijke) prijsverschil zou verantwoorden. Langs de andere kant zonder wifi 7 en audio upgrades kun je je de vraag stellen wat de meerwaarde dan nog is tov een B650 bord.

Alle input welkom :) Ik wacht voorlopig tot de 9800X3D nog wat zakt in prijs maar wil eind deze maand de knoop doorhakken.

Bedankt

[ Voor 26% gewijzigd door Cirolf op 08-01-2025 16:55 . Reden: UPDATE: Dit is eerder aankoopadvies dus mag eventueel verplaatst worden naar dat forum. Excuses :) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-09 14:14
Ik zit in het precies hetzelfde scheutje en wacht nog even prijzen en beschikbaarheid van de Asrock B850i af. Op basis van de levertijden van sommige buitenlandse webshop verwacht ik de Asrock eind deze maand beschikbaar te zijn. Op de Duits amazon is de Asrock voor een korte tijd beschikbaar geweest voor 220-230 euro (levertijd weet ik niet meer, maar was niet direct op voorraad).

Persoonlijk valt voor mij de Gigabyte B850i af, tenzij de prijzen snel en aanzienlijk dalen. Momenteel kost de Asus B850i een tientje meer, maar is in mijn optiek het meest complete en gebruiksvriendelijke AM5 ITX bord op de markt (ook t.o.v. X870i).

Er is overigens al een review uit voor de Asus B850i van een zeer competente content creator in de SFF wereld. Hij is erg te spreken over dit bord en ik ben het met hem eens. Op basis van functionaliteit voelt dit voor mij als het perfect ITX bordje (op de prijs na - en een derde NVMe slot was leuk geweest :9 ) YouTube: The Asus B850 ITX board arrives... actually 𝘣𝘦𝘵𝘵𝘦𝘳 than the X870-I?

Mocht budget nog een ding zijn, de Asrock B650i staat ook nog op mijn radar. Mocht deze voor een zeer scherpe prijs aangeboden worden, dan zou ik liever 150 tot 200 euro extra budget hebben voor een 50xx series GPU.

Tot slot spelen looks voor mij ook een rol, ik gebruik de Formd T1 zonder side panel aan de CPU zijde. Erg jammer dat Asrock voor de b850i variant weer zoveel kleur moest gebruiken en het niet simpel zwart kon laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip6567321
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 04:17
Ik zit momenteel met hetzelfde dilemma.
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe mini-itx pc te maken.
Waarschijnlijk met een AMD Ryzen 5 7600X3D en een RTX 5080.

Nu was ik eens aan het kijken tussen de moederborden en kwam jullie reacties tegen.
bij deze de vraag welke het beste in het plaatje past:
- ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI
- Gigabyte B850I AORUS PRO
- ASUS ROG Strix B850-I GAMING WIFI

Of ga ik beter voor iets goedkoper als de
- ASRock A620I Lightning WiFi

Verder maakt wifi me niet veel uit (gaat waarschijnlijk nooit gebruikt worden)

Als jullie aanbevelingen hebben zijn deze zeker welkom!
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cirolf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-08 00:31
Kip6567321 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:22:
Ik zit momenteel met hetzelfde dilemma.
Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe mini-itx pc te maken.
Waarschijnlijk met een AMD Ryzen 5 7600X3D en een RTX 5080.

Nu was ik eens aan het kijken tussen de moederborden en kwam jullie reacties tegen.
bij deze de vraag welke het beste in het plaatje past:
- ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI
- Gigabyte B850I AORUS PRO
- ASUS ROG Strix B850-I GAMING WIFI

Of ga ik beter voor iets goedkoper als de
- ASRock A620I Lightning WiFi

Verder maakt wifi me niet veel uit (gaat waarschijnlijk nooit gebruikt worden)

Als jullie aanbevelingen hebben zijn deze zeker welkom!
Bedankt!
Ik ben vorige week gegaan voor de ASUS B850-i via amazon.de voor 311 euro met wat wissel.nl bonnen om het nog wat goedkoper te hebben. Ik steek alles dit weekend in elkaar dus kan nog niet zeggen wat m'n ervaringen zijn maar ik verwacht niets wereldschokkend.

In jouw geval is de B650E-I zeker ook een optie (aangezien wifi geen meerwaarde is). De ASRock A620I zou ik niet nemen in combinatie met een 5080 omwille van de PCI 4 ipv 5 op het bord voor de GPU. Ik heb al verschillende reviews gelezen waar de 50-serie soms vreemd doet in combinatie met een PCI 4 bord en riser. Dus kort gezegd:
  • Als je geen riser gebruikt in je ITX build kun je net zo goed een PCI 5 moederbord nemen (B650E-I of nieuwer).
  • Als je wel een riser nodig hebt in je ITX build zal je wss toch moeten terugvallen op PCI 4 omwille van de riser en dan maakt het moederbord niet zo veel uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip6567321
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-08 04:17
Cirolf schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Ik ben vorige week gegaan voor de ASUS B850-i via amazon.de voor 311 euro met wat wissel.nl bonnen om het nog wat goedkoper te hebben. Ik steek alles dit weekend in elkaar dus kan nog niet zeggen wat m'n ervaringen zijn maar ik verwacht niets wereldschokkend.

In jouw geval is de B650E-I zeker ook een optie (aangezien wifi geen meerwaarde is). De ASRock A620I zou ik niet nemen in combinatie met een 5080 omwille van de PCI 4 ipv 5 op het bord voor de GPU. Ik heb al verschillende reviews gelezen waar de 50-serie soms vreemd doet in combinatie met een PCI 4 bord en riser. Dus kort gezegd:
  • Als je geen riser gebruikt in je ITX build kun je net zo goed een PCI 5 moederbord nemen (B650E-I of nieuwer).
  • Als je wel een riser nodig hebt in je ITX build zal je wss toch moeten terugvallen op PCI 4 omwille van de riser en dan maakt het moederbord niet zo veel uit :)
Ik had inderdaad ook al een paar reviews gezien waar de PCI 4 soms problemen gaf. Maar kon dit in de bios settingen wel aanpassen en bleek het wel gewoon te werken. Verder zit ik toch met een PCI 4 riser maar die kan ik later wel upgraden naar een gen5.

Even een lijstje met de verschillen tussen de B650E-I en B850-I:
- snelheid van het werkgeheugen blijkt wel te verschillen. (Nu denk ik niet dat dat zoveel uitmaakt of ben ik verkeerd hier?)
- M2 PCI-e gen5 (1 VS 2 bij de B850-I)
- Wifi en bluetooth (Is niet zo belangrijk voor mij)
- Fan headers (3 VS 7 bij de B850-I in mijn case heb ik maar plek voor 2 casefans dus kan ik deze daisy chainen?)
- RGB (Geef ik niets om)

Is er nog iets dat ik mis?
gelijkenissen:
- Power delivery
- Audiochip
- IO

Als dit de verschillen zijn en het werkgeheugen maakt niet veel uit dan lijk de B650E-I de beste keuzen in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 06:12
Zit ook met dezelfde kwestie, alleen begrijp ik het niet meer:

Ik heb net een 7900gre besteld en wil de 97/9600x icm een riser in een b650/850 mobo plaatsen. Kan ik nu juist wel een b650 gebruiken of alleen een b860 of een a moederbord? Of haal je bij een a niet alle potentie eruit bij een 9700x, hoewel de tdp 65 is.

[ Voor 6% gewijzigd door no_way_today op 01-02-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Cirolf schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:26:
Langs de andere kant zonder wifi 7 en audio upgrades kun je je de vraag stellen wat de meerwaarde dan nog is tov een B650 bord.
Inderdaad. Dus heb je Wifi 7 nodig?
Pagina: 1