Verplicht aflossen bij woningsplitsing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muldersans
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-01 15:39
Mijn vraag
Dag mede-tweakers,
Mijn woning is gesplitst in 2 delen. Een deel wordt verkocht voor 600k. Ik behoud het andere deel en heb daar verbouwingsbudget van 400k. Er is nog 425k hypotheek op de gehele woning. Restwaarde overblijvende helft is na verbouwing 800k, dus ruim voldoende om als onderpand te blijven dienen. Nu eist mijn bank aflossing van de hypotheek omdat ik meer dan 10% van de woning verkoop (?). Ze willen nog wel rekening houden met de benodigde verbouwingskosten. Ik had graag de hypotheek laten doorlopen en de vrijkomende overwaarde vrij willen besteden. Kan mijn bank dit van mij eisen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Natuurlijk kunnen ze dat eisen.....

Je hebt geleend met je (gehele) huis als onderpand. Nu verkoop je dat (gedeeltelijk) waardoor het onderpand niet meer is wat het was. Dus je hele lening voldoet niet meer aan de oorspronkelijke voorwaarden en moet dus gewoon terugbetaald worden.

Je zult dus gewoon moeten herfinancieren, en ook dan bepaalt de hypotheekverstrekker de voorwaarden.

Maar ga gewoon in gesprek met een expert ipv hier op een techforum voor zo'n vraag een account aan te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door TweakGP op 08-01-2025 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-06 23:46

MetalStef

gietijzer

Staat waarschijnlijk ook gewoon in je hypotheekvoorwaarden, en is een heel logische eis van de bank om hun risico te beperken.

In jouw geval is er inmiddels zoveel overwaarde dat de bank geen extra risico loopt. Je moet inderdaad herfinancieren, maar wellicht kan dit tegen dezelfde voorwaarden/onderpand. Hou wel rekening met een nieuw rentepercentage.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:13
MetalStef schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:20:
Hou wel rekening met een nieuw rentepercentage.
Afhankelijk van de voorwaarden van de bank kan TS de huidige rente misschien wel meenemen.

Spel en typfouten voorbehouden