Zonnepanelen correct uitschakelen bij teruglevering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 19:35
Nu de meeste energieleveranciers terugleverkosten gaan rekenen, wil ik graag de mogelijkheden onderzoeken om mijn omvormer (Growatt 7000 TL3-S) op de slimste manier (gedeeltelijk) af te schakelen.

Ik nodig iedereen uit hier werkbare suggesties te doen; ook voor andere omvormers.

Zelf heb ik geen micro-omvormers o.i.d..

Wat ik zelf al gevonden heb is dit product van Growatt: https://nl.growatt.com/products/smart-meter
Installatiehandleiding hier: https://nl.growatt.com/up...9db9fa2615d161addbc30.pdf
Het is mij echter niet duidelijk of deze slimme meter zomaar in het systeem te gebruiken is en wat er vervolgens nog aan slimme instellingen mogelijk is.

Graag jullie gedachten, suggesties en oplossingen.
Als er een topic is dat dit onderwerp al specifiek behandelt, hoor ik dat ook graag.

Overigens: als jullie vermoeden dat de kosten voor terugleveren zullen verdwijnen als de salderingsregeling eenmaal is afgeschaft, zullen de oplossingen simpel en goedkoop moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Elsdeniep op 08-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-05 00:32
Wat laat maar vind deze vraag bij eigen zoektocht.
Dit lijkt Growatt al mooi te kunnen regelen.

https://www.stralendgroen...dulingModehandleiding.pdf

"Als de export limiet functie op automatisch staat zal het systeem stoppen met terugleveren als
het teruglevertarief (inclusief belasting) negatief is. Als het teruglevertarief (inclusief belasting)
positief is zal het systeem weer starten met terugleveren aan het net."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ja, ik had idd al ontdekt dat de Growatt de teruglevering kan stoppen.

Boven jouw quote staat ook al een oplossing:
Als de export limiet functie aan staat zal het systeem niet terugleveren aan het net;
Ik heb (nog) geen dynamisch contract.
Daar zal het uiteindelijk ook voor mij wel naartoe gaan, maar dan doe ik het stoppen van de teruglevering buiten de Chinese Growatt server om.

Overigens zou het me niet verbazen als mijn/onze vraag in de loop van het jaar door de markt beantwoord gaat worden :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Elsdeniep op 21-02-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-05 00:32
Elsdeniep schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:45:
maar dan doe ik het stoppen van de teruglevering buiten de Chinese Growatt server om.

Overigens zou het me niet verbazen als mijn/onze vraag in de loop van het jaar door de markt beantwoord gaat worden :*)
Goed punt over die Chinese Server...
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2550358-met-razendsnelle-groei-batterijen-neemt-ook-risico-op-cyberaanval-toe
Wil juist backup functie om bij gedoe deels zelfvoorzienend te kunnen zijn. Niet zelf onderdeel zijn van het gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:41

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkaniac
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 23:15
Ik heb en sluit deze regelmatig aan, weliswaar op de nieuwere "X" omvormers maar dit gedeelte is technisch gelijk meen ik.

Je kan met die smart meter zelfs op de omvormer zelf de begrenzing instellen, dit zal dus ook werken zonder internetverbinding.
De smart meter komt in de meterkast tussen de hoofdschakelaar en de rest van de groepen. Er moet wel een extra kabel lopen van de smart meter naar de omvormer (voor het RS485 signaal, dit mag een UTP kabel zijn maar een andere kabel functioneert ook.

Je kan op de omvormer een percentage invullen, in de webomgeving kan je meer parameters instellen.

Omvormer vervangen puur voor het begrenzen is zonde, en ook met een andere omvormer zal er mogelijk een extra kabel getrokken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Topic bekeken. Gaat over batterijen. Ik wil geen batterij: nog niet rendabel (genoeg).
Ik wil alleen het terugleveren voorkomen als er een moment komt dat terugleveren extra geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Valkaniac deze meter en hoe die geinstalleerd moet worden heb ik in mijn topic start al beschreven.
Als ik het goed begrijp bevestig jij dat deze slimme meter prima in het systeem te gebruiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:40

bert pit

asdasd

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Heb je hier al naar gekeken. https://github.com/OpenInverterGateway/OpenInverterGateway
Ben je ook meteen van die Chinese server af

[ Voor 20% gewijzigd door fenrir op 24-02-2025 20:26 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 16:53

GerritGekke

Gamechanger

Valkaniac schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:06:
Ik heb en sluit deze regelmatig aan, weliswaar op de nieuwere "X" omvormers maar dit gedeelte is technisch gelijk meen ik.

Je kan met die smart meter zelfs op de omvormer zelf de begrenzing instellen, dit zal dus ook werken zonder internetverbinding.
De smart meter komt in de meterkast tussen de hoofdschakelaar en de rest van de groepen. Er moet wel een extra kabel lopen van de smart meter naar de omvormer (voor het RS485 signaal, dit mag een UTP kabel zijn maar een andere kabel functioneert ook.

Je kan op de omvormer een percentage invullen, in de webomgeving kan je meer parameters instellen.

Omvormer vervangen puur voor het begrenzen is zonde, en ook met een andere omvormer zal er mogelijk een extra kabel getrokken moeten worden.
Zit de smart meter het huidige verbruik in huis en past het hier de export limit automatisch op aan? Ik meende ook te lezen dat je kan spelen met de energie tarieven, ik neem aan dat je dan wel een internet verbinding nodig bent. Hoe komt deze tot stand? Communiceert de smart meter dan via de omvormer (shinelink) met een externe server om de data van de energiemarkt op te halen?

 Karma

Pagina: 1