glasvezelpunt en modem verbinden met powerline?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Mijn vraag

Ik wil graag tussen mijn glasvezelaansluiting in de woonkamer en mijn modem in de meterkast (ligt centraal in de woning) een powerline verbinding maken. ik heb nu een TPlink AV-600 gekocht bij de kringloop en dat werkt een beetje. ik krijg best vaak een timeout voor het laden van de verbinding.

Wordt dit beter met een betere powerline set?

ik trek nu over de kabel via de modem 40mbit van de +100mbit beschikbaar. en de verbinding is dus niet stabiel, reddit laad bijvoorbeeld niet. ik krijg een timeout error, terwijl hij via mn hotspot wel laad.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Laptop met windows 11, firefox, edge, speed.cloudflare.com
TP-link Archer C7 V2 met OpenWRT 23.05
freedom internet
TP-link AV-600.

[Win 10] Guide: Start menu & standaard apps opschonen

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
Powerline sets kunnen onderling qua kwaliteit/snelheid verschillen maar over de gehele linie is het vaak knudde

Voor connectiviteit is mijn advies:
1. UTP kabels trekken
2. Coax vervangen voor utp
3. Moca over Coax
4. Wireless mesh 5/6 ghz link
99. Powerline

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij mag je beginnen met eerst je netwerk stabiel krijgen zonder de AV-600 uberhaupt in gebruik te nemen.

40Mbit, 100Mbit of 2000Mbit; als je al een timeout krijgt bij het opvragen van een site (zonder dat je verder onderzoek naar de exacte reden of plek van timeout) doet me vermoeden dat er andere zaken spelen of dat je eerst moet gaan troubleshooten "bij het begin"

Pas daarna zou ik je aanraden om op enige manier andere apparatuur / gecompliceerder netwerk op te zetten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
t link schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:07:
Ik wil graag tussen mijn glasvezelaansluiting in de woonkamer en mijn modem in de meterkast (ligt centraal in de woning) een powerline verbinding maken.
Die dingen zijn natuurlijk bedoeld voor een verbinding binnen je eigen lan 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

TweakGP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Die dingen zijn natuurlijk bedoeld voor een verbinding binnen je eigen lan 8)7 .
Nee hoor; je kan prima (zonder goed resultaat) 2 verschillende netwerken over een Powerline-adapter sturen. Je hebt er mogelijk geen klap aan maar het heeft ook niets met "je eigen LAN" te maken.

En Powerline zou (nadruk) ook in een gesplitst huishouden kunnen waar meerdere woon-units gebruik maken van 1 centrale meterkast met electra. Ook hier: niet optimaal en mogelijk onwenselijk maar heeft ook niets te maken met "je eigen ...."

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
MAX3400 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Nee hoor; je kan prima (zonder goed resultaat) 2 verschillende netwerken over een Powerline-adapter sturen. Je hebt er mogelijk geen klap aan maar het heeft ook niets met "je eigen LAN" te maken.
Na je modem/router natuurlijk 8)7 .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
TweakGP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Technisch gezien kun je je signaal van je NTU prima over powerline naar je router krijgen.

Het glasvzel signaal voor de NTU (denk dat je daar op doelt) gaat wel lastig worden door powerline te krijgen ja :+

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 08-01-2025 14:26 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

@t link Wat bedoel je nu precies met modem? Het modem van Freedom of je TP-link Archer C7 V2

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
ik heb nu een TPlink AV-600 gekocht bij de kringloop en dat werkt een beetje. ik krijg best vaak een timeout voor het laden van de verbinding.
Ja, de uit kringloop heb ik ook heel veel leuk Powerline spul vandaan. :)
Heb je ook het TP-Link Powerline-Configuratie tool gebruikt om de verbinding te controleren?
Ook pairen gaat daarmee betrouwbaarder en overzichtelijker.
Controleer ook voor eventuele firmware updates (let op hardware versie!) voor de adapters, dat kan ook al schelen.
Vooral als het oudere exemplaren zijn uit de kringloop altijd controleren op updates.

Tp-Link tpPLC_ Utility
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
Wordt dit beter met een betere powerline set?
Ik zou er niet op rekenen en kijken of je een UTP kabel tussen je woonkamer en meterkast kan krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:30

jurroen

Security en privacy geek

Je stelt een vraag, die vanuit een wat minder ervaren / technisch onderlegd persoon volledig logisch is. Hoe de
vraag overkomt, is echter een ander verhaal.

Powerline is van behoorlijk veel factoren afhankelijk, welke lastig vooraf in kaart te brengen zijn, lastig te diagnostiseren en die veelal buiten je macht liggen om op te lossen. Er even vanuitgaande dat je niet het hele stroomnetwerk in huis wilt gaan vervangen om die powerline werkende te krijgen. Immers, op dat moment had je al veel beter netwerk kabels kunnen trekken.

Als je nu al timeouts krijgt, zou ik zeker niet de tijd, energie en geld erin steken met de hoop dat dit beter gaat werken - die kans is immers heel klein. Het is een soort Russisch roulette. Dat je ermee speelt op een totaal niet-belangrijke verbinding, vooral zelf weten. Maar ik gok zomaar dat het wel erg vervelend is als je internetverbinding eruit klapt. Daarmee zou ik het dus nooit doen met de uplink/WAN.

Dus wat anderen, waaronder @laurens0619, al aangeven, beste is een kabel trekken, daarna al het andere proberen en echt als laatste pas powerline.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
MAX3400 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:14:
Volgens mij mag je beginnen met eerst je netwerk stabiel krijgen zonder de AV-600 uberhaupt in gebruik te nemen.

40Mbit, 100Mbit of 2000Mbit; als je al een timeout krijgt bij het opvragen van een site (zonder dat je verder onderzoek naar de exacte reden of plek van timeout) doet me vermoeden dat er andere zaken spelen of dat je eerst moet gaan troubleshooten "bij het begin"

Pas daarna zou ik je aanraden om op enige manier andere apparatuur / gecompliceerder netwerk op te zetten.
het netwerk is stabiel zonder de powerline verbinding. daar gaat mijn vraag juist over. als ik de openWRT router direct met een ethernet kabel verbind aan de NTU heb ik geen stabiliteitsproblemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
TweakGP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:15:
[...]

dat weet ik, maar dit werkt blijkbaar in beperkte maten. we waren geen tweakers als we dingen alleen gebruikte waarvoor ze bedoelt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:26:
@t link Wat bedoel je nu precies met modem? Het modem van Freedom of je TP-link Archer C7 V2
de TP-link archer c7 V2 is de modem en de router. er is alleen een NTU bij het glasvezelpunt waar een rj45 aansluiting op zit die ik verbind via de powerline adapter naar de tp-link archer C7 v2 met openwrt. als ik de powerline adapter ertussenuit haal, is de verbinding perfect. dus ergens met het powerline gebeuren gaat iets mis, maar wat weet ik niet. en ik weet niet of het gewoon niet kan, of dat ik iets beter moet configureren of betere hardware nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
The_Doman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Ja, de uit kringloop heb ik ook heel veel leuk Powerline spul vandaan. :)
Heb je ook het TP-Link Powerline-Configuratie tool gebruikt om de verbinding te controleren?
Ook pairen gaat daarmee betrouwbaarder en overzichtelijker.
Controleer ook voor eventuele firmware updates (let op hardware versie!) voor de adapters, dat kan ook al schelen.
Vooral als het oudere exemplaren zijn uit de kringloop altijd controleren op updates.

Tp-Link tpPLC_ Utility
[Afbeelding]
ah top goeie suggestie! dit had ik inderdaad nog niet geprobeert, eens kijken of ik daarmee wat meer kan spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
jurroen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:16:
Je stelt een vraag, die vanuit een wat minder ervaren / technisch onderlegd persoon volledig logisch is. Hoe de
vraag overkomt, is echter een ander verhaal.

Powerline is van behoorlijk veel factoren afhankelijk, welke lastig vooraf in kaart te brengen zijn, lastig te diagnostiseren en die veelal buiten je macht liggen om op te lossen. Er even vanuitgaande dat je niet het hele stroomnetwerk in huis wilt gaan vervangen om die powerline werkende te krijgen. Immers, op dat moment had je al veel beter netwerk kabels kunnen trekken.

Als je nu al timeouts krijgt, zou ik zeker niet de tijd, energie en geld erin steken met de hoop dat dit beter gaat werken - die kans is immers heel klein. Het is een soort Russisch roulette. Dat je ermee speelt op een totaal niet-belangrijke verbinding, vooral zelf weten. Maar ik gok zomaar dat het wel erg vervelend is als je internetverbinding eruit klapt. Daarmee zou ik het dus nooit doen met de uplink/WAN.

Dus wat anderen, waaronder @laurens0619, al aangeven, beste is een kabel trekken, daarna al het andere proberen en echt als laatste pas powerline.
Het klopt, ik heb praktisch geen ervaring met powerline vandaar mijn vraag inderdaad. het koste 50 cent bij de kringloop dus de gok was het me wel waard haha. het verbaasde me dat er uberhaupt communicatie tussen de WAN en de NTU mogelijk was met een powerline toen ik het probeerde.

een kabel leggen was inderdaad het andere alternatief. enige probleem is dat ik dan weer een stopcontact ergens anders erbij moet plaatsen omdat ik niet met de kabel in een keer bij de meterkast kan komen zonder dat het heel lelijk wordt. al vondt ik dat powerline gedrocht ook niet heel mooi staan in het stopcontact.

bedankt voor het uitvoerige antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
t link schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:33:
een kabel leggen was inderdaad het andere alternatief. enige probleem is dat ik dan weer een stopcontact ergens anders erbij moet plaatsen omdat ik niet met de kabel in een keer bij de meterkast kan komen zonder dat het heel lelijk wordt. al vondt ik dat powerline gedrocht ook niet heel mooi staan in het stopcontact.
Afhankelijk van het soort huis dat je hebt zou je kunnen kijken of er oude telefoon of coax kabels in de muur lopen tussen de woonkamer en de meterkast die je kan vervangen door een UTP-kabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
FredvZ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:05:
[...]

Afhankelijk van het soort huis dat je hebt zou je kunnen kijken of er oude telefoon of coax kabels in de muur lopen tussen de woonkamer en de meterkast die je kan vervangen door een UTP-kabel.
is er helaas niet. het is een appartement uit de jaren 60 van de sociale huur. alles komt binnen (en blijft) in de woonkamer behalve gwl in de meterkast. ik wil het ook niet doen met een wifirepeater omdat het spectrum hier al zo vol zit op 2.4 en 5ghz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

t link schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:24:
[...]

de TP-link archer c7 V2 is de modem en de router.
Nee.

Een TP-Link Archer C7 v2 heeft geen modemfunctionaliteit, dus wat dan ook dat ding voor je doet, het speelt niet voor modem. Zou je misschien in eigen woorden kunnen uitleggen wat jij denkt dat een "modem" doet?

Ter info: een modem is een apparaat dat digitale informatie op een analoge draaggolf moduleert. Dat kom je tegen bij oude inbelinternet over koperparen, bij DSL en bij DOCSIS (kabelinternet). Je hebt sowieso bij glasvezel geen modem omdat informatie bij glas digitaal over de vezel gaat, maar een aantal providers kiest ervoor om de leek te verwarren door hun NTU - nadrukkelijk fout - als 'glasmodem' te beschrijven, omdat ze traditioneel 'het kastje waar internet op binnenkomt' modem noemen ongeacht of het een modem is. Als er al iets een 'modem' genoemd zou worden in jouw configuratie is het de NTU dus.

De Archer C7 is een router met ingebouwde WiFi AP. Als het een modem zou zijn, zou het een ingang moeten heben voor koperpaar, coax of (met de foute providerdefinitie) glasvezel. Dat heeft het geen van allen.

Dus wederom: wat doet de C7 waardoor jij het als 'modem' beschrijft?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

FreakNL

Well do ya punk?

TweakGP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Die dingen zijn gewoon een UTP kabel maar dan anders. Een router of NTU ziet het verschil iig niet.

Als er vanaf de NTU naar router nu UTP ligt kan dat ook met Powerline. Heck, het kan zelfs met een wifi bridge aan beide kanten.

Of het goed werkt is 2. Zelf heb ik jarenlang een Powerline tussen UPC modem (bridge) en router gehad.

Je statement klopt niet.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 10-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
FreakNL schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Die dingen zijn gewoon een UTP kabel maar dan anders.
Geweldig statement.... die dingen hebben bijvoorbeeld wel gewoon een ip adres nodig om te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 10-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@t link Heb je niet toevallig ook ongebruikte coax van je meterkast naar woonkamer? Dan zou je ook nog naar MoCa kunnen kijken, dat is vaak een stuk stabieler én sneller dan PowerLan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:46
t link schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:25:
[...]

is er helaas niet. het is een appartement uit de jaren 60 van de sociale huur. alles komt binnen (en blijft) in de woonkamer behalve gwl in de meterkast. ik wil het ook niet doen met een wifirepeater omdat het spectrum hier al zo vol zit op 2.4 en 5ghz.
Een WiFi-mesh met 6GHz backhaul kan dan nog een optie zijn.
dion_b schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Nee.

Een TP-Link Archer C7 v2 heeft geen modemfunctionaliteit, dus wat dan ook dat ding voor je doet, het speelt niet voor modem. Zou je misschien in eigen woorden kunnen uitleggen wat jij denkt dat een "modem" doet?

Ter info: een modem is een apparaat dat digitale informatie op een analoge draaggolf moduleert. Dat kom je tegen bij oude inbelinternet over koperparen, bij DSL en bij DOCSIS (kabelinternet). Je hebt sowieso bij glasvezel geen modem omdat informatie bij glas digitaal over de vezel gaat, maar een aantal providers kiest ervoor om de leek te verwarren door hun NTU - nadrukkelijk fout - als 'glasmodem' te beschrijven, omdat ze traditioneel 'het kastje waar internet op binnenkomt' modem noemen ongeacht of het een modem is. Als er al iets een 'modem' genoemd zou worden in jouw configuratie is het de NTU dus.

De Archer C7 is een router met ingebouwde WiFi AP. Als het een modem zou zijn, zou het een ingang moeten heben voor koperpaar, coax of (met de foute providerdefinitie) glasvezel. Dat heeft het geen van allen.

Sommige providers (bijv. KPN en Odido) hanteren voor routers de term ‘modem’, waarschijnlijk komt daar de verwarring vandaan.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lrrr schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:14:
[...]

Sommige providers (bijv. KPN en Odido) hanteren voor routers de term ‘modem’, waarschijnlijk komt daar de verwarring vandaan.
Ja, de providers doen hun best het 'simpel' te houden waardoor uiteindelijk nog minder mensen het snappen...

Maar dan nog: TS zegt router en modem, dus het gaat hem blijkbaar niet om routerfunctionaliteit maar iets anders.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:16
TweakGP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Geweldig statement.... die dingen hebben bijvoorbeeld wel gewoon een ip adres nodig om te werken.
Volgens mij fungeren ze als laag 2 device. Als ze een ip adres nodig zouden hebben waar krijgen ze dat adres dan van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

FreakNL

Well do ya punk?

TweakGP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:09:
[...]

Onzin.
saaltink schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Volgens mij fungeren ze als laag 2 device. Als ze een ip adres nodig zouden hebben waar krijgen ze dat adres dan van?
Dat dus. Sommige hebben een IP voor management maar het hoeft niet. Ik heb een variant gehad die had dat niet. Je moest ze koppelen met een knopje, thats it…

Het is gewoon laag 2.

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 10-01-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
Als je 3-fasen hebt er rekening mee houden dat je de apparaten aan beide kanten op dezelfde fase aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Nee.

hij doet dit: https://helpdesk.freedom....-de-glasvezelverbindingen

dat is waarom ik het als modem beschrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daar wordt gewoon foute terminologie gehanteerd. Waar ze "modem" zeggen {"Modems kunnen aangesloten worden op de ethernetpoort die op deze ONT zit met een UTP kabel.") hebben ze het over de ethernetrouter. Geen wonder dat mensen er geen bal van snappen zo...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Daar wordt gewoon foute terminologie gehanteerd. Waar ze "modem" zeggen {"Modems kunnen aangesloten worden op de ethernetpoort die op deze ONT zit met een UTP kabel.") hebben ze het over de ethernetrouter. Geen wonder dat mensen er geen bal van snappen zo...
waar kan je wel de juiste termen vinden dan? ik kan geen bron vinden die zegt dat dit geen modem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:49
Modem is eigenlijk een afkorting van moduleren/demoduleren. Aangezien een router dit niets moduleert kun je het geen modem noemen. Een router routeert, een access point verzendt en ontvangt wifi en een switch zorgt voor meerdere LAN aansluitingen in je netwerk. Het grote probleem is dat veel apparatuur dat verkocht wordt meerdere functies doen en dat fabrikanten en providers nogal eens met eigen verzonnen onzin gooien als "booster", "versterker", "digicorder (brrr)", "experiabox", "wifi pods" en weet ik wat nog meer. Dus ik begrijp wel dat het voor de consument op een gegeven moment verwarrend wordt. Alsof je bij een garage om een bobine vraagt en je krijgt een oliefilter mee, beide hoort op een auto maar zijn toch verschillende zaken. Zodra het om IT of telecom gaat schijnt het allemaal niet uit te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

t link schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:46:
[...]

waar kan je wel de juiste termen vinden dan? ik kan geen bron vinden die zegt dat dit geen modem is.
Bronnen zeggen doorgaans niet wat iets niet is, je gaat ook geen bronnen vinden die zeggen dat het geen nijlpaard is ;)

Maar je kunt wel vinden wat het wel is. Gewoon op pagina van de fabrikant van het apparaat:
https://www.tp-link.com/n...ng/wifi-router/archer-c7/
Archer C7
AC1750 Dual-Band Wifi 5 Router
Als je doorklikt op specificaties kom je het woord modem welgeteld een keer tegen:
System Requirements
[...]

Cable or DSL Modem (if needed)
Als je dit via kabel of DSL wilt gebruiken heb je er een modem bij nodig. Implieciet: dat is het zelf dus niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:23:
[...]

Bronnen zeggen doorgaans niet wat iets niet is, je gaat ook geen bronnen vinden die zeggen dat het geen nijlpaard is ;)

Maar je kunt wel vinden wat het wel is. Gewoon op pagina van de fabrikant van het apparaat:
https://www.tp-link.com/n...ng/wifi-router/archer-c7/

[...]

Als je doorklikt op specificaties kom je het woord modem welgeteld een keer tegen:

[...]

Als je dit via kabel of DSL wilt gebruiken heb je er een modem bij nodig. Implieciet: dat is het zelf dus niet.
leuk, maar hoe komt het dan dat het functioneel de modem van de ISP vervangt als het functioneel geen modem is? ik vertrouw toch meer de experts van mijn ISP op dit gebied dan een random iemand op een fora, iedereen kan wel wat zeggen zonder bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
Andros schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:03:
Modem is eigenlijk een afkorting van moduleren/demoduleren. Aangezien een router dit niets moduleert kun je het geen modem noemen. Een router routeert, een access point verzendt en ontvangt wifi en een switch zorgt voor meerdere LAN aansluitingen in je netwerk. Het grote probleem is dat veel apparatuur dat verkocht wordt meerdere functies doen en dat fabrikanten en providers nogal eens met eigen verzonnen onzin gooien als "booster", "versterker", "digicorder (brrr)", "experiabox", "wifi pods" en weet ik wat nog meer. Dus ik begrijp wel dat het voor de consument op een gegeven moment verwarrend wordt. Alsof je bij een garage om een bobine vraagt en je krijgt een oliefilter mee, beide hoort op een auto maar zijn toch verschillende zaken. Zodra het om IT of telecom gaat schijnt het allemaal niet uit te maken...
ik denk eigenlijk dat de term gewoon veranderd is en dat mensen nog wat vast zitten in het verleden. taal is dynamisch. wat modem 20 jaar geleden betekende, betekend het nu niet meer. technologie en standard practices ontwikkelen, en taal ontwikkelt daarin mee. het is iets levends, niet statisch. een router hoort ook niet van wifi te voorzien, dan is het een wifi router. toch zeggen we nu ook gewoon router toch?

als je het hebt over modulatie, is namelijk elke wifi AP een modem, die moduleert/demoduleert immers ook, en laat die archer c7 nou net ook wifi modems hebben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door t link op 16-02-2025 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

t link schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:15:
[...]

leuk, maar hoe komt het dan dat het functioneel de modem van de ISP vervangt als het functioneel geen modem is? ik vertrouw toch meer de experts van mijn ISP op dit gebied dan een random iemand op een fora, iedereen kan wel wat zeggen zonder bewijs.
Er is bij glas geen sprake van een modem. Wederom, een modem is iets wat digitale signalen moduleert over op een analoge draaggolf, zie bijvoorbeeld: https://www.shiksha.com/o...and-characteristics/#type

En ja, ben misschien een 'random iemand op een fora [sic]', maar ik ben ook een techneut die bij een ISP werkt en ik kan je verzekeren dat degenen die bepalen welke namen apparaten richting klanten krijgen niet de experts zijn maar de marketeers en communicatiemedewerkers die niet verder komen dan "kastje = modem, want dat is enige wat de klant kent". Maar zonder bewijs? Ik heb je al verwezen naar specificaties van je apparaat waar staat wat het is en dat als je een verbinding hebt waar je een modem nodig hebt, je die er nog bij moet hebben want je apparaat bevat er geen. En nu een link dat technisch de werking van een modem uitlegt (zoals @Andros hierboven ook al deed. Het is een kwestie van interpretatie of een PON ONT een 'modem' genoemd kan worden, maar een Archer C7 router? No way.

Als je daadwerkelijk een expert van je ISP te spreken nodig je uit om uitleg te vragen. Ik vermoed sterk dat hij mijn verhaal zal bevestigen. Maar weet je, als jij blij wordt van dat ding een modem te noemen moet je dat vooral doen. Alleen niet vreemd opkijken als je er niets van blijft snappen en dat je bij vragen om hulp verkeerd advies krijgt omdat je het vraagt voor een ander type apparaat dan je daadwerkelijk hebt. Maar goed in dat geval kun je natuurlijk wel je ISP bellen...

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 16-02-2025 23:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:48
dion_b schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:32:
[...]

Er is bij glas geen sprake van een modem. Wederom, een modem is iets wat digitale signalen moduleert over op een analoge draaggolf, zie bijvoorbeeld: https://www.shiksha.com/o...and-characteristics/#type

En ja, ben misschien een 'random iemand op een fora [sic]', maar ik ben ook een techneut die bij een ISP werkt en ik kan je verzekeren dat degenen die bepalen welke namen apparaten richting klanten krijgen niet de experts zijn maar de marketeers en communicatiemedewerkers die niet verder komen dan "kastje = modem, want dat is enige wat de klant kent". Maar zonder bewijs? Ik heb je al verwezen naar specificaties van je apparaat waar staat wat het is en dat als je een verbinding hebt waar je een modem nodig hebt, je die er nog bij moet hebben want je apparaat bevat er geen. En nu een link dat technisch de werking van een modem uitlegt (zoals @Andros hierboven ook al deed. Het is een kwestie van interpretatie of een PON ONT een 'modem' genoemd kan worden, maar een Archer C7 router? No way.

Als je daadwerkelijk een expert van je ISP te spreken nodig je uit om uitleg te vragen. Ik vermoed sterk dat hij mijn verhaal zal bevestigen. Maar weet je, als jij blij wordt van dat ding een modem te noemen moet je dat vooral doen. Alleen niet vreemd opkijken als je er niets van blijft snappen en dat je bij vragen om hulp verkeerd advies krijgt omdat je het vraagt voor een ander type apparaat dan je daadwerkelijk hebt. Maar goed in dat geval kun je natuurlijk wel je ISP bellen...
Ik moest meteen denken aan "De lamme en de blinde".......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t link
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:32:
[...]

Oke, maar een archer c7 heeft met die definitie wel modems. 2 zelfs, wifimodems. Analoge signalen over 2,4ghz en 5.8ghz. Toch denk ik dat je het geen modem wilt noemen terwijl het wel aan je eigen definitie voldoet. Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:46
Met die logica is een telefoon ook een modem.

Sterker nog, met die logica is een slimme lamp een modem.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Pagina: 1