Jouw situatie betreft Powerline
na het modem, terwijl topicstarter "tussen mijn glasvezelaansluiting in de woonkamer en mijn modem in de meterkast" en dus
vóór het modem bedoelt. Uit ervaring de afgelopen week kan ik zeggen dat dit (hoogstwaarschijnlijk) niet kan.
Ik zit bij XS4ALL en mijn ADSL-verbinding wordt "binnenkort" uitgeschakeld ten faveure van de inmiddels actieve FTTH-verbinding.
Ik woon in een flat-appartement waar het sprietje de meterkast binnenkomt, maar de toegangsdeur van de meterkast zit buiten(!) naast mijn voordeur, zonder een deur of een luikje die ik van de binnenkant open kan doen. De telefoonkabel (die jaren geleden is aangelegd) loopt vanuit de meterkast, door een gat in de muur, helemaal naar de balkonzijde van de woonkamer. Hier staat de FritzBox modem/router, waar bekabeld een computer, NAS en een televisie op aangesloten zitten. Omdat ik die daar graag wil laten staan zal de telefoonkabel dus vervangen moeten worden door een UTP-kabel. Ik heb de technische man hier in de flat gevraagd of hij dat voor mij zou willen doen, omdat ikzelf daar niet zo kundig in ben. Aangezien hij daar op korte termijn geen tijd voor heeft, heb ik gekeken naar een tijdelijke oplossing met twee oude Zyxel powerline-adapters, die mijn ouders een jaar of 10 geleden zakelijk nog hebben gebruikt.
Ik heb niet verschrikkelijk veel verstand van netwerken, dus ik dacht, in een stopcontact in de meterkast de ene powerline-adapter gekoppeld aan de NTU en in een stopcontact in de woonkamer de andere gekoppeld aan de WAN-poort van de FritzBox. De twee adapters zien elkaar en hebben een verbinding. Het instellen van de FritzBox voor de FTTH-verbinding verloopt ook prima. Het vreemde wat ik toen meemaakte was dat bepaalde websites via de internetbrowser gewoon onbereikbaar zijn (apparaat breed in het netwerk), terwijl er naar toe pingen via de Windows command-line wel werkte. Ik heb daarom IPv6 in de FritzBox uitgeschakeld in de veronderstelling dat de oude Zyxel powerline-adapters daar misschien niet mee overweg konden. Het probleem bleef echter. De FritzBox gaf bij het uitvoeren van een functiediagnose zelfs aan "Internetdienst niet bereikbaar", terwijl IPv4 wel verbonden was.
Na flink wat
googlen duckduckgoën stuitte ik op
https://www.stereonet.com...with-fibre-optic-network/ en ben ik er na verder onderzoek achtergekomen dat, hoewel het vanaf de NTU allemaal via een RJ-45 connector gaat, de powerline-adapters alleen geschikt zijn voor een
LAN-verbinding
na de FritzBox, omdat het vóór de FritzBox geen LAN- maar een
VLAN-verbinding (
802.1Q) betreft en volgens mij heeft geen enkele powerline-adapter daar ondersteuning voor. Zowel die gebaseerd op de oude
HomePlug AV2 standaard, als die gebaseerd op de nieuwe
G.hn standaard. Ik kan er in ieder geval werkelijk niks over vinden. Voor het aansluiten van een modem/router op de NTU zul je, volgens mij, dus (helaas) altijd een UTP-kabel moeten gebruiken.
Met de FritzBox rechtstreeks op de NTU en een laptop rechtstreeks op de FritzBox, middels een UTP-kabel, heb ik de FTTH-verbinding in ieder geval wel even getest (buiten met de meterkastdeur open en de laptop in de hand). Dit werkte
wel zonder problemen. Gelukkig werkt mijn ADSL-verbinding nog gewoon en die zal ik dus ook blijven gebruiken zolang ik nog geen lange UTP-kabel hier heb liggen (netjes weggewerkt).