Hulp en kennis gevraagd over Inventum Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikopls
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-08 12:36
Hi,

Ik woon in een sociale huurwoning (appartement) met een Inventum Modul-AIR warmtepomp alleen loop ik tegen het probleem aan dat de warmtepomp mijn portemonnee leegt trekt als het gaat om energieverbruik..

De gemeente wil niks doen, kan niks doen en wilt het ook niet laten onderzoeken en zegt dat het allemaal zo hoort.

Het gaat om een appartement van 60m2, gasloos, 2 bewoners, helft van de week is niemand aanwezig ivm werk, thermostaat staat op een constante 20 graden en word niet hoger/lager gezet.

Verbruik van afgelopen december:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J47NYb7lkrZWkIyYVl2K7pM8VNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iJtm0v9ZF5FdyXgXKG902Lt.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik van Januari 2025 tot zo ver:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJI9TXK1pC1ib3TL3gHp8aYRzcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9eYk61FHHuHQHUaotpxhPdRC.jpg?f=fotoalbum_large
  • Apparaten die stroom verbruiken: Wasdroger, vaatwasser, koevriescombi, TV, Kookplaat, enkele LED lampen en telefoonladers
  • Er is vloerverwarming aanwezig
  • Het hele inventum systeem zorgt ook voor de ventilatie en warm water
  • Nieuwbouw opgeleverd in 2022
Ook heb ik een heledag het verbruik in de gaten gehouden waar ik alle apparaten uit de stekker had gehaald en 1 voor 1 weer er in deed terwijl ik het verbruik aan het monitoren was alleen kwam daar ook niks geks uit.

Kan iemand mij vertellen of dit gebruikelijk is?

Mvg,

Mike

[ Voor 15% gewijzigd door mikopls op 08-01-2025 14:31 ]

Beste antwoord (via mikopls op 08-01-2025 21:15)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
Heel simpel als je zijn principe snapt:
Het haalt de warmte van binnen, haalt alle warmte eruit tot de uitgaande lucht 4C a 5C is.
Deze temperatuur is zo gekozen omdat de Modul-AIR niet kan defrosten.
Blijft het water dan te koud, dan stoken we electrisch met COP=1.
Dit geldt voor zowel SWW als CV water.
Kan niet beide tegelijk dus bij SWW water maken geen CV en andersom.

We gaan er dus vanuit dat appartement warmte verliest naar buiten (X kWh).
Woon je toch niet toevallig op de zijkant of onder het dak, want dan is X significant hoger.
Als de Modul-AIR van 20C naar 4C de lucht afkoelt en het is buiten boven de 7C dan is er meestal wel X vermogen over om de warmtelekkage via de muren te compenseren.

Als het buiten onder de 4C wordt, lekt er meer warmte naar buiten dan X en kan dus niet aangevuld worden met de herwonnen enerige. Je gaat dus bijstoken met elektrisch verwarmingselement (COP=1).

Conclusie: Is wat het is, anders oplossen of verhuizen.
2 elektrische kachels verbruiken net zoveel, alleen zal je er lokaal sneller warm hebben maar blijft COP=1

[ Voor 13% gewijzigd door Dapdodo op 08-01-2025 21:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:03

silverball

De wagen voor moderne mensen

Kan je ook een meting doen op of dichter bij de warmtepomp zelf? Want het zou natuurlijk kunnen dat het hoge verbruik van andere apparaten komt. Grafieken met verbruik over de dag heen zou ook helpen.

Hoe oud is het appartement, en hoe is de isolatie?

Ter vergelijking; twee man hier, 89m2 rijtjeshuis uit '79 zonder naisolatie, gasloos, en ook 20 graden. :
januari 171,6kWh waarvan 90 kWh voor de warmtepomp.

Dus het is wel aan de hoge kant. Uit oudere topics was geloof ik de conclusie dat de Inventum Modul-AIR heel erg op zijn COP1 element leunt dus een hoog verbruik er een beetje bij hoort. Geen superding. Kan je de bijverwarming wellicht uitzetten?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikopls
silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:15:
Kan je ook een meting doen op of dichter bij de warmtepomp zelf? Want het zou natuurlijk kunnen dat het hoge verbruik van andere apparaten komt. Grafieken met verbruik over de dag heen zou ook helpen.

Hoe oud is het appartement, en hoe is de isolatie?

Ter vergelijking; twee man hier, 89m2 rijtjeshuis uit '79 zonder naisolatie, gasloos, en ook 20 graden. :
januari 171,6kWh waarvan 90 kWh voor de warmtepomp.

Dus het is wel aan de hoge kant. Uit oudere topics was geloof ik de conclusie dat de Inventum Modul-AIR heel erg op zijn COP1 element leunt dus een hoog verbruik er een beetje bij hoort. Geen superding. Kan je de bijverwarming wellicht uitzetten?
Het gebouw en appartement is in 2022 opgeleverd, heel veel dingen die in het begin al niet goed waren afgewerkt of niet werkten zoals de zonnepanelen.

Er is vloerverwarming aanwezig en de hele inventum installatie zorgt ook voor de ventilatie en het warm water. Wij hebben verder geen toegang tot de geavanceerde instellingen van de warmtepomp want die toegang wil de gemeente ons niet geven ;)

Verder zijn er overvloed aan apparaten of machines die stroom verbruiken. Gewoon de standaard koelvriescombi, vaatwasser, wasdroger, TV en wat (led)lampen

Hierbij het verbruik van gister (er was niemand aanwezig van 07:00 tot 19:00):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsRag8dsx0b0F1MEAzsLDLC2RxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOmecmzidFYe14oQN3MVM83J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-10 19:51
Ik zou eens kijken waarom en wie er tussen 2 uur ‘s nachts en 12:00 ‘s middags, zo hoog continu verbruik heeft.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Krissiejj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:42:
Ik zou eens kijken waarom en wie er tussen 2 uur ‘s nachts en 12:00 ‘s middags, zo hoog continu verbruik heeft.
Een COP1 verwarmer gok ik zo.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikopls
Krissiejj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:42:
God mag het weten. Enige wat in de nacht stroom verbruikt zijn de telefoonladers. Ik snap er ook niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
silverball schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:15:
Kan je de bijverwarming wellicht uitzetten?
Dan krijg je het snel koud binnen denk ik. De warmtepomp haalt warmte uit de afgezogen ventilatielucht, maar die warmte moet dan wel door iets toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-10 19:51
mikopls schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:00:
[...]

God mag het weten. Enige wat in de nacht stroom verbruikt zijn de telefoonladers. Ik snap er ook niks van.
Een lader en wat extra dingen zorgt voor een 300/400w huishoudelijke verbruik continu, dit is bijna 2000/3000w continu.

Ik zou je inventum eens gaan inlezen. Kan maar zo zijn op dagen als nu dat hij te koude lucht krijgt en dan zijn element/bijverwarming inschakelt om zijn ruimte temperatuur te kunnen garanderen

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Er zitten 2 elementen in de ModulAir zo te zien.
Het lijkt erop dat het 2.3kW element wordt ingeschakeld. De compressor is 620 Watt oftewel 0.62kW.
Dit is veel te weinig voor een app. op 20 graden te houden en tapwater te voorzien. Met deze temperaturen is het thermisch vermogen nog niet eens 1.5kW vermoed ik. Ik zou als je beide weg bent de thermostaat eens op 12 graden zetten en kijken wat het verbruik dan doet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikopls
Krissiejj schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:53:
[...]

Een lader en wat extra dingen zorgt voor een 300/400w huishoudelijke verbruik continu, dit is bijna 2000/3000w continu.

Ik zou je inventum eens gaan inlezen. Kan maar zo zijn op dagen als nu dat hij te koude lucht krijgt en dan zijn element/bijverwarming inschakelt om zijn ruimte temperatuur te kunnen garanderen
Nadeel is dat ik niee verder kom dan alle basic settings en heel weinig kan inzien/aanpassen. Denk dat ik maar een service monteur of iets eens laat langskomen om er eens grondig naar te kijken.

Bedankt iniedergeval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikopls
Jim423 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:05:
Er zitten 2 elementen in de ModulAir zo te zien.
Het lijkt erop dat het 2.3kW element wordt ingeschakeld. De compressor is 620 Watt oftewel 0.62kW.
Dit is veel te weinig voor een app. op 20 graden te houden en tapwater te voorzien. Met deze temperaturen is het thermisch vermogen nog niet eens 1.5kW vermoed ik. Ik zou als je beide weg bent de thermostaat eens op 12 graden zetten en kijken wat het verbruik dan doet.
Kan nooit kwaad om eens te proberen. Van wat ik van de gemeente en de ‘monteurs’ heb gehoord is dat het het beste is om op een constante temperatuur te houden.

Met dit verbruik kan ik volgensmij beter de verwarming uitzetten en 2 elektrische kachels laten verwarmen als ik thuis ben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-10 21:42
Het haalt de warmte van binnen, haalt alle warmte eruit tot de uitgaande lucht 4C a 5C is.

Woon je toch niet toevallig op de zijkant of onder het dak, want dan is X significant hoger.
Als de Modul-AIR van 20C naar 4C de lucht afkoelt en het is buiten boven de 7C dan is er meestal wel X vermogen over om de warmtelekkage via de muren te compenseren.

Als het buiten onder de 4C wordt, lekt er meer warmte naar buiten dan X en kan dus niet aangevuld worden met de herwonnen enerige. Je gaat dus bijstoken met elektrisch verwarmingselement (COP=1).

2 elektrische kachels verbruiken net zoveel, alleen zal je er lokaal sneller warm hebben maar blijft COP=1

[ Voor 13% gewijzigd door Dapdodo op 08-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikopls
Dapdodo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:11:

Heerlijke conclusie, duidelijk. Ik snapte er vrij weinig van maar op deze manier krijg ik een globaal idee van hoe het werkt.

Bedankt allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn schoonouders hebben dezelfde problematiek gehad in hun appartement wat 2023 is opgeleverd. Het is een dramatische oplossing; onder de 4 a 5 graden gaat verbruik door het dak.

Ik heb daar uiteindelijk de weerstand verwarming uitschakeld op de ModulAir en een slimme Eurom 2kW straalkachel in de woonkamer geplaatst. De besparing is aanzienlijk.

Grappig genoeg stond zonder de straalkachel bijna de hele dag het electrisch element aan, deze is erg trigger happy, de Eurom is dat veel minder, daarnaast maakt het voor de hal en slaapkamers niet heel erg uit als de temperatuur iets wegzakt.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 09-01-2025 07:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1