Asus ZenWifi BT10/BQ16 of toch de TP-Link Deco BE85

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 17:58
Ik ben van plan een nieuw mesh-systeem aan te schaffen. Momenteel gebruik ik de Asus ZenWifi Pro ET12:
uitvoering: ASUS ZenWiFi Pro ET12 (2-pack)

Hoewel ik hier tevreden over ben, wil ik graag overstappen naar een WiFi 7-systeem. Waarom? Vooral om te experimenteren en alvast voorbereid te zijn zodra er meer WiFi 7-apparaten beschikbaar komen. Bovendien wil ik het systeem de komende 4 tot 6 jaar gebruiken, dus future-proofing is een belangrijke overweging.

Relevante software en hardware
Het nieuwe router/AP-systeem moet geschikt zijn voor mijn volledige Home Assistant-setup, waarbij live streams van beveiligingscamera's soepel moeten draaien.

Wat ik al onderzocht heb
Ik twijfel momenteel tussen de volgende systemen:
  • Asus ZenWifi BT10
  • Asus ZenWifi BQ16
  • TP-Link Deco BE85
Overwegingen:
- TP-Link Deco BE85
Positief: Lijkt een stabiel en degelijk systeem.
Negatief: Vereist een online account en kan mogelijk data naar TP-Link sturen. Dit vind ik minder prettig, vooral omdat Asus deze beperking niet heeft.

- Asus ZenWifi BT10
Lijkt geschikt, maar ik twijfel of dit systeem krachtig genoeg is voor mijn smart home-opstelling en toekomstige behoeften. Is dit systeem over een paar jaar nog voldoende?

- Asus ZenWifi BQ16
Een krachtig systeem, maar met een forse investering van ongeveer €1200 voor een 2-pack.

Mijn huis heeft 3 verdiepingen en een totale oppervlakte van 170 m².
Het mesh-systeem zal werken met een wired backhaul, wat hopelijk de prestaties verder optimaliseert.

Mijn vraag aan jullie
Wat zijn jullie ervaringen met deze systemen?
Hebben jullie tips of overwegingen waarom ik juist wel of niet voor een specifiek systeem zou moeten kiezen?

Teun

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:16
Ik heb zelf sinds kort 1x de BQ16, deze werkt stabiel met vele wireless clients op verschillende kanalen tov elkaar.

Mijn persoonlijke overwegingen voor de BQ16 waren
- 2x 5GHz (5GHz-1 en 5GHz-2) ivm net wat meer bereik binnenshuis t.o.v. 6GHz (en in Europa minder 6GHz spectrum beschikbaar).
- MLO ondersteuning (nu nog wachten op BE-adapters die dit ondersteunen met een combinatie van de 5GHz en 6GHz).
- Software support van mijn vorige ASUS router was top, hoop dat ook weer te treffen.

NB: Voor wat betreft experimenteren; Huidige intel BE adapters gaan nog steeds niet lief om met vele AMD systemen, vroeger altijd laptops geupgrade op dit vlak, nu booten er 3 al niet mee, internetfora geven ditzelfde beeld. Adapters met Qualcomm en Mediatek zijn schaars of nog laag in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
Bedankt voor de input, ik denk zelf ook naar de BQ16 te gaan, nu zag ik dat de BQ16 pro binnenkort ook beschikbaar komt. Deze heeft op de 5ghz meer snelheid, overweeg om daarop te wachten.

Aan de andere kant, deze zal ook wel weer wat duurder zijn, heb de hoop dat de BQ16 dan wat goedkoper wordt.

Teun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
Wifi Mesh nodes worden vaak in dual band (2.4ghz + 5ghz) of tri-band geleverd (2.4ghz +5hz + 5hz of 2.4ghz + 5ghz + 6ghz).

Als je de nodes draadloos met elkaar gaat koppelen dan is een tri-band zeker aan te raden, dan heb je dus een apart kanaal voor de backhaul wat goed is voor de algehele snelheid.

Ga je ze bedraad koppelen dan heeft tri-band alsnog, theoretisch, zin omdat je bv 2 clients kunt verdelen over 2 verschillende frequenties waardoor ze hun eigen airtime hebben.

Tenzij je veel clients hebt die uitzonderlijk actief zijn geeft tri-band bij draadloos-mesh je significante winst op maar is de winst bij bekabeld verbonden de winst marginaal.

Als je geen goed gevoel hebt bij DEco maar wel bij Asus zou ik voor de BT10 gaan tov de BQ16.
MLO heb je ook op de BT10 las ik.
De BT10 is 550 euro en de BQ10 1100 euro. Die 2e 5ghz band ga je echt niet merken. Het is meer future proof om 600 euro op je bankrekening te zetten en die over 3 jaar opnieuw uit te geven voor the latest and greatest :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
Bedankt voor je advies, wellicht een goed punt inderdaad. Ik ga ze bedraad koppelen en zover ik weet heeft de BT10 geen dedicated backhaul dus kan deze triband volledig ingezet worden voor bereik.

Lastige keuze, de BT10 moet volgensmij nog wel een firmware update krijgen om MLO goed werkend te hebben.

Teun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-05 23:16
Ik heb deze sets BT10 en BE85 besteld bij bol. Eentje gaat terug de ander zal ik dan nemen. kan in toekomst nog altijd 3 erbij kopen als de prijzen meevallen.

Reviews en ervaring zijn per set haal verschillend

ene zegt dat de BE85 waardeloos is, bij de ander het beste product in deze prijsklasse. Hetzelfde geldt voor de Asus.

BQ16 lijkt mij de beste oplossing maar de prijs is enorm hoog.

BT10 570 euro (set of van 2) en BE85 heb ik voor 680 euro gekocht.

Ben benieuwd naar de prestatie. Laat jullie volgende week iets weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tshw3
Goedenavond Bjorn,

Ik ben zeer benieuwd, ik wacht met de koop. Ik zie wel dat het e.e.a. nu in de aanbieding gaat, hopelijk zet het door maar ben bang van niet.

Teun

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-05 23:16
Vandaag vrije dag gehad dus kan de 2 sets uitproberen. Software is van ASUS top bij Deco ben je binnen 5 min klaar met installeren maar ook met instellen.verder moet je voor extra zaken betalen bij de Deco.
Deco heeft meer download speed 1.6Gbit/s upload rond 1.32Gbit/s. Naast de deco haal ik 2.0 Gbit/s.

ASUS bt10 haal ik rond 1.3 Gbit/s zowel upload als download. Naast ASUS haal ik rond 1.6 Gbit/s

Prijs kwaliteit is top alleen bereik op 6ghz valt wat tegen.

Buiten de software is de Deco op alle gebieden de baas. Bereik en snelheid zijn top daar kan de ASUS net niet mee. Denk dat bq16 sneller is dan BE85 maar de prijs is van 1100euro ,vind ik wat veel.

Als je kunt wachten zou ik wachten op ASUS bt16 in prijs is gezakt. Bij mij zijn door waterschade 2 van de 3 apparaten kapot gegaan dus ik heb de Deco BE85 gehouden.

• Tshw3
Goedemiddag Bjorn,

Dankjewel, ik denk dat ik inderdaad nog even ga wachten.

Teun

Pagina: 1