Over naar hybride warmtepomp, waar rekening mee te houden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 21:30
Hoi,

Wij zijn ons aan het oriënteren op de overstap van een CV naar hybride warmtepomp.

De situatie: Huis uit 1927, geen spouw, best redelijk geïsoleerd (dak, dubbel glas, voorzetwanden met isolatie), energielabel B. Op de onderste verdieping vloerverwarming, verder overal radiatoren.

We warmen nu het huis op tot 19 graden als we thuis zijn, in de nacht gaat hij uit en op een dag als vandaag is het dan in de ochtend 16 graden. We draaien op bijvoorbeeld de werkkamer de radiator dicht als we er niet zijn.

Ik begrijp dat je bij een warmtepomp het beste een constante temperatuur aan kan houden en geen radiatoren dicht moet draaien. Dat zou betekenen dat het overal een constante temperatuur is. Dat lijkt me bijzonder comfortabel, maar wordt hier rekening mee gehouden bij de verbruikscalculaties (dus terugverdientijd, of wordt er dan gerekend met dat je voorheen je huis ook al altijd op 19 graden hield met de CV?).

De CV-temperatuur is bij ons momenteel 60 graden en daarmee krijgen we het huis, niet mega snel maar wel prima, warm genoeg. Ik begrijp dat je bij een warmtepomp uit moet gaan van 55 graden, of heeft het zin om tests te doen met een nog lagere temperatuur?

Zijn er andere dingen waar we nog rekening mee moeten houden? Uiteraard komt er een installateur langs om een en ander te bekijken, maar die wil natuurlijk vooral zo'n ding verkopen, dus ik wilde ook vooral even de reeële verwachtingen scheppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:21

Jan2023

KISS

Als je nu begint met je VVW 24/7 op dezelfde temperatuur te laten werken hoeft je cv ketel al minder hard te werken.
Zet dan de cv watertemperatuur in de ketel op 50 graden en je gaat al gas besparen,-) , plus meer comfort.
Van 19 naar 16 graden en weer terug is een veel te groot verschil voor VVW ,

En 55 graden voor een warmtepomp is erg hoog , kost je veel elektra.
Denk eerder aan 30 graden , prima voor VVW bij 24/7 op dezelfde temperatuur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Thanks! Probleem is alleen dat er enkel in de kelder (=keuken) Vvw ligt. Woonkamer en slaapkamers radiatoren. Dan zijn de radiatoren dus ook de hele dag heet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-05 17:55
Probeer eerst eens je woning op 45/50 graden goed warm te houden. Als dat niet wil dan zou ik hard gaan twijfelen voor een warmtepomp.

Vloerverwarming is het beste met een hybride wp of all electric.

Je woning met een hybride set op 55 graden verwarmen is niet echt rendabel.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:21

Jan2023

KISS

--Christiaan-- schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:33:
Thanks! Probleem is alleen dat er enkel in de kelder (=keuken) Vvw ligt. Woonkamer en slaapkamers radiatoren. Dan zijn de radiatoren dus ook de hele dag heet.
Je hebt het over energielabel B
Dan zal het warmteverlies toch niet zo hoog zijn dat die radiatoren de hele dag heet zijn .
En ging er van uit dat de beneden verdieping je woonkamer met VVW was.

Maar tandje lager die cv water temperatuur 45 graden of zo en dan eens zien hoe de temp in huis zich houdt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Tot mijn verbazing stond de aanvoertemperatuur al op 48 graden. Ik heb hem nu om uit te proberen eens op 40 gezet, kijken of het huis dan warm blijft, dan lijkt het me zeker veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
Het gaat nu al een aantal dagen prima op 40 graden, het verbruik is opvallend genoeg nauwelijks hoger dan toen we pendelden tussen 13 in de nacht en 19 overdag, en wel een stuk comfortabeler. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Pagina: 1