Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:07
Ik heb recent een HP USB-C G5 aangeschaft met een Samsung 32 inch 4K monitor.

Op deze dock heb ik via de usb-c een HP ZBook aangesloten, echter kan ik met geen mogelijkheid de beeldschermresolutie op 3840 x 2160 (4K) instellen. De hoogste optie is 1920 x 1080.

Wanneer ik de laptop met een hdmi kabel rechtstreeks op de monitor aansluit kan ik wel 3840 x 2160 instellen.

Ik dacht dat het te maken zou hebben, dat er nog een driver op Windows 11 geinstalleerd moet worden, maar er is volgens mij geen driver. Zie alleen op de website van HP:

• HP USB-C Dock G5 - Firmware System Software Manager Icon
  • Audiodriver voor HP USB-C Dock G5 System Software Manager Icon
  • Alle docks - Ethernet-driver (Realtek) System Software Manager Icon
Iemand enig idee hoe dit kan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Gebruik je tussen de monitor en dock HDMI of DP? Ik kan het voor de HDMI poort zo snel niet vinden, maar daar zou het wel eens aan kunnen liggen dat die geen 4K op 60hz of hoger kan doen... wss alleen 4K@30hz. Vind nl. alleen maar specificaties over de DP poorten van dat dock... zal vast ergens te vinden zijn, maar het staat zelfs niet in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
MicGlou schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:37:
Gebruik je tussen de monitor en dock HDMI of DP? Ik kan het voor de HDMI poort zo snel niet vinden, maar daar zou het wel eens aan kunnen liggen dat die geen 4K op 60hz of hoger kan doen... wss alleen 4K@30hz. Vind nl. alleen maar specificaties over de DP poorten van dat dock... zal vast ergens te vinden zijn, maar het staat zelfs niet in de handleiding.
Gebruik inderdaad hdmi tussen de dock en de monitor. Dat zou natuurlijk goed kunnen. Ga ik morgen even testen...

Kan de specs inderdaad ook niet vinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:52
nico_van_wijk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Gebruik inderdaad hdmi tussen de dock en de monitor. Dat zou natuurlijk goed kunnen. Ga ik morgen even testen...

Kan de specs inderdaad ook niet vinden...
De HP Dock G5 heeft HDMI 2.0, daar kan je alleen 4K mee doen als je de kleurruimte wat naar beneden zet of 30hz gebruikt. Vanaf HDMI 2.1 kan je 4k @ 60hz doen.

Als je DP gebruikt is het probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nico_van_wijk
XelaRetak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:42:
[...]

De HP Dock G5 heeft HDMI 2.0, daar kan je alleen 4K mee doen als je de kleurruimte wat naar beneden zet of 30hz gebruikt. Vanaf HDMI 2.1 kan je 4k @ 60hz doen.

Ah, dat verklaart het, ga ik DP gebruiken. Dank voor het verlossende antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
XelaRetak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:42:
[...]

De gebruikelijke kleurruimte is 8 bit en 4:4:4 subchroma. Dat doet HDMI 2.0 dus wel gewoon op 4K.

Als je HDR aanzet (dan heb je altijd 10 bit kleuren), dan ga je terug in hz of als je 60hz wilt halen, ga je naar de (voor tv gebruikelijke) chroma subsampling 4:2:0.

Het lijkt mij bijzonder dat via het Dock er opeens 10 bit gebruikt wordt versus 8 bit (of 10 bit met chroma subsampling) via een rechtstreekse kabel.

Het probleem ligt er waarschijnlijk aan dat de USB-poort maar 2 van de 4 USB 3.x-pinnen gebruikt voor video. Dan heb je dus maar de helft van de bandbreedte.

Waarschijnlijk moet je een instelling doen in de bios om de volledige bandbreedte te krijgen:
“Enable High Resolution mode”

Zie ook: https://h30434.www3.hp.co...5-do-4k-60hz/td-p/7869105
Pagina: 1