Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 18:21
Deze NUC heb ik zo'n 10 jaar in gebruik als kleine Linux server. De laatste 4 jaar als Fedora server. Er zit 8GB geheugen in en een Samsung SSD van 1TB.
Na het uitvoeren van een Fedora update, wilde ik het apparaat rebooten. Daar kwam het apparaat niet goed uit, bleef steken bij het "uitgaan". De boodschap heb ik jammer genoeg niet geregistreerd, was iets met DM, dus filesysteem (ik gebruik encrypty, LUKS).
Dingen gaan vaker fout, dus voerde ik een hardware matige power down in en zette het apparaat aan.
Sindsdien werkt het niet:
  • er is geen decteerbaar HDMI output, scherm blijft zwart, monitor ontdekt geen signaal
  • power lampje gaat wel aan, ventilator hoor ik wel, maar verder gebeurt er ook niets
Na een reboot moet ik altijd een wachtwoord voor de disk intikken. Ik probeerde dit blind te doen, maar ook dit leverde niets op.

Het volgende heb ik verder getest:
  • Ik heb de voeding gecontroleerd, deze levert gewoon 12V en lijkt dus goed te werken
  • Ik heb het apparaat aangesloten op een energieverbruikmeter, en ik zie een normaal verbruik van zo'n 3-4W
  • ik heb het geheugen eruit gehaald en gestart, zie nog steeds geen HDMI signaal
  • ik heb het apparaat uit elkaar gehaald en zie een groen lampje branden op het moederbord
  • afgezien van stof zag de moederbord er verder goed uit, geen zichtbare brandplekken of ontplofte condensatoren (ben hier niet goed in, kan dus wel iets over het hoofd zien)
  • ook zonder WiFi module zie ik geen HDMI signaal
  • ik probeerde het BIOS te resetten door een jumper te verplaatsen, dat proces kan ik eigenlijk verder niets mee, want je hebt dan video output nodig om te zien wat je moet doen, en dat lukt dus niet
Nu wil ik best wel accepteren dat na 10 jaar het genoeg is geweest voor het apparaat en ik kijk al uit naar een vervangen (waarschijnlijk RPi 5), maar het is toch gek dat in 1 keer de geest uit de fles gaat.

Is er nog wat aan te doen, of is dit een gevalletje voor de afvalverwerking?

Beste antwoord (via mcmd op 09-01-2025 17:11)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

mcmd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:24:
maar het is toch gek dat in 1 keer de geest uit de fles gaat.
Niet echt. De meeste dingen werken prima tot ze opeens niet meer werken :P
Daarnaast is het niet opeens, maar tijdens een reboot. Dat is vooral voor caps en spanningsregelaars een korte piekbelasting.

Zie je bij oude servers/systemen wel vaker, die draaiden jaren perfect. totdat ze een keer gereboot worden

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 08-01-2025 16:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
Ik lees in je genomen stappen nog niet of je ook de SSD hebt verwijderd?
Of geheugen = SSD hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
The_Doman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:42:
Ik lees in je genomen stappen nog niet of je ook de SSD hebt verwijderd?
Of geheugen = SSD hier.
Dat heb ik wel gedaan inderdaad. Geheugen ≠ SSD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:50
CMOS batterij ook al verwijderd voor langere tijd?
Dat wil nog wel eens helpen om een systeem volledig te resetten.
Eventueel in combinatie met de CMOS clear jumper.

Github Gist: How to fix Intel NUC that refuses to boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
Ik verwacht eigenlijk ook een batterij in het systeem, maar ik zie/zag deze niet zitten.
Hmm, ik ga het apparaat nog maar eens een keer openmaken, want er zou wel iets in moeten zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

mcmd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:24:
maar het is toch gek dat in 1 keer de geest uit de fles gaat.
Niet echt. De meeste dingen werken prima tot ze opeens niet meer werken :P
Daarnaast is het niet opeens, maar tijdens een reboot. Dat is vooral voor caps en spanningsregelaars een korte piekbelasting.

Zie je bij oude servers/systemen wel vaker, die draaiden jaren perfect. totdat ze een keer gereboot worden

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 08-01-2025 16:03 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
The_Doman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:19:
CMOS batterij ook al verwijderd voor langere tijd?
Dat wil nog wel eens helpen om een systeem volledig te resetten.
Eventueel in combinatie met de CMOS clear jumper.

Github Gist: How to fix Intel NUC that refuses to boot
Batterij gevonden, zat in plastic verpakt waar 2 draadjes uitkomen, onder de ventilator. Ook dat helpt niet.

Het is dus gewoon kapot! Toch dan wel weer vreemd dat nog steeds 3W geconsumeerd wordt.
Pagina: 1