Ziggo aansluiting verleggen ivm verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In ons huis komt de groene Ziggo-kabel via de kruipruimte door een gaatje in de houten vloer in de woonkamer binnen. We gaan binnenkort verbouwen, waarbij de kruipruimte volgestort gaat worden met schuimbeton. Het lijkt me niet handig dat die kabel daar dan blijft liggen ;) Daar moet dus iets mee. Naast de woonkamer zit een muur en de gang. Onder de gang zit een kelder. Het zou mij handig lijken om de groene Ziggo-kabel in de kelder uit te laten komen. Dan kan ik daar het modem neerzetten en evt. vanuit de kelder een leiding laten leggen naar de woonkamer, zodat ik daar een bedraad wifi-punt neer kan zetten voor goed bereik in de woonkamer en evt. ook nog de coax-kabel kan doortrekken naar de tv. In de kelder had ik ook al een ethernetkabel lopen die doorgetrokken wordt naar de bovenverdieping. Op deze manier blijft de verbinding naar de bovenverdieping dus ook gewoon werken. Bijkomend voordeel vind ik dat ik op deze manier geen modem en bedrading in de woonkamer hoef te hebben liggen.
Dit jaar krijgen we ook glasvezel. Mijn idee is om dat dan ook in de kelder binnen te laten komen, zodat alles bij elkaar ligt.

Ziet iemand bezwaren tegen mijn plan? Of zou ik dit allemaal eerst aan Ziggo moeten voorleggen, zodat zij een nieuwe hoofdaansluiting gaan maken (wat ws. geld kost). En mag zo'n kabel uberhaupt in de kelder binnenkomen, of zijn daar regels voor? (kelder is verder niet vochtig).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:34

servies

Veni Vidi Servici

Je hebt nu nog de kans: leg eventueel nog extra loze leidingen aan. En al helemaal voor ethernet.
De modem zou ik gewoon (laten) verplaatsen naar de kelder.
Eventueel zorgen dat je altijd toegang tot het "laspunt" blijft houden via bijvoorbeeld een lasdoos die onder de vloer op het schuimbeton komt te liggen...

uit een ouder topic:
frennek schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:44:
Het mag niet nee, maar ik heb het zelf ook gedaan. Het zat op de meest onhandige plek in mijn woning, verplaatsen duurde ontzettend lang en was ook ontzettend duur. Bovendien moest de aansluiting daar weg, want het zat op een plek waar een stalen kolom voor een uitbouw moest komen (verbouwing ging direct van start bij koop huis).

Belangrijk is dat je een goede kwaliteit grondkoppeling haalt en identieke kwaliteit en dikte coax kabel. Dan kan je een volwaardige doorverbinding doen volgens dezelfde kwaliteit die een Ziggo monteur zou doen. Blijf weg van troep van de bouwmarkt. Een doorverbinding in coax kabel heeft andere kwaliteitseisen dan bijvoorbeeld stroomkabels, waar een kroonsteentje zou werken.

Kijk hier voor geschikte koppeingen die ook gewoon in de busjes van de Ziggo monteurs liggen: https://www.kabelnl.nl/kabelschade

En onderzoek waar je kabel vandaan komt. Misschien kan je hem vanuit de kruipruimte terugtrekken, kan je daar mooi de las maken en ergens anders naar binnen boren.

Edit: en zoek even filmpjes op hoe je de kabel het mooiste stript en de mantel omvouwt. Het zit in de details bij dergelijke koppelingen of je signaalverlies hebt of niet (al kan je vaak wel wat signaalverlies leiden zonder gevolgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:53
Ik heb toen wij beton gingen storten de groene kabel in een 19mm buis gedrukt met een kwalitatief koppelstuk erop en verlengd naar de locatie waar ik het wel wilde hebben.
Als Ziggo het er niet mee eens is dan kunnen ze het dus van buiten er weer uit trekken en het op hun manier anders doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 21:45
Je hebt dus koperkabel vraag is alleen waar je ISRA punt zit. Ik ben niet bekend met groene ziggo kabeltjes weet even niet of je daar nu de aanvoer mee bedoelt of niet. Punt blijft hetzelfde:
Heb jij een ISRA punt in je kelder, zit daar dan die ziggo kabeltje in die door de vloer gaat? Dan mag wat je wilt doen.
Is het kabeltje de aanvoer en gaat hij door de vloer en heb je dan pas je ISRA punt in de woonkamer. Dan mag je niet doen wat jij graag zou willen. Het punt en de kabel zelf is namelijk niet jou eigendom. Nou kun je dat wel zelf verleggen, veel tweakers zijn je al voorgegaan, maar dan is al het risico wel voor jou want eigenlijk mag dat niet.

Glasvezel dan inderdaad gewoon laten zetten waar jij het wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ok thanks! Ik hoop eigenlijk dat ik de kabel gewoon naar de kelder kan trekken zonder deze te verlengen oid (toen ik de laatste keer in de kruipruimte was lag er volgens mij wel een langer opgerold stuk dan nodig). Het stukje naar de kelder is ook niet heel veel verder dan waar de kabel nu uit de vloer komt. Het idee om hem dan in een buis te doen lijkt me dan idd een goed plan.

Zou ik op deze manier ook de glasvezelkabel in de kelder kunnen krijgen? Deze ligt er nog niet (alleen een oranje sprietje in de voortuin), dus ik kan nog kiezen hoe die gelegd wordt. Als ik een loze leiding bij de voorgevel uit de grond laat komen, dan kunnen ze die glasvezelkabel zo doortrekken naar de kelder. Of doen ze daar niet aan mee, omdat het dan te lang wordt of niet volgens specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Toen ik nog bij Ziggo werkte en verantwoordelijk was voor huisaansluitingen, was een verplaatsen < 5m gratis.
Je kunt even een aanvraag indienen via mijnaansluiting.nl en kijken wat het antwoord is.

Als jij zelf aan de kabel gaat lopen sleutelen heb je weleens kans dat je, in het geval van storingen, een flinke rekening krijgt.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:46
Let erop dat je het AOP wel hoog genoeg aan de muur ophangt. Bij mijn ouders hebben we destijds de coax die in de woonkamer kwam doorgetrokken naar de naastgelegen kelder. AOP en splitters te laag opgehangen, die waren na een paar jaar knalgroen geworden door condens en bijbehorende corrosie.

Wat de glasvezel betreft, de monteur is je dankbaar voor zo'n buisje. Bij mij hebben ze bij de aanleg het sprietje niet eens bij de gevel laten uitsteken maar is die direct door het buisje naar de meterkast gegaan.

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 08-01-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Rensjuh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:51:
Toen ik nog bij Ziggo werkte en verantwoordelijk was voor huisaansluitingen, was een verplaatsen < 5m gratis.
Je kunt even een aanvraag indienen via mijnaansluiting.nl en kijken wat het antwoord is.

Als jij zelf aan de kabel gaat lopen sleutelen heb je weleens kans dat je, in het geval van storingen, een flinke rekening krijgt.
Ik heb mijn punt om laten van de woonkamer naar meterkast (ca 8 meter): zelf geultje gegraven, 19mm mantelbuis, monteur hoefde alleen te lassen en plaatsen (150 euro voor de Ziggo monteur).
Officieel mag je niet zelf de kabel verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
toekie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:45:
Je hebt dus koperkabel vraag is alleen waar je ISRA punt zit. Ik ben niet bekend met groene ziggo kabeltjes weet even niet of je daar nu de aanvoer mee bedoelt of niet. Punt blijft hetzelfde:
Heb jij een ISRA punt in je kelder, zit daar dan die ziggo kabeltje in die door de vloer gaat? Dan mag wat je wilt doen.
Is het kabeltje de aanvoer en gaat hij door de vloer en heb je dan pas je ISRA punt in de woonkamer. Dan mag je niet doen wat jij graag zou willen. Het punt en de kabel zelf is namelijk niet jou eigendom. Nou kun je dat wel zelf verleggen, veel tweakers zijn je al voorgegaan, maar dan is al het risico wel voor jou want eigenlijk mag dat niet.

Glasvezel dan inderdaad gewoon laten zetten waar jij het wilt.
voor zover ik kan nagaan komt die groene ziggo-kabel gewoon uit de grond door mijn voorgevel de kruipruimte in. Die gaat vervolgens met een gat door de houten vloer de woonkamer in. En in de woonkamer zit dan een coax-doosje (vermoedelijk is dat dan het isra-punt). Het gaat hier om een huis uit de jaren 50, dus eea. is ws. nooit vanaf het begin met coax opgeleverd.

Dat coax-doosje heb ik toen we hier een jaar of 8 geleden kwamen wonen vervangen door een nieuwe die we van Ziggo bij het modem geleverd kregen (oude zag er ook heel oud uit en lag gewoon op de grond). Paar jaar geleden heb ik nog eens een monteur over de vloer gehad omdat we wat problemen hadden met het signaal en toen heeft ie die coax-doos nogmaals vervangen en ook heel precies de kabel gestript voor optimaal signaal. Die monteur gaf idd ook aan dat je deze eigenlijk niet zelf mag vervangen of losmaken, maar kennelijk stuurden ze je een paar jaar geleden nog wel gewoon zo'n nieuwe aansluitdoos op bij een modem om dit zelf te vervangen. En 50 jaar geleden was het vast ook niet zo streng ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:56

Pizzalucht

Snotneus.

Palomar schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:46:
Ok thanks! Ik hoop eigenlijk dat ik de kabel gewoon naar de kelder kan trekken zonder deze te verlengen oid (toen ik de laatste keer in de kruipruimte was lag er volgens mij wel een langer opgerold stuk dan nodig). Het stukje naar de kelder is ook niet heel veel verder dan waar de kabel nu uit de vloer komt. Het idee om hem dan in een buis te doen lijkt me dan idd een goed plan.

Zou ik op deze manier ook de glasvezelkabel in de kelder kunnen krijgen? Deze ligt er nog niet (alleen een oranje sprietje in de voortuin), dus ik kan nog kiezen hoe die gelegd wordt. Als ik een loze leiding bij de voorgevel uit de grond laat komen, dan kunnen ze die glasvezelkabel zo doortrekken naar de kelder. Of doen ze daar niet aan mee, omdat het dan te lang wordt of niet volgens specificaties?
Zo heb ik het ook gedaan ivm schuimbeton, dus loze leiding bij de voorgevel die naar de kelder ging, werkten ze prima aan mee en er lag genoeg fiber onder de stoep om in de kelder uit te komen, de glasvezel door de flexibele leiding trekken ging ze alleen niet heel makkelijk af :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Rensjuh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:51:

ik snap dat ook wel en zal ook zeker geen koppelingen oid plaatsen op achteraf onbereikbare plekken, maar een losse kabel die nu op plek x legt een beetje verleggen naar plek y (waarbij ik dan wel even de aansluitdoos los moet schroeven) moet denk ik geen problemen opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Palomar schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:09:
[...]

ik snap dat ook wel en zal ook zeker geen koppelingen oid plaatsen op achteraf onbereikbare plekken, maar een losse kabel die nu op plek x legt een beetje verleggen naar plek y (waarbij ik dan wel even de aansluitdoos los moet schroeven) moet denk ik geen problemen opleveren...
Jij denkt van niet, ik verwacht ook van niet.
Tot er ooit wel iets is en dan zit je aansluiting niet meer waar hij door Ziggo gemonteerd is.
Dan kun je nog weleens een flinke rekening krijgen...

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 21:45
Die monteur gaf idd ook aan dat je deze eigenlijk niet zelf mag vervangen of losmaken, maar kennelijk stuurden ze je een paar jaar geleden nog wel gewoon zo'n nieuwe aansluitdoos op bij een modem om dit zelf te vervangen. En 50 jaar geleden was het vast ook niet zo streng
Je weet heel goed wat je aan het doen bent dus ;)
Dacht meld het ff nieuw ISRA punt vragen ze stiekem best veel voor mocht je die kapot maken bij het verplaatsen en die hebben ook zo'n breek seal dacht ik. Als je pech hebt doen ze moeilijk vandaar.

Heb ooit zelf wat bij elkaar moeten klooien in mijn studenten huis nadat grapjassen na een feestje het modem eraf getrokken hadden.....
Monteur die maanden later pas kon vond het nog creatief opgelost (keystone eraan geknepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:40
Je kunt altijd even contact zoeken met Ziggo om te vragen wat het kost. Als je het teveel vindt kun je het alsnog zelf proberen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-06 17:41
Volgens mij wordt het ISRA punt en de ziggo aansluiting hier door elkaar gehaald.
Het ISRA punt komt binnen via een 4 polige stekker of kastje waar vaak een rj11 stekker aan zit. Deze zou ik zelf niet verplaatsen.

In dit topic gaat het over de ziggo aansluiting en is dit dus niet relevant. Officieel zul je de ziggo aansluiting zelf niet mogen verplaatsen.
Het is zelf echter heel makkelijk te doen. Kabel loshalen en weer netjes aansluiten. Even een stukje plakband erom na het loshalen zodat je niet per ongeluk ergens sluiting kunt maken met de kabel. Als je het netjes doet hoef je kabel ook niet opnieuw te strippen.
Ook het opnieuw strippen van de kabel is niet erg moeilijk, alleen even goed opletten op de juiste lengtes.
Heb ook nog nooit gezien dat er iets van een seal op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:46:
(toen ik de laatste keer in de kruipruimte was lag er volgens mij wel een langer opgerold stuk dan nodig).
Dan is het in mijn ogen niet zo moeilijk... Doosje open maken, kabel netjes demonteren, kabel terugtrekken, doosje verplaatsen, kabel weer netjes aansluiten en zorgen dat je afscherming niet de middelste ader raakt dan is er weinig aan de hand.

Dat de kabel niet van jou is klopt. Maar met een beetje handigheid heb je dit zo gefixt, zonder extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:34
Misschien wel goed om de juiste termen te gebruiken voor de verschillende netwerk technieken.

ISRA (of eigenlijk IS/RA) is het scheidingsvlak tussen de koperlijn van KPN en het eigen netwerk van de klant.

Voor COAX netwerken is dat scheidingsvlak de AOP (abonnee-overgangspunt).

Dus als je met Ziggo in gesprek gaat dan is het handiger om te praten over AOP dan ISRA.

Voor de meeste netwerken geldt dat er geen wijzigingen aangebracht mogen worden aan deze aansluitingen door "niet bevoegden".

Wat ook al eerder werd gemeld, als je door aanpassingen van deze punten storing in het netwerk hebt veroorzaakt kan de kosten daarvoor bij je in rekening gebracht worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
Rensjuh schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Jij denkt van niet, ik verwacht ook van niet.
Tot er ooit wel iets is en dan zit je aansluiting niet meer waar hij door Ziggo gemonteerd is.
Dan kun je nog weleens een flinke rekening krijgen...
Het is een oud huis. Ziggo heeft geen administratie waar die dingen zitten en gaat er echt niet om zeuren.
Hier in het rijtje woningen waar ik woon zot dat ding na 50 jaar echt op allerlei verschillende plekken van meterkast tot garage tot woonkamer op 1e verdieping of de kamer eronder. Totaal geen touw meer aan vast te knopen.
(Soms is die zelfs doorgeknipt of hangt die gewoon los...)

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 10-01-2025 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Palomar schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:18:
In ons huis komt de groene Ziggo-kabel via de kruipruimte door een gaatje in de houten vloer in de woonkamer binnen. We gaan binnenkort verbouwen, waarbij de kruipruimte volgestort gaat worden met schuimbeton. Het lijkt me niet handig dat die kabel daar dan blijft liggen ;) Daar moet dus iets mee. Naast de woonkamer zit een muur en de gang. Onder de gang zit een kelder. Het zou mij handig lijken om de groene Ziggo-kabel in de kelder uit te laten komen. Dan kan ik daar het modem neerzetten en evt. vanuit de kelder een leiding laten leggen naar de woonkamer, zodat ik daar een bedraad wifi-punt neer kan zetten voor goed bereik in de woonkamer en evt. ook nog de coax-kabel kan doortrekken naar de tv. In de kelder had ik ook al een ethernetkabel lopen die doorgetrokken wordt naar de bovenverdieping. Op deze manier blijft de verbinding naar de bovenverdieping dus ook gewoon werken. Bijkomend voordeel vind ik dat ik op deze manier geen modem en bedrading in de woonkamer hoef te hebben liggen.
Dit jaar krijgen we ook glasvezel. Mijn idee is om dat dan ook in de kelder binnen te laten komen, zodat alles bij elkaar ligt.

Ziet iemand bezwaren tegen mijn plan? Of zou ik dit allemaal eerst aan Ziggo moeten voorleggen, zodat zij een nieuwe hoofdaansluiting gaan maken (wat ws. geld kost). En mag zo'n kabel uberhaupt in de kelder binnenkomen, of zijn daar regels voor? (kelder is verder niet vochtig).
Ik heb gewoon de groene kabel in een lasdoos verlengd. De kabel ging door de voorgevel de woonkamer in. Op die plek heb ik een muurdoos met kapje gemaakt en verlengd met een buis naar de meterkast. Ik denk niet dat de "eigenaar" van de kabel er ooit naar zal kraaien.

Hier ook schuimbeton. Achteraf had ik liever nog meer loze leidingen of zelfs een dikke mantel (of pvc) buis neer moeten leggen. Leg sowieso een buis helemaal van de voortuin naar achtertuin. Was handig geweest voor mij achteraf :P

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-06 14:41
Caelorum schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:22:
[...]

Het is een oud huis. Ziggo heeft geen administratie waar die dingen zitten en gaat er echt niet om zeuren.
Hier in het rijtje woningen waar ik woon zot dat ding na 50 jaar echt op allerlei verschillende plekken van meterkast tot garage tot woonkamer op 1e verdieping of de kamer eronder. Totaal geen touw meer aan vast te knopen.
(Soms is die zelfs doorgeknipt of hangt die gewoon los...)
Probleem komt pas als er een monteur moet komen omdat de boel niet werkt, of wanneer je je huis verkoopt en jij bijv altijd een andere provider hebt gehad en een nieuwe bewoners voor Ziggo kiezen en dus een afgeknipte kabel moeten oplassen/verlengen/verplaatsen. Die kosten zijn meestal voor de (nieuwe) bewoner dan.

Voor TS:
Indien je de kabel zelf wil verleggen dan is dat op zich te doen zolang je niet zelf de kabel hoeft te verlengen. In de grond naar je woning en je AOP ligt een C6 of een C9 kabel. Ligt beetje aan de te overbruggen lengte. In de regel is een AOP niet zo heel spannend, maar als dit niet goed is aangesloten kan je echt hele rare storingen met je Ziggo diensten krijgen.

De tip is hier al eerder gegeven. Wil je de kabel echt helemaal omleggen is het beter om te informeren bij mijnaansluiting.nl.

Mocht je zelf verlengen en krijg je in de toekomst toch problemen dan kan je een rekening verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:54
JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:36:
[...]

Probleem komt pas als er een monteur moet komen omdat de boel niet werkt, of wanneer je je huis verkoopt en jij bijv altijd een andere provider hebt gehad en een nieuwe bewoners voor Ziggo kiezen en dus een afgeknipte kabel moeten oplassen/verlengen/verplaatsen.

Mocht je zelf verlengen en krijg je in de toekomst toch problemen dan kan je een rekening verwachten.
Die je anders nu krijgt als je de verplaatsing door Ziggo laat doen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 454SS
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 06-06 08:25
Is er bij jou dan geen schouwing geweest voor de glasvezel? (even los van de Ziggo-vraag) Toen ze bij mij kwamen kon ik zelf aangeven waar ik hem binnen wilde laten komen. Woonkamer vond ik niet handig omdat jij (of moeder de vrouw) vroeg of laat wellicht de inrichting wilt veranderen. Dus ik heb hem in de meterkast binnen laten komen, veel handiger. _/-\o_ Daar komt ook het koper van de KPN binnen. Stiekem is de meterkast ook mijn technische ruimte met router/switch, NAS en DECT basisstation voor werk-VOIP. O-)

De schouwing was de stap tussen uitstekend sprietje in de voortuin en het daadwerkelijk binnenbrengen. Bij ons op de zaak ging dat ook zo. Ook nog eens twee keer omdat wij hier op het bedrijventerrein 2 fysieke glasvezelkabellaars hebben. Handig joh, twee keer de straat helemaal open en allerlei bedrijven onbereikbaar. Gelukkig maar steeds een dag, maar toch, een vrachtwagen wegsturen omdat hij niet kan lossen is best wel een dingetje. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:29

Vliegvlug

Flight Simple

JipJapGoedje schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:36:
[...]

Probleem komt pas als er een monteur moet komen omdat de boel niet werkt, of wanneer je je huis verkoopt en jij bijv altijd een andere provider hebt gehad en een nieuwe bewoners voor Ziggo kiezen en dus een afgeknipte kabel moeten oplassen/verlengen/verplaatsen. Die kosten zijn meestal voor de (nieuwe) bewoner dan.
Nou ik denk dat dat wel losloopt hoor.

Toen ik mijn huidige huis, wat ongeveer 35 jaar oud is, een paar jaar geleden in kwam en daar mijn Ziggo internet naar toe heb verhuisd bleek de coax aansluiting niet meer te zijn dan een klein stukje groene kabel die uit de vloer van de meterkast stak en waarop zo’n ouderwetse haakse connector zonder enige afscherming zat:
Goedkope haakse coax connector
En dat is echt niet iets wat ziggo zo heeft opgeleverd ooit. ;)

Hierop zat een drieweg splitter naar een coax aansluitpunt in de woonkamer en de slaapkamer.
Was gefreubel van de vorige bewoners die alleen TV via de kabel hadden en internet via het KPN kopernetwerk.

Ziggo is toen langs geweest en heeft zonder morren of kosten de kabel iets verlengd met een degelijk koppelstuk en een netjes AOP kastje op de zijkant van de meterkast geschroefd.
Voor TS:
Indien je de kabel zelf wil verleggen dan is dat op zich te doen zolang je niet zelf de kabel hoeft te verlengen. In de grond naar je woning en je AOP ligt een C6 of een C9 kabel. Ligt beetje aan de te overbruggen lengte. In de regel is een AOP niet zo heel spannend, maar als dit niet goed is aangesloten kan je echt hele rare storingen met je Ziggo diensten krijgen.
Zelf verlengen zou ik toch niet zo snel doen, een goede verlengconnector regelen die ook nog eens vochtbestendig is voor in de kruipruimte lijkt me al lastig en ook omdat het opvalt dat je dan geen groene kabel aan je AOP kastje hebt zitten wat best opvalt als Ziggo een keer langs komt. Weet niet of je die groene kabel als particulier kan krijgen.

Gaat het echter enkel om het verleggen van de groene kabel in de kruipruimte waarbij je genoeg lengte hebt dan zou ik het gewoon doen.

Heb ik ook gewoon gedaan in mijn vorige woning die inmiddels ook ruim 35 jaar oud is.
Daar zat de AOP eerst achter in de woonkamer en die heb ik naar de meterkast verplaatst. De coaxkabel kwam vooraan het huis binnen waar ook de meterkast zat en achterin de woonkamer zat eerst het AOP.
Dus ik had daarna echt meters over. Heb de kabel dezelfde lengte gehouden en de overlengte in de kruipruimte gelaten.
Ziggo is na deze verplaatsing ook nog een keer langs geweest voor een storing en er is niets van gezegd dat de aansluiting in de meterkast zat ipv achterin de woonkamer.
Zoals hier eerder gezegd denk ik niet dat er een administratie is en als die er al is dat een monteur dat vooraf allemaal uitzoekt, dat doet hij ter plekke wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-06 15:44
Moet het eigenlijk wel weg? Volgens mij kan zo'n kabel probleemloos in het schuimbeton liggen. Ik zou er misschien wel inderdaad een gele (flex) buis om doen zodat er nog wat mee kan.
Het groene deel is het deel voor het AOP en daar hoor je eigenlijk niet aan te zitten, maar Ziggo heeft amper administratie en doet niet snel moeilijk over beetje verplaatsen. Oplengen zou ik niet snel doen, een verbinding en een ander soort coax kan een demping geven of meer instraling van storende signalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:45

fxs81

Julianadorp

Kan je gewoon doen, hier laatst een hele discussie gehad met ziggo die vol bleef houden dat de kabel echt in de meterkast omhoog kwam en niet in de woonkamer terwijl deze hier ook direct vanaf de straat onder het huis door de kruipruimte door de woonkamer in gaat. Ziggo heeft geen flauw idee waar jou kabel omhoog komt dus dat kan net zo goed in de kelder zijn. Gewoon netjes loshalen in de woonkamer en vastzetten in de kelder zou ik zeggen mits het past zonder verlengen.

[ Voor 5% gewijzigd door fxs81 op 10-01-2025 12:38 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
indien de groene kabel lang genoeg is gewoon verplaatsen naar de kelder.... zeker als je er niks af hoeft te knippen / slopen / daarna moet herstellen...

beetje afhankelijk van wat voor AOP je hebt.... soms heb je t geluk dat er een F-Connector gebruikt is..
of je hebt gewoon een stokoud exemplaar... en verhuist de handel gewoon en zet er dan een nieuwe op..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:46

VW-Arjan

★★★★★

Doe de kabel hoe dan ook in een buis. Stel dat ze van ziggo de kabel moeten terugtrekken dan kan dat nog.

Leg dus 2 buizen aan. 1 voor de bestaande ziggo en 1 voor toekomstige glasvezel.

Denk ook op andere plekken na of je nog een kabel nodig gaat hebben. Kun je nu allemaal voorbereiden. Achteraf mag je in beton gaan hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:12

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mocht je de kabel zelf gaan verleggen en een mantelbuis je leven6, neem dan een pvc 50 of 70 mm zodat je er echt nog alle kanten mee op kunt. Ook dikkere, nieuwe, extra, whatever kabels kunnen er dan doorheen.

Ooit wisselen we niet beter dan dat de telefoonlijn het eindpunt was, daarna was coax ineens het walhalla...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1