Fritz! aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-09 12:55
Ik heb momenteel de standaard KPN Box12 router hangen en ik wil deze vervangen voor een Fritz!Box.

Hij hoeft niet veel meer te kunnen dan wat ik nu kan. Ik wil er een eigen VPN op zetten en meer controle over verdeling van fixed ip-adressen hebben. M'n LAN gaat momenteel vanuit de KPN router via een switch naar de rest van de woning.

Tzt wil ik wellicht m'n Linksys Velop wired mesh op termijn wil vervangen voor een aantal FRITZ!Repeater 6000 of 3000 (mits deze wired aangesloten kunnen worden..)
Ik zit op glas, er hangt nu een converter tussen het glasmodem en de kpn router, de converter hangt niet in de weg, dus die mag wat mij betreft blijven.

Welke Fritz!Box adviseren jullie ter vervanging?

[ Voor 15% gewijzigd door Vuilnisauto op 08-01-2025 11:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Repeaters kunnen wired aangesloten, maar ik ben niet echt onder de indruk van hun kwaliteiten of ergonomie.

De meerwaarde van Wifi 6 is twijfelachtig in de thuissituatie, maar goed, gewoon met de tijd mee.

Aanezien je het glasmodem houdt, dan kom je snel uit op:
FRITZ!Box 7530 AX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Keypunchie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:41:
Repeaters kunnen wired aangesloten, maar ik ben niet echt onder de indruk van hun kwaliteiten of ergonomie.

De meerwaarde van Wifi 6 is twijfelachtig in de thuissituatie, maar goed, gewoon met de tijd mee.

FRITZ!Box 7530 AX
Ik ben voor de 4060 gegaan, die heeft een 2,5 mbit poort, een snellere processor, meer geheugen en snellere WiFi.

De snellere cpu er meer geheugen geven een veel snellere VPN verbinding tov de 7530.

Hier onder de vergelijking.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1797990;1746544/

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 08-01-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jake1996
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-09 10:44
Je hebt geen DSL meer dus een 4050 voldoet prima. Heb zelf een 4060 en een 3000 AX in een Mesh config. Net te laat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door jake1996 op 08-01-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuilnisauto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-09 12:55

FRITZ!Box 7530 AX
Repeaters zonder draadje werkt bij mij thuis helaas niet, ik woon in een zeer degelijke nieuwbouwwoning, dus er valt na een aantal meter niet zoveel meer te repeaten. Los daarvan is wordt bij mijn weten per repeater de snelheid en capaciteit van het signaal gehalveerd, maar geen idee of dat in een fatsoelijke mesh ook zo is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mesh is niets anders dan meerdere repeaters die eventueel ook bedraad aangesloten kunnen worden en bij uitval van de wire, wireless verder functioneren.
Als je de media converter blijft gebruiken kan je eigenlijk iedere Fritzbox met een UTP Wan aansluiting gebruiken (zijn ze volgens mij allemaal).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Repeaters zonder draadje werkt bij mij thuis helaas niet, ik woon in een zeer degelijke nieuwbouwwoning, dus er valt na een aantal meter niet zoveel meer te repeaten. Los daarvan is wordt bij mijn weten per repeater de snelheid en capaciteit van het signaal gehalveerd, maar geen idee of dat in een fatsoelijke mesh ook zo is...
Dit zijn geen echte repeaters*, maar AVM's versie van een AP (ook dedicated radio voor backhaul, meen ik). Ze werken prima hoor, maar ik vind hun ontwerp niet handig met het kabeltje.

*Ik gebruik nog de echt old-school definitie van repeater, een device dat simpelweg het radiosignaal oppakt en *nog* een keertje uitzend.

[ Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 08-01-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:15

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Vuilnisauto schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:13:
Ik heb momenteel de standaard KPN Box12 router hangen en ik wil deze vervangen voor een Fritz!Box.

Hij hoeft niet veel meer te kunnen dan wat ik nu kan. Ik wil er een eigen VPN op zetten en meer controle over verdeling van fixed ip-adressen hebben. M'n LAN gaat momenteel vanuit de KPN router via een switch naar de rest van de woning.

Tzt wil ik wellicht m'n Linksys Velop wired mesh op termijn wil vervangen voor een aantal FRITZ!Repeater 6000 of 3000 (mits deze wired aangesloten kunnen worden..)
Ik zit op glas, er hangt nu een converter tussen het glasmodem en de kpn router, de converter hangt niet in de weg, dus die mag wat mij betreft blijven.

Welke Fritz!Box adviseren jullie ter vervanging?
Een 7590 van marktplaats en een paar repeaters die daar ook op staan 👍. Ik heb zelf de 6000s staan… maar de 3000 kan ook prima. Uiteraard alles bedraad.

Nieuw kopen is voor jou niet nodig schat ik zo in…

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 08-01-2025 22:45 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Anno 2025 is de meerwaarde van WiFi-6 bovenal dat je apparaten koopt met actuele chips die nog in support zijn, waardoor je langere tijd (security) updates kunt blijven verwachten. WiFi-5 is ondertussen 10 jaar oud en veel chipsetvendoren beginnen stekker uit support te trekken.

Zelfs al zou WiFi-5 voldoen aan alle performance-eisen wil je jezelf niet opzadelen met unsupported meuk. Het is alsof je nu een 7th gen Core i7 zou kopen - leuk, maar als Windows 10 straks op zwart gaat heb je een probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@dion_b Ben het zeker niet met je oneens. Goed moment om mee te gaan en te zorgen dat je nieuwe spullen hebt. Je bent toekomstvast.

Aan de andere kant, apparaatjes met 802.11g werken ook nog gewoon met nieuwe routers. (en vice versa, nieuwe apparaten kunnen gewoon naar 802.11g terugschakelen voor een verbinding met een stokoude router)

Aan de netwerk-kant vind ik de backwards compatibility eigenlijk wel heel netjes. Aan de client-kant zie je echter dat je problemen krijgt.

Zo kan sommige ouwe meuk prima airtime krijgen. Maar *geen* WPA2 handshake afronden.

Dus de wat gekke situatie die je nu krijgt: erg oude router <-> nieuw client-apparaat, gaat prima (maar sloom). nieuwe router <-> oud apparaat, gaat niet zo fijn.

Uiteraard is in beide gevallen er de mogelijkheid om de encryptie uit te schakelen (vaak bied de router geen WEP oid. optie meer aan, en terecht, dat komt op hetzelfde neer als uitschakelen), maar dat heeft zijn eigen onwenselijkheden.
Pagina: 1