Nieuwe PC advies

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4BYE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-01 06:51
Hallo,

Ik werk momenteel met een desktop PC die ik zelf in elkaar gezet heb. Dat is al weer even terug.
Ik wilde eigenlijk eind dit jaar vernieuwen en met Windows 11 beginnen (Misschien 12?) omdat Windows 10 dan afloopt. Ik gebruik mijn systeem voor fotobewerking (soms grotere aantallen converteren van RAW naar TIFF) en wil ook video gaan doen in de toekomst. Ik zag de flinke tijdwinst toen ik mijn videokaart upgrade deed naar de RTX 3060 Ti. Veel van mijn bewerkingsprogramma’s gebruiken GPU. Ik speel geen spellen!

Verder heb ik zo’n 5-6 SATA schijven met (speelfilm) videobestanden, muziek en foto’s. Aparte schijf voor mijn software en bestanden.
Mijn huidige systeem is een ROG Strix X-570-E met AMD Ryzen 7 3700X 8 core 3.60 GHz. 64GB intern en dus een NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti. Alles in een grote ANTEC kast.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat mijn vrouw haar (simpele) PC kuren krijgt en vervangen moet worden. Mijn bedoeling was mijn oude PC later naar haar door te schuiven omdat ze dan ook wat met foto’s e.d. kan gaan stoeien. Ik ben verder feitelijk een leek op computergebied omdat ik mij er nauwelijks mee bezig hou, totdat ik toe ben aan een nieuwe. Ik heb nu twee opties, nog even wachten en voor haar iets simpels regelen of zelf nu al een upgrade doen en die van mij daarna doorschuiven.

Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste gezien de prijs, maar wil wel wat opschieten met een nieuw systeem zodat het weer een tijd meekan. Ik heb geen voorkeur voor merken en vertrouw op de expertise van mensen hier. Ik kan alleen zeggen dat de ROG Strix X-570-E mij goed beviel met zijn auto instellingen. Ik doe niet aan over-klokken.

Ik heb inmiddels wat suggesties bekeken en kom voorlopig op deze selectie. Ik twijfel tussen het MSI en ASUS moederbord omdat ik graag wat meer USB 3 heb. Kast kom ik nog niet uit, maar begrijp inmiddels dat ik 3 van mijn SATA schijven kan vervangen met 2 4TB M.2, waardoor ik niet meer gebonden ben aan veel ruimte voor die schijven. Drie 3.5 is voldoende, MAAR ik moet nog wel mijn Blu-ray speler kwijt kunnen om schijven toe te voegen aan mijn bibliotheek.

Bij voorbaat dank voor uw tijd en moeite!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 345,99€ 345,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 198,-€ 198,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER WINDFORCE OC 12G€ 669,-€ 669,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 63,49€ 63,49
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 234,91€ 234,91
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 129,90€ 129,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 78,90€ 78,90
2SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 245,65€ 491,30
Totaal€ 2.380,49

[ Voor 46% gewijzigd door 4BYE op 10-01-2025 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crillius
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:27

Crillius

Goed gek is ook niet verkeerd

je gaat ongetwijfeld de boodschap krijgen dat er BBG's bestaan en dat verwacht wordt dat je zelf op zn minst een voorzet geeft qua componenten.

bij deze dus.

je noemt al een aantal zaken die prima met een filter in de pricewatch zijn op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 23:52
Inderdaad wat @Crillius zegt. Daarnaast mis ik een budget? Lijkt mij wel handig dit af te kaderen, anders krijg je de meest uiteenlopende adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het eerste dat je moet weten is dat moederborden steeds minder SATA aansluitingen hebben. Als je nog oude, relatief kleine hard disks hebt, kost het vaak meer aan energie om die draaiende te houden dan ze waard zijn, tenzij je PC vaak uit of in slaapstand staat. Sluit dus liever een grote hard disk aan, bijvoorbeeld van 16-22 TB. De oude disks kunnen in een externe behuizing via USB (tijdelijk aangesloten) nog worden benut voor backups. Zodoende hoeven ze niet vaak te draaien. Moederborden met meer dan 4x SATA hebben vaak een extra controller, die evenveel energie kan kost als het systeem zelf.

Je kan daarom het beste kiezen voor op een computer met 4x SATA.

Geen spellen betekent vaak dat je geen grafische kaart nodig hebt. Je kunt volstaan met een standaard iGPU (grafische chip ingebakken bij de processor). Dat heeft voordelen, want een grafische kaart zorgt voor veel energieverbruik. Omzetten van grafische bestanden gebeurt met de processor zelf, dus niet met de iGPU. Voor videobewerking heb je profijt van een gpu als je diepgaande videobewerking doet, bijvoorbeeld kleuren bijstellen voor een heel filmpje. Voor eenvoudig werk heb je geen snelle gpu nodig.

Je kunt in pincipe ieder modern moederbord kiezen met een processor met ingebouwde gpu. Als je met omvangrijke bestanden werkt is 32 of 64 GB geheugen aan te raden. Dat werkt ook vlotter als er in je browser veel tabs openstaan.

De monitor moet ook passen bij de computer. Als de monitor bijvoorbeeld alleen DisplayPort heeft, dan moet het systeem die ook hebben. HDMI komt het meeste voor. Oude monitoren die alleen DVI of VGA hebben kunnen beter worden vervangen. HD of UHD monitoren hoeven niet zo duur te zijn.

---

Alternatief
Je huidige computer is nog niet zo oud, dus misschien kan je toch beter een nieuwe computer voor je vrouw kopen en zelf met je huidige computer doorgaan. Een voorbeeld systeem voor je vrouw is een 12th-14th gen Intel systeem of een tweedehandse zakelijke merkdesktop (Dell, HP, Fujitsu) met een 6th-11th gen processor. Daar kun je ook gewoon mee aan hobby-fotobewerking doen. Het geheugen heeft dan misschien wel wat uitbreiding nodig.

Of een nieuwe relatief kleine mATX kast met mATX instapmoederbord en een i5 processor.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 147,60€ 147,60
1MoederbordenASUS Prime H610M-K D4€ 69,-€ 69,-
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 55,99€ 55,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 93,29€ 93,29
1SSD'sCrucial P3 1TB (CT1000P3SSD8)€ 57,09€ 57,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,97

Deze computer heeft 32GB DDR4 geheugen, 1 TB NVMe SSD, een snelle processor en een gewoon moederbord. De belangrijke onderdelen zijn kwalitatief goed/uitstekend en zuinig in idle. Het zal snel aanvoelen, doorgaans weinig geluid maken en niet zoveel verbruiken, rondom 10W. Een mATX kast kan naar keuze worden toegevoegd. Er kan een SATA/USB hard disk worden toegevoegd voor archiefdoeleinden. Bewerkingen kunnen worden gedaan op de SSD.

Je kunt er ook nog een toetsenbord of muis met PS/2 op aansluiten. USB mag ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:17
Je kan ook een 5700X3D + videokaart nemen. Dan heb je een systeem wat weer jaren mee kan en het scheelt een hoop geld.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.