Dak van schuurtje met zwakke constructie vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 22:02
Dag allen,

In de tuin staat een schuurtje (stond er al toen we het huis paar jaar geleden kochten, ergens in de jaren 90 gebouwd) waarvan het dak (golfplaat bitumen) af is en vocht begint door te laten. Dit wil ik vervangen maar het formaat schuurtje (2,5 bij 3,5 meter) staat niet toe dat ik vanaf de zijkanten op een ladder deze platen overal kan vastschroeven. Als ik van de binnenkant kijk zie ik enkele balken die op het eerste opzicht niet stevig genoeg lijken om mijn gewicht de dragen om er op te staan/zitten terwijl ik de platen vastschroef. zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fai_IW_cKADuMtyd25LS8LG2Dzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYDX18B6karE8EEKyEkP8ffa.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is, mis ik nou een simpele manier van aanpakken? Schuurtje is natuurlijk ook ooit gebouwd en heeft iemand die platen er ook op gekregen. Of onderschat ik wellicht de balken?

Tweede vraag: nu ik toch deze platen er af haal en nieuwe er op zet, is het handig om bijvoorbeeld eerst OSB platen te leggen en daar de nieuwe golfplaten op te schroeven?

Schuurtje wordt gebruikt om tuin spullen in op te slaan, gereedschap, grasmaaier, wat buitenspeelgoed van de kids.

Tips zijn welkom :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 23:06
Ik weet je lichaamsgewicht niet, maar ik denk dat wel mee zal vallen. Ga er eens aan hangen aan de binnenkant, merk je het snel genoeg lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Golfplaten zijn zelfdragend, maar kunnen geen gewicht hebben. Probeer er niet overheen te lopen of kruipen, grote kans dat je erdoor zakt. Zelfs als je er OSB onder maakt, is er kans dat je de hoge stukken beschadigt door erop te lopen of kruipen, ik zou het anders doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:50
Als je de platen gaat vervangen:
Slopen van binnenuit. Eerst van buiten een opening maken en dan je trap/ladder naar binnen verplaatsen en vanuit het gat verder werken. Je ladder kan wel tegen die balken rusten.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-09 23:53
Precies, als er geen dak op zit kan je van binnenuit werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:42
Een brede plank over de platen leggen verdeeld het gewicht.
En als je de balken niet vertrouwd zet er dan in het midden tijdelijk een paaltje onder.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:15
Zet een tijdelijke stempel onder de balken als je er per se op wil zitten maar als je de eerste plaat vanaf de zijkant weghaalt kun je daarna vanaf de binnenkant verder werken.
Idem met een nieuw dak terugplaatsen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat is de maat van de balken? Dit lijkt mij wel genoeg voor een normaal persoon om op te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 22:02
Saint2Saint schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:22:
Als je de platen gaat vervangen:
Slopen van binnenuit. Eerst van buiten een opening maken en dan je trap/ladder naar binnen verplaatsen en vanuit het gat verder werken. Je ladder kan wel tegen die balken rusten.
Ik ga het eens proberen, van het weekend is het droog. breedte van het dak is net geen 3 meter dus kan met overlap zo'n 4 platen van 85cm naast elkaar. Moet wel er om denken dat ik ook de Nok dan steeds er bij doe na elke plaat. Kan ik dan het laatste vanaf de zijkant doen.

Laat ik de OBS platen zitten, denk dat het niet erg veel weerbaarheid toe zal voegen aan het schuurtje

Thanks!
Pagina: 1