macOS Sequoia: hoe geoptimaliseerd opladen instellen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb mijn MacBook Pro M4 de afgelopen maanden zelden los van de oplader gebruikt. Dat heeft het OS herkend, en daarom in het kader van "geoptimaliseerd opladen" (optimized battery charging) het laden tot 80% beperkt (zie de screenshot onder aan deze post voor een weergave in de GUI). Nu is het zo dat ik af en toe ook een macOS-installatie op een externe drive gebruik. Bij die installatie wordt nog gewoon tot 100% opgeladen, vermoedelijk zijn de gegevens op die het laadalgoritme zich baseert niet hetzelfde bij beide installaties. Vooralsnog lijkt het redelijk om tot 80% op te laden, daarom wil ik dit bij beide installaties instellen—echter is nergens een betreffende instelling te vinden.

Een aanwijzing lijkt te vinden met het commando pmset -g battlimit. Dat toont bij macOS op de interne drive:
Battery level limits:
(
        {
        Owner = 418;
        Terminated = 0;
        chargeSocLimitDrain = 1;
        chargeSocLimitNoChargeToFull = 1;
        chargeSocLimitReason = optimizedChargeLimit;
        chargeSocLimitSoc = 80;
    },
        {
        Owner = 0;
        Terminated = 0;
        chargeSocLimitDrain = 1;
        chargeSocLimitNoChargeToFull = 1;
        chargeSocLimitSoc = 80;
    }
)

Hier lijkt de limiet te zijn weergegeven. Bij de externe schijf geeft het commando:
No battery level limits set

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ej08f3JBjyLaKjePSPckuxgTDo=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/5tKxLOBgoZPD31wnNJsCLbUT.png?f=fotoalbum_small

Ik heb niet kunnen achterhalen hoe dit aan te passen is. Met pmset lijkt het niet te gaan, en ik heb vooralsnog geen plist-bestand kunnen vinden waarin deze instellingen zijn opgeslagen. Weet iemand meer?

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2025 10:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Niet direct een antwoord op je vraag, maar met tools als AlDente of Battery Toolkit kun je hetzelfde bereiken en heb je meer controle over het proces, zonder dat je afhankelijk bent van de nukken van macOS zelf.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@begintmeta Die van mij hangt eigenlijk ook altijd aan de lader / extern scherm.

Uit ervaring kan ik zeggen dat het dan beter is dat hele geoptimaliseerd laden uit te zetten.
Dat zorgt er tevens voor dat je laadcycli laag blijft. Mijn MBP is nu 9 maanden oud, wordt dagelijks gebruikt en heeft slechts 18 laadcycli!

https://support.apple.com/nl-nl/102888

Bij eventuele verkoop is dat vaak wel een deal closer ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
@Daedalus, klopt, er zijn inderdaad tools met dezelfde bedoeling, maar als het met systeemeigen mogelijkheden gaat, heeft dat toch sterk mijn voorkeur. Vermoedelijk zal even een tijdje exclusief de externe drive gebruiken ook voldoende zijn, maar toch...

@Greatsword, volgens mij zou het effect op het aantal laadcycli beperkt moeten zijn, of je nu aan de adapter van 95%–100% laadt, of van 75%–80% maakt voor zover ik kon achterhalen wat dat betreft niet uit. Batterij-technisch is het dan voor zover ik heb begrepen wel weer gunstiger om niet te veel rond de 100% te zitten.

Wat betreft de door pmset weergegeven parameters, lijken die in ieder geval niet in firmware-gerelateerd geheugen te zijn opgeslagen (wat voorheen meen ik wel het geval was), tenminste, ik zou dan verwachten dat het laadgedrag consistent is over alle macOS-installaties op dezelfde MacBook. De structuur van de gegevens lijkt in ieder geval property-list-syntax-achtig weergegeven te worden, daarom heb ik het vermoeden dat ergens een plist bestand te vinden moet zijn waarin deze parameters vastgelegd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Helemaal lekker werkt dat macOS algoritme niet, IMHO zou het toch moeten herkennen (of zou er een optie moeten bestaan om dat aan te geven) dat het "tussentijds opladen" niet echt nodig is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy9aWmklXMuTeO76Xba3ymi9m44=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/CXEEEaScW1MSHxH2QpPhEbzD.png?f=fotoalbum_medium