Ik heb mijn MacBook Pro M4 de afgelopen maanden zelden los van de oplader gebruikt. Dat heeft het OS herkend, en daarom in het kader van "geoptimaliseerd opladen" (optimized battery charging) het laden tot 80% beperkt (zie de screenshot onder aan deze post voor een weergave in de GUI). Nu is het zo dat ik af en toe ook een macOS-installatie op een externe drive gebruik. Bij die installatie wordt nog gewoon tot 100% opgeladen, vermoedelijk zijn de gegevens op die het laadalgoritme zich baseert niet hetzelfde bij beide installaties. Vooralsnog lijkt het redelijk om tot 80% op te laden, daarom wil ik dit bij beide installaties instellen—echter is nergens een betreffende instelling te vinden.
Een aanwijzing lijkt te vinden met het commando pmset -g battlimit. Dat toont bij macOS op de interne drive:
Hier lijkt de limiet te zijn weergegeven. Bij de externe schijf geeft het commando:
/f/image/5tKxLOBgoZPD31wnNJsCLbUT.png?f=fotoalbum_small)
Ik heb niet kunnen achterhalen hoe dit aan te passen is. Met pmset lijkt het niet te gaan, en ik heb vooralsnog geen plist-bestand kunnen vinden waarin deze instellingen zijn opgeslagen. Weet iemand meer?
Een aanwijzing lijkt te vinden met het commando pmset -g battlimit. Dat toont bij macOS op de interne drive:
Battery level limits: ( { Owner = 418; Terminated = 0; chargeSocLimitDrain = 1; chargeSocLimitNoChargeToFull = 1; chargeSocLimitReason = optimizedChargeLimit; chargeSocLimitSoc = 80; }, { Owner = 0; Terminated = 0; chargeSocLimitDrain = 1; chargeSocLimitNoChargeToFull = 1; chargeSocLimitSoc = 80; } )
Hier lijkt de limiet te zijn weergegeven. Bij de externe schijf geeft het commando:
No battery level limits set
/f/image/5tKxLOBgoZPD31wnNJsCLbUT.png?f=fotoalbum_small)
Ik heb niet kunnen achterhalen hoe dit aan te passen is. Met pmset lijkt het niet te gaan, en ik heb vooralsnog geen plist-bestand kunnen vinden waarin deze instellingen zijn opgeslagen. Weet iemand meer?
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 08-01-2025 10:34 ]