Webwinkel retour geweigerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikebmx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-05 22:59
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs onderdelen besteld bij *knip* Naam winkel, maar binnen 7 dagen wilde ik deze om bepaalde redenen terugsturen. De onderdelen zijn ongeopend en in originele staat. Tot mijn verbazing blijkt dat tijdens het bestelproces het zakelijke vinkje blijkbaar aan stond, waardoor Winkel mijn bestelling als zakelijk beschouwt.

Het rare is dat dit automatisch een oude bedrijfsnaam heeft ingevuld (ik sta niet ingeschreven bij de KvK onder die naam). Op bijna elke andere webshop moet je bij een zakelijke bestelling expliciet een btw-nummer, zakelijk adres en e-mailadres opgeven. Dat was hier niet het geval, wat in mijn ogen misleidend is.

Nu weigert Winkel mijn retouraanvragen keer op keer en reageren ze niet op mijn e-mails. Ik voel me echt vastzitten, want de onderdelen liggen hier ongebruikt, en ik krijg geen gehoor bij de klantenservice.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik doen om mijn recht te halen? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2025 00:52 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heb je ooit eerder zakelijk besteld bij dat bedrijf?

En is die bedrijfsnaam van een oud bedrijf van jezelf, of ongerelateerd?

Klinkt in ieder geval alsof je per ongeluk een zakelijke bestelling hebt gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Bijzonder, heb zo vaak zakelijke bestellingen gedaan die gewoon retour gaan.
Maar het staat vaak wel onderaan in je scherm als je zakelijk besteld, met dat je akkoord gaat met de zakelijke algemene voorwaarden.

Technisch gezien klopt het natuurlijk, de bedenktermijn is enkel voor consumenten.
De wettelijke bedenktijd van 14 dagen geldt niet als een ondernemer iets bij u koopt. Bij verkoop van goederen en diensten tussen bedrijven (business to business, B2B) gelden de algemene regels van koop. U zet in de algemene voorwaarden welke regels er gelden als uw zakelijke klant van de aankoop af wil.
https://ondernemersplein.kvk.nl/bedenktijd-bij-verkoop/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:16
Wat staat er in de (zakelijke) AV over retourneren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 16:30

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Je zou je juridisch gezien kunnen afvragen wat een bestelling zakelijk maakt. Is per ongeluk een vinkje zetten voldoende om een bestelling als zakelijk te kunnen aanmerken.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:06

ericplan

5180 Wp PV

Toevallig hetzelfde meegemaakt medio december bij de aanschaf van een Logitech Tap IP. Wel geopend en geprobeerd te gebruiken, maar onze Google Workspace licentie staat het gebruik van dit apparaat niet toe. Dus factory reset en aangemeld voor retour. In originele verpakking met beschermfolie nog op het scherm. Werd geweigerd omdat het zakelijk was aangeschaft.

Voortaan koop ik dus alles als privé-persoon, dan heb je consumenten bescherming. Nu ligt er een apparaat van €535 ongebruikt en onbruikbaar op de plank.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Een consument is een natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of een bedrijf. Een BV kan geen consument zijn. Als je jezelf als BV presenteert, is het consumentenrecht niet van toepassing.

Anders wordt het als je iets als bestelt als "Mike's reparatieservice". Wat je tijdens de bestelling invult en wat de verkoper daaruit mag afleiden, is niet doorslaggevend. Het gaat erom of je daadwerkelijk als consument handelde. Dat volgt onder meer uit het arrest Costea (ECLI:EU:C:2015:271):
21 Zoals de advocaat‑generaal in de punten 28 tot en met 33 van zijn conclusie heeft opgemerkt, is het begrip „consument” in de zin van artikel 2, onder b), van richtlijn 93/13 een objectief begrip dat losstaat van de concrete kennis waarover de betrokkene kan beschikken of van de informatie waarover die persoon werkelijk beschikt.

22 De nationale rechter bij wie een geding aanhangig is over een overeenkomst die binnen de werkingssfeer van die richtlijn kan vallen, moet, rekening houdend met alle bewijsstukken en in het bijzonder met de bewoordingen van die overeenkomst, nagaan of de kredietnemer als „consument” in de zin van die richtlijn kan worden aangemerkt (zie naar analogie arrest Faber, C‑497/13, EU:C:2015:357, punt 48).

23 Daartoe moet de nationale rechter rekening houden met alle omstandigheden van de zaak, met name met de aard van het goed of de dienst waarop de betrokken overeenkomst betrekking heeft, waaruit kan blijken met welk doel dat goed is gekocht of die dienst is ontvangen.
Zie ook het artikel Bescherming voor de zelfstandige zonder personeel in het contractenrecht van Schelhaas:
Beide regelingen gaan ervan uit dat een consument een natuurlijke persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of een bedrijf (art. 7:5 resp. 6:236 BW). Maar is dat het geval wanneer een persoon daadwerkelijk als consument een overeenkomst sluit, of is beslissend dat de wederpartij had moeten begrijpen dat hij handelde met een consument? In het Nederlandse recht wordt er wel van uitgegaan dat de eerste – de ‘subjectieve’ – leer moet worden gevolgd en dat de werkelijke subjectieve bestemming van de transactie beslissend is.
Je hebt weliswaar een bedrijfsnaam ingevuld, maar die is niet meer actief, je hebt geen BTW-nummer ingevuld, en je hebt je persoonlijke e-mailadres gebruikt. Daaruit kun je beargumenteren dat je als consument handelde. Andere argumenten kun je mogelijk vinden in je bedrijfsactiviteiten: wat voor onderdelen heb je gekocht, en wat is de aard van je bedrijfsactiviteiten?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:46
ericplan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:03:
Toevallig hetzelfde meegemaakt medio december bij de aanschaf van een Logitech Tap IP. Wel geopend en geprobeerd te gebruiken, maar onze Google Workspace licentie staat het gebruik van dit apparaat niet toe. Dus factory reset en aangemeld voor retour. In originele verpakking met beschermfolie nog op het scherm. Werd geweigerd omdat het zakelijk was aangeschaft.

Voortaan koop ik dus alles als privé-persoon, dan heb je consumenten bescherming. Nu ligt er een apparaat van €535 ongebruikt en onbruikbaar op de plank.
Dan verkoop je het toch weer, dat ga je toch niet op een plank laten liggen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-05 17:10
Als het een eenmanszaak was zijn jij en het bedrijf hetzelfde en dan geldt dit niet (heb ik zo althans begrepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Redfloor schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:55:
Als het een eenmanszaak was zijn jij en het bedrijf hetzelfde en dan geldt dit niet (heb ik zo althans begrepen).
Dat heeft iemand je dan verkeerd uitgelegd :P Het gaat erom met welk doel je de overeenkomst sluit. Als de overeenkomst voor je bedrijf is, geniet je geen consumentenbescherming.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
mikebmx schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:42:
Op bijna elke andere webshop moet je bij een zakelijke bestelling expliciet een btw-nummer, zakelijk adres en e-mailadres opgeven. Dat was hier niet het geval, wat in mijn ogen misleidend is.
Dat is niet waar, ik kan prima zonder BTW-nummer zakelijk bestellen. Dat is alleen verplicht als je de BTW-verlegd of exporteert.

Mijn zakelijk adres is ook hetzelfde als mijn woonadres. Andersom kan een gmail-adres prima zakelijk gebruikt worden. De winkel kan niet aan het ingevulde adres en/of e-mailadres aflezen dat iets wel of niet zakelijk is, en dat is ook niet hun taak.

Dit is dus echt je eigen fout geweest door zakelijk aan te vinken en je oude bedrijfsnaam in te vullen.

Je zou kunnen beargumenteren dat de koop nooit gesloten had mogen worden, maar dan ben jij wel zelf verantwoordelijk voor het terugsturen van het product gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:06

ericplan

5180 Wp PV

*knip* Je eigen V&A advertentie posten is niet de bedoeling.

[ Voor 93% gewijzigd door Yorinn op 08-01-2025 19:13 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikebmx
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-05 22:59
Het duurste onderdeel, het moederbord, blijkt kapot te zijn. Dus nu kan het retour.
Pagina: 1