Ik heb eens de APV van mijn gemeente doorgelezen, en wat ik me afvraag…. Hoe wordt het gehandhaafd? Ik zie bijvoorbeeld geen strafmaat bij wildplassen en naar bnnengluren. Dus hoe gaat een agent te werk als hij dit constateert. Bij andere regels kan ik me voorstellen dat ipv straf een dwabgsom beter is. Dus zal een smbtenaar aan de slag moeten. Maar hoe wordt bepaalt welke taak bij welke overheid hoort?
Vraag
Alle reacties
De gemeente stelt jaarljks een handhavingsplan op, hierin worden de prioriteiten vastgelegd van de eigen handhavers. Deze hebben bepaalde bevoegdheden om te handhaven. Bij sommige gemeenten kan dat middels een bestuurlijke boete. Meestal is de politie ook aangewezen als handhaver van de APV, die hebben meer mogelijkheden.
In de APV staan over het algemeen veel regels die niet of nauwelijks worden gehandhaafd. Geen prioriteit en / of geen capaciteit. Bijvoorbeeld hondenpoep, veelal een grote ergernis, maar in de praktijk nauwelijks te handhaven. Kost veel tijd en de handhaver moet al een warme drol uit een hond zien vallen om te kunnen sanctioneren. Vervolgens moet er een proces verbaal worden opgesteld, inclusief de gegevens van de eigenaar van de hond…
In de APV staan over het algemeen veel regels die niet of nauwelijks worden gehandhaafd. Geen prioriteit en / of geen capaciteit. Bijvoorbeeld hondenpoep, veelal een grote ergernis, maar in de praktijk nauwelijks te handhaven. Kost veel tijd en de handhaver moet al een warme drol uit een hond zien vallen om te kunnen sanctioneren. Vervolgens moet er een proces verbaal worden opgesteld, inclusief de gegevens van de eigenaar van de hond…
Dat regelt artikel 124 Grondwet.TheMak schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:30:
Maar hoe wordt bepaalt welke taak bij welke overheid hoort?
Verder kennen we een gemeentewet en een provinciewet, en daaraan ontlenen gemeenten hun bevoegdheden om een APV in te stellen.Voor provincies en gemeenten wordt de bevoegdheid tot regeling en bestuur inzake hun huishouding aan hun besturen overgelaten.
Verder zijn er wetten die zeggen dat bepaalde sancties alleen door de formele wetgever (de zeg maar even ‘de regering’) mogen worden ingesteld. De gemeente mag dus niet zelf bepalen dat er twee weken gevangenisstraf staat op wildplassen. Ook mogen APV’s, in tegenstelling tot veel andere wetten, wél aan de grondwet worden getoetst. Een APV die jouw vrijheid van meningsuiting inperkt bijvoorbeeld, kan in strijd zijn met de grondwet en de rechter mag jou daar gelijk in geven en de APV met een mooi woord ‘onverbindend’ verklaren.
Gemeenten mogen dus zelf een hoop bepalen, maar het een en ander moet wel redelijk blijven. Zo wilde de gemeente Enschede (uit m’n hoofd) een boete van 1000 euro instellen voor het achterlaten van zwerfafval, maar dat mag dus niet. Dat zou een disproportionele sanctie zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Kurkentrekker op 08-01-2025 07:06 ]
Klopt, in onze woonplaats is sprake van een vloekverbod in de APV maar dat is puur symbolisch.
Wikipedia: Vloekverbod (Nederland)
Wikipedia: Vloekverbod (Nederland)
Het is me al duidelijker, je hebt bestuursboetes en strafrechtelijke boetes. Dat was me ontgaan. De gemeente kan bestuursboetes opleggen en het OM kan strafrechtelijke boetes eisen bij de rechter. De simpele verkeersboetes zijn ook bestuursboetes, zodat er geen rechter aan te pas hoeft te komen. Om het makkelijk te maken is er voor wildplassen ook een feitcode aangemaakt net zoals voor de andere verkeersboetes. Als er geen feitcode is wordt het ook ngewikkeld.
Pagina: 1