Belangrijkste specs aan videokaarten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 23:43
Beste mensen,

Wat zijn nu de belangrijkste specificaties als je naar videokaarten kijkt?
Ik bedoel: er zijn er tegenwoordig heel wat:
- bus interface
- transistors
- AI tops
- ROPs
- TMUs
- pixel rate
- texture rate
- RT cores
- sm count

Nouja, jullie weten beter dan ik: de lijst is lang, heel lang.
En: ik wordt hier te oud voor blijkbaar. Vroeger had je een 3D fx Voodoo met 8 mb en was die niet meer toereikend, kocht je de volgende en die had 16 mb :)

Nu zijn die mb's, gb's geworden, dat snap ik dan nog, maar de rest: wat is belangrijk om -in mijn geval dan- racesims in VR vooral te spelen, welke specs zouden daarvoor belangrijk zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
De combinatie is belangrijk :)
Je kan bijvoorbeeld een gpu hierarchy opzoeken, maar per spel kan het ineens heel anders zijn. Waar een rx7900xtx soms beter is dan de rtx4080, zijn er ook gevallen waar dit andersom is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:06

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je kunt de performance niet (simpel) a priori afschatten op basis van dat soort specs, als dat is wat je bedoelt. Op dezelfde manier is de performance van een CPU al lang niet meer alleen afhankelijk van de kloksnelheid en het aantal cores; het is veel ingewikkelder dan dat.

Als je wil weten hoe snel een GPU (of een CPU, for that matter) is, moet je naar benchmarks kijken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor de reacties!

Duidelijk zo: het is niet zo simpel :)
Wat dat betreft is benchmarks een goede optie ja, en nog makkelijker ook: ga ik dat doen.

Ben ook wel benieuwd wat er overblijft van de kreet van meneer Nvidia: 5070 = 4090 :)
Als dat echt zo is en die pak je op voor net 700........ga ik toch een tijdje erg lief doen tegen moeder de vrouw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:19

HugoBoss1985

Xenotech

Interceptor101 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:10:
Bedankt voor de reacties!

Duidelijk zo: het is niet zo simpel :)
Wat dat betreft is benchmarks een goede optie ja, en nog makkelijker ook: ga ik dat doen.

Ben ook wel benieuwd wat er overblijft van de kreet van meneer Nvidia: 5070 = 4090 :)
Als dat echt zo is en die pak je op voor net 700........ga ik toch een tijdje erg lief doen tegen moeder de vrouw ;)
Die kreet klopt alleen maar als je resolutie upscaling gebruikt.
Stel die 4090 draait op native 4k of op quality upscaling dan kan de 5070 net zo snel zijn op ultra performance upscaling.
Dat heel simpel en ruw geschat gezegd.
Of het gaat over een oudere upscaling techniek vs een nieuwere.
Dlss 3 vs dlss4.
Nog simpeler en vast niet volledig correct: De 4090 draait op 4k en de 5070 draait op 1080p in mijn voorbeeld.

Het is marketing gebrabbel van Nvidia.

En dan kan de 5070 net zo snel zijn maar dus eigenlijk wel op een lagere resolutie.
En totdat de matige 12gb hoeveelheid vram vol zit.

[ Voor 11% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-01-2025 06:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-05 13:02
Tis een pistool tegen een mitrailleur......en Nvidia die dan claimt dat ze beide dodelijk zijn dus vergelijkbaar.....

Kijk op Techpowerup naar reviews van de laatste kaarten, hierin worden ook bijna alle relevante andere kaarten meegenomen en kan je heel duidelijk en overzichtelijk de verschillen zien. Op alle resoluties en met en zonder upscaling Ai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Daar was ik al bang voor: dat het echt een trucje zou zijn.

Maar dan komt het er met zo'n benchmarksite ook niet uit lijkt me? Daar staat niet bij of het trucje is toegepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vertel anders eens wat je wilt spelen, op welke resolutie en settings, welke CPU & voeding je hebt, en dan kijken we voor een bijpassende kaart ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:58
Interceptor101 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:17:
Daar was ik al bang voor: dat het echt een trucje zou zijn.

Maar dan komt het er met zo'n benchmarksite ook niet uit lijkt me? Daar staat niet bij of het trucje is toegepast.
Benchmark sites vertrouw ik niet.
Die maken er vaak een zooitje van.

Kijk naar de wat grotere sites die fatsoenlijke benchmarks draaien en ook vertellen wat voor settings ze gebruiken.
Zoals:
- Tweakers
- Gamer Nexus
- Hardware Unboxed

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Interceptor101
Duidelijk zo: niet zomaar elke benchmark aanhouden dus!

@Navi Wat ik ermee ga doen is racegames spelen in VR.
Het gaat dan om: Assetto Corsa, Automobilista 2 en straks ook Assetto Corsa Evo.
Dat moet dan gebeuren op een Pico 4 met de hoogst mogelijke resolutie, dat is nu 3240 x 3240 (AMS2) en zou mooi zijn als het nog hoger kan.

Maar die resolutieverhoging, dat trucje: dat zit niet op deze spellen en zou dus totaal geen nut hebben voor mij?

Overigens zijn dit de specs van mijn systeem:

Intel Core i5 11400F 2.6 – 4.4 Ghz 6-core 12 threads
Gigabyte Geforce RTX 3080 Gaming OC 10Gb Rev 1
MSI Mag B560 Torpedo ATX Gen 2
Corsair Vengeance LPX DDR4 4x8 Gb 3600 Mhz CL18 (nu 3200Mhz ivm stabiliteit)
WD Blue SN570 NVMe M.2 1Tb PCIe 3.0 x4
CM MWE 850 Gold V2
Corsair iCUE H60i RGB PRO XT
Pico 4 VR headset
Sharkoon TG5 case

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Ik gebruik geen VR en heb een Amd kaart maar heb vaak begrepen dat je voor VR in ieder geval het beste bij Nvidia kan zijn.

Ik doe wel veel aan simracing en ik kan je zeker voor Assetto Corsa een Amd x3d cpu sterk aanbevelen, scheelt echt aanzienlijk en ook erg veel in de minimum fps (wat mij betreft juist het belangrijkste). Ook in iracing scheelt het veel.

Verder zou ik voor minimaal een 16Gb kaart gaan en dat begint bij een 5070ti of 5080, daaronder lijkt me de winst sowieso te klein tov je 3080 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Ondertussen heel veel over gelezen, bedankt dat jullie mij richting dat trucje gestuurd hebben, heb dat voornamelijk doorgenomen.

Uiteindelijk kom je erop uit: is zo'n kaart echt wel zoveel beter dan de 3080 die ik nu heb?
Waarom? Omdat zelfs op de site van Nvidia, alles met DLSS geprint wordt.
Leuk, maar mijn spellen (vnl AMS 2 en AC) dat niet hebben en de kaart dus 'bloot moet presteren'.

En hoeveel beter zal een kaart binnen mijn budget (5070, misschien ti) dan zijn?
Om maar in termen van fps te spreken: zoveel ga ik niet uitgeven om van 100 naar 120 te gaan :)

Afwachten dus maar.........benchmarks kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
X3d cpu zou ik sowieso doen (zie vorige post).

Wil je prestaties nu alvast wat inschatten: reken maar dat een 5070ti in native ongeveer gelijk zal zijn aan de 4080. Genoeg reviews waar je die kunt vergelijken Op hoge resolutie zoals 4K (beetje vergelijkbaar met je VR) is de 4080 zo'n 50% sneller (zonder truukjes)

[ Voor 54% gewijzigd door meljor op 08-01-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
@meljor Bedankt voor je reactie. We zaten gelijktijdig te typen :)

Door een 'mazzeltje' kan ik nu kijken naar een kaart: ik voorzie een echtscheiding als ik nu met een processor aan ga komen, dat moet even wachten ;)
Maar wel mooie tip!
Daar zal ik ook eens goed op gaan letten. Heb dat nog niet zo gedaan omdat ik AC eigenlijk zonder AI gebruik: dat doe ik echt met rondetijden en mierenbevruchten om 0,003 s in bocht X eraf te halen zegmaar.
Voor races tegen AI, gebruik ik dan weer AMS2 en in een dolle bui nog eens PC2; die lijken daar niet zo'n last van te hebben.
AC is met AI niet zo handig als je ook afwijkende circuits rijdt: Nashville street circuit met een Indycar, komen ze niet eens rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Weer tegelijk! Chapeau :)

Ik heb mijn vrouw lekker gemaakt voor de GPU, ik zal echt moeten wachten want ik kan mijn ijzersterke verhaal niet meer omgooien, lol.
Maar goed; 50% is redelijk lijkt mij, voor zo'n bedrag, mwah, jah!
Pagina: 1