WP: Welke radiatoren zolder en verbeteringen warmteafgifte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-05 15:29
Ik heb een full electric Weheat sparrow warmtepomp besteld. Ons huis uit 1962 heeft geen vloerverwarming en enkel radiatoren. Beneden 4 vertikale 'design' radiatoren (vertikale buizen naast elkaar) van 50cm bij 2meter en op de 1e verdieping 2 hele oude radiatoren van 3 meter breed bij 20 cm.

Nu heb ik twee vragen:
1. Op zolder maken we 2 slaapkamers. Daar gaan nieuwe radiatoren in. Die komen onderin het knieschot, dus op zich ruimte zat, al is de hoogte gelimiteerd. Ik dacht aan Jaga tempo type 20 40hoogx100breed. Als het niet voldoet kan er altijd nog zelfbouw fans op. Maar nu lees ik hier op tweakers over dat een T33 eigenlijk beter is, omdat dat ook volume toevoegd aan het systeem en omdat jagas niet goed samen gaan met andere radiatoren in het systeem. Er gaat wel een buffervat van 100 liter in. Wat is nou wijsheid? Jaga 20 of T33?

2. Valt er iets te verbeteren aan de warmteafgifte in de woonkamer? Daar hangen 3 vertikale radiatoren: 1x1rij buizen, 1x2 rijen buizen en 1x3rijen buizen. Ik heb een speedcomfort onder de grootste radiator gehangen, maar dat voegt weinig toe denk ik met zo'n verticale radiator, is helemaal open. Wij stoken nog traditioneel, verwarming aan als je er bent. Dat is straks met de WP vast anders. Nu krijgen we het warm met 40-45 graden, 35 graden ging niet zo goed, duurde oneindig lang. Ik zou wellicht die 1 rij buizen radiator kunnen vervangen? Maar voor wat? Voor horizontale radiatoren heb ik niet echt plek.

Beste antwoord (via Amiromaan op 10-01-2025 09:18)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Dan kan je nu bepalen of je extra verwarming nodig hebt voor je warmtepomp. Met je huidige hoeveelheid radiatoren / vloerverwarming heb je 35° aanvoer nodig als het buiten 0 graden is...

Gezien je je huis wilt voorzien op -10, welke aanvoer temperatuur adviseren ze bij je warmtepomp? Natuurlijk kan je daar wel wat boven zitten op koude dagen (hoe vaak is het nu onder 0).

Als warmtepomp maar max 35° kan, heb je extra radiator nodig.

Dat is meteen conclusie van het experiment :)

Als WP advies 30-40 graden is, dan heb je geen radiator nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 09-01-2025 09:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Probeer eens week lang 35 ° continu stoken, duurt lang voor systeem genoeg warmte in huis gepompt krijgt,maar als het niet goed blijft gaan heb je inderdaad meer isolatie / meer afgifte nodig... En dat gaat niet mooi zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
99ruud99 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:22:
Probeer eens week lang 35 ° continu stoken, duurt lang voor systeem genoeg warmte in huis gepompt krijgt,maar als het niet goed blijft gaan heb je inderdaad meer isolatie / meer afgifte nodig... En dat gaat niet mooi zijn...
Goede suggestie, ik heb het meteen ingesteld!

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar vraag 1: zal ik nou convectoren of radiatoren op zolder zetten. Overdimensioneren is geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-05 16:31

Cr3ator

1 bar is geen bar

Een Jaga of T33 zullen elkaar niet zoveel schelen qua output. Maar bij die eerste kun je wel vrij sjiek de fans er in wegwerken en het neemt iets minder ruimte vanaf de muur in beslag. Zo'n T33 is DIK. Je zou nog even kunnen kijken of je met een type 15 Jaga ook af kan, dat scheelt ook wel wat nog. Fans zijn wat mij betreft een no-brainer. Je hebt dan zeer snel de lucht op temperatuur - ideaal bij incidenteel gebruik van een ruimte. Nog een warmtedeken in je stoel en/of een verwarmingsmat onder je bureau plakken en je zit heel snel erg aangenaam.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
Cr3ator schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:36:
Een Jaga of T33 zullen elkaar niet zoveel schelen qua output. Maar bij die eerste kun je wel vrij sjiek de fans er in wegwerken en het neemt iets minder ruimte vanaf de muur in beslag. Zo'n T33 is DIK. Je zou nog even kunnen kijken of je met een type 15 Jaga ook af kan, dat scheelt ook wel wat nog. Fans zijn wat mij betreft een no-brainer. Je hebt dan zeer snel de lucht op temperatuur - ideaal bij incidenteel gebruik van een ruimte. Nog een warmtedeken in je stoel en/of een verwarmingsmat onder je bureau plakken en je zit heel snel erg aangenaam.
Dat laatste heb ik in mijn kantoor inderdaad, een verwarmde toetsenbord/muismat kan ik dan ook nog aanraden :)

Die fans hoeft van mij niet per se als het ook zonder kan. Of wellicht een knutselprojectje voor later, ik zal in ieder geval de stroom erbij aanleggen. De dikte maakt dus niet zoveel uit, omdat het toch het knieschot in steekt, wat normaal loze ruimte zou zijn.

Maar qua watervolume en massa in m'n systeem? In dit topic raden ze juist een normale radiator aan:
T33 vs convector i.c.m. lucht/water warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Qua waterinhoud is een T33 natuurlijk beter. In een Jaga zit bijna geen water. ("LowH2O"). Maar dan is het vooral afhankelijk van de vraag of je nog meer waterinhoud wilt. En als hij slechts incidenteel aan staat, doet het ook weinig voor je normale systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door Cr3ator op 08-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
Cr3ator schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:10:
Qua waterinhoud is een T33 natuurlijk beter. In een Jaga zit bijna geen water. ("LowH2O"). Maar dan is het vooral afhankelijk van de vraag of je nog meer waterinhoud wilt. En als hij slechts incidenteel aan staat, doet het ook weinig voor je normale systeem.
Ja daar heb je wel een punt, want het zal inderdaad incidentele verwarming zijn. Ik zat er al aan te denken om er radiatorknoppen op te zetten die met een app te bedienen zijn of te programmeren met een bepaald temperatuurschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
In de woonkamer staat dus zo'n soort radiator (en 1 met 2 rijen en 1 met 3 rijen):
https://plieger.nl/Produc...ddenaansluiting/p/7253069

Zou het veel schelen als ik dat vervang door zoiets:
https://www.radiator-outl...200x50-cm-wit-ral901.html

Toch van 1400 naar 2134 Watt (bij 70 graden, maar even voor het vergelijk). Als ik er dan nog ventilatoren op zet, zou dat een enorme verbetering zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Meer Watts, meer beter ;) Zeker als je ook nog ventilatoren plaatst. Juist als je op lagere temperatuur werkt, zijn de ventilatoren van grote invloed (omdat de natuurlijke convectie grotendeels achterwege blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
Mmm, ik had niet goed gekeken. het is toch maar 2134W, die 2710 is kennelijk bij 70 graden. Dan wordt de winst toch weer wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
99ruud99 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:22:
Ik heb het gisteren de hele dag geprobeerd, maar het gasverbruik gaat er wel echt flink door omhoog, 8m3 ipv 5m3. Vandaag toch maar even verhoogd naar 40 graden.

Dus op zoek naar een radiator/convector die veel toevoegd ten opzichte van de pflieger óf gewoon 40 graden accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Werd je huis wel warm genoeg?
Als het warm genoeg werd is 30° prima, anders ga je 40 moeten accepteren.
Een cv ketel vindt het moeilijk om zover terug te moduleren en gaat daardoor veel meer verbruiken. Dat was ook niet het doel van de test, dat had ik je van te voren kunnen vertellen. Het doel is bepalen of je met 30° je huis warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
Ok, ja het werd wel warm genoeg, bij 35 graden trouwens, maar met moeite.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dan kan je nu bepalen of je extra verwarming nodig hebt voor je warmtepomp. Met je huidige hoeveelheid radiatoren / vloerverwarming heb je 35° aanvoer nodig als het buiten 0 graden is...

Gezien je je huis wilt voorzien op -10, welke aanvoer temperatuur adviseren ze bij je warmtepomp? Natuurlijk kan je daar wel wat boven zitten op koude dagen (hoe vaak is het nu onder 0).

Als warmtepomp maar max 35° kan, heb je extra radiator nodig.

Dat is meteen conclusie van het experiment :)

Als WP advies 30-40 graden is, dan heb je geen radiator nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 09-01-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiromaan
Ok bedankt voor de hulp!
1. Ik ga op zolder convectoren plaatsen, in eerste instantie zonder ventilatoren.
2. Voorlopig is het voldoende in de huiskamer. Ik wacht eerst de komst van de warmtepomp af, deze kan hoge temperaturen aan, dus we komen niet in de kou. Extra optimalisatie kan eventueel later.
Pagina: 1