Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:24
Dag medetweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe (tweedehands) camera.
Al heel wat jaartjes doe ik voornamelijk urbex fotografie. 5 jaar geleden heb ik mijn Canon 30D (en 10-18mm + 90mm marcro) verkocht en een Panasonic GX80 (mft) gekocht. Mijn zoontje werd geboren en ik wou voor die periode iets compact waar tevens mijn vrouw wat beter mee overweg kon.

Urbexen werd sindsdien iets minder, maar ik kon mijn weg daarin met deze camera niet echt vinden. Nu ik hem 'thuis' ook minder gebruik heb ik hem verkocht. Ik ben al een tijdje met een schuin oog naar de Sony camera's aan het kijken om de fotografie weer op te pikken.

Mijn oog viel op de A6600 en de A7iii. Het viel me op dat ze qua occasions niet veel in prijs verschillen. De keuze is natuurlijk of ik weer terug naar APS-C wil of naar FF. Mijn eerste gedachte was dat FF beter is voor met name de donkere omstandigheden, maar daarna bedacht ik me dat het natuurlijk ook bepaald wordt door het glaswerk.

Mijn budget is niet heel groot, dus ik ben louter naar de occasion markt aan het kijken. In principe denk ik dan met de A6600 beter te zitten, al begrijp ik dat bij de A7iii (zeker in combinatie met een adapter) inmiddels ook veel opties zijn. Ik heb wat dat betreft nog geen specifieke objectieven op het oog.

Mijn GX80 was natuurlijk heel compact, maar dat is in principe geen factor meer.

Met urbexen gebruik ik overigens in veel gevallen een statief.
Ik ben van plan de camera daarnaast ook wat allround te gebruiken, wat portretten van de kinderen bijv, maar ook landschappen.

Ik heb nog vrij weinig naar andere merken gekeken, met name omdat ik dan nog lastiger kan kiezen 8)7

Mocht iemand tips hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 14:56

djfrankel

It's a trap!

Ik heb zeker wel tips, maar tip nummer 1 zal toch zijn, bedenk ook welke lenzen je er bij wilt hebben. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de prijzen van lenzen voor de A6600, maar voor Sony FF zijn de prijzen niet mals.
Verder de standaard tips
- ergonomie, hoe ligt het in de hand en heb je daar voorkeur in
- totale gewicht van body + alle lenzen die je eventueel zou willen hebben
- onderlinge reviews tussen de bodies en lenzen in situaties die vergelijkbaar zijn met situaties waarin jij ze wilt gebruiken

En dan vergeet ik er vast nog wel een paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 16:06
Toevallig heb ik iets gelijkaardigs recent ook in een andere post gezet:

Ik heb zowel de a7III als de a6600 en ben persoonlijk veel meer fan van de a6600.
Autofocus is veel sneller en de kleuren vanuit de camera zijn ook beter, wat voor mij wel handig is om niet elke RAW foto te moeten editen.
Qua dynamic range verschil merk ik niet zoveel. Mss dat de nieuwere technologie van de a6600 wel een brug kan slagen. Daarmee bedoel ik dat de ISO iets hoger kan zonder teveel kwaliteitsverlies.
Dit is natuurlijk maar mijn mening.
Nieuwer menu daarnaast en compacter/lichter, waardoor ik deze makkelijker meeneem. + de goedkopere opties aan lenzen zijn ook altijd fijn.

Ivm ergonomie waren de vroegere a6xxx modellen niet erg fijn. Echter heeft de a6600 ook de nieuwere batterij en hierdoor een grotere en fijnere grip. Het gewicht verschil merk je ook wel als je wat betere lenzen wilt kopen. De 18-135mm is bvb een lichtgewicht, versatiel en mooie kwaliteit.
Voor een prime zou ik zeker de Sigma 56mm f1.4 aanraden bij deze camera. Die is echt fantastisch om mee te werken.

Eigenlijk enigste dat ik zou kunnen zeggen voor de a7iii is dat deze een frontwheel heeft en dat als je landschappen/interieur wilt fotograferen je hier wijder mee kunt gaan qua lenzen. Dit kan misschien bij urbex wel van pas komen?

Als je trouwens vanop statief fotografeert dan maakt die FF verbetering in dynamic range toch niet uit? Zet je sluitertijd ietsje langer en het is opgelost.

Aan jou de beslissing natuurlijk en daarmee veel succes. Als je nog vragen hebt over 1 van de 2 camera’s, shoot 😁

[ Voor 3% gewijzigd door Margu op 08-01-2025 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frietsje
Thnx, qua ergonomie en gewicht maakt het me niet zoveel uit.

Fijne vergelijking @Margu :)

Ik denk dat de voordelen van de A6600 toch zwaarder wegen, en uiteindelijk ook het kostenplaatje. Ik schiet (nu tenminste) te weinig om er veel in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-05 12:39
Ik denk dat in jouw fotografie de body nauwelijks een rol speelt, zolang je een goed merk kiest; Nikon, Canon, Sony.
Zelf fotografeer ik met Canon en kan dus niet heel veel adviseren over body's van Nikon of Sony, maar daar zijn ook zeer goede body's tweedehands van te koop.

Voor Urbex/landschap zou ik nooit een crop-sensor gebruiken. Je verlengt je lens met een factor 1.5 / 1.6 en dan moet je aan een duurdere lens (of een goedkopere slechterere lens) om dezelfde foto te krijgen. Het verlengen van de scherptediepte weet m.i. niet op tegen het verlies aan 'lengte'.

In mijn optiek kun je je primair beter richten op het glas. Welke lens wil je en wat hebben de diverse merken je te bieden qua kwaliteit. De vatting gaat dan bepalen welke body er bij komt.
Ook de beschikbaarheid 2e hands is een factor; een nauwelijks verkrijgbare zeer goede lens gaat niks worden.
Mijn advies is dus, steek vooral geld in goed glas; daar heb je jaaaaren plezier van.

Je zegt vooral van statief te fotograferen. Dan heb je dus ruim de tijd om te kadreren en hoef je niet aan een dure zoomlens (hoewel die best interessant kunnen zijn; 16-35 is mooi voor urbex!).
Prime 24mm is interessant, omdat je dan niet al te veel vertekening hebt en je deze voor relatief weinig geld tot 1.4 kunt kopen.

Voor de foto's van de kinderen kun je prima een een oudere kitlens ~18-55 of een 50mm 1.8 prime kopen. Die koop je onder de €100 en maken prima foto's binnen en buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frietsje
De keuze is gevallen op de A6600 met de 18-135mm kitlens, nieuw gekocht voor minder dan occasion prijzen.
Ik lees zoveel goede ervaringen van deze camera, ook in vergelijking met de A7III.
De lens lees ik ook relatief goede dingen over zoals je al zei @Margu. Ik ga deze even gebruiken en dan waarschijnlijk nog op zoek naar een lichtsterke prime.

Thnx allen, zin in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05 16:06
frietsje schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:34:
De keuze is gevallen op de A6600 met de 18-135mm kitlens, nieuw gekocht voor minder dan occasion prijzen.
Ik lees zoveel goede ervaringen van deze camera, ook in vergelijking met de A7III.
De lens lees ik ook relatief goede dingen over zoals je al zei @Margu. Ik ga deze even gebruiken en dan waarschijnlijk nog op zoek naar een lichtsterke prime.

Thnx allen, zin in!
Super om te horen, veel succes er mee!
Pagina: 1